Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D800 vs Nikon D800e

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D800 vs Nikon D800e

    Goedemorgen!

    Vanop het moment dat die twee versies aangekondigd waren was ik bijzonder nieuwsgierig naar het verschil in resolutie en scherpte.

    Ik ben bezig aan een bescheiden test met beide cameras.
    Misschien zijn somigen geïnteresseerd in mijn bevindigen:


    Vriendelijke groet en prettig weekend!
    Stany

  • #2
    Re: Nikon D800 vs Nikon D800e

    Als het zondagavond niet te hard regent dan ga ik met de D800E nachtfotografie bedrijven.
    Voor het gemak neem ik dan ook de Canon 5D MK3 mee.
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D800 vs Nikon D800e

      Je ziet wel duidelijk verschil tussen de e en de normale versie in de 100% crops. Toch is het verschil denk ik te gering om bij de meeste afdrukken te zien.
      Groeten Remco.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D800 vs Nikon D800e

        Wat voor mij een beetje onverwacht is zijn de verschillen bij iso 6400, scherpte én ruis...
        Stany
        www.nikonuser.info

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D800 vs Nikon D800e

          Ik vind deze uitspraak van John M Roberts in je topic op DPR de nagel op de kop:

          It is the small differences that is creating such procrastination and talk. My thinking is if the differences between the two were really worth all this discussions, we wouldn't need to talk about it.
          Er moet al aan heel wat voorwaarden voldaan moet worden om de twee echt uit mekaar te houden: perfecte techniek, de allerbeste objectieven gebruikt aan grote diafragma's (f/2-f/5.6), basis ISO's, RAW, perfecte nabewerking, ...

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D800 vs Nikon D800e

            Twee occasionele portretjes van mijn kleinzoon met mijn D800e. Uit de hand gefotografeerd, géén nabewerking, geen verscherping met 100% crops van de scherpstelzone in de foto's:

            Vriendelijke groet,
            Stany

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D800 vs Nikon D800e

              En dan blijft de hamvraag ...

              Wie, in dit topic, heeft er ervaring met prints groter dan A1?
              Wie, in dit topic, laat zijn beelden afdrukken - stuk voor stuk?
              Wie, in dit topic, moet dit detail kunnen tonen in de afdrukken?

              Of wie zal ze meestal digtaal, op de PC of via internet delen?

              ...

              Haat me niet voor deze vragen
              ... ik heb de D4 en binnenkort mijn D800.
              Ik moet wel afdrukken groter dan A1 ... zelfs maandelijks groter dan A0
              Mijn beelden worden voor 99% afgedrukt.

              Scherpte is leuk, maar zo "neuten" is er echt over
              www.fotofolio.be

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D800 vs Nikon D800e

                Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                Scherpte is leuk, maar zo "neuten" is er echt over
                Sorry als ge scherpte direct uit de camera met "neuten" associeert, maar o.a. voor macrofotografie, veel andere applicaties en voor het afdrukken is scherpte zonder uren te moeten zitten prutsen aan een paar fotootjes een enorme tijdswinst...
                Last edited by photoforfunB; 30 april 2012, 10:07.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D800 vs Nikon D800e

                  jouw tests overtuigen me niet... er is niet genoeg merkbaar verschil in 'scherpte' tussen jouw foto's om de verschillen toe te wijzen aan de gewone versie of de 'e'..

                  verschillende details van een zelfde object zijn ook scherper in de éne foto dan op de andere en omgekeerd voor andere details

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D800 vs Nikon D800e

                    Oorspronkelijk geplaatst door Aeolis Bekijk bericht
                    jouw tests overtuigen me niet... er is niet genoeg merkbaar verschil in 'scherpte' tussen jouw foto's om de verschillen toe te wijzen aan de gewone versie of de 'e'..verschillende details van een zelfde object zijn ook scherper in de éne foto dan op de andere en omgekeerd voor andere details
                    Het is of was ook helemaal niet de bedoeling om iemand te overtuigen, ik ben gewoon nieuwsgierig of anderen verschil zien. Op basis van ondertussen een hondertal reacties van mensen dat op andere sites "links die camera, rechts die camera" aangeduid heeft blijkt het verschil wel duidelijk zijn voor de meesten. Bij F4 en F5.6 testen is het verschil in scherpte tussen beide cameras wat groter, al blijft het vrij subtiel.
                    Last edited by photoforfunB; 30 april 2012, 21:26.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D800 vs Nikon D800e

                      Oorspronkelijk geplaatst door photoforfunB Bekijk bericht
                      Sorry als ge scherpte direct uit de camera met "neuten" associeert, maar o.a. voor macrofotografie, veel andere applicaties en voor het afdrukken is scherpte zonder uren te moeten zitten prutsen aan een paar fotootjes een enorme tijdswinst...
                      Mijn commerciële opdrachten worden per uur nabewerking betaald ... scherpte in dat diepte-detail is het minst van mijn zorgen.
                      www.fotofolio.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D800 vs Nikon D800e

                        Fotofolio, mooie site, vraagje, waarom gebruik je lightroom?
                        Heb LR4 getest en ik vind dat de huidstinten wat aan de rode kant zijn erin, ik vind capture one persoonlijk beter daarin, wat denkt u ervan?
                        "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D800 vs Nikon D800e

                          met color checker passport houd hij de kleuren juist en onder comtrole!
                          nikon stuff

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D800 vs Nikon D800e

                            Stany, scherp is dit zeker, maar ik verkies toch de niet-aangescherpte versie die je toont, die is natuurlijker en nog ruim scherp genoeg. Ik zie vooral ook de directe flits in je eerste foto.
                            De tweede foto (die met de traan) is beter maar, nogal plat, vind ik. Je kan die veel sprekender maken door de volledige "brightness range" te benutten.

                            (Ik weet wel, het zijn snapshots en het ging over scherpte, maar ik vind het toch goed dat je dit soort dingen ook hoort, zelfs van een amateur zoals ik! ;-))

                            Oorspronkelijk geplaatst door photoforfunB Bekijk bericht
                            Twee occasionele portretjes van mijn kleinzoon met mijn D800e. Uit de hand gefotografeerd, géén nabewerking, geen verscherping met 100% crops van de scherpstelzone in de foto's:

                            Vriendelijke groet,
                            Stany

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D800 vs Nikon D800e

                              Prijsverschil (meer dan €1000,- !!) en wat krijg je er voor:

                              - Tikkeltje meer resolutie
                              - Moiré (erg moeilijk te bewerken)

                              Ik zou het niet doen; de meeste objectieven kunnen toch al niet de absurde resolutie van de D800 optimaal benutten.
                              Mijn website: http://dutchmountainscapes.blogspot.com/

                              Comment

                              Working...
                              X