Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke lens voor sportfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke lens voor sportfotografie

    Goedemiddag allemaal.

    Ik ben een beginner en wil me gaan toeleggen op sportfotografie.
    Ben in het bezit van een Canon eos 7D en nu is mijn vraag hier, wat is het verschil tussen een EF 100-400mm f/4,5/5,6L is USM en de EF 400mm f/5,6 L USM
    Alvast bedankt voor de info

  • #2
    Re: welke lens voor sportfotografie

    Oorspronkelijk geplaatst door Pierre frl Bekijk bericht
    Goedemiddag allemaal.

    Ik ben een beginner en wil me gaan toeleggen op sportfotografie.
    Ben in het bezit van een Canon eos 7D en nu is mijn vraag hier, wat is het verschil tussen een EF 100-400mm f/4,5/5,6L is USM en de EF 400mm f/5,6 L USM
    Alvast bedankt voor de info
    Euh... behalve dat je bij die laatste geen bereik tussen 100 en 400 mm hebt?
    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

    Comment


    • #3
      Re: welke lens voor sportfotografie

      Het verschil tussen een vaste 400mm en een 100-400 lijkt mij toch vrij duidelijk.
      Met de vaste 400mm kan je alleen op 400mm werken, met de 100-400 kan je zoomen van 100mm tot 400mm.

      De 100-400 heeft beeldstabilisatie, de 400mm heeft die niet, daardoor zal de sluitertijd bij gebruik van de vaste 400mm best korter zijn dan 1/400sec als je geen statief gebruikt, om bewegingsonscherpte te vermijden (bij de 100-400 geeft 1/100 sec op 400mm nog een vrij groot percentage scherpe foto's, op voorwaarde dat het onderwerp niet beweegt).
      De 400mm is wel scherper dan de 100-400 op 400mm.

      Maar bij sportfotografie is een vaste brandpuntsafstand niet altijd even handig. Bij sommige sporten is dat geen probleem, maar in heel wat omstandigheden is een zoomlens veel gemakkelijker.

      Ik gebruik voor de meeste sporten liever een 70-200 dan een 100-400.
      Alleen bij sporten waar het niet mogelijk is om dicht genoeg te komen zal ik de 100-400 gebruiken, voor alle andere sporten gebruik ik een 70-200.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: welke lens voor sportfotografie

        Vraag is ook nog maar wat wordt verstaan onder de noemer sportfotografie...
        Autosport, paardensport, loopwedstrijden, voetbal, schaken, volleybal, atletiek,...

        Het begint al bij binnen- of buitensporten. Voor binnen sporten is geen enkele van de 2 geschikt.
        Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

        Comment


        • #5
          Dat weet ik zo net nog niet.
          De 70-200 2.8II zou toch ook binnen moeten voldoen of vergis ik me hierin.

          Verstuurd van mijn GT-I9000 met Tapatalk

          Comment


          • #6
            Re: welke lens voor sportfotografie

            Ja, je vergist je hierin Gertjan...


            Binnen in de ene zaal...is niet binnen in de andere zaal.

            70% van de zalen waar ik kom is de 85mm 1.4 zo ongeveer het enige bruikbare objectief...en dan met ISO waarden van 3200 - 6400.

            Er zijn ook zalen waar de f2.8 wél voldoende is...maar dit zijn er een stuk minder.
            Mijn objectieven zijn all round...

            Comment


            • #7
              Re: welke lens voor sportfotografie

              Inderdaad, het moeten al wedstrijden van heel erg serieus niveau zijn, alvorens de verlichting ook voldoende wordt. Bij lokale wedstrijden en dergelijke (sporthallen, maneges, e.d.) is de verlichting meestal ondermaats. Wat eigenlijk nog zwak is uitgedrukt.
              Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

              Comment


              • #8
                Re: welke lens voor sportfotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                Inderdaad, het moeten al wedstrijden van heel erg serieus niveau zijn, alvorens de verlichting ook voldoende wordt.
                Als er moet gefilmd worden voor een tv-uitzending, dan is er meestal wel voldoende licht.
                Naar de fotografen wordt er minder gekeken.

                Gisteren heb ik toevallig naar "De pedaalridders" gekeken, ze zijn in het wielercentrum Eddy Merckx geweest, en daar was voor de gelegenheid alle verlichting aan.
                Ik heb daar een paar keer foto's gemaakt van een wielerclub die daar op zondag tijdens de wintermaanden gaat trainen, en toen was er altijd maar de helft van de verlichting ingeschakeld.
                Daardoor was iso 1600 en f2,8 eigenlijk nog niet voldoende om een aanvaardbare sluitertijd te krijgen.
                Maar voor zo'n wielertoeristen zullen de die verlichting nooit allemaal inschakelen, want dan worden de verbruikskosten veel te hoog.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: welke lens voor sportfotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Als er moet gefilmd worden voor een tv-uitzending, dan is er meestal wel voldoende licht.
                  Zelfs dàt is geen garantie. Ik zat een maand of 2 terug te kijken naar Sporza, waar ze een wedstrijd ijshockey uitzonden. Je moest al bijna je best doen om de 2 ploegen van elkaar te onderscheiden. Echt een ramp qua verlichting, zèlfs voor een tv-uitzending.
                  Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                  Comment

                  Working...
                  X