Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een Dwerg in IJsland

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Een Dwerg in IJsland




    >Klik hier voor de grote versie<

    Afgaande op de hoeveelheid foto's die ik ervan had gezien, kreeg ik het idee dat de halve wereld al in IJsland is geweest. Dat was ook een van de redenen dat ik er steeds maar niet naartoe ging. Totdat ik vorig jaar van een aantal workshopdeelnemers de vraag kreeg of ik niet een keer een reis naar IJsland wilde organiseren. En zo geschiedde.

    Ik kan niet anders zeggen dan dat IJsland mijn hart heeft gestolen. Het is een prachtig land waarvan de geologie perfect aansluit bij mijn fotografiestijl.

    Mijn eerste ingeving is altijd om de iconische locaties te vermijden - die zijn al doodgefotografeerd. Uiteindelijk ga ik er toch altijd naartoe; het zijn niet voor niets iconen geworden. De spectaculaire waterval Skógafoss is een van die iconen. Het water valt 60 meter naar beneden over de rand van een bemoste klif, en wordt gevoed door smeltwater van de gletsjer erboven.

    Om deze waterval van dichtbij met een groothoeklens te fotograferen is nagenoeg onmogelijk, want hij produceert zeer veel nevel, en die kan geen andere kant op dan richting je lens. Ik heb het een aantal keren geprobeerd, maar zonder succes. Uiteindelijk besloot ik daarom meer afstand te nemen en mijn 24-70 te gebruiken.

    Ik heb tijdens mijn bezoek niet veel zonlicht gezien in IJsland, maar tijdens mijn tweede bezoek aan deze waterval was het afwisselend zonnig en zwaar bewolkt. Over het algemeen ben ik geen fan van frontaal licht, maar in dit geval was het essentieel voor het creëren van de regenboog.

    Ik wachtte op de juiste stand van de zon en totdat een donker gedeelte van de bewolking in de achtergrond verscheen. Vervolgens vroeg ik mijn lieftallige assistente om naar de waterval toe te lopen zodat je een betere indruk krijgt van hoe groot de waterval is.

    Kritiek of commentaar van harte welkom.

    Marsel
    Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

    Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

  • #2
    Re: Een Dwerg in IJsland

    Prachtige foto van een unieke locatie.
    Zéér goed gedaan
    Mvg,
    Eddy
    Smaken verschillen

    Comment


    • #3
      Re: Een Dwerg in IJsland

      knap licht en dito regenboog maar hou niet zo van dat "melkgordijn"
      Creativiteit is wanhoop van de betere soort.

      http://shantiguru.1x.com

      Comment


      • #4
        Re: Een Dwerg in IJsland

        Oorspronkelijk geplaatst door shantiguru Bekijk bericht
        knap licht en dito regenboog maar hou niet zo van dat "melkgordijn"
        Ik ben er dol op.

        Met fotografie moet je in dit soort gevallen kiezen tussen twee uitersten, en beiden geven een onnatuurlijk resultaat. Met een snelle sluitertijd 'bevries' je het water, en zo zien onze ogen het absoluut niet. En met een lange sluitertijd krijg je dit soort beweging. Video is eigenlijk de enige natuurlijke oplossing - dan zie je precies wat onze ogen ook zien.

        De reden dat ik voor de lange sluitertijden kies, is dat er meer textuurcontrast is tussen het water en de omgeving, waardoor het water er beter uitspringt. Met een snelle sluitertijd heeft het water enorm veel microcontrast, net als meestal de omgeving. Dat kijkt voor mij persoonlijk altijd minder prettig, en zo'n foto ziet er snel rommeliger uit.

        Maar ik begrijp je opmerking - uiteindelijk is het allemaal een kwestie van persoonlijke smaak. Dank voor je commentaar.
        Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

        Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

        Comment


        • #5
          Re: Een Dwerg in IJsland

          Prachtige plaat, zeer mooi belicht met overal voldoende detail.
          De "lieftallige assistente" (uw vrouw vermoed ik ?) is zeker een meerwaarde en geeft de grootsheid van dit prachtig stukje natuur goed weer.

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Re: Een Dwerg in IJsland

            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
            De "lieftallige assistente" (uw vrouw vermoed ik ?)
            Uiteraard.
            Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

            Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

            Comment


            • #7
              Re: Een Dwerg in IJsland

              Zonder je figurante erbij zou je geen idee hebben van de grootte van de waterval. En geef mij ook maar lange sluitertijden bij watervallen. Ik vind dat ook veel mooier
              "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

              Comment


              • #8
                Re: Een Dwerg in IJsland

                Erg mooi. Leuk hoe je erbij verteld hoe de foto helemaal tot stand is gekomen.

                Wat waren de camerasettings als ik vragen mag? Grijsfilter gebruikt?
                Ga in Juni naar Noorwegen, en hoop ook zulke mooie te kunnen maken.
                Nikon D500+ Tokina 11-16mm F2.8, Nikkor 17-55 F2.8, Nikkor 70-200 F4, Sigma 150 F2.8 OS, Nikkor 200-500 F5.6
                MIJN WEBSITE

                Comment


                • #9
                  Re: Een Dwerg in IJsland

                  Damn, die waterval komt echt wel over met dat vrouwtje zo... Topplaat!
                  Last edited by Niels "Planetscape"; 27 april 2012, 12:43. Reden: Verkeerde geslacht ;)
                  Mijn website: http://dutchmountainscapes.blogspot.com/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Een Dwerg in IJsland

                    Oorspronkelijk geplaatst door jos82 Bekijk bericht
                    Wat waren de camerasettings als ik vragen mag? Grijsfilter gebruikt?
                    Nikon D3s, AF-S 24-70/2.8 @ 32mm, 2s @ f/16, ISO 100, grijsfilter
                    Marsel van Oosten | Squiver Fotoreizen & Workshops

                    Alaska | IJsland | Japan | Namibië | Spanje | Turkije | Zambia | Zuid-Afrika

                    Comment


                    • #11
                      Re: Een Dwerg in IJsland

                      Oorspronkelijk geplaatst door Marsel van Oosten Bekijk bericht
                      Ik ben er dol op.

                      Met fotografie moet je in dit soort gevallen kiezen tussen twee uitersten, en beiden geven een onnatuurlijk resultaat. Met een snelle sluitertijd 'bevries' je het water, en zo zien onze ogen het absoluut niet. En met een lange sluitertijd krijg je dit soort beweging. Video is eigenlijk de enige natuurlijke oplossing - dan zie je precies wat onze ogen ook zien.

                      De reden dat ik voor de lange sluitertijden kies, is dat er meer textuurcontrast is tussen het water en de omgeving, waardoor het water er beter uitspringt. Met een snelle sluitertijd heeft het water enorm veel microcontrast, net als meestal de omgeving. Dat kijkt voor mij persoonlijk altijd minder prettig, en zo'n foto ziet er snel rommeliger uit.

                      Maar ik begrijp je opmerking - uiteindelijk is het allemaal een kwestie van persoonlijke smaak. Dank voor je commentaar.
                      Heel duidelijke uitleg waarom ik zelf ook kan genieten van 'melkwater'.
                      Schitterende plaat trouwens

                      greetz
                      Cheeta
                      Light travels faster than sound. This is why some people appear bright, until you hear them speak.
                      flickr

                      Comment


                      • #12
                        Re: Een Dwerg in IJsland

                        prachtige foto

                        Comment


                        • #13
                          Re: Een Dwerg in IJsland

                          Die lange sluitertijd (2sec) en je vrouw voor een idee van de grote, maken de foto compleet
                          http://www.photo-patricske.be
                          Panasonic FZ18, Canon 50D, Canon 6D, Canon EOS R, ..... veel en veel meer zie hier

                          Comment


                          • #14
                            Re: Een Dwerg in IJsland

                            Mooie opname.
                            Mvg, Pascal,Schoonspikke
                            Als je schiet..schiet dan raak!
                            500 PIXHuawei P30 PRO

                            Comment


                            • #15
                              Re: Een Dwerg in IJsland

                              Meesterlijk
                              Greetz, Kariboe
                              * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                              Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                              Comment

                              Working...
                              X