Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Externe flitser flitst te vroeg?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Externe flitser flitst te vroeg?

    Beste forumleden,
    ik heb me onlangs een Yongnuo yn-565ex flitser gekocht om te gebruiken met mijn EOS600D. Het is mijn bedoeling de flitser zowel on als off camera te gebruiken. Nu merk ik dat, als ik de flitser op de camera gebruik, deze te vroeg flitst en de foto niet belicht wordt. Ik zie namelijk de flitser afgaan als ik door de zoeker kijk nog voor de spiegel opklapt. Nu heb ik alle menu's van zowel camera als flitser doorgenomen, de manuals erop nagelezen maar ik word er niet wijzer van. De enige manier waarop ik de flitser on camera een foto kan laten belichten is als ik kies voor "multi" met als instelling 1x op 1 HZ. Dan is de foto belicht zoals men kan verwachten. De instellingen ETTLII of Manual geven onbelichte foto's. Ik heb sluitertijden geprobeerd van 1/60ste en 1/125ste. Ik heb manueel, Diafragma voorkeuze en Sluitertijd voorkeuze geprobeerd.
    Kan iemand me hierin raad geven?
    Alvast bedankt, Paul.
    Last edited by GinnFizz; 30 april 2012, 06:39.
    Not all who wander are lost ...
    EOS 5DmkIII - Canon EF 16-35mm f4 L USM - Canon EF 50mm f1.4 USM - Canon EF 24-70mm f4 L USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II - Canon Speedlite 430EX II

  • #2
    Re: Externe flitser flitst te vroeg?

    Ik was destijds geholpen met de volgende uitleg:

    http://forum.belgiumdigital.com/f99/...ar-392228.html

    Eens proberen?

    Comment


    • #3
      Re: Externe flitser flitst te vroeg?

      Bedankt voor uw reactie Chriska.
      Ik heb het draadje even doorgelezen en dat is inderdaad ook een mogelijkheid die ik moet nakijken. Ik heb nochtans op de externe flitser in het menu de AF Flash uitgezet, met de bedoeling dit fenomeen kort te sluiten, maar ik ga het eens volledig zoals beschreven toepassen.
      Paul.
      Not all who wander are lost ...
      EOS 5DmkIII - Canon EF 16-35mm f4 L USM - Canon EF 50mm f1.4 USM - Canon EF 24-70mm f4 L USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II - Canon Speedlite 430EX II

      Comment


      • #4
        Re: Externe flitser flitst te vroeg?

        Best Chriska. Helaas heeft dit geen aarde aan de dijk gebracht.
        Ben dan even langs Fotokonijn gereden ( waar ik de flitser gekocht heb) en daar heeft een verkoper een paar testen gedaan. Uiteindelijk hebben we de camera terug naar de fabrieksinstellingen gebracht en plots had ik ± correct belichte foto's met de externe flitser erop. Probleem opgelost zo leek het. Thuisgekomen bleek, toen ik de foto's nog eens bekeek op mijn computer, dat door de fabrieksinstellingen terug te zetten, de ISO op auto stond, en dat de foto's door de camera ± correct belicht werden dankzij een hoge ISO waarde. Uiteraard als je dan beter gaat kijken merk je dat de foto's wat gelig zijn, maar op het camera schermpje is dat niet zo duidelijk. Mijn flitser werkt dus nog steeds niet zoals het hoort.
        Heeft niemand een idee waar ik de fout nog kan gaan zoeken?
        Groeten, Paul.
        Not all who wander are lost ...
        EOS 5DmkIII - Canon EF 16-35mm f4 L USM - Canon EF 50mm f1.4 USM - Canon EF 24-70mm f4 L USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II - Canon Speedlite 430EX II

        Comment


        • #5
          Re: Externe flitser flitst te vroeg?

          Nu merk ik dat, als ik de flitser op de camera gebruik, deze te vroeg flitst en de foto niet belicht wordt. Ik zie namelijk de flitser afgaan als ik door de zoeker kijk nog voor de spiegel opklapt
          Er klopt iets niet.

          De flitser zal inderdaad voorflitsen geven , maar hij moet ook op het goeie moment de hoofdflits geven, want hij ondersteunt de Canon communicatie.
          Tenzij het gaat over een "off camera" flitser dan kan hij foutief getriggerd worden door de voorflitsen van de pop-up flitser.
          Ben je er zeker van dat de belichting niet goed is ? Als de rode ogen preventie opstaat geeft hij mogelijks ook eerst een flits om de pupillen te sluiten.

          Als je de camera op manueel flitsen zet , zijn er geen voorflitsen, dan zal hij normaal ook op het goeie moment flitsen,maar ik veronderstel, dat je toch ook "on camera" TTL wilt flitsen.
          Ben je er zeker van dat je de goeie "Canon " versie hebt?

          Staat de camera correct gepositioneerd op het flitsschoentje?
          Last edited by Beertje2; 1 mei 2012, 08:50.
          Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

          Comment


          • #6
            Re: Externe flitser flitst te vroeg?

            Beste Beertje2,
            als ik de manuele stand gebruik werkt de flitser zoals het hoort. De foto's worden belicht afhankelijk van de ingestelde flitskracht. Ik merk nu wel dat de flitser soms helemaal niet flitst in de manuele stand terwijl de flitser toch een correcte belichting aangeeft (via de led). Wellicht toch nog eens moeten teruggaan naar Konijn en met een andere body / flitser proberen.
            Ik heb de juiste versie (for Canon) volgens de verpakking, en de vorm van de flitsschoen klopt.
            De flitser is correct gemonteerd op de camera (lock pin valt in het gaatje).
            Paul.
            Last edited by GinnFizz; 1 mei 2012, 09:16.
            Not all who wander are lost ...
            EOS 5DmkIII - Canon EF 16-35mm f4 L USM - Canon EF 50mm f1.4 USM - Canon EF 24-70mm f4 L USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II - Canon Speedlite 430EX II

            Comment


            • #7
              Re: Externe flitser flitst te vroeg?

              Bij manuele flits wordt enkel het centrale flitscontact gebruikt om de flits te onsteken
              Bij TTL worden ook de andere contacten gebruikt voor de communicatie.
              Toch eens die contacten van de camera en de flitser oppoetsen , misschien zit daar een slecht contact, of anders is de flits of de camera defect.
              Inderdaad eens een andere flitser en camera proberen.
              Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

              Comment


              • #8
                Re: Externe flitser flitst te vroeg?

                Ik ben vandaag opnieuw langs geweest bij Fotokonijn. Gelukkig was dezelfde verkoper weer aanwezig en hij kwam spontaan op me af. Ik vertelde over de aanhoudende problemen en alle tests die ik reeds uitgevoerd had. Voor alle zekerheid heeft hij de flitser op een van de showroom body's uitgeprobeerd met hetzelfde resultaat, dus geen flits synchronisatie met ETTL instellingen. Afspraak is nu dat hij een nieuwe Yongnuo yn-565 ex flitser in huis haalt en dat we dan cross checken op beide body's. Dit lijkt me een strak plan.
                Paul.
                Not all who wander are lost ...
                EOS 5DmkIII - Canon EF 16-35mm f4 L USM - Canon EF 50mm f1.4 USM - Canon EF 24-70mm f4 L USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II - Canon Speedlite 430EX II

                Comment


                • #9
                  Re: Externe flitser flitst te vroeg?

                  Probleem opgelost. Het was dus blijkbaar een fout in de flitser zelf. Bij Konijn hebben ze een nieuwe besteld, we hebben de cross check gedaan met flitsers en body's en de nieuwe flitser werkte in alle omstandigheden. Kapotte flitser zonder problemen omgeruild en ik kan weer aan de slag. Goede service
                  Not all who wander are lost ...
                  EOS 5DmkIII - Canon EF 16-35mm f4 L USM - Canon EF 50mm f1.4 USM - Canon EF 24-70mm f4 L USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II - Canon Speedlite 430EX II

                  Comment

                  Working...
                  X