Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aankoop compact camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • aankoop compact camera

    Hallo allemaal,

    Ik heb de laatste tijd regelmatig gekeken op deze site. Er staat veel informatie op en veel mensen die weer terugkomen met informatie en handige tips/opmerkingen. Ik had zelf een Canon 350D met een sigma 18-200 lens. Helaas in de Canon er tijdens afgelopen kerst mee gestopt. Er kwam een error in beeld. Uit onderzoek bleek dat herstel ongeveer € 350,00 zou bedragen. Daarom maar op zoek naar een nieuwe.

    Wat wil ik? Ik ben op zoek naar een relatief goede compact camera. Ben geen zoomer, maar wil gewoon een kwalitatief goede camera. Ik ben geen kenner, maar heb iets gelezen over het feit dat een grote censor betere foto's aflevert. Daarnaast zou ik het fijn vinden als de camera in een iets donkere woonkamer ook mooie foto's aflevert. Een groothoeklens en een beeldstabilisator en ik ben helemaal blij. Ik kies niet meer voor een dslr omdat ik dat toch te duur vind.

    Ik heb eens rond gekeken op het forum en andere sites en ben de volgende camera's tegen gekomen.

    Panasonic LX5
    Canon S100
    Canon G12 (de G1 kost € 749,00 en vind ik dus te duur)

    Zouden jullie mij kunnen voorzien van aankoopadvies? Andere opties zijn welkom. Prijs? Maximaal € 500,00.

    Groeten,
    Ruben
    Last edited by rubenlucas; 29 april 2012, 09:10.

  • #2
    Re: aankoop compact camera

    Oorspronkelijk geplaatst door rubenlucas Bekijk bericht
    Hallo allemaal,

    Ik heb de laatste tijd regelmatig gekeken op deze site. Er staat veel informatie op en veel mensen die weer terugkomen met informatie en handige tips/opmerkingen. Ik had zelf een Canon 350D met een sigma 18-200 lens. Helaas in de Canon er tijdens afgelopen kerst mee gestopt. Er kwam een error in beeld. Uit onderzoek bleek dat herstel ongeveer € 350,00 zou bedragen. Daarom maar op zoek naar een nieuwe.

    Wat wil ik? Ik ben op zoek naar een relatief goede compact camera. Ben geen zoomer, maar wil gewoon een kwalitatief goede camera. Ik ben geen kenner, maar heb iets gelezen over het feit dat een grote censor betere foto's aflevert. Daarnaast zou ik het fijn vinden als de camera in een iets donkere woonkamer ook mooie foto's aflevert. Ik kies niet meer voor een dslr omdat ik dat toch te duur vind.

    Ik heb eens rond gekeken op het forum en andere sites en ben de volgende camera's tegen gekomen.

    Panasonic LX5
    Canon S100
    Canon G12 (de G1 kost € 749,00 en vind ik dus te duur)

    Zouden jullie mij kunnen voorzien van aankoopadvies? Andere opties zijn welkom. Prijs? Maximaal € 500,00.

    Groeten,
    Ruben
    Fuji X10

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Rudy

      Fuji X10
      Helemaal mee akkoord.... :-)
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

      Comment


      • #4
        Re: aankoop compact camera

        Oorspronkelijk geplaatst door rubenlucas Bekijk bericht
        Hallo allemaal,

        Ik heb de laatste tijd regelmatig gekeken op deze site. Er staat veel informatie op en veel mensen die weer terugkomen met informatie en handige tips/opmerkingen. Ik had zelf een Canon 350D met een sigma 18-200 lens. Helaas in de Canon er tijdens afgelopen kerst mee gestopt. Er kwam een error in beeld. Uit onderzoek bleek dat herstel ongeveer € 350,00 zou bedragen. Daarom maar op zoek naar een nieuwe.

        Wat wil ik? Ik ben op zoek naar een relatief goede compact camera. Ben geen zoomer, maar wil gewoon een kwalitatief goede camera. Ik ben geen kenner, maar heb iets gelezen over het feit dat een grote censor betere foto's aflevert. Daarnaast zou ik het fijn vinden als de camera in een iets donkere woonkamer ook mooie foto's aflevert. Ik kies niet meer voor een dslr omdat ik dat toch te duur vind.

        Ik heb eens rond gekeken op het forum en andere sites en ben de volgende camera's tegen gekomen.

        Panasonic LX5
        Canon S100
        Canon G12 (de G1 kost € 749,00 en vind ik dus te duur)

        Zouden jullie mij kunnen voorzien van aankoopadvies? Andere opties zijn welkom. Prijs? Maximaal € 500,00.

        Groeten,
        Ruben
        Al door jou genoemde camera's zijn zitten in het rijtje van Compact met vaste intrekbare zoomlens.
        Deze camera's geven je niet dezelfde beeldkwaliteit van je DSLR die nu stuk is.
        Deze Camera's hebben in vergelijking met je 350D een veel kleinere sensor.

        De Canon G1X heb ik zelf en die gebruik ik naast mijn 5D2... een uitstekend camera van beeldkwaliteit in een compacte behuizing (rekening houdend met het objectief dat je krijgt).
        Hier een link http://www.dxomark.com/index.php/New...compact-camera
        Vermits deze camera voor jou te duur is valt deze er waarschijnlijk uit.

        De Fuji X10 is een interessant alternatief en sensor is groter dan bv. de LX5 van Panasonic maar veel kleiner dan de G1X.

        Dan is er nog de Sony Nex 3. die onder de 500 euro valt incl. 18-55 lens.
        Beeldsensor is even groot dan APS-DSLR (groter dan je 350D)
        De beeldkwaliteit kan zonder twijfel die van je 350D overtreffen.
        De NEX 3 is compact maar de 18-55 lens is niet intrekbaar.
        Er worden ook kits verkocht voor rond 500 euro met 18-55 en 16mm.
        Met die 16mm (24mm) heb je een hele compacte camera.
        The NEX-C3 is the first of Sony's second generation of mirrorless cameras, following the introduction of the 14MP NEX-3 and NEX-5 in mid-2010. If these first two models showed how committed Sony is to offering APS-C capabilities in a compact form factor, the point is underlined by the arrival of the still-smaller C3.
        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

        Comment


        • #5
          Re: aankoop compact camera

          Goedemorgen,

          Bedankt voor jullie reactie. Heb even snel gekeken (moet naar schoonmoeder ). Ga me straks nog meer verdiepen. Wat me opvalt is dat de Fuji iets minder groothoek heeft. De grootte van de censor en stabilisatie kan ik niet zo snel vinden, ga ik vanmiddag even doen.

          Wat maakt de Fuji voor jullie een juiste camera? Zouden jullie mij dat kunnen vertellen? Hebben jullie er zelf ervaring mee?

          Qua prijs is hij de duurste van de hierboven genoemden. Weet niet of dat wat zegt over de kwaliteit, maar ga me er zeker in verdiepen.

          Nogmaals dank voor jullie reactie.

          Groet,
          Ruben

          Comment


          • #6
            Re: aankoop compact camera

            Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht

            De Fuji X10 is een interessant alternatief en sensor is groter dan bv. de LX5 van Panasonic maar veel kleiner dan de G1X.
            Ik heb deze 2 (X10 en G1X) even kunnen vergelijken, maar de G1X vond ik geen match voor de X10.
            Zal even verduidelijken:
            Er zitten 2 stops verschil in de sensor (iso performantie), in het voordeel van G1X, dat is een feit.
            Maar, de lens is ook goed voor 2 stops, in het voordeel van de Fuji. Voordeel weg.
            Dan gaan we het hebben over DOF en Bokeh, hier heb je hetzelfde, de sensor van de G1X is daar veel beter, maar opnieuw doet de lens alles teniet ten opzichte van de X10.
            Daarbij kwam voor mij de hogere aanschafprijs, zwaardere body, tragere autofocus, eletrische zoom en grotere scherpstelafstand allemaal nog bij in het nadeel van de G1X
            Mijn persoonlijk oordeel:
            De X10 is een verfijnd apparaat, zeer tof in het gebruik (de draaizoom is super).

            Comment


            • #7
              Re: aankoop compact camera

              Ik gebruik de Fuji X-S1, en daar zit dezelfde sensor in als de X-10, en over die sensor ben ik zeer te spreken.
              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

              Comment


              • #8
                Re: aankoop compact camera

                Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                Ik heb deze 2 (X10 en G1X) even kunnen vergelijken, maar de G1X vond ik geen match voor de X10.
                Zal even verduidelijken:
                Er zitten 2 stops verschil in de sensor (iso performantie), in het voordeel van G1X, dat is een feit.
                Maar, de lens is ook goed voor 2 stops, in het voordeel van de Fuji. Voordeel weg.
                Dan gaan we het hebben over DOF en Bokeh, hier heb je hetzelfde, de sensor van de G1X is daar veel beter, maar opnieuw doet de lens alles teniet ten opzichte van de X10.
                Daarbij kwam voor mij de hogere aanschafprijs, zwaardere body, tragere autofocus, eletrische zoom en grotere scherpstelafstand allemaal nog bij in het nadeel van de G1X
                Mijn persoonlijk oordeel:
                De X10 is een verfijnd apparaat, zeer tof in het gebruik (de draaizoom is super).
                Bij aanschaf heb ik met de nadelen van de G1X sterk rekening gehouden...doch gebruik is verschillend van persoon tot persoon.
                Beeldkwaliteit is primerend voor mij. Ik heb bij A&C een 30 tal plaatjes geschoten met beide camera's in verschillende lichtomstandigheden. (ik had mijn G1X al in bezit)
                Beeldkwaliteit is superieur van de G1X.. de fysieke eigenschappen van de grotere sensor daar kan je niet omheen.
                Het objectief is van ook uitzonderlijke kwaliteit en dat zag ik niet alleen aan de foto's die ik genomen heb met beide camera's... DXO heeft dat ook nog eens bevestigd.
                De X10 heeft idd als voordeel 2 stops verschil aan het lange eind maar in groothoek is dat slechts 1 stop. Daarbij komt het voordeel bij van de meer geavanceerde IS van de G1X.
                De autofocus snelheid is bij beide camera's traag en is in het voordeel van de Fuji.
                De zoomlens van de X10 is heel handig met de ingebouwde schakelaar. Een manuele zoomlens werkt beter en sneller voor fotografie maar een elektrische is handiger voor het filmen.
                Het menustructuur van de camera is voor mij beter omdat ik Canon gewent ben.
                Het flipscreen van de G1X is ook heel handig en doet me terug denken in de tijd dat ik een Canon Powershot PRO 1 had.
                De viewfinder van de Canon is wel te klein en ik wou dat er ééntje opzat zoals de X10.

                Als Canon gebruiker is de G1X voor mij perfect geschikt naast mijn 5D2 perfect geschikt.
                Moest er iemand mij vragen om te ruilen voor een X10.. dan zeg ik definitief nee en niet omdat de X10 een slechte camera is.. maar voor de typische DSLR Canon output die nu ook terug te vinden is in een kleinere compacte camera.
                Last edited by Funcky; 29 april 2012, 10:21.
                Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                Comment


                • #9
                  Re: aankoop compact camera

                  Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                  Bij aanschaf heb ik met de nadelen van de G1X sterk rekening gehouden...doch gebruik is verschillend van persoon tot persoon.
                  Beeldkwaliteit is primerend voor mij. Ik heb bij A&C een 30 tal plaatjes geschoten met beide camera's in verschillende lichtomstandigheden. (ik had mijn G1X al in bezit)
                  Beeldkwaliteit is superieur van de G1X.. de fysieke eigenschappen van de grotere sensor daar kan je niet omheen.
                  Het objectief is van ook uitzonderlijke kwaliteit en dat zag ik niet alleen aan de foto's die ik genomen heb met beide camera's... DXO heeft dat ook nog eens bevestigd.
                  De X10 heeft idd als voordeel 2 stops verschil aan het lange eind maar in groothoek is dat slechts 1 stop. Daarbij komt het voordeel bij van de meer geavanceerde IS van de G1X.
                  De autofocus snelheid is bij beide camera's traag en is in het voordeel van de Fuji.
                  De zoomlens van de X10 is heel handig met de ingebouwde schakelaar. Een manuele zoomlens werkt beter en sneller voor fotografie een elektrische handiger voor het filmen.
                  Het menustructuur van de camera is voor mij beter omdat ik Canon gewent ben.
                  Het flipscreen van de G1X is ook heel handig en doet me terug denken in de tijd dat ik een Canon Powershot PRO 1 had.
                  De viewfinder van de Canon is wel te klein en ik wou dat er ééntje opzat zoals de X10.

                  Als Canon gebruiker is de G1X voor mij perfect geschikt naast mijn 5D2 perfect geschikt.
                  Moest er iemand mij vragen om te ruilen voor een X10.. dan zeg ik definitief nee en niet omdat de X10 een slechte camera is.. maar voor de typische Canon output die nu ook terug te vinden is in een kleinere compacte camera.
                  Zo zie je maar, voor elks wat wils ;-)
                  Maar de G1X valt toch niet in het budget van de TS.

                  Comment


                  • #10
                    Re: aankoop compact camera

                    Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                    niet omdat de X10 een slechte camera is.. maar voor de typische Canon output die nu ook terug te vinden is in een kleinere compacte camera.
                    En daar wringt het schoentje net bij mij . . . , ik vind de Canon structuur zeer onhandig om mee te werken ( heb verschillende Canon pockets gehad maar vond ze zeer lastig om mee te werken, allemaal een kwestie van gewoonte natuurlijk ), maar ik ben dan ook een Nikon gebruiker, en Fuji en Nikon liggen nogal dicht bij mekaar . . . denk maar aan de Fuji DSLR's die er vroeger waren, die werkten met een nikon vatting, maar zoals Rudy hierboven al gezegd heeft . . . voor elk wat wils . . .
                    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: aankoop compact camera

                      Bedankt voor jullie reacties. De G1 is inderdaad te duur. Dan kan ik net zo goed een 600D body kopen voor mijn 18-200. Maar dat wil ik dus niet.

                      Een aantal van jullie is positief over de Fuji x10. Ga me daar in verdiepen. Ook de Sony Nex zal ik eens bekijken. Blijft moeilijk kiezen. Zoveel mensen zoveel meningen. En het feit dat ik over de overigen camera's (g12 en s100) niets lees, maakt me aan het twijfelen.

                      Ik ga nu maar eens kijken naar de x10 en de sony.

                      overigens, was best gezellig bij mijn schoonmoeder

                      Comment


                      • #12
                        Re: aankoop compact camera

                        Oorspronkelijk geplaatst door rubenlucas Bekijk bericht
                        Bedankt voor jullie reacties. De G1 is inderdaad te duur. Dan kan ik net zo goed een 600D body kopen voor mijn 18-200. Maar dat wil ik dus niet.

                        Een aantal van jullie is positief over de Fuji x10. Ga me daar in verdiepen. Ook de Sony Nex zal ik eens bekijken. Blijft moeilijk kiezen. Zoveel mensen zoveel meningen. En het feit dat ik over de overigen camera's (g12 en s100) niets lees, maakt me aan het twijfelen.

                        Ik ga nu maar eens kijken naar de x10 en de sony.

                        overigens, was best gezellig bij mijn schoonmoeder
                        Voor de G1X had ik een S95 en deze kon me niet bekoren, is wel heel compact. Vooral CA is enorm storend. Ruis heb je al op lage iso's.. zelfs op 100. Maar das typisch voor kleinere sensors. De beeldkwaliteit van de S90-95-100 is identiek (op muggezifterij na).

                        Je hebt ook nog de Nikon J1 systeemcamera die binnen je budget van max 500 euro valt.
                        AF is heel snel.
                        Sensor iets groter dan X10... doch Fuji X10 interessanter vanwege de snellere lens.

                        Voor je budget van 500 euro is de Nex C3 het beste dat je voor je geld kan vinden zonder discussie.
                        Het is helaas ook de grootste als je de 18-55 erbij neemt... als je dat een minpunt moest vinden (de body is wel heel klein)
                        Maar tegenover een DSLR blijft het een compacte camera.
                        Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                        Comment


                        • #13
                          Re: aankoop compact camera

                          Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                          En daar wringt het schoentje net bij mij . . . , ik vind de Canon structuur zeer onhandig om mee te werken ( heb verschillende Canon pockets gehad maar vond ze zeer lastig om mee te werken, allemaal een kwestie van gewoonte natuurlijk ), maar ik ben dan ook een Nikon gebruiker, en Fuji en Nikon liggen nogal dicht bij mekaar . . . denk maar aan de Fuji DSLR's die er vroeger waren, die werkten met een nikon vatting, maar zoals Rudy hierboven al gezegd heeft . . . voor elk wat wils . . .
                          Ik had vroeger ook Nikon (tot D200 in 2007) en mijn overstap naar Canon dat was ook een Ramp. Nu dat ik al een paar jaar Canon gewend ben doet het terug heel vreemd als ik een Nikon in handen krijg.
                          Het is idd een kwestie van gewoonte.
                          Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                          Comment


                          • #14
                            Re: aankoop compact camera

                            ok, de nex en de x10 kom ik hier het vaakst tegen. of toch stiekem iets meer geld uitgeven voor een nex 5n + 18-55. nadeel van de nex vind ik/lijkt mij de losse flits. verder hoor ik twijfels over de lens 18-55. nou ja, moet ik dan niet gewoon een 600d body kopen en mijn sigma 18-200 zonder stabilisator erop zetten.

                            25 mei op vakantie. voor die tijd wil ik in het bezit zijn van een nieuwe camera. ik heb nog even. ga er over denken.

                            bedankt voor jullie reacties. wellicht tot later...

                            Comment


                            • #15
                              Re: aankoop compact camera

                              Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                              Voor de G1X had ik een S95 en deze kon me niet bekoren, is wel heel compact. Vooral CA is enorm storend. Ruis heb je al op lage iso's.. zelfs op 100. Maar das typisch voor kleinere sensors. De beeldkwaliteit van de S90-95-100 is identiek (op muggezifterij na).

                              Je hebt ook nog de Nikon J1 systeemcamera die binnen je budget van max 500 euro valt.
                              AF is heel snel.
                              Sensor iets groter dan X10... doch Fuji X10 interessanter vanwege de snellere lens.

                              Voor je budget van 500 euro is de Nex C3 het beste dat je voor je geld kan vinden zonder discussie.
                              Het is helaas ook de grootste als je de 18-55 erbij neemt... als je dat een minpunt moest vinden (de body is wel heel klein)
                              Maar tegenover een DSLR blijft het een compacte camera.
                              De beeldkwaliteit van de S100 is toch wel beter dan die van de S95 en S90 : het ding gebruikt oa een andere (iets grotere) sensor en een snellere digic 5 processor.
                              Grootste nadeel is z'n lensje (dat compact formaat is misschien iets te compact) dat in tele niet al te lichtsterk is. Voor z'n super compact formaat is dit toch een degelijk camera'tje.
                              Als het niet zo compact hoeft dan heb je bv. ook een Olympus XZ-1 die dat f-waarde probleem niet heeft, of uiteraard die X10 (link).

                              Het hangt ervan af hoe compact je het ding wil natuurlijk. Die mirrorless (Olympus PEN, Panasonic G, Sony Nex, ...) heb je natuurlijk ook, maar die zijn een stuk groter en ik vrees dat je snel weer in de verleiding komt voor een bijkomende lens, en dan is je "prijsvoordeel" snel verdwenen...

                              Ik heb zelf zo'n Canon s100, en heb die speciaal gekocht voor de combinatie : degelijke beeldkwaliteit/klein formaat. Daarnaast heb ik ook nog een Olympus E-30 voor het "betere" werk.
                              Last edited by polleke_cgc; 30 april 2012, 11:06.
                              Groeten,

                              Polleke

                              Comment

                              Working...
                              X