Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe 2de hands lens checken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe 2de hands lens checken

    Hallo,
    Ik overweeg sterk om me een tweedehands lens te kopen. Welke dingen moet/kan ik controleren om met enige zekerheid te weten dat ik een goede lens gekocht heb. In mijn geval gaat het om een Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM.
    Ik dacht reeds aan
    -glaswerk krasvrij
    -goede werking AF/MF
    -Spanring om de lens te "schuiven"
    -==> kan er slijtage of speling ofzo zitten op de aansluiting naar je fototoestel toe ?
    -==> mogelijkheid om de "film" of bescherming op het frontglas te controleren?
    -...?

    mvg,
    Angelique
    A.G.
    Canon met wat vergroot-gLas en een bougieke om bij te lichten.

  • #2
    Re: Hoe 2de hands lens checken

    - Stof in de lens (beetje stof kan geen kwaad).
    - Goede werking bij verschillende diafragma's.
    - Algemene staat van de lens.
    - Scherpte.
    - Front & Backfocus.
    - Kijken of in en uitschuiven van de lens vlot verloopt.

    mir
    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

    Comment


    • #3
      Re: Hoe 2de hands lens checken

      Door schande en schade woord je vanzelf wijzer. Het is lastig tenzij je uren daar gaat zitten en van alles controleert.

      Bij sigma/ tamron focus checken. Dezelfde foto's met af en manueel maken en vergelijken. Soms is de verschil klein en je merkt bijna niet of de focus goed is op je lcd scherm, dus handmatig focussen ter controle. Meeste canons en ik neem aan nikkors focussen goed ( op enkeling na ).

      stof of een kleine krasje ( aan de rand zeker ) maakt optisch niks of weinig uit maar wel voor de prijs. Hoe oud een lens is zegt ook weinig. Beeldstabilisatie bij sommige kun je controleren of het ook echt werkt, maar dat zit gewoonlijk wel goed

      Hele oude lenzen willen wat meer problemen hebben maar google zal je daarmee helpen met ssuccespecifieke problemen bij bepaalde lenzen. Dat zijn dan manuele lenzen en diafragma etc kan wel s problemen opleveren.

      Voor de rest moet je hopen dat je geen pech hebt he

      Comment


      • #4
        Re: Hoe 2de hands lens checken

        Hier is een uitgebreide uitleg...

        Comment


        • #5
          Re: Hoe 2de hands lens checken

          Bedankt iedereen voor de info.
          Nu hopen dat het een "goeike" is
          A.G.
          Canon met wat vergroot-gLas en een bougieke om bij te lichten.

          Comment


          • #6
            Re: Hoe 2de hands lens checken

            Let bij de 100-400 speciaal of de klemring (SMOOTH<>TIGHT) nog goed werkt en de lens soepel in- en uitschuift.
            Koop ook een recent exemplaar (voor 2006 was er veel meer kwaliteitsverschil) en overleg of het verschil met de nieuwprijs het risico waard is.
            Doorgaans valt het wel mee .

            Comment


            • #7
              Re: Hoe 2de hands lens checken

              Oorspronkelijk geplaatst door Thorc² Bekijk bericht
              -==> mogelijkheid om de "film" of bescherming op het frontglas te controleren?
              Kijken, je ziet gelijk als daar een beschadiging op zit, maar het heeft meestal weing effect.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment

              Working...
              X