Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nationale parken Westen VS

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nationale parken Westen VS

    Hallo,

    Over een maand vertrek ik naar Denver om zoveel mogelijk van de nationale parken ten oosten van Las Vegas te bezoeken. Het lijstje ligt al vast (RV en campings zijn geboekt):
    Great Sand Dunes, Mesa Verde, Grand Canyon, Petrifief forest, Page en omgeving, Zion, Bryce, Arches, Canyonlands en Rocky Mountains NP.

    Is er iemand die ergens een website weet waar je informatie vind over welke plek te fotograferen op welk moment van de dag. Of andere tips die me kunnen helpen om een paar goeie foto's mee terug te brengen.

    Thx, Veerle
    Website: http://vvbelleg.jalbum.net/

  • #2
    Re: Nationale parken Westen VS

    Wat fotograferen op welk moment weet ik niet.
    Er is zoveel te zien dat je denk ik op elk moment wel iets vind om te kunnen fotograferen (was bij mij toch zo). In mei zal het zonlicht nog iets minder hard zijn dus denk ik dat je het best zit kwestie van licht (en ook drukte ).

    Soms zijn de afstanden nog al lang en weet je niet altijd iets tussenin om te bezoeken maar met een beetje zoeken en tegenwoordig internet kun je veel vinden.
    Hier zijn nog een aantal kleiner parken die de moeite waard zijn:

    - Valley of Fire SP : tussen Las Vegas en Zion
    - Kodachrome Basin SP : tussen Bryce (Tropic) en Escalante (richting Hanksville)
    - Natural Bridges Nation Monument : tussen Hanksville en Mexican Hat

    Naar het schijnt is er in de buurt van Page ook "The Wave". Dit park kun je echten alleen bezoeken door middel van een speciale pas die door middel van loterij verdiend kan worden. Een vriend van mij heeft dit kunnen bezoeken en de foto's daar zijn echt adembenemend. Proberen om zo'n kaart te krijgen zou ik zeggen.

    Het enigste dat ik ook kan aanraden is om je wandelingen goed op voorhand te plannen. Zowel in Bryce als Zion bijvoorbeeld kun je gemakkelijk wandelingen doen van enkele uren.


    Mvg en veel plezier

    Steven
    1DMkII/IV + 40D + Glas + Light + Storage

    Comment


    • #3
      Re: Nationale parken Westen VS

      Dag Veerle,

      Misschien komen we elkaar wel tegen! Ik vertrek op 7 juni voor ongeveer 3 weken naar het zuid-westen van de USA.

      1) De Wave (zie vorige reactie) wordt erg moeilijk. Je had allang moeten meedoen aan de loterij voor een permit in Juni / Juli.

      2) zie de volgende websites voor heel veel informatie:

      Nationale Parken van Amerika, Reisverhalen, Overige Bezienswaardigheden, en een enorme collectie foto's van Amerika


      Parks, monuments, wilderness and other landscapes of West and Southwest USA: canyons, deserts, mountains, wildflowers, rock formations and ancient sites


      3) Sla Lake Powell niet over! Ligt bij Page en het is mogelijk om rondvaarten te maken van ongeveer 5 uur. Prachtige plaatjes te maken. Zie http://www.lakepowell.com/

      Veel plezier! Dirk

      Comment


      • #4
        Re: Nationale parken Westen VS

        Thx, ik ga morgen eens naar die linken kijken, voorlopig heb ik enkel nog maar de website van de national park service zelf gekeken.

        Is idd ongeveer dezelfde periode, wij vertrekken 26 mei, ook voor drie weken. Wie weet komen we elkaar tegen.
        Aan Lake Powell blijven we 3 nachten. Voor de wave heb ik nog gekeken omdat ik pas onlangs het reisschema heb vastgelegd. (Het heeft héél lang geduurd voor ik wou toegeven dat Yellowstone er echt niet bij kan.) . Heb jij een permit om binnen te mogen?

        Blijf je ook langs de westkant van Las Vegas of doe je ook de parken in California?
        Last edited by vvbelleg; 1 mei 2012, 23:07.
        Website: http://vvbelleg.jalbum.net/

        Comment


        • #5
          Re: Nationale parken Westen VS

          Heb zelf twee keer geprobeerd om een permit voor "de Wave" via de internet loterij te bemachtigen. Twee keer mislukt. Er is nog een kleine mogelijkheid om ter plaatse een permit te krijgen. De volgende info is gekopieerd van de www-ontdek-amerika.nl website (zie vorige posting)

          "Elke dag van 15 maart tot en met 14 november, worden er 10 permits verloot in het Paria Ranger Station. Die permits zijn geldig op de daaropvolgende dag. Het Paria Ranger Station ligt in zuid-Utah langs Highway 89, tussen de milemarkers 20 en 21. Dat is 40 mijl ten oosten van Kanab, en 34 mijl ten westen van Page.
          De loterij vindt steeds plaats om 9 uur ’s ochtends (Mountain Standard Time). Het aantal mensen dat aan de loterij meedoet, is meestal veel groter dan de 10 beschikbare plaatsen. De kans dat je niet wordt ingeloot is dus vrij groot
          ."

          Ik heb besloten om niet te proberen ter plaatse een permit te krijgen. Teveel problemen met het reisschema.

          Mijn reisschema ziet er ongeveer als volgt uit: San Francisco / Goldrush area / Yosemite Nat'l park / Tioga Pass / Death Valley / Las Vegas / Bryce Canyon / Grand Canyon North Rim / Page (voor Lake Powell en Secret Canyon tour) / Phoenix / Joshua Tree Nat'l Park / Los Angeles / Hwy 1 langs de kust / Monterey / San Francisco.

          Ik heb er zin in!

          Comment


          • #6
            Re: Nationale parken Westen VS

            De boeken van Laurent Martres zijn goed om het waar, wat, wanneer en hoe fotograferen van deze regio.
            http://www.phototripusa.com/
            Ex Oriente Lux
            www.soefisinjoor.be

            Comment


            • #7
              Re: Nationale parken Westen VS

              @Carino: thx, ze zijn zelfs beschikbaar voor ipad, handig.
              Website: http://vvbelleg.jalbum.net/

              Comment


              • #8
                Re: Nationale parken Westen VS

                Bij Page heb je ook de Horseshoe bend.
                Alhoewel je 's morgens en 's avonds het mooiste licht hebt (geldt voor de meeste plaatsen), heb je dan ook veel schaduw in die canyon. Tip is om een foto 's morgens te maken en eentje 's middags en deze 2 foto's dan te blenden.
                En de topattractie ken je daar wellicht wel Deze doe je pal op de middag voor de mooiste lichtinval.

                Comment


                • #9
                  Re: Nationale parken Westen VS

                  Oorspronkelijk geplaatst door Carino Bekijk bericht
                  De boeken van Laurent Martres zijn goed om het waar, wat, wanneer en hoe fotograferen van deze regio.
                  http://www.phototripusa.com/
                  Kan ik beamen, de tips zijn geweldig, ideaal tijdstip is aangegeven voor fotografie.

                  De folders van de NP's zelf hebben dikwijls ook heel goede info over de meest fotogenieke locaties én het meest ideale tijdstip vd dag. Om op voorhand te kunnen plannen kan je de meeste van deze info - al dan niet als te downloaden folder - online vinden op de site van de National Park Service. Hier een link als voorbeeld over Arches National Park met wat fotogenieke sites en de tijd vd dag.
                  Web: http://www.hanscouwenbergh.be
                  Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nationale parken Westen VS

                    Sedona bij de GC is ook erg mooi ... Death Valley : NEEM VEEL DRINKEN MEE, wij hebben deze maar nipt overleefd (zwaar ongeval gehad offroad, zaten daar vast en geen kat te zien, ... De locale sherif kent is zeker-weten nog).

                    Phoenix megagave stad op zich, daar is dichtbij een mooi ENORM (!!!) vliegtuigkerkhof (Tucson), erg indrukwekkend om door te rijden, mijlen en mijlen geparkeerde vliegtuigen. Totale aanrader!!! Meteorcrater hebben wij ook gedaan, mwoa ... White sands vonden we veel indrukwekkender!!!

                    Stukken ORIGINELE (!!!!) route 66 zijn ook erg gaaf om te doen, de sfeer van de echte-oude motherroad is niet te omschrijven, je moet het gedaan hebben. Lange stukken weinig soeps maar soms loopt the motherroad net naast de snelweg, raak je er hier en daar op, staat het gras op de weg, de bomen groeien er gewoon op, je komt oude wrakken tegen, verlaten panden die gewoon open staan ...
                    Bij Death Valley bv heb je ergens "Beaty" (of zoiets), het is een mijnstadje nabij Death Valley waar de ezels gewoon de winkeltjes en de huizen inwandelen. Het is een "omwegje" nabij Death Valley waar vroeger goud gewonnen werd. Omgeving Flaggstaf bv is mooi stuk om op te gaan, albaqurqe, er wonen hier en daar nog mensen "van toen" die je met plezier ontvangen om te vertellen over toen ... Normaal kan je boeken kopen over de originele motherroad die je uitleggen waar die exact loopt (de echte!) en waar de "legendes" wonen, mensen die toen al een winkeltje hadden en nu nog ... soms als enige in een spookstadje overblijven ...

                    Las Vegas zelf de hotels bezoeken - Treasure Island, Circus Circus (daar onvernachten wij), Hard Rock Hotel (is off the strip), Excalibur, de piramide daar, Ceasars palace, ... daar gaat veel tijd in zitten maar t'is erg indrukwekkend te zien en de madam zijn kijken bij de vele shoppingcentra
                    De oude -downtown gewoon 's met de auto door cruisen.

                    Wij hebben het hele zuiden van de USA gedaan, mijn favo staat is New Mexico gevolgd door Utah en Nevada! Petrefied vond ik trouwens tegenvallen ... Ik heb duizenden foto's van langsginder maar allen analoog.

                    Ik ga de foto's dan 's erbij nemen en je eventueel berichten over meer
                    Webstek in opbouw

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nationale parken Westen VS

                      Wauw, ik kan je geen tips geven, maar als ik zie wat je gaat bezoeken en ik duw dat ik op google valt mijn mond open! Hopelijk zien we hier veel mooie foto's van je reis!
                      Have fun!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nationale parken Westen VS

                        Wij zijn vorig jaar ook naar het westen van Amerika geweest!
                        Wij hebben toen de boeken van Laurent Martres gekocht: fotographing the south-west! Heel interessant met veel voorbeelden!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nationale parken Westen VS

                          @Sonjabelgium: wij deden vorig jaar al een paar NP's en steden ten westen van Las Vegas (Death valley, Yosemite, San Fransisco, Alcatraz, Bodie, Mono Lake, Ano nueve, Valley of Fire, Vegas), mijn "voorlopige" favoriet is met voorsprong de Tioga Pass in Yosemite, dat is echt ongelooflijk!
                          Een paar van de tips die je geeft zijn idd interessant (zoals Tuscon & White Sands) maar ik kan helaas niet teveel aan mijn route meer wijzigen. Is daar in het westen echt wel kiezen wat je wil zien, zoveel opties. Route 66 was ik wel nog vergeten, ik ga eens kijken hoe dicht we er bij gaan passeren. Kan je daarvan een stuk adviseren, dat interessant is om te zien? We gaan zoiezo via Flagstaff rijden als we van Petrified Forest komen? heb je foto's online staan?

                          @Eagle_Eye: have fun!
                          Website: http://vvbelleg.jalbum.net/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nationale parken Westen VS

                            Heb ook wel wat plaatjes op m'n webstek
                            Web: http://www.hanscouwenbergh.be
                            Like my page! https://www.facebook.com/HansCouwenberghPhotography?ref=hl

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nationale parken Westen VS

                              Je woont niet zo ver van ons vandaan (of ik van jouw) misschien 's meeten een dezer? Ik ben van t'Kortrijkse. Ik heb hier boeken met stukken motherroad met erg leuke én bovenal originele tips, niet de touristisch opgezette dingen die vaak niet de echte route zijn maar wat ergens-in-de-buurt die de niet-wetende reiziger brengt bij de commerciele winkels me nieuw spul. Nabij flagstaff kan je stukken originele weg op maar die is echt niet altijd duidelijk, je hebt vaak dat boek nodig om te weten waar je precies moet zijn (uitgelegd met co-ordinaten en soms moet je stukje heel vreemd terrein op zigzaggend tussen overgroeide paden voor je de aansluiting maakt, de sfeer is echter onbetaalbaar). Vaak zijn stukken die aangegeven zijn niet eens de "echte" route66 en da's jammer. Dat boek is verkocht op een paar verkooppunten van langs de echte route zelf, onderandere bij een verkoper in Seligman (Arizona) die toen in de jaren van de levende route ook al daar een winkel had, nabij kingsman kan je er ook goed op. Die man heeft ook zoveel te vertellen van toen, zo gaaf en bijzonder, een levende legende! De man waarover ik hierboven spreek staat ook op deze site vermeld http://www.theroadwanderer.net/RT66seligman.htm
                              Morgen maar's zien waar dat boek ergens ligt

                              Ik heb helaas geen foto's online staan van die reizen, ze zitten allen in dikke mappen welke ik je met plezier laat zien als je dat wil. Ik heb beelden van het hele zuiden Alabama uitgezonderd maar allen van de analoge tijd, nog met de AE1 genomen
                              Webstek in opbouw

                              Comment

                              Working...
                              X