Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

beginner zoekt hulp :)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • beginner zoekt hulp :)

    hallo,

    ik ben sterk geinteresseerd in studio fotografie (portret en model shoots)
    ik heb een garage ingericht als beginners studio (6x3m) witte muren.
    en kocht een Falcon Eyes Studioflitsset SSFK-3150B (beginner remember)

    ik heb een d5000(geen commanderstand),
    ik heb ook een sb900 en een sb910 ter beschikking
    2 softboxen voor de studio flitsen en 1 swivel met umbrella voor de sb's

    binnen kort komt er een budget van +- 1000euro beschikbaar die ik wil spenderen aan men hobby,

    mijn vraag is nu wat doe ik het best ?

    aanschaf nieuwe body (d7000) met commander stand, dan kan ik de 2sb's met cls aansturen en 2 studio flitsen op remote (su4) voor de achtergrond uit te lichten (te fel!)

    een extra cls flits kopen (sb900 als master op men body en de andere 2 als slave) + studio flitsen op achtergrond

    of betere studiolichten die minder hard kunnen flitsen dan 1/8 (gezien de beperkte grote van de studio)

    zoals gezegd ik ben beginner , ik volg een cursus digitale fotografie in het avond onderwijs en ken er al een basis van maar ik denk dat er betere mogelijkheden zijn die bij mij nog niet opkwamen.

    iemand die mijn chinees kan ontrafelen en mij wat verder op weg kan helpen

    mvg,

  • #2
    Re: beginner zoekt hulp

    Radio trigger set kopen, RF-602 set met 3 ontvangers ofzo, flitskracht heb je wel genoeg als ik het zo lees

    Een studioset en twee externe flitsers.
    En een D7000 body is altijd mooi maar dan kan je ook een D90 of een D300 kopen...
    portret | architectuur | landschap | automotive | bruiloft | product | interieur | evenementen | sport
    Nikon D610 - glas - licht - pootjes - Facebook

    Comment


    • #3
      Re: beginner zoekt hulp

      maar met een radio trigger set moet je alles op de flitsen zelf aanpassen terwijl ik het wel leuk vond via de dslr te regelen

      zal niks anders opzitten dus bedankt voor uw reply

      Comment


      • #4
        Re: beginner zoekt hulp

        Oorspronkelijk geplaatst door jazeera Bekijk bericht
        maar met een radio trigger set moet je alles op de flitsen zelf aanpassen terwijl ik het wel leuk vond via de dslr te regelen
        In een studio van 6 op 3 is het nu ook niet dat je zo ver moet lopen

        Wat heb je van lenzen, misschien kun je daar nog investeren?
        Een beautydish of andere licht modifiers voor je flitslampen?
        Al doende leert men...

        Flickr

        Comment


        • #5
          Re: beginner zoekt hulp

          Flits-lichtmeter? Zie ik niet vermeld.
          Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
          flickr

          Comment


          • #6
            Re: beginner zoekt hulp

            Oorspronkelijk geplaatst door eos550 Bekijk bericht
            Flits-lichtmeter? Zie ik niet vermeld.
            Inderdaad toch wel een belangrijk instrument
            www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

            Comment


            • #7
              Re: beginner zoekt hulp

              Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
              Wat heb je van lenzen, misschien kun je daar nog investeren?
              Een beautydish of andere licht modifiers voor je flitslampen?
              85mm 1.8
              50mm 1.4
              18 - 105 (standaardlens)
              70 - 300 (tamron)

              voor de studio flitsers zaten er 2 softboxen, een snoot en verschillende kleur opzetsels bij.
              een dish hebben we idd nog niet khad graag eerst geweten hoe ik alles best 'bestuur' vooralleer modifiers bij te kopen
              khad graag de besturing gedaan op men toestel zelf (mbv cls ofzo) ipv iedere keer in het decor te lopen om alles te veranderen van instellingen ;-)

              idd lichtmeter heb ik ook nog niet maar ik begin met shutter op 1/125 en f 5.6 en verander diafragma in stappen naargelang het resultaat


              mvg,

              Comment


              • #8
                Re: beginner zoekt hulp

                Oorspronkelijk geplaatst door jazeera Bekijk bericht
                khad graag de besturing gedaan op men toestel zelf (mbv cls ofzo) ipv iedere keer in het decor te lopen om alles te veranderen van instellingen ;-)

                idd lichtmeter heb ik ook nog niet maar ik begin met shutter op 1/125 en f 5.6 en verander diafragma in stappen naargelang het resultaat


                mvg,
                Op het 1ste ga ik antwoorden => lijkt mij toch normaal enigzins, dat je de kracht etc kan aanpassen remote via de trigger kan ik nog enigzins begrijpen. Maar dat je steeds het decor inmoet, is voor mij toch normaal zenne. Fotografie is spelen met licht voor mij. Dat wil zeggen dat je ook in studio je licht moet gaan aanpassen en vooral verzetten. Laat jij dan alles op dezelfde plek staan met dezelfde hoogte? Wat als je model gaat hurken / liggen / zitten?

                Op het 2de heb ik een ander antwoord => mss is het eens nuttig om ergens een workshop te gaan volgen, al dan niet strobist of studio-gericht. Die uitspraak die je doet, is voor mij iemand die maar plaatjes wil schieten zonder moeite te moeden doen. In een studio ga je indd maar met een bepaalde sluitertijd werken (meestal 1/125ste voor wit / grijze background, voor zwarte background kan je al eerder naar de max synchrosnelheid gaan van de meeste radiotriggers, m.n. veelal 1/200ste). MAar het diafragma bepaalde je m.i. toch naargelang de outcome die je wilt. Als je standaardportretten etc gaat doen, zit je toch veelal min rond 7.1-8. werk je met meerdere modellen samen, ga je al hoger gaan om meer scherpte te genereren dus 9-10-11 zodat iedereen er goed opstaat. Wil je daarentegen low-key gaan doen, dan zit de kans erin dat je al hoger gaat afhankelijk van de flitskracht die je ter beschikking hebt en of je alles duidelijk wil laten zien qua lijnen of eerder met de scherptediepte spelen zoals bvb je 85 & 50mm makkellijker toelaten.

                Ikzelf heb geen lichtmeter, ik doe ook alles op basis van mijn histogram. Doch weet ik al door de 'ervaring' hoe ik mijn licht etc qua kracht in moet stellen voor de outcome die ik wens. Dus daar gaat het dan vnl bij mij om de setting van mijn licht, waar en hoe deze staan en op welke hoogte, samen gecombineerd met de modifier (shoot through paraplu / softbox / reflectie paraplu / square box / striplight / beauty dish / gridded boxen / beauty dish).
                Nu kan ik met overtuiging zeggen dat de strobist-workshop die ik indertijd gevolgd heb mij veel heeft geleerd. Nl het licht 'lezen' en naar mijn hand zetten buiten of gaan spelen / experimenteren met licht in studio. Een flitsmeter is geen noodzaak, ik ben zelfs van mening dat je eerst beter leert vallen en opstaan zoals ik heb gedaan. Doch ga ik niet tegenspreken dat een lichtmeter een handig ding is en het een fotograaf sneller gaat doen werken of gewoon nog maar bevestigen dat zijn redenering juist is. Ook kan je zelf op basis van een flitsmeter zelf je berekening gaan maken voor de outcome die je wenst. Zoals 'pete' blijkbaar zegt op zijn workshops altijd zegt, 'meten is weten'. Een uitspraak die klopt en je begeleidt in het maken van foto's.

                Het lijken harde woorden mss but it's just my opinion. Hoe je ze opneemt en interpreteert / toepast, kan ik niet voor instaan.
                Website: http://www.svisimaging.be

                Comment


                • #9
                  Re: beginner zoekt hulp

                  Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
                  Op het 1ste ga ik antwoorden => lijkt mij toch normaal enigzins, dat je de kracht etc kan aanpassen remote via de trigger kan ik nog enigzins begrijpen. Maar dat je steeds het decor inmoet, is voor mij toch normaal zenne. Fotografie is spelen met licht voor mij. Dat wil zeggen dat je ook in studio je licht moet gaan aanpassen en vooral verzetten. Laat jij dan alles op dezelfde plek staan met dezelfde hoogte? Wat als je model gaat hurken / liggen / zitten?

                  Op het 2de heb ik een ander antwoord => mss is het eens nuttig om ergens een workshop te gaan volgen, al dan niet strobist of studio-gericht. Die uitspraak die je doet, is voor mij iemand die maar plaatjes wil schieten zonder moeite te moeden doen. In een studio ga je indd maar met een bepaalde sluitertijd werken (meestal 1/125ste voor wit / grijze background, voor zwarte background kan je al eerder naar de max synchrosnelheid gaan van de meeste radiotriggers, m.n. veelal 1/200ste). MAar het diafragma bepaalde je m.i. toch naargelang de outcome die je wilt. Als je standaardportretten etc gaat doen, zit je toch veelal min rond 7.1-8. werk je met meerdere modellen samen, ga je al hoger gaan om meer scherpte te genereren dus 9-10-11 zodat iedereen er goed opstaat. Wil je daarentegen low-key gaan doen, dan zit de kans erin dat je al hoger gaat afhankelijk van de flitskracht die je ter beschikking hebt en of je alles duidelijk wil laten zien qua lijnen of eerder met de scherptediepte spelen zoals bvb je 85 & 50mm makkellijker toelaten.

                  Ikzelf heb geen lichtmeter, ik doe ook alles op basis van mijn histogram. Doch weet ik al door de 'ervaring' hoe ik mijn licht etc qua kracht in moet stellen voor de outcome die ik wens. Dus daar gaat het dan vnl bij mij om de setting van mijn licht, waar en hoe deze staan en op welke hoogte, samen gecombineerd met de modifier (shoot through paraplu / softbox / reflectie paraplu / square box / striplight / beauty dish / gridded boxen / beauty dish).
                  Nu kan ik met overtuiging zeggen dat de strobist-workshop die ik indertijd gevolgd heb mij veel heeft geleerd. Nl het licht 'lezen' en naar mijn hand zetten buiten of gaan spelen / experimenteren met licht in studio. Een flitsmeter is geen noodzaak, ik ben zelfs van mening dat je eerst beter leert vallen en opstaan zoals ik heb gedaan. Doch ga ik niet tegenspreken dat een lichtmeter een handig ding is en het een fotograaf sneller gaat doen werken of gewoon nog maar bevestigen dat zijn redenering juist is. Ook kan je zelf op basis van een flitsmeter zelf je berekening gaan maken voor de outcome die je wenst. Zoals 'pete' blijkbaar zegt op zijn workshops altijd zegt, 'meten is weten'. Een uitspraak die klopt en je begeleidt in het maken van foto's.

                  Het lijken harde woorden mss but it's just my opinion. Hoe je ze opneemt en interpreteert / toepast, kan ik niet voor instaan.
                  absoluut geen harde woorden ik aprecieer zelfs uw oprechtheid en dees antwoorden laten mij bijleren ! ik heb niets liever dan dat er proffesionals mij op weg willen helpen ook al is dat door kritiek te geven , ik sta volledig open tov kritiek! ik ben absolute beginner en kan er maar uit leren ;-) bedankt voor uw tijd om dit alles te willen neer pennen ! veel pro's zouden mij gewoon negeren en me verder laten sukkelen ;-)

                  op puntje 1 : ik ben absoluut niet te lui om in het decor te gaan en de positie aan te passen van de lichten maar ik heb nog niet de feeling om te weten hoe hard ze moeten gaan en daarmee dak die eigenlijk wou aansturen dvm de trigger ik ga mss 100 foto's trekken om de juiste belichting te hebben u zal dat ma 1-2 keer doen, snap je

                  punt2: ik volg nu avond school om te leren werken met de dslr en heb al veel bijgeleerd alsook dat 20% kennis van de dslr is en 80% kennis van licht en opstelling
                  in de avond school zitten we nu aan landschap thema , studio komt er ook in voor maar kwil vlugger wat kennis op doen want het is een microbe die me beet en die laat me niet los , ik zal idd een workshop studio volgen als er eentje in de buurt is !

                  en idd een lichtmeter aanschaf is waarschijnlijk de beste optie ,

                  hartelijk dank nogmaals ! ;-)
                  mvg,

                  Comment


                  • #10
                    Re: beginner zoekt hulp

                    2 dingen die in ik een studio niet kan missen:
                    een lichtmeter en een (mooie) etalagepop.
                    Voor ik met een "echt model" begon heb ik uren de belichting van "goeie " foto's geanaliseerd en de belichting proberen nabootsen met een studiopop als model.
                    Voordeel is dat je heel goed de effecten van de belichting kan volgen want ze beweegt niet, en is vooral geduldig.
                    Een lichtmeter garandeert de reproduceerbaarheid, "meten" is inderdaad "weten" als je vastlegt wat de lichtsterktes waren kan je de dag nadien exact de belichting identiek instellen.
                    Na een tijd heb je de nodige ervaring , en hoeft dat allemaal niet meer, maar in de inleer periode, of als je een nieuwe flitser of modifier koopt blijft het handig
                    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                    Comment


                    • #11
                      Re: beginner zoekt hulp

                      Waar vind je zo een etalagepop bij prijs?

                      Heb er al gevonden :-) klik
                      Last edited by eos550; 23 april 2012, 17:50.
                      Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
                      flickr

                      Comment


                      • #12
                        Re: beginner zoekt hulp

                        Oorspronkelijk geplaatst door jazeera Bekijk bericht
                        absoluut geen harde woorden ik aprecieer zelfs uw oprechtheid en dees antwoorden laten mij bijleren ! ik heb niets liever dan dat er proffesionals mij op weg willen helpen ook al is dat door kritiek te geven , ik sta volledig open tov kritiek! ik ben absolute beginner en kan er maar uit leren ;-) bedankt voor uw tijd om dit alles te willen neer pennen ! veel pro's zouden mij gewoon negeren en me verder laten sukkelen ;-)

                        Blij te horen dat je het positief opneemt
                        en laat de pro maar achterwege, zo pro ben ik niet zenne eerder een die hard hobbyist die wel een step back zet door de cultuur in de modellenfotografiewereld


                        op puntje 1 : ik ben absoluut niet te lui om in het decor te gaan en de positie aan te passen van de lichten maar ik heb nog niet de feeling om te weten hoe hard ze moeten gaan en daarmee dak die eigenlijk wou aansturen dvm de trigger ik ga mss 100 foto's trekken om de juiste belichting te hebben u zal dat ma 1-2 keer doen, snap je

                        Ik maakt er ook meer zenne maar idd wel geen 100 ervaring doet veel en studio is enigzins nog het makkellijkste zenne
                        daar is het vooral gewoon kiezen qua frontlicht en haar / achtergrondlicht en dat is het, je hebt wel meer lichtbronnen nodig dan buiten maar jij hebt total control. als je buiten werkt, ben je mede afhankelijk van het aanwezige licht, wat soms zelfs teveel kan zijn voor het effect dat je wilt


                        punt2: ik volg nu avond school om te leren werken met de dslr en heb al veel bijgeleerd alsook dat 20% kennis van de dslr is en 80% kennis van licht en opstelling
                        in de avond school zitten we nu aan landschap thema , studio komt er ook in voor maar kwil vlugger wat kennis op doen want het is een microbe die me beet en die laat me niet los , ik zal idd een workshop studio volgen als er eentje in de buurt is !

                        avondschool is niet slecht om een brede waaier mee te krijgen en de basics (ook al heb ik nooit avondschool gevolgd voor fotografie), doch leer je het meeste door trial & error m.i. en zal je veel meer halen uit workshops vermoed ik. zo is het toch bij mij. hands-on informatie en praktijk er onmiddellijk bij waarbij je de theorie onmiddellijk gebruikt.

                        en idd een lichtmeter aanschaf is waarschijnlijk de beste optie ,

                        hartelijk dank nogmaals ! ;-)
                        mvg,
                        de kleur zal wel duidelijk genoeg zijn peisk
                        Website: http://www.svisimaging.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: beginner zoekt hulp

                          hier heb ik die van mij gekocht:


                          dit is Jessica:
                          Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                          Comment


                          • #14
                            Re: beginner zoekt hulp

                            Bedankt voor de link. Een model dat altijd meewerkt.
                            Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
                            flickr

                            Comment

                            Working...
                            X