Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens

    Ik heb een Nikon D3100 met lens 18-55. Nu had ik gedacht om een iets betere te kopen,maar welke. Liefst niet te duur.
    Tip?


    thankx

  • #2
    Re: Lens

    Wat wil je fotograferen? zou je die wel 18-55 vervangen, en een extra lens kopen? Wat is je budget (niet te duur is erg relatief)

    Iets beter is de moeite niet. Ga voor BETER!!
    D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

    Comment


    • #3
      Re: Lens

      'Beter maar niet te duur' is meestal wel een utopie in fotografieland.
      Canon-man. Concerten en natuur.
      Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

      Comment


      • #4
        Re: Lens

        Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
        'Beter maar niet te duur' is meestal wel een utopie in fotografieland.
        Ook in andere landen...
        D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

        Comment


        • #5
          Re: Lens

          [Mod-LesC]Verplaatst van Algemeen naar Objectieven.[/Mod]

          Inderdaad: je budget is belangrijk (hoeveel heb je over voor een nieuw lens? Je kunt ook tweedehands aankopen...), maar zeker zo belangrijk is ook: wat wil je fotograferen, wat is je (geliefkoosd) onderwerp? Want wil je breder (bv voor een landschap, of voor architectuur) bestaan er breedhoekobjectieven, wil je dichter op je onderwerp, dan denk ik eer aan een tele; maar er zijn ook portretlenzen, macrolenzen, enz...
          Last edited by LesC; 25 april 2012, 09:15. Reden: ro
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

          Comment


          • #6
            Re: Lens

            Mijn budget denk ik van 350 a 400 euro. En mijn intresse is architectuur, landschappen

            Comment


            • #7
              Re: Lens

              wat bedoel je met 'beter'. Die 18-55 is een heel goedkope lens, superscherp met wat problemen met vervorming en CA's. Als je honderden euro's uitgeeft gaan die problemen ook maar klein beetje minder zijn.

              Voor die 300-400€ zou je een Tamron 17-50 f/2.8 kunnen kopen. Die is heel goed.

              Ik zou eerder gaan voor een lens die iets anders doet dan hetzelfde beter zoals een goede groothoekzoom of tele.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #8
                Re: Lens

                Ik volg mijn voorganger hierin, je kan beter gaan voor die lens of de 28-75 f2.8 van Tamron. Voor dat budget ga je niet veel beter kunnen gaan. Enkel upgraden naar Nikon d5100. De d7000 valt dan al buiten je budget. Dus je kan beter een goede lens kopen. Grts

                Comment


                • #9
                  Re: Lens

                  Optisch gezien is de tamron beter dan de Nikon kitlens.
                  De maximale beeldhoek is beperkt en dat is vaak niet zo handig bij architectuur en landschap.

                  Je zou ook eens kunnen denken aan de Tokina 12-24 mm. Wel wat gevoelig voor tegenlicht heb ik gemerkt.
                  Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lens

                    Oorspronkelijk geplaatst door jdlldb Bekijk bericht
                    Mijn budget denk ik van 350 a 400 euro. En mijn intresse is architectuur, landschappen
                    Waar faalt je huidige lens voor deze 2 onderwerpen?
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lens

                      Oorspronkelijk geplaatst door jdlldb Bekijk bericht
                      mijn intresse is architectuur, landschappen
                      Typisch hiervoor wordt een breedhoek type tilt/shift gemaakt, maar die zijn wat duurder dan je voorstelt in je budget. Goedkoper is dan een standaard breedhoek gebruiken. Ik lees dat je over een 18-55 beschikt: perfect! Schiet altijd horizontaal, dan zijn (enkel) je verticale lijnen in beeld wat gebogen. Die kan je softwarematig rechtzetten en als het resultaat niet voor druk bestemd is (pixel verlies), maar bvb enkel voor webpublicatie, is dat zeker haalbaar. Maar om perfect horizontaal te schieten heb je wel een statief nodig... Zeker omdat je bij architectuur en landschap toch eerder een genepen diafragma zal gebruiken voor de nodige scherpte-diepte. Zodus is een f2.8-objectief totaal overbodig. Gebruik die kitlens op statief, op f8 tot 16 (geen idee of die combo kwalitatief verder kan). Hou je ISO laag, maar opnieuw een statief biedt soelaas.
                      Zodus, steek je geld in een deftig statief ipv een f2.8 lens, want interieurs en landschappen schiet je niet op f2.8, noch uit de hand... maar wel op statief.

                      Veel succes,
                      F.

                      Comment

                      Working...
                      X