Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke lenzen kiezen bij nieuwe DSLR ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke lenzen kiezen bij nieuwe DSLR ?

    Ben een " enthousiaste " amateur die wil overstappen op DSLR om betere kwaliteitsfoto's te bekomen - vooral reisfotografie met name landschappen maar ook wat wildlife. Ben geen fanaat om zelf instellingen te veranderen en zal overwegend op automatische mode / scene selectie werken. Ben wel vertrouwd met aanpassingen diafragma , ISO , sluitertijden om bepaalde elementen te benadrukken.

    Keuze is gevallen op Nikon D5100 en 2 lenzen met name de Nikon 18-105 en de Nikon 55-300mm omwille van hun bereik die ze coveren .
    Prijs heeft ook meegespeeld in de keuze/selectie

    Wat vinden jullie van deze combinatie ?

  • #2
    Re: welke lenzen kiezen bij nieuwe DSLR ?

    een goed begin. plezier ermee
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #3
      Re: welke lenzen kiezen bij nieuwe DSLR ?

      Wat betreft zoombereik goede kezue. Je mist wel wat aan de onderkant. Maar dat hangt van je onderwerpen af of het een groot gemis wordt.

      De gekozen objectieven zijn lichtzwak. Spelen met scherptediepte is dan wat lastig.

      Kwalitatief is de sensor beter dan de gekozen objectieven.
      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

      Comment


      • #4
        Re: welke lenzen kiezen bij nieuwe DSLR ?

        Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
        Wat betreft zoombereik goede kezue. Je mist wel wat aan de onderkant. Maar dat hangt van je onderwerpen af of het een groot gemis wordt.

        De gekozen objectieven zijn lichtzwak. Spelen met scherptediepte is dan wat lastig.

        Kwalitatief is de sensor beter dan de gekozen objectieven.
        waarom zou hij missen aan de onderkant?
        en wie zegt dat hij die lichtsterkte nodig heeft?

        hij begint en wilt leren, dan is het toch beter naar mijn mening om te beginnen met de basics en nadien het materiaal af te stemmen op je noden als je weet wat je het meeste ligt
        Website: http://www.svisimaging.be

        Comment


        • #5
          Re: welke lenzen kiezen bij nieuwe DSLR ?

          bedankt voor deze snelle reakties
          iemand ook voorstel voor iets betere - betaalbare - lens ?
          Tamron of Sigma type ? wel met beeldstabilisatie ?

          Comment


          • #6
            Re: welke lenzen kiezen bij nieuwe DSLR ?

            Oorspronkelijk geplaatst door evilman Bekijk bericht
            bedankt voor deze snelle reakties
            iemand ook voorstel voor iets betere - betaalbare - lens ?
            Tamron of Sigma type ? wel met beeldstabilisatie ?
            als walkaround vind ik de 28-75 2.8 van tamron wel goed, niet te duur, wel geen beeldstabilisatie. er is een nieuwe op komst, de 24-70 2.8 VC maar prijskaartje zal ook wel navenant zijn

            ter vervanging van de 18-105 kitlens, kan je ook een tamron 17-50 2.8 met of zonder VC (beeldstabilisatie) overwegen, zal je mss ook deels je telezoom moeten aanpassen
            Website: http://www.svisimaging.be

            Comment


            • #7
              Re: welke lenzen kiezen bij nieuwe DSLR ?

              Tamron 17-50 met F2.8
              Je kan dan toch moeilijk scherpe landshcapsfoto's maken ? Zal toch eerder de achtergrond wazig houden ?

              Comment


              • #8
                Re: welke lenzen kiezen bij nieuwe DSLR ?

                niemand zegt toch dat je landschappen op 2.8 moet maken?

                de 2.8 biedt je de mogelijkheid om in slechtere lichtomstandigen toch nog degelijkere foto's te kunnen maken

                bij landschappen kan je zoals met elke lens je diafragma gaan dichtknijpen, naar F9-10-11 om een 'algemene / volledige' scherpte te hebben over de hele foto

                als je trouwens ook van plan bent veel landschappen te doen, kan je ook enigzins een degelijk statief mee in overweging nemen
                Website: http://www.svisimaging.be

                Comment


                • #9
                  Re: welke lenzen kiezen bij nieuwe DSLR ?

                  @Ursseke,
                  Ik heb niet geschreven dat hij lichtsterek lenzen nodig heeft. Ik heb alleen aangegeven dat spelen met scherptediepte lastig is met lichtzwakke lenzen. TS zal dan zelf de conclusie kunnen trekken of dat een relevante opmerking voor hem is.

                  Hetzelfde wat betreft beeldhoek. Voor veel landschapsfotografen is 18 mm APS-C te weinig groothoekig. Maar, wij weten niet hoe dat voor TS in elkaar steekt. TS kan dan zelf de conclusie trekken.
                  Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: welke lenzen kiezen bij nieuwe DSLR ?

                    bedankt voor de open discussie
                    ben een starter - alrounder
                    wil prima landschapsfoto's kunnen maken maar ook kunnen inzoomen( wildlife bijv.)
                    fotografie is vooral op reis en wil zo weinig mogelijk lenzen meenemen.Kwaliteit van de foto primeert over de meer artistieke mogelijkheden.

                    Comment


                    • #11
                      Re: welke lenzen kiezen bij nieuwe DSLR ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
                      als walkaround vind ik de 28-75 2.8 van tamron wel goed, niet te duur, wel geen beeldstabilisatie. er is een nieuwe op komst, de 24-70 2.8 VC maar prijskaartje zal ook wel navenant zijn

                      ter vervanging van de 18-105 kitlens, kan je ook een tamron 17-50 2.8 met of zonder VC (beeldstabilisatie) overwegen, zal je mss ook deels je telezoom moeten aanpassen
                      De 28-75 van Tamron op DX formaat een walkaround
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

                      Comment


                      • #12
                        Re: welke lenzen kiezen bij nieuwe DSLR ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                        De 28-75 van Tamron op DX formaat een walkaround
                        Uiteraard. Ware het niet dat ik er nu ook een NEX bij heb, had ik al lang een 24-70/2.8 Carl Zeiss gekocht. De ene kan dat een erg handig bereik vinden (ik heb liever wat meer tele dan groothoek), een andere (jij) dan weer niet .
                        Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                        Comment


                        • #13
                          Re: welke lenzen kiezen bij nieuwe DSLR ?

                          ik kan je de 70-300 van Tamron aanraden, met beeldstabilisatie. heb deze ook en ben er zeer tevreden over. Scherp, snelle AF en stevig gebouwd. grts

                          Comment


                          • #14
                            Re: welke lenzen kiezen bij nieuwe DSLR ?

                            ik lees ook behoorlijke reactie ivm de TAMRON 18 - 270mm met PZD
                            prijs ligt nu rond de 500 euro

                            of is er teveel verzwakking in de uitersten rond de 18mm en rond de 270mm ?

                            prijs is feitelijk vergelijkbaar met mijn eerste keuze nl Nikon 18-105 + 55-300mm
                            maar dan moet ik wel meer verwisselen

                            Comment


                            • #15
                              Re: welke lenzen kiezen bij nieuwe DSLR ?

                              je kan de kwaliteit die je uit een superzoom haalt niet vergelijken met dat uit 2.8 glas.

                              die superzoom is ideaal voor als je maar één lens mee wil nemen...
                              het 2.8 glas is wat meer gesleur maar de kwaliteit die je er uit haalt is veeeeeeeeeeeeeel beter...

                              alternatief : al eens aan een 35mm 1.4 of 1.8 gedacht? voor binnen ideaal om zonder flits te werken en prachtige blurre achtergrond (bokeh)
                              www.aeri-photography.be

                              Comment

                              Working...
                              X