Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

CLS luistert niet

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • CLS luistert niet

    Ben aan het experimenteren in macrofotografie en wil daarbij gebruik maken van mijn
    SB900 die ik, los van het toestel (D80) aanstuur via CLS. Vermits ik gebruik maak van tussenringen moet alles manueel gebeuren. De instellingen die ik wens te gebruiken zijn : pop up flits op --, groep A op 1/128, dit omdat ik zeer weinig flitskracht nodig heb.
    Het vreemde is dat de SB900 dan evenzeer op volle kracht flitst.
    Dan heb ik de SB900 op manueel 1/128 gezet, aan de instellingen op mijn toestel niets gewijzigd en weer blijft hij op volle kracht flitsen. Als ik de SB900 laat flitsen door een druk op de rode knop geeft hij duidelijk maar een zeer zwakke flits maar aangestuurd via CLS luistert hij blijkbaar niet en kent hij enkel maar 1/1.
    Iemand een idee wat ik verkeerd doe ?
    Bedankt om mij op weg te helpen.

    Robert.

  • #2
    Re: CLS luistert niet

    Enige waar ik zo op kan komen is dat je de instellingen op je camera misschien niet bevestigd hebt met "OK" (zodat de instellingen ook opgeslagen zijn)?
    En staat de flitser ook op het goede kanaal/groep ingesteld?
    Website: http://www.circlepics.nl
    Flickr: https://www.flickr.com/photos/29852623@N07/

    Comment


    • #3
      Re: CLS luistert niet

      De instellingen op de camera staan reeds lang op dezelfde manier omdat ik nogal wat gebruik maak van CLS, dus ook buiten het het macrowerk.
      Ik heb het nu opgelost door de pop up te laten flitsen op 1/128 en de SB900 volledig manueel ook op 1/128 in SU4 mode. Dit werkt wel maar het blijft een raadsel waarom ik de SB900 niet correct kan commanderen vanuit het toestel.
      Toch bedankt voor het meedenken.
      Robert.

      Comment


      • #4
        Re: CLS luistert niet

        omdat er tussenringen tussen zitten weet de camera niet welke lens er op zit en kan CLS niet werken.
        Blijkbaar stuurt de camera dan altijd een signaal "max flits" uit.
        Je zou ook met sync kabeltje vanaf uw camera, de PC socket van uw SB900 kunnen verbinden om zo de flitser manueel aan te sturen. Voordeel is dat je dan geen pop-up flits nodig hebt.
        Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

        Comment


        • #5
          Re: CLS luistert niet

          je hebt toch de SB900 via dat schakelaartje op remote gezet?
          dus niet op master
          en in je toestel moet je je via het menu ingebouwde flitser bijvoorbeeld groep A kiezen
          en dan op M zetten en dan bijvoorbeel 1/128 ste instellen
          dan zou de flits maar op 1/128 mogen flitsen
          ongeacht of je met tussenringen of manuele lens of autofocus lenzen werk

          Comment


          • #6
            Re: CLS luistert niet

            De SB900 staat inderdaad op remote en in het toestel stond de pop up op -- (geen flits dus) Van Groep A vraag ik dan te flitsen op 1/128 maar dat gebeurt dus niet, het is altijd op volle kracht. Ik vermoed dat Beertje2 gelijk heeft : de camera herkent geen lens en dat zal wel de oorzaak zijn van de 1/1 flits. Ik heb (nog) geen sync kabeltje omdat ik tot nu toe altijd CLS gebruikt heb. Het zou ook wel eens kunnen dat een kabeltje ook geen oplossing biedt. Zoals reeds aangehaald doe ik het nu met de pop up die de SB900 aanstuurt in SU4 mode en dat werkt maar het blijft behelpen met de instellingen. Af en toe zit er wel een bruikbare foto tussen. Trial and error noemen ze dat.
            Robert.

            Comment


            • #7
              Re: CLS luistert niet

              Als je nu je sb900 in su-4 mode aanstuurt en je popup nog altijd op commander ga je krijgen dat je sb900 reageert op de voorflitsen.
              Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

              Comment


              • #8
                Re: CLS luistert niet

                Oorspronkelijk geplaatst door Reer Bekijk bericht
                De SB900 staat inderdaad op remote en in het toestel stond de pop up op -- (geen flits dus) Van Groep A vraag ik dan te flitsen op 1/128 maar dat gebeurt dus niet, het is altijd op volle kracht. Ik vermoed dat Beertje2 gelijk heeft : de camera herkent geen lens en dat zal wel de oorzaak zijn van de 1/1 flits. Ik heb (nog) geen sync kabeltje omdat ik tot nu toe altijd CLS gebruikt heb. Het zou ook wel eens kunnen dat een kabeltje ook geen oplossing biedt. Zoals reeds aangehaald doe ik het nu met de pop up die de SB900 aanstuurt in SU4 mode en dat werkt maar het blijft behelpen met de instellingen. Af en toe zit er wel een bruikbare foto tussen. Trial and error noemen ze dat.
                Robert.
                als ik mijn peleng 8mm lens op mijn D700 of mijn D200zet dan "herkend" de D700 en de D200 zogezegd die lens ook niet
                dat is een volledig manuele lens zonder enige contactpunten dus hetzelfde verhaal als tussenringen toestanden
                en toch kan ik mijn flits(en) manueel laten afgaan via cls
                juist nog eens getest zonder probleem instellen tussen de 1/1 en de 1/128 power
                als jij in je toestel de externe flits van groep A instelt op M en 1/128 power dan moet die flits 1/128 power geven niets meer of minder
                met of zonder lens erop
                dus ik zie niet in waarom dat bij uw toestel niet zou gaan

                Comment


                • #9
                  Re: CLS luistert niet

                  Aan paly : als ik in SU4 mode werk dan staat de pop up niet in commander maar als gewone flits op 1/128, dus dat werkt wel.
                  Aan gert007 : ik ga in het weekend nog eens aan de slag. Ik leid de 1/1 af uit het "horen" van het herladen van de flits, en natuurlijk van de overbelichting. Vanaf 1/2 hoor ik ze niet meer. Is er eigenlijk wel een middel om te "zien" op welke kracht ze geflitst heeft ?
                  De controlegeluiden zijn bij mij uitgeschakeld omdat ik dat hinderlijk vind.

                  Comment


                  • #10
                    Re: CLS luistert niet

                    En met ander objectief of on-camera doet de flits het wel goed?
                    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                    Comment


                    • #11
                      Re: CLS luistert niet

                      Oorspronkelijk geplaatst door Reer Bekijk bericht
                      Aan paly : als ik in SU4 mode werk dan staat de pop up niet in commander maar als gewone flits op 1/128, dus dat werkt wel.
                      Aan gert007 : ik ga in het weekend nog eens aan de slag. Ik leid de 1/1 af uit het "horen" van het herladen van de flits, en natuurlijk van de overbelichting. Vanaf 1/2 hoor ik ze niet meer. Is er eigenlijk wel een middel om te "zien" op welke kracht ze geflitst heeft ?
                      De controlegeluiden zijn bij mij uitgeschakeld omdat ik dat hinderlijk vind.
                      vrij makkelijk te bepalen
                      een aantal foto's maken met telkens de sterkte van de flits bij te stellen via de camera
                      onder dezelfde omstandigheden
                      dit doe je het beste binnen omdat je dan een meer constante omgevingsbelichting hebt
                      zo heb ik dat een paar dagen geleden getest
                      eerste foto full power instelt van de externe flits via de camera
                      daarna telkens in kracht verminderd tot 1/128 ste
                      dit is duidelijk op de foto's te zien

                      Comment


                      • #12
                        Re: CLS luistert niet

                        De flits doet alles normaal zolang ik er maar een "normaal" objectief op heb zitten.
                        Ik ga binnen een paar dagen die test van gert007 eens doen.
                        Bedankt voorlopig.

                        Comment


                        • #13
                          Re: CLS luistert niet

                          en CLS luistert blijkbaar wel.
                          Vandaag pas tijd gehad om de test van gert007 te doen en ik kan de flitskracht instellen in het menu. Ik begrijp er niks meer van omdat bij mijn eerste pogingen alle foto's overbelicht waren. Het moet dus zijn dat ik mijn instellingen niet bevestigd heb met OK, terwijl ik CLS toch al eerder gebruikt heb. Een raadsel dus, maar toegegeven, de fout moet bij mij gelegen hebben. Bedankt allemaal.

                          Comment


                          • #14
                            Re: CLS luistert niet

                            geen probleem
                            voor zoiets is zijn er discutieforums he
                            beter zo dat het dat maar is dan dat bijvoorbeeld er wat scheelt met je toestel

                            Comment

                            Working...
                            X