Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraag sRGB / Adobe RGB

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraag sRGB / Adobe RGB

    In sommige toestellen kun je tussen deze kleurinstellingen kiezen sRGB of AdobeRGB.

    Mijn vraag is om uitleg, wat is het verschil tussen deze twee instellingen en waarom of wanneer kies je voor de één danwel voor de ander.

    Misschien is er iemand die met twee foto's het verschil kan laten zien.

    Ik weet zeker dat er hier een paar mensen zijn die me wat wijzer kunnen maken.


    Groeten Omega.

    www.digiwaart.nl

  • #2
    Onlangs deze uitleg gekregen van een "lesgever" van De Beukelaer:
    Adobe RGB heeft het grootste kleurbereik of kleurpalet. Gebruik bij RAW (voor nabewerking dus) ALTIJD Adobe RGB.
    sRGB I (portretten) en sRGB III (natuur) zijn te gebruiken als je bvb. direct wil afdrukken zonder nabewerking. Dan zijn de kleuren onmiddellijk in orde.
    Bij AdobeRGB is dat vrijwel nooit het geval, het vraagt nabewerking, maar dan zou je ook de mooiste resultaten bereiken.
    Aldus de zegsman, van wie ik de naam helaas vergeten ben...
    Ik moet zeggen dat ik het nog niet heb uitgetest. Ik hoop het wel eens te doen...
    Nikon, Apple & Epson

    Comment


    • #3
      Onlangs deze uitleg gekregen van een "lesgever" van De Beukelaer:
      Adobe RGB heeft het grootste kleurbereik of kleurpalet. Gebruik bij RAW (voor nabewerking dus) ALTIJD Adobe RGB.
      sRGB I (portretten) en sRGB III (natuur) zijn te gebruiken als je bvb. direct wil afdrukken zonder nabewerking. Dan zijn de kleuren onmiddellijk in orde.
      Bij AdobeRGB is dat vrijwel nooit het geval, het vraagt nabewerking, maar dan zou je ook de mooiste resultaten bereiken.
      Aldus de zegsman, van wie ik de naam helaas vergeten ben...
      Ik moet zeggen dat ik het nog niet heb uitgetest. Ik hoop het wel eens te doen...
      Nikon, Apple & Epson

      Comment


      • #4
        Ik heb gisteren in de D70 review de kleurengamut-grafiekjes gezien van de verschillende profielen...

        http://www.dpreview.com/reviews/nikond70/page11.asp

        Erg duidelijk zijn ze helaas niet, maar ik wilde het toch even meegeven ter aanvulling bij de uitleg in de vorige post.

        Comment


        • #5
          @MacTheKnife, bedankt voor je uitleg.

          @Koen, bedankt voor de link, met die voorbeelden word het goed duidelijk gemaakt, zo weet ik toch weer wat meer.


          Groeten Omega.

          www.digiwaart.nl

          Comment


          • #6
            Bedankt voor het antwoord. Ik ga er eens mee spelen.

            rOb
            Nikon D800, MB-D12, SB-800. Nikkor: [10.5mm F2.8] [17-35mm F2.8] [28-70mm F2.8] [24-85mm F3.5-4.5] [80-200mm F2.8] [50mm F1.8]
            Sigma: [12-24mm F4.5-5.6] [150mm macro F2.8],Driepoot, opslag dingetje en nog wat troep

            Comment

            Working...
            X