Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overstappen van Canon A40 naar... ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Overstappen van Canon A40 naar... ?

    Hallo iedereen!

    Vorig jaar kocht ik een Canon A40. Nu zou ik toch graag eens kijken of er niets echt de moeite is om te kopen, om wat meer megapixel te hebben.
    Ik neem de camera mee op reis, en zou dus graag toch eens de mogelijkheid hebben evt. een foto uit te vergroten ofzo.
    Vinden jullie een upgrade de moeite? En zoja, tips naar wat?
    Ik vind lang batterijleven nodig aangezien ik de camera héél intensief gebruik, en tevens ook liefst redelijk compact daar het is om altijd mee te nemen op trektochten ed. Tot nu toe heb ik enkel automatisch gewerkt.

    benieuwd wat jullie me aanraden
    groetjes
    Marie-Line
    Pentax SFX 50mm f/1.4 • Canon 350d ¤ Sigma 18»50mm f/2.8 ¤ Sigma 70»300mm APO DG f/4-5.6 • Canon Powershot A40

  • #2
    De A80 misschien ?

    Comment


    • #3
      Maze,

      ik heb me 2 jaar geleden ook een A40 aangeschaft om een trekking te doen in Costa Rica voor 1,5 maand. Nu ga ik hetzelfde doen in Thailand/Maleisie en vond het een geschikt moment om ook een 'stapje' hoger te gaan. Dat stapje is in mijn geval een D70 geworden met X-Drive.

      Ik denk dat volgende zaken belangrijk zijn voor trekkings: gewicht, batterijlevensduur en geheugen.

      Ik beperk m'n rugzak meestal tot max 14kg zonder water, en dan speelt gewicht zeker en vast een grote rol. (waarom doe je anders al die moeite om een halflege tandpaste mee te nemen ipv van een volle, of scheerschuim te vervangen door douchegel ). Met de A40 (+ extra batterijen, snellader,...) zat ik aan zo'n 0.7kg materiaal, nu zal ik aan ongeveer het dubbele zitten (D70, lens, X-Drive, 2 laders). Je kan dat best voor jezelf ook eens helemaal doorrekenen.

      Wat batterijen betreft, ben ik altijd voorstander geweest van gewone AA's vermits je die altijd kan bijkopen in noodgevallen, en ze relatief goedkoop zijn. Nu moet ik m'n mening toch enerzijds herzien als je ziet dat de nieuwe generatie Li-Ion batterijen zo'n 400-600 foto's kunnen maken en ook op 2u opgeladen zijn. Op DPReview vind je vaak goede richtwaarden. Kijk ook altijd na of al je laders zowel op 220/110V 50/60Hz kunnen werken.

      Voor geheugen zou ik eventueel overwegen een X-Drive of dergelijke mee te nemen. Ik had 2 jaar geleden spijt dat zo'n ding niet meehad (ik had slechts 3x128Mb, ofwel zo'n 400 foto's). Elke avond selecteren was de boodschap. Nu heb ik 30GB tot m'n beschikking, wat ongeveer onbeperkt in RAW fotograferen is . Misschien het overwegen waard als je naar hogere megapixels gaat (je foto's worden immers ook groter waardoor je relatief meer flashkaarten moet meenemen). Een recente review vind je op Steve-digicams.

      Een interessante camera, in mijn ogen, is de nieuwe Canon Powershot S1 IS omwille van zijn gestabiliseerde zoom. Maar mischien ben je naar meer MP op zoek?

      Wat is ongeveer het budget dat je in gedachten hebt?
      D600 | Nikkor 50mm | Nikkor 18-200mm | Sigma 10-20mm

      Comment

      Working...
      X