Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 30mmf1.4 Samyang 35mmf1.4 of iets anders ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 30mmf1.4 Samyang 35mmf1.4 of iets anders ?

    Momenteel zit in de cameratas een canon 550d met de standaard kitlens 18-55mm is en een telezoomlens 55-250mm is.
    Ik ben van plan een lens voor 'erbij' te kopen. Min of meer ben ik eruit dat het een lichtsterke prima zal worden van ongeveer 30mm.
    De scherpte en de lichtsterkte van zo'n lens spreken me aan.
    Lens zal vooral gebruikt worden ifv de kinderen, uitstapjes, vakanties, ...
    Mijn besluit stond bijna vast om voor de sigma te gaan, 30mm f1.4, zeer scherp, mooie bokeh, maar de front en backfocus problemen waarover ik gelezen heb ...
    Dan is de samyang 35mm f1.4 blijkbaar nog scherper en beter, maar geen autofocus.
    Mijn vraag is, of dit een onoverkomelijk probleem is. Mijn eerste zeiss-ikon had dit ook niet en ik moest ook manueel de sluitertijd instellen. Hoe gaat dit scherpstellen bij de samyang, neemt dit veel tijd in beslag, ben je vaak te laat bij kinderen ?
    Alhoewel ik vind dat dit manueel scherpstellen wel wat heeft, er wordt meer tijd genomen bij het maken van een foto en levert uiteindelijk misschien een beter resultaat op.
    Of zijn er nog andere opties, rekening houdend met hetzelfde budget ?

  • #2
    Re: Sigma 30mmf1.4 Samyang 35mmf1.4 of iets anders ?

    Ik weet niet wat die Samyang 1.4 kost, maar 1.8 of 2.0 of zelfs 2.8 is meestal lichtsterk genoeg, en dan hebt ge nog iets scherptediepte. Ge gaat er manueel anders dikwijls naastzitten, mijn gedacht. Zo'n 1.4 is dan ongenadig.

    Comment


    • #3
      Re: Sigma 30mmf1.4 Samyang 35mmf1.4 of iets anders ?

      Manueel...met het huidige matglas...op f1.4...en dan kinderen?


      Vergeet dat maar gerust!


      Die Sigma is een fijn lensje...front- en backfocus problemen lees je standaard bij elke Sigma...niet omdat ze er allemaal last van hebben, gewoon omdat mensen (azijnz#ikers) dit graag bij elk Sigma objectief roepen.

      Kwestie van testen voor (tijdens) aankoop en je weet dat je een goed objectief hebt...van de vele Sigma's die ik heb gebruikt had er maar één (70-200) een klein backfocus probleem...rest was allemaal prima "spot on". Zit nog steeds een Sigma in de tas, die er voorlopig ook nog niet uit gaat

      Samyangs zijn over het algemeen goed gebouwd...optisch sterk...maar het gebrek van AF maakt ze in sommige situaties toch minder bruikbaar.
      Mijn objectieven zijn all round...

      Comment


      • #4
        Re: Sigma 30mmf1.4 Samyang 35mmf1.4 of iets anders ?

        @Poza ; beide lenzen kosten een 400euro.
        En je zal maar een lens gekocht hebben met back of front focus. Hoe verloopt dit testen in de winkel (lees hier vaak over) je kan toch niet na het openen van de doos de lens dan toch niet aanschaffen ?

        Comment


        • #5
          Re: Sigma 30mmf1.4 Samyang 35mmf1.4 of iets anders ?

          Oorspronkelijk geplaatst door vince! Bekijk bericht
          Hoe verloopt dit testen in de winkel
          Door on-camera in te zoomen op de gemaakte foto, veronderstel ik.
          Die schermpjes zijn wel niet geoptimaliseerd om er de scherpte mee te controleren, maar desnoods breng je het objectief binnen een redelijk termijn terug.
          Of neem je pc mee, maar zet de eos utility dan niet op live view, want dat is een ander focussysteem.
          Last edited by Poza; 30 april 2012, 17:53.

          Comment


          • #6
            Re: Sigma 30mmf1.4 Samyang 35mmf1.4 of iets anders ?

            Je huidige camera heeft een veel kleiner matglas dan het matglas van camera's van vroeger. Ook zit er nu geen instelwig of micropirma's op. Hulpmiddelen die het handmatig intellen vergemakkelijken.

            Toen ik een tijdje geleden een objectief kocht ben ik met laptop en al naar de winkel gestapt. Heb daar testopnamen gemaakt en vervolgens die ter plekke beoordeeld.
            Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

            Comment


            • #7
              Re: Sigma 30mmf1.4 Samyang 35mmf1.4 of iets anders ?

              Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
              Je huidige camera heeft een veel kleiner matglas dan het matglas van camera's van vroeger. Ook zit er nu geen instelwig of micropirma's op. Hulpmiddelen die het handmatig intellen vergemakkelijken.
              Mijn 400D heeft inderdaad een veel kleiner matglas dan mijn OM1 van vroeger. Maar als ik macro fotografeer stel ik toch ook manueel scherp en dat lukt toch prima?

              Geert

              Comment


              • #8
                Re: Sigma 30mmf1.4 Samyang 35mmf1.4 of iets anders ?

                Ook de 400D is voorzien van een zogenaamde tunnelzoeker. Klein dus, veel kleinder dan de OM-1 van Oly. Onhandig is dat veel macro objectieven tegenwoordig een kleine handmatige scherpstelslag hebben. Voeger was dat in de buurt van 270 braden. De Caonon 100 mm IS Macro heeft nog geen 180 graden, gelukkig heeft de Sigma 150 mm macro wel een flinke slag, 270 graden.
                Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                Comment


                • #9
                  Re: Sigma 30mmf1.4 Samyang 35mmf1.4 of iets anders ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door vince! Bekijk bericht
                  @Poza ; beide lenzen kosten een 400euro.
                  En je zal maar een lens gekocht hebben met back of front focus. Hoe verloopt dit testen in de winkel (lees hier vaak over) je kan toch niet na het openen van de doos de lens dan toch niet aanschaffen ?
                  Feitelijk loop je bij élk objectief kans op front- en of backfocus. Niet enkel met die van Sigma...

                  Hoe je dat test? Gewoon laptop mee inderdaad...en als het objectief uit de doos is gehaald...heb jij nog geen aanschaf verplichting hoor! Als hij niet blijkt te doen wat jij verwacht...dan koop je hem toch niet?
                  Mijn objectieven zijn all round...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Sigma 30mmf1.4 Samyang 35mmf1.4 of iets anders ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door vince! Bekijk bericht
                    Hoe verloopt dit testen in de winkel (lees hier vaak over) je kan toch niet na het openen van de doos de lens dan toch niet aanschaffen ?
                    Dit is toch de enige bestaansreden voor een winkel of? Als ik alleen maar dichte dozen of aparatuur in de vitrine mag bekijken en dan meer moet betalen dan online.......dan kies ik wel online.

                    Pas kon via een camerawinkel gewoon een weekend een lens van Panasonic lenen om te kijken of het iets was.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Sigma 30mmf1.4 Samyang 35mmf1.4 of iets anders ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Dit is toch de enige bestaansreden voor een winkel of? Als ik alleen maar dichte dozen of aparatuur in de vitrine mag bekijken en dan meer moet betalen dan online.......dan kies ik wel online.

                      Pas kon via een camerawinkel gewoon een weekend een lens van Panasonic lenen om te kijken of het iets was.
                      net niet. Online winkels zijn bij wet verplicht heel soepel om te gaan met ontevreden klanten. Een paar maanden geleden kocht ik bij digicamshop.be een fototas. Die was te klein, volgende dag op kosten van digicamshop terug op de post en een week later stond het geld terug op mijn rekening. Er is wetgeving over verkoop op afstand die hen daartoe verplicht.
                      The Knight That Says Ni...kon

                      Comment


                      • #12
                        Re: Sigma 30mmf1.4 Samyang 35mmf1.4 of iets anders ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                        net niet. Online winkels zijn bij wet verplicht heel soepel om te gaan met ontevreden klanten. Een paar maanden geleden kocht ik bij digicamshop.be een fototas. Die was te klein, volgende dag op kosten van digicamshop terug op de post en een week later stond het geld terug op mijn rekening. Er is wetgeving over verkoop op afstand die hen daartoe verplicht.
                        Was je hierdoor een ontevreden klant dan? Of een klant die per abuis het verkeerde artikel besteld heeft?

                        In NL is het gewoon zo dat je als consument bij "koop op afstand" gewoon altijd een bepaalde periode hebt dat je het product mag bezichtigen en zonder opgaaf van reden terug mag sturen...dat zal in België ook zo zijn (wellicht zelfs Europees?) Alle betere webshops houden zich hier ook aan...en geeft je inderdaad uitgebreide testmogelijkheden...
                        Mijn objectieven zijn all round...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Sigma 30mmf1.4 Samyang 35mmf1.4 of iets anders ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                          Was je hierdoor een ontevreden klant dan? Of een klant die per abuis het verkeerde artikel besteld heeft?
                          ik ben net zeer tevreden. Die tas was op 2 dagen geleverd en een week later was alles afgehandeld. Pluim voor digicamshop.

                          Ik had gewoon de verkeerde tas besteld. Dat lag ook eerder aan Crumpler (merk tas) dan aan digicamshop (op de foto stond een tas met twee body's in en pas bij nadere inspectie bleek eentje van de twee zo'n piepkleine olympus te zijn). Als het om lenzen gaat is dat hetzelfde beleid.

                          Ik vraag me af of je iets delicaat als front- of backfocus wel op een twee drie in een winkel kan testen. Ik zou daarvoor toch al snel een half uurtje moeten uittrekken en alle andere factoren die scherpte beïnvloeden moeten kunnen uitschakelen. Het verschil tussen backfocus en focus-shift is ook niet altijd snel uit te sluiten, terwijl het ene een calibratiefout is en het andere een optisch verschijnsel waar de fotograaf eigenlijk gewoon mee moet leren werken.

                          maar om terug naar TS te gaan.

                          manueel scherpstellen is meer dan 100 jaar met veel succes gedaan, dus dat moet met enige oefening lukken. Die Samyang is in tegenstelling tot je kitlens gemaakt om handmatig scherp te stellen en dat is ook al een groot verschil. Over Samyang hoor ik wel tegenstijdige berichten over de focusbevestiging (groen lichtje dat brandt als je juist zit). De ene zegt van wel, de andere van niet.

                          Over de sigma 30mm hoor ik niets dan lof.
                          The Knight That Says Ni...kon

                          Comment


                          • #14
                            Re: Sigma 30mmf1.4 Samyang 35mmf1.4 of iets anders ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                            manueel scherpstellen is meer dan 100 jaar met veel succes gedaan, dus dat moet met enige oefening lukken.
                            Maar wel met grotere zoeker en meer geschikte matglazen.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Sigma 30mmf1.4 Samyang 35mmf1.4 of iets anders ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                              Maar wel met grotere zoeker en meer geschikte matglazen.
                              ik vind het focusbevestiging niet (veel) onderdoen voor een split matglas. Met het split matglas weet je in welke richting je ernaast zit, dat maakt het al veel gemakkelijker. Om echt op het matglas zelf de scherpte te beoordelen vind ik een 35mm matglas ook niet helemaal geschikt. Daarvoor moet je toch al naar middenformaat gaan.
                              The Knight That Says Ni...kon

                              Comment

                              Working...
                              X