Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Raad gevraagd voor eerste DSLR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Raad gevraagd voor eerste DSLR

    Hallo iedereen,

    Binnenkort ga ik eindelijk mijn eerste digitale spiegelreflex aanschaffen. Ik heb mijn oog laten vallen op een Nikon D3100 (of D3000) omdat ik die al wat ken van bij een vriend en het mij een goed toestel/instapmodel lijkt. Ik ken wel nog niet zoveel van lenzen en omdat er verschillende combinaties en promoties worden aangeboden in de winkels wou ik hier wat raad vragen.

    Ik ben geïnteresseerd in portret-, muziekfotografie en 'urban exploring' e.d. Welke (niet al te dure) lenzen zijn hier het beste voor geschikt? Kom ik met een kitlens (18-55) al ver of is een tweede/andere lens beter geschikt?

    Bij www.camera.nl kun je bv. een D3100 samen met een 18-105 lens kopen voor 565 euro. En onlangs stond er op 2dehands.be een D3000 met 18-55 en 55-200 voor €450. Gewoon om even aan te duiden dat er wel wat keuze is en ik niet goed weet wat het beste zou zijn .

    Alvast bedankt

  • #2
    Re: Raad gevraagd voor eerste DSLR

    Wat je de max. budget?

    Je kan ook de Nikon D3100 met 18-55mm vr en 55-200mm vr nemen. (578 euro)

    http://www.kamera-express.be/product...s-55-200mm-vr/

    Maar mss als we je maximum budget weten dat de mensen hier u hier met de D3100/D3000 een andere lens kunnen aanbevelen, aangepast op uw budget.
    Zou zou ik eerder een Tamron 17-50mm F/2.8 zonder VC( in nikon term zonder VR) aanbevelen. Denk dat je dan een prijsje hebt van 668 euro. (Nikon D3100 met Tamron 17-50mm F/2.8)

    Als body raad ik wel de Nikon D3100 aan. Is wat nieuwer en presteert een tikkel beter. Ook mss niet onbelangrijk bij de D3100 kan je filmen. Dat is niet mogelijk met de D3000.
    Last edited by DJ Henrio; 1 mei 2012, 16:38.
    http://xstreamdigital.be

    Comment


    • #3
      Re: Raad gevraagd voor eerste DSLR

      TS,
      het doel van je fotobestand bepaalt de kwaliteit van de lens.

      Fotografeer je met als doen een A2 print dan heb je meer kwaliteit nodig dan als je niet verder komt dan een 10 x 15 cm afdrukje.

      Kan je hier iets over aangeven?
      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

      Comment


      • #4
        Re: Raad gevraagd voor eerste DSLR

        Misschien nog heel even wachten op het nieuwe instapmodel D3200 die al is aangekondigd. Destijds ben ik begonnen met een D90 + 18-105 (wat een fijne all-round lens is)

        Comment


        • #5
          Re: Raad gevraagd voor eerste DSLR

          Ik zou ook wachten op de 3200, en beginnen met de 18-105 die hoogstwaarschijnlijk als kitlens mee zal komen. Voor concerten heb je lichtsterkere lenzen nodig, die zijn groter, zwaarder en duurder. Die kitlens zal altijd van pas komen, en voor die +/-100 euro (body+lens tov body only) heb je een goed en compact lensje.
          D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

          Comment


          • #6
            Re: Raad gevraagd voor eerste DSLR

            Hey

            Bedankt voor de reacties. Sorry dat ik nu pas meer uitleg kan geven.

            Qua budget wil ik max. rond de 500 euro uitgeven. De richtprijs voor een D3200 met 18-105mm lens is 780 euro, en dan vind ik toch wat veel.

            @annoh: als er al eens afdrukjes komen, zullen er dat wel kleintjes zijn. Ik wil vooral veel leren en de technische zaken onder de knie krijgen.

            Maar die 18-105 lens lijkt me wel interessant. Dus als ik (voorlopig) maar één lens aanschaf, is dat de beste keuze (omdat ze zo all round is?)?

            Momenteel staat er een d3100 + 18-105 te koop voor €476 (nieuw). Dat lijkt me wel een goede prijs, niet?

            Comment


            • #7
              Re: Raad gevraagd voor eerste DSLR

              D3100 + 18-105 VR is een goede instapkeuze (bereik breedhoek tot portret).
              Alternatieven:
              De D90 (2de hands) is ouder toestel zonder video mogelijkheden maar zeker niet fotografische minderwaardig aan D3100
              en/of
              kijken om 2de hands een (kit)lens(en) aan te schaffen. Voordeel van de 18-105 is wel dat dit een zeer aangenaam bereik is waardoor je niet van lens hoeft te wisselen.

              Een eerste wijziging aan de configuratie zal waarschijnlijk een lichtsterkere lens worden (f2,8 i.p.v. 3,5-5,6) waarbij je dan een keuze moet maken m.b.t. het bereik.
              bvb. Nikkor 50 f1,8 @ 180€ (vaste brandpuntsafstand)
              Tamron 17-50 f2,8 @330€
              Tamron 28-75 f2,8 @380€
              Indien je die keuze nu reeds zou maken en met het kleiner bereik van één lens kan leven (of een 55-200 VR kitlens @175€ bijkopen), is dat wel al het geld van de 18-105 gespaard. Voor hetzelfde bereik gaat het je echter meer kosten, maar je hebt er dan wel al een keigoeie lens bij.

              P.S. Vergeet niet dat accessoires (2de baterrij, geheugenkaartje, blaasbalg, beschermfilter, ... flits, statief, fototas, ...) ook nog wat kosten.
              D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

              Comment


              • #8
                Re: Raad gevraagd voor eerste DSLR

                [Mod-LesC]Verplaatst van Objectieven naar Camera's, omdat de camerakeuze blijkbaar (ook) nog niet gemaakt is.[/Mod]
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Raad gevraagd voor eerste DSLR

                  Je zou ook een gebruikt toestel kunnen kopen , ik geloof niet dat de laatste 3 jaar zo erg veel vooruitgang is geboekt , kun je iets meer besteden aan een goeie gebruikte lens
                  Meeste mensen gaan erg zorgvuldig om met hun camera en lenzen , en verslijten doen ze nauwelijks
                  Heb regelmatig gebruikt gekocht en het voordeel is dat als je wil upgraden dat je weinig verliest op de aanschafwaarde
                  Ik heb vandaag mijn D300 met lens voor 250€ minder verkocht dan waar ik hem 4 jaar geleden had gekocht

                  Comment


                  • #10
                    Re: Raad gevraagd voor eerste DSLR

                    Ok, bedankt voor de tips en uitleg al. Ik ben nu wat aan het rondkijken naar iets oudere modellen op de tweedehandsmarkt. Zodat ik alle nodige toebehoren en misschien een tweede lens er ineens kan bijkopen. Dat lijkt mij nu misschien een beter idee, met mijn budget in gedachten.

                    Modellen zoals de nikon d60 en de canon eos 400d (en 450d) worden blijkbaar wel regelmatig te koop aangeboden.
                    bv: http://www.2dehands.be/foto-camera/s...l=&pc_id=&afd=

                    Zijn er nog minder recente modellen die jullie mij eventueel aanraden (of afraden) of andere dingen waar ik voor moet uitkijken?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Raad gevraagd voor eerste DSLR

                      Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
                      De D90 (2de hands) is ouder toestel zonder video mogelijkheden maar zeker niet fotografische minderwaardig aan D3100
                      Als ik me niet vergis is dat nu al de 2de of 3de keer dat je zegt dat de D90 geen videomogelijkheid heeft, de nikon D90 heeft dat wel . . . waar haal je die verkeerde info???
                      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Raad gevraagd voor eerste DSLR

                        Hey. Door mijn examens heb ik mijn zoektocht naar een dslr even gestaakt, maar af en toe kijk ik eens op 2dehands.
                        Vinden jullie 600 euro een goede prijs voor deze set?

                        http://www.2dehands.be/foto-camera/s...l&user=2844233

                        Ik ken namelijk nog niet veel van types lenzen en flitsers...

                        Groeten

                        Comment


                        • #13
                          Re: Raad gevraagd voor eerste DSLR

                          Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
                          D3100 + 18-105 VR is een goede instapkeuze (bereik breedhoek tot portret).
                          Alternatieven:
                          De D90 (2de hands) is ouder toestel zonder video mogelijkheden maar zeker niet fotografische minderwaardig aan D3100
                          en/of
                          kijken om 2de hands een (kit)lens(en) aan te schaffen. Voordeel van de 18-105 is wel dat dit een zeer aangenaam bereik is waardoor je niet van lens hoeft te wisselen.

                          Een eerste wijziging aan de configuratie zal waarschijnlijk een lichtsterkere lens worden (f2,8 i.p.v. 3,5-5,6) waarbij je dan een keuze moet maken m.b.t. het bereik.
                          bvb. Nikkor 50 f1,8 @ 180€ (vaste brandpuntsafstand)
                          Tamron 17-50 f2,8 @330€
                          Tamron 28-75 f2,8 @380€
                          Indien je die keuze nu reeds zou maken en met het kleiner bereik van één lens kan leven (of een 55-200 VR kitlens @175€ bijkopen), is dat wel al het geld van de 18-105 gespaard. Voor hetzelfde bereik gaat het je echter meer kosten, maar je hebt er dan wel al een keigoeie lens bij.

                          P.S. Vergeet niet dat accessoires (2de baterrij, geheugenkaartje, blaasbalg, beschermfilter, ... flits, statief, fototas, ...) ook nog wat kosten.
                          D90 was eerste dslr met video, dus hij heeft wel video!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Raad gevraagd voor eerste DSLR

                            Oorspronkelijk geplaatst door Shane Bekijk bericht
                            Hey. Door mijn examens heb ik mijn zoektocht naar een dslr even gestaakt, maar af en toe kijk ik eens op 2dehands.
                            Vinden jullie 600 euro een goede prijs voor deze set?

                            http://www.2dehands.be/foto-camera/s...l&user=2844233

                            Ik ken namelijk nog niet veel van types lenzen en flitsers...

                            Groeten
                            Ik zou eerder ook voor een D 3100 gaan, zal je veeeeel betere beeldkwaliteit geven en binnenkort zullen deze ook al regelmatig 2e hands verschijnen!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Raad gevraagd voor eerste DSLR

                              Oorspronkelijk geplaatst door henri108 Bekijk bericht
                              Ik zou eerder ook voor een D 3100 gaan, zal je veeeeel betere beeldkwaliteit geven en binnenkort zullen deze ook al regelmatig 2e hands verschijnen!
                              Of je beter voor de D3100 gaat weet ik niet, mijn keuze zou eerder een D90 zijn, maar dat de D3100 vlotter te koop komt 2de hands, daar moet je niet aan twijfelen, zeker na het uitkomen van de Nikon D3200 met z'n 24 milj. pixels
                              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                              Comment

                              Working...
                              X