Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Opslag

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Opslag

    zit nu met een probleem...

    ik ga dus deze zomer op reis, voor een week...

    ik heb een canon G5, 5MP dus.

    Ik schat dat ik per dag 30 foto's zal trekken, dus pak 200 per week, +-2.5MB per foto => 500 mb

    ik heb nu al een compactflash kaart van 64 en 32 MB
    wat zou ik nu het beste kopen?

    ik had gdacht aan een CF van 512 MB, maar die ligt dan al bij de 200 eur wat ik veel vind...
    Een xdrive lijkt mij overdone, en ik kan toch moeilijk altijd overzetten, want 64 Mb is ni veel hé

    iemand een oplossing?

  • #2
    waarom overweeg je geen x-drive? is toch geen weggesmeten geld?
    Ik heb dit ook gedaan, altijd maar nieuwe kaartjes gekocht ondertussen ga ik me nu ook een x-drive aankopen?

    Killerke
    www.knfotostudio.be

    Comment


    • #3
      Koop toch gewoon een CF van 512 mb. Daar ga je veruit het meeste plezier aan beleven. En kijk hier voor je aankoop http://www.redcorp.com/newproducts/product.asp?pref=29355148 want 110€ is toch nog een stuk minder dan je 200€ en kingston is een gereputeerd kwaliteitsmerk erbovenop. En de shop is een belgische.

      Comment


      • #4
        Originally posted by Typhon.be
        .....ik had gdacht aan een CF van 512 MB, maar die ligt dan al bij de 200 eur wat ik veel vind...
        €200,-? De Sandisk Ultra II 512 MB (om maar een goed schijnende te noemen) is te koop voor rond de €120,-
        Zie: http://www.tweakers.net/pricewatch/67947
        Nikon D70 links: www.nikond70.nl
        Mijn D70-foto's: www.nikond70.nl/fotos

        Comment


        • #5
          Ik meldde het al elders, maar ik heb een Sandisk Ultra II 512 Mb besteld bij http://www.Directshopper.de

          Ik heb pas betaald, dus over de snelheid en zo, kan ik niets vertellen. Als je twee woorden Duits begrijpt, dan koop je je daar dat kaartje voor 114 Euro + 7 Euro verzending...

          Comment


          • #6
            Volgens mij is een x-drive de beste investering voor op reis.

            Groetjes,
            Pol.
            Leeft en LAAT LEVEN !

            Comment


            • #7
              Originally posted by Pol Callens
              Volgens mij is een x-drive de beste investering voor op reis.

              Groetjes,
              Pol.
              Ik denk het ook. Bekijk de zaak helder:

              - Veel goedkoper "per megabyte"
              - Een CF van 512Mb kopen = nog steeds oppassen dat je niet teveel foto's neemt (zie je eigen berekening: wat als je er 200Mb naast bent?)
              - Als je CF's vol zitten en je hebt nog een paar dagen verlof te gaan, begint het process van "shiften". Een koppel mede-reizigers op onze reis naar Afrika moest dit ook doen, en ze waren radeloos. Toen ik aanbood om hun kaartje leeg te maken op mijn X-drive hebben ze me bedankt op hun blote kniëen.
              - Ook begin je vaak te foefelen met "niet-maximale" settings. je kiest bvb. om op te slaan in een mindere JPEG kwaliteit. De bovenstaande "mede-reizigers" hadden dat ook gedaan. En het hun enorm beklaagd.
              - Een X-drive betekent een halvering van het risico om foto's te verliezen. Tenminste, dat geldt voor elke foto op een CF kaartje dat nog niet "herbruikt" is.
              - Blijft de G5 je "laatste" camera? Waarschijnlijk niet. Met de volgende zal je 12Mp shots hebben, die meer plaats nemen (ik zeg maar iets). En dan begint het spelleke opnieuw.
              http://www.theafricabug.com

              Comment


              • #8
                Originally posted by Jochen

                - Een X-drive betekent een halvering van het risico om foto's te verliezen. Tenminste, dat geldt voor elke foto op een CF kaartje dat nog niet "herbruikt" is.
                Je moet wel toegeven dat, als die voorwaarde niet vervuld is, dat je dan eerder een hoger risico hebt om foto's te verliezen wegens een crash van je harde schijf of zo dan wanneer ze op je CF staan. Of is dat verwaarloosbaar?

                tom
                klik

                Comment


                • #9
                  Originally posted by tjoepke
                  Originally posted by Jochen

                  - Een X-drive betekent een halvering van het risico om foto's te verliezen. Tenminste, dat geldt voor elke foto op een CF kaartje dat nog niet "herbruikt" is.
                  Je moet wel toegeven dat, als die voorwaarde niet vervuld is, dat je dan eerder een hoger risico hebt om foto's te verliezen wegens een crash van je harde schijf of zo dan wanneer ze op je CF staan. Of is dat verwaarloosbaar?

                  Tuurlijk is dat verwaarloosbaar. Een HDD gaat ongeveer "even zelden" in de fout dan een CF hoor (want ook die dingen zijn niet perfect).

                  Ik blijf erbij; voor een digicam-fanaat is een X-drive een bijna noodzakelijk accessoire!

                  tom
                  http://www.theafricabug.com

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Jochen
                    Originally posted by Pol Callens
                    Volgens mij is een x-drive de beste investering voor op reis.

                    Groetjes,
                    Pol.
                    Ik denk het ook. Bekijk de zaak helder:

                    - Veel goedkoper "per megabyte"
                    - Een CF van 512Mb kopen = nog steeds oppassen dat je niet teveel foto's neemt (zie je eigen berekening: wat als je er 200Mb naast bent?)
                    - Als je CF's vol zitten en je hebt nog een paar dagen verlof te gaan, begint het process van "shiften". Een koppel mede-reizigers op onze reis naar Afrika moest dit ook doen, en ze waren radeloos. Toen ik aanbood om hun kaartje leeg te maken op mijn X-drive hebben ze me bedankt op hun blote kniëen.
                    - Ook begin je vaak te foefelen met "niet-maximale" settings. je kiest bvb. om op te slaan in een mindere JPEG kwaliteit. De bovenstaande "mede-reizigers" hadden dat ook gedaan. En het hun enorm beklaagd.
                    - Een X-drive betekent een halvering van het risico om foto's te verliezen. Tenminste, dat geldt voor elke foto op een CF kaartje dat nog niet "herbruikt" is.
                    - Blijft de G5 je "laatste" camera? Waarschijnlijk niet. Met de volgende zal je 12Mp shots hebben, die meer plaats nemen (ik zeg maar iets). En dan begint het spelleke opnieuw.

                    Ik volg perfect je redenering Jochen maar toch denk ik dat je hier fout zit en wel hierom:

                    -Als je maar over 96 Mb verspreid over 2 kaarten hebt dan heb je niet genoeg geheugen en alvorens over te gaan naar een xdrive(of andere) heb je meer basisgeheugen nodig. In the field moeten downloaden is gewoonweg niet handig. Vraagt teveel tijd en is te omsalchtig. Eenmaal in je hotel of wanneer je ergens rustig zit is het doenbaar maar wanneer je bezig bent gewoonweg niet. Alvorens dus de stap naar die xdrive te maken moet dat basisgeheugen omhoog want daar ga je veel meer geniet van hebben.

                    - veiligheid: Je stelling dat je bijna even veilig bent met een HDD tov een Flashcard gaat gewoon niet op. HDD crashen gewoonweg regelmatig en dat omdat ze bewegendedelen hebben en verslijten. Dat wil niet zeggen dat je HDD sowieso gaat crashen maar de kans dat ie crasht is minimaal 10x zo groot als met een CF. Daarenbovenop is een HDD helemaal niet bestand tegen een val en een CF mag al een serieuze val meemaken alvorens hij daardoor schade gaat oplopen. En als je dus je xdrive meeneemt in the field verhoogt de kans op een val aanzienlijk.

                    -Plus zo een xdrive eindigt dan tot een minder gebruikt accesoire dat je alleen gaat gebruiken wanneer je zeker bent dat je hem nodig gaat hebben anders is ie weer te groot, lomp en zwaar om altijd mee te nemen.

                    Anderzijds ben ik wel met je akkoord dat een optie als een HDD schijf(of iets dergelijks) voor vakanties uiteindelijk wel een noodzaak is want anders ga je zitten beknibbelen en je dat later beklagen. En genoeg geheugen in flash is momenteel nog te duur. En uitgaan van maar 30 foto's per dag lijkt mij wat weinig maar ja ik overdrijf dan weer in de andere richting vrees ik. Beiden lijken mij dus een noodzaak en eerlijk gezegd als je veilig wilt zijn heb je zelfs 2 xdrives nodig.

                    Maar in eerste instantie ben je beter met genoeg flash geheugen want daar ga je altijd geniet van hebben tijdens je vakantie en ook wanneer je niet op vakantie bent.

                    Comment


                    • #11
                      bedankt iedereen voor de commentaar.
                      ik zal zien, ws ga ik een 512 MB CF kopen omdat ik toch harde schijven niet betrouw, later ms eens kopen?
                      btw: wat is de goedkoopste xdrive+hd?

                      nog aan gedacht, is het verstandig om op een maatje kleiner te trekken of niet?

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by Typhon.be

                        nog aan gedacht, is het verstandig om op een maatje kleiner te trekken of niet?
                        Zoals ik al eerder aanhaalde: nee dus!
                        http://www.theafricabug.com

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Typhon.be

                          nog aan gedacht, is het verstandig om op een maatje kleiner te trekken of niet?
                          Nope het is niet verstandig om een maatje kleiner te trekken want dan trek je juist die ene prachtfoto en zit je met dat maatje kleiner wat je toch minder mogelijkheden geeft.

                          Beter toch iets meer investeren en wat meer geheugen kopen.

                          Comment


                          • #14
                            Als je een maatje kleiner wil trekken, dan kom je vast van een APS-toestel of zo... die hebben standaard onscherpte aan bood omdat het filmoppervlak te klein is. Als je dat weer terug wil, kan ik je zeker adviseren om een maatje kleiner te trekken... Als artistiek feature dan hee...
                            Maar alle gekheid op een stokje... Een beetje overschot is altijd handig... herkadreren, uitvergroten, een panoramisch kader eruit nemen,... dan zit je al snel klem met een maatje kleiner...

                            Comment


                            • #15
                              Hey Kevlar,

                              Mijn antwoorden in je tekst...


                              Ik volg perfect je redenering Jochen maar toch denk ik dat je hier fout zit en wel hierom:

                              -Als je maar over 96 Mb verspreid over 2 kaarten hebt dan heb je niet genoeg geheugen en alvorens over te gaan naar een xdrive(of andere) heb je meer basisgeheugen nodig. In the field moeten downloaden is gewoonweg niet handig. Vraagt teveel tijd en is te omsalchtig. Eenmaal in je hotel of wanneer je ergens rustig zit is het doenbaar maar wanneer je bezig bent gewoonweg niet. Alvorens dus de stap naar die xdrive te maken moet dat basisgeheugen omhoog want daar ga je veel meer geniet van hebben.
                              96Mb IS inderdaad weinig, en ik ben OOK van mening dat hij méér CF geheugen nodig heeft. Maar zijn vraag kwam in feite neer op: "wat is prioritair in mijn specifieke situatie; geheugen of Xdrive?". Welnu, een simpele berekening leert ons dat hij er met 512Mb niet komt. Ook jij zegt trouwens dat 30 shots per dag weinig is. Vandaar dat ik zeg; "investeer in een X-drive, het is een goede investering (om de reden die ik eerder aanhaalde)". CF bijkopen kan later nog.

                              Over het tweede deel van je antwoord: "In the field moeten downloaden is gewoonweg niet handig"; hiermee ben ik niet akkoord. Je overdrijft een beetje. Het gaat hier niet om het schieten van bvb. een wielerkoers of zo. Hij heeft tijd genoeg om zijn kaartjes eens leeg te maken. Ikzelf trok met vier 64Mb kaartjes en een X-drive naar Afrika. Laat ons eerlijk zijn; die reis is toch wel een van de meest "fotogenieke" bestemmingen die er zijn, en waarschijnlijk ook fotogenieker dan zijn bestemming waar hij één week vertoeft. Welnu, ik heb geen enkele keer "shots gemist omdat ik MOEST downloaden" hoor. En praktische problemen (stof, laten vallen, gepruts, .. heb ik ook niet gehad.

                              - veiligheid: Je stelling dat je bijna even veilig bent met een HDD tov een Flashcard gaat gewoon niet op. HDD crashen gewoonweg regelmatig en dat omdat ze bewegendedelen hebben en verslijten. Dat wil niet zeggen dat je HDD sowieso gaat crashen maar de kans dat ie crasht is minimaal 10x zo groot als met een CF. Daarenbovenop is een HDD helemaal niet bestand tegen een val en een CF mag al een serieuze val meemaken alvorens hij daardoor schade gaat oplopen. En als je dus je xdrive meeneemt in the field verhoogt de kans op een val aanzienlijk.
                              Ook hier overdrijf je een beetje. De kans dat een CF gaat falen is praktisch nul. Ook al ligt die kans bij een HDD 10x hoger, wel... tien maal "praktisch nul" in nog steeds ... praktisch nul.

                              Als ik je zo bezig hoor, dan lijkt het wel dat je op reis nooit foto's zou toevertrouwen aan een HDD (noch op X-drive, noch op laptop). Je moet natuurlijk steeds de risico's afwegen met de kostprijs. En als je persé alles op CF wil, dan ga je een zeer hoge meerprijs betalen, voor een minimale verhoging aan veiligheid. En zoals ik al zei; voor alle pics die je én op CF én op HDD kan houden ligt de zaak zelfs anders: hier is je veiligheid zelfs hoger dan enkel te werken met CF.

                              Je moet bovendien alles in het juiste perspectief zien. De X-drive is geen flauw dingetje hoor. Ik liet mijn X-drive al vallen OP BETON vanop meer dan één meter hoogte ...en dat ding heeft geen krimp gegeven.

                              -Plus zo een xdrive eindigt dan tot een minder gebruikt accesoire dat je alleen gaat gebruiken wanneer je zeker bent dat je hem nodig gaat hebben anders is ie weer te groot, lomp en zwaar om altijd mee te nemen.
                              Onderschat ook dit niet. Ik heb twee CFs van 512Mb. Die geven me zo'n 200 shots met mijn 300D ...en op een uur of twee staan die soms vol, en heb ik mijn X-drive nodig. Laatst nog, bij een simpel jazz concertje, moest ik hem weer bovenhalen. Het feit dat je geen beperkingen meer hebt qua opslagruimte brengt automatisch met zich mee dat je nóg meer pics gaat nemen.

                              Je gebruikt die X-drive dus meer dan je denkt ...eenmaal je hem hebt. En hoe langer je van huis bent, hoe belangrijker hij wordt. Nu gaat Typhon.be één week op reis. Wat moet hij met zijn 512Mb CF kaart doen als hij TWEE weken van huis is? Hij koopt dus beter eerst die X-drive, en daarna nog één of twee kaartjes van 256Mb of zo.
                              http://www.theafricabug.com

                              Comment

                              Working...
                              X