Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM

    Ik heb hier effe gezocht, maar vind niet direct wat ik zoek.
    Ik overweeg dus de aankoop van de Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM. Maar ik had toch graag geweten hoe het werken is mèt en overschakelen is nààr een schuifzoom t.o.v. een draaizoom.
    Ook qua autofocssnelheid had ik graag iets meer info. Zal deze snel genoeg zijn voor paarden- en eventueel autosport?
    Kan de IS worden uitgeschakeld? Want blijkbaar is het beter wanneer je een monopod gebruikt om geen IS ingeschakeld te hebben?

    mvg,
    Bart
    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

  • #2
    Re: Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM

    Of overschakelen naar de pomp bediening kun je zelf beste bepalen door het te testen (in de winkel)

    Er zijn genoeg fotografen die dit objectief gebruiken voor sport fotografie (snelle actie) Dus wat mij betreft geschikt.

    Ja IS kan worden uitgeschakeld.

    Comment


    • #3
      Superdaantje, effe testen in de winkel is echt niet hetzelfde als er echt mee werken, hé.
      Als de overgrote meerderheid het lastig werken vindt, dan is de kans groot dat ook ik in die categorie zal vallen toch?
      Ok, een 2de hands geraak je tegen de aankoopprijs terug kwijt, maar een nieuwe doe je toch verlies op...
      Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

      Comment


      • #4
        Re: Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM

        Ik vond het werken met een Nikkor 80-200 pp handiger als met een 70-200 draaizoom, je zoomt eigen met de andere hand door de camera te bewegen. Ben indertijd ook nooit in de war geweest als ik een andere lens pakte.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM

          Ik heb een 100-400mm en persoonlijk geen last van de schuifzoom! zoals al gemeld wordt deze lens vaak voor sportfotografie gebruikt dus indien je een goede versie koopt (heb wel vernomen dat er tussen dezelfde lenzen wel een redelijk kwaliteitsverschil kan zitten) zit je zeker goed.

          Comment


          • #6
            Re: Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM

            Ik heb een 28-300L, dus ook schuifzoom en werk hier even graag mee als met een draaizoom. Mijn vrouw, die trouwens niets kent van fotografie, werkt hier zelfs liever mee dan met een draaizoom.
            Fotografie is leren kijken.
            http://johanluyckx.weebly.com

            Comment


            • #7
              Misschien een idiote vraag, maar toch... Voel je enigzins weerstand bij het in- en uitschuiven? Of is het zeer oppassen niet per ongeluk te zoomen?
              Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

              Comment


              • #8
                Re: Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM

                Die weerstand kun je verhogen en verlagen met een knelring.

                Het perongeluk zoomen kan m.i. wel.
                Sterker nog, ik denk dat dit voor een groot deel verklaart waarom er zogenaamde "onscherpe" exemplaren in omloop zijn.

                Wanneer je bewust bent hoe je de lens in je hand hebt en de knelring goed afstelt kun je het perongeluk zoomen wel voorkomen.

                Comment


                • #9
                  Re: Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM

                  inderdaad, uitzoomen kan je zo soepel of straf maken als je zelf wilt. wel opletten dat als je de weerstand laag zet, je de lens niet ineens naar onder laat hangen, want dan schuift hij uit met alle gevolgen van dien als je boven een tafel of dergelijke hangt

                  Comment


                  • #10
                    Kijk, dit vind ik nu van de eerste tot de laatste reactie bruikbare inbreng.
                    Dank aan allen. Maar verdere gebruikservaringen mogen nog steeds.
                    Dat objectief is in principe qua scherpte te vergelijken met mijn 70-200 f/2.8 (nièt IS)?
                    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM

                      De IS is van de vorige generatie en niet zo effectief als IS van de nieuwe generatie.
                      De IS moet je zelf uitzetten wanneer je op statief werkt.
                      Dit moet dan wel een goed statief zijn anders laat je het gewoon aan staan.
                      De IS moet even (1,5 a 2 seconden) op gang komen.
                      De IS gebruikt veel stroom, misschien een extra batterij als je die nog niet hebt.
                      Dat de 100-400 een stofpomp zou zijn is NIET mijn ervaring.

                      Of de scherpte hetzelfde is als de 70-200 die je nu hebt kan ik niet zeggen, geen ervaring mee.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM

                        Ik had vroeger een sigma 100-300 f4 draaizoom. Omdat ik graag wat meer mm's wou heb ik met toen een 100-400 gekocht. Ik was snel vertrouwd met de schuifzoom. Ik vind zelfs dat je sneller kan in en uitzoomen met een schuifzoom.

                        Dus ook hier een zeer tevreden gebruiker!

                        Qua scherpte mag ik ook niet klagen. Zie onderstaande foto genomen op 400mm.

                        http://www.zondagen.be/fotos/origineelkopie.jpg

                        mir
                        De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM

                          Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                          Dat objectief is in principe qua scherpte te vergelijken met mijn 70-200 f/2.8 (nièt IS)?
                          Uitgezoomd moet je hem misschien toch een beetje dichtknijpen: http://www.the-digital-picture.com/R...mp=2&APIComp=0

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM

                            Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                            Ik had vroeger een sigma 100-300 f4 draaizoom. Omdat ik graag wat meer mm's wou heb ik met toen een 100-400 gekocht. Ik was snel vertrouwd met de schuifzoom. Ik vind zelfs dat je sneller kan in en uitzoomen met een schuifzoom.

                            Dus ook hier een zeer tevreden gebruiker!

                            Qua scherpte mag ik ook niet klagen. Zie onderstaande foto genomen op 400mm.

                            http://www.zondagen.be/fotos/origineelkopie.jpg

                            mir
                            ook een tevreden gebruiker en als de knelring zacht staat zal het wel de snelste zoomlens zijn ( in en uitschuiven ). Als de knelring zacht staat en je laat de camera hangen dan hangt er wel heel wat buis aan de camera.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM

                              Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                              De IS is van de vorige generatie en niet zo effectief als IS van de nieuwe generatie.
                              De IS moet je zelf uitzetten wanneer je op statief werkt.
                              Dit moet dan wel een goed statief zijn anders laat je het gewoon aan staan.
                              De IS moet even (1,5 a 2 seconden) op gang komen.
                              De IS gebruikt veel stroom, misschien een extra batterij als je die nog niet hebt.
                              Dat de 100-400 een stofpomp zou zijn is NIET mijn ervaring.

                              Of de scherpte hetzelfde is als de 70-200 die je nu hebt kan ik niet zeggen, geen ervaring mee.
                              Sluit mij aan, behalve voor het stroomverbruik.
                              Loop soms een hele dag met dat ding onder mijn arm, nooit platte batterij gehad.
                              Het is een goede allround lens.
                              De scherpte ook op 400mm (eigenlijk iets minder) is zeer goed, maar wordt nog iets beter op f:6.3 of 7.1 (je moet dikwijls spaarzaam zijn met het licht).
                              Met de IS win je ong 1 1/2 stop, dwz uiterste minimum 1/125 ipv 1/400, dat is de moeite.
                              AF vind ik gemiddeld, de 400 f:5.6 is beter voor bewegende doelen (geen ervaring met paarden en autos).

                              Comment

                              Working...
                              X