Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens voor vogelspotten?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lens voor vogelspotten?

    Welke lens heb je nodig om mooie foto's te kunnen maken van vogels op een afstand van 100m? Is er hiervoor een vuistregel om dit om te rekenen?

    Laat suggesties maar komen.

  • #2
    Re: Welke lens voor vogelspotten?

    Oorspronkelijk geplaatst door TheArchitect Bekijk bericht
    Welke lens heb je nodig om mooie foto's te kunnen maken van vogels op een afstand van 100m?
    Mooie foto's van vogels op 100m, hmmm denk niet dat daar een lens voor bestaat.
    En wat bedoel je juist met "mooie foto's" ?

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

    Comment


    • #3
      Re: Welke lens voor vogelspotten?

      Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
      Mooie foto's van vogels op 100m, hmmm denk niet dat daar een lens voor bestaat.
      En wat bedoel je juist met "mooie foto's" ?

      grts
      Sieg
      Dat je mooi kan inzoomen dat je de vogel heel duidelijk ziet. Niet dat je nog zo een heel stuk van de omgeving op de foto hebt erop staan en dat je achteraf moet zitten knippen uit de foto om enkel de vogel zichtbaar te maken.
      Tot welke afstand is dit dan haalbaar? En welke lens kan je hiervoor gebruiken voor een Canon 550D?

      Comment


      • #4
        Re: Welke lens voor vogelspotten?

        Ik denk dat je net zoals velen hier een volledige misvatting hebt van de télélenzen.
        Om je een voorbeeldje te geven ; Om bvb een Koolmeesje volledig beeldvullend in beeld te krijgen met een 500mm lens moet je deze naderen tot op ongeveer 5 à 6m afstand

        grts
        Sieg
        Voor meer foto's ; www.sieg.be

        Comment


        • #5
          Re: Welke lens voor vogelspotten?

          Op 100m gaat dat een probleem zijn vrees ik...
          Ik heb een 300mm en voor bv een pimpelmees moet ik op 2-3m zien te raken om het beestje beeldvullend er op te krijgen.
          Voor een Grauwe gans in de vlucht heb je meer marge natuurlijk, die kan op max 20m (schat ik) zitten/vliegen.

          Een lens die vaak word gekozen door vogelspotters is de 100-400mm ofwel een sigma 150-500 of 50-500mm.
          Dan heb je flink wat meer bereik maar om dat pimpelmeesje vast te leggen met 500mm moet je toch op niet meer als 5m zitten, anders zie je een blauw pluisje tussen de takken
          Canon ==> 1d mk3 en 450d, 300mm f4.0, 10-22mm, 24-105mm f4.0, 150mm f 2.8, 50mm f 1.8 en EX430

          Comment


          • #6
            Re: Welke lens voor vogelspotten?

            op 100m heb jee een telescoop nodig vrees ik.
            probeer eens een sigma 120-400mm 4.5-5.6 apo dg hsm(+-800 euro of zo) en een camo doek + een paar uur geduld.
            A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

            Comment


            • #7
              De sigma 150-500 is ook een goeie optie, maar je kan ook een telescoop gebruiken ja
              Er zijn adaptors er voor...

              Comment


              • #8
                Re: Welke lens voor vogelspotten?

                Voor een vogel op een afstand van 100 meter zou ik zelfs geen moeite doen om mijn fototoestel boven te halen. Dit is met geen enkele lens haalbaar.

                Probeer dit eens uit en je zal verschieten welk brandpunt je nodig hebt.
                Last edited by Leopard; 25 april 2012, 09:47.
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

                Comment


                • #9
                  Re: Welke lens voor vogelspotten?

                  beste is om eens even wat boekjes na te gaan slaan over fotografie van vogels, met name vogels spotten.
                  Ook met de lansgste retedure telelenzen, bv 500 mm en 600 mm moet je al vrij dicht op de beestjes gaan zitten, croppen of niet croppen om toch een mooi plaatjes over te houden.
                  Voordeel haal je dus niet zozeer uit de lengte van je telelens, maar uit de lkennis van de vogels, hoe ze te benaderen zijn, welke technieken daarvoor te gebruiken, schuilhutten ed.
                  Als je dit even bestudeerd zul je zien dat zelfs met een 300/400 mm een mooie vogel te fotograferen valt, echter heb je dan de kennis en veel geduld nodig.
                  Mijn beste Foto moek nog trekke.

                  Comment

                  Working...
                  X