Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

85mm vast of 24-85mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 85mm vast of 24-85mm

    Ik wil graag mijn arsenaal uitbreiden met een portretlens. Af is een must omdat ik ook graag zelfportretjes schiet. Ik twijfel ernorm tussen de 85mm 1.8 van Nikon en de 24-85 2.8. Ik schiet niet super veel portretten en de 24-85 zou ook mooi van pas komen als standaard lens op mijn analoge F4. Ik vraag me af hoeveel beter de vaste 85 mm voor portretten is of dat ik misschien zelfs wel beter gewoon m'n macrolens (sigma 105mm) kan blijven gebruiken.

  • #2
    Re: 85mm vast of 24-85mm

    Verschil tussen de 85 en de 24-85 zal wel groot zijn. De 85 is wel degelijk een echte portretlens waar mee je een prachtig bokeh kan halen. Een macro vind ik hiervoor niet zo handig. De meeste macros zijn ook nogal poriën wreters en niet iedereen is hiermee opgezet.
    Leeft en LAAT LEVEN !

    Comment


    • #3
      Re: 85mm vast of 24-85mm

      Ik begrijp dat punt van porien nooit zo goed, de meeste maken de huid toch egaal met nabewerking?
      Groeten Remco.

      Comment


      • #4
        Re: 85mm vast of 24-85mm

        Oorspronkelijk geplaatst door Remco_RC Bekijk bericht
        Ik begrijp dat punt van porien nooit zo goed, de meeste maken de huid toch egaal met nabewerking?
        liever in voorbewerking
        The Knight That Says Ni...kon

        Comment


        • #5
          Re: 85mm vast of 24-85mm

          Oorspronkelijk geplaatst door antoinette Bekijk bericht
          Ik wil graag mijn arsenaal uitbreiden met een portretlens. Af is een must omdat ik ook graag zelfportretjes schiet. Ik twijfel ernorm tussen de 85mm 1.8 van Nikon en de 24-85 2.8. Ik schiet niet super veel portretten en de 24-85 zou ook mooi van pas komen als standaard lens op mijn analoge F4. Ik vraag me af hoeveel beter de vaste 85 mm voor portretten is of dat ik misschien zelfs wel beter gewoon m'n macrolens (sigma 105mm) kan blijven gebruiken.
          De nieuwe 85mm AF-s f1.8 is echt een verassend goed objectief, maar of deze nog volledig bruikbaar is op een analoge F4, dat weet ik niet.

          Als je zegt niet veel portretten te maken, dan is de bruikbaarheid inderdaad veel beperkter dan een zoom.

          De meeste mensen zien een lichtsterke 85mm prime alleen maar als portretobjectief, maar is ook zeer geschikt om bv. architectuur of eender wat, als je maar afstand kan nemen, een van de grote voordelen van primes tegenover zoom is de vertekening, waar dat bij de meeste portretten eigenlijk van ondergeschikt belang is, maar qua vertekening is die 85mm meesterlijk goed.

          Comment


          • #6
            Re: 85mm vast of 24-85mm

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            De nieuwe 85mm AF-s f1.8 is echt een verassend goed objectief, maar of deze nog volledig bruikbaar is op een analoge F4, dat weet ik niet.

            Als je zegt niet veel portretten te maken, dan is de bruikbaarheid inderdaad veel beperkter dan een zoom.

            De meeste mensen zien een lichtsterke 85mm prime alleen maar als portretobjectief, maar is ook zeer geschikt om bv. architectuur of eender wat, als je maar afstand kan nemen, een van de grote voordelen van primes tegenover zoom is de vertekening, waar dat bij de meeste portretten eigenlijk van ondergeschikt belang is, maar qua vertekening is die 85mm meesterlijk goed.
            spijtig dat vertekening geen lenseigenschap is.
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #7
              Re: 85mm vast of 24-85mm

              Eindelijk eens een duidelijke verklaring over macro objectieven voor portret gebruik.
              Accentueert teveel.

              Oorspronkelijk geplaatst door enero Bekijk bericht
              Verschil tussen de 85 en de 24-85 zal wel groot zijn. De 85 is wel degelijk een echte portretlens waar mee je een prachtig bokeh kan halen. Een macro vind ik hiervoor niet zo handig. De meeste macros zijn ook nogal poriën wreters en niet iedereen is hiermee opgezet.
              Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
              flickr

              Comment


              • #8
                Re: 85mm vast of 24-85mm

                Oorspronkelijk geplaatst door eos550 Bekijk bericht
                Eindelijk eens een duidelijke verklaring over macro objectieven voor portret gebruik.
                Accentueert teveel.
                Dat is dan toch ironisch hoop ik, lol
                Reinste onzin voor mijn part.

                Mijn beste portretlens is een sigma 150mm macro....
                Mijn site...
                vandaelefotografie.be
                * BD0916BE *

                Comment


                • #9
                  Re: 85mm vast of 24-85mm

                  Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                  spijtig dat vertekening geen lenseigenschap is.
                  Neen, het is een optische correctie, bij sommige objectieven ten nadele van hoekonscherpte, maar het is wel prettig als rechte lijnen in beeld ook recht blijven als je door de zoeker kijkt naar wat er op je foto zal komen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: 85mm vast of 24-85mm

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Neen, het is een optische correctie, bij sommige objectieven ten nadele van hoekonscherpte, maar het is wel prettig als rechte lijnen in beeld ook recht blijven als je door de zoeker kijkt naar wat er op je foto zal komen.
                    dan heb je het over vervorming of het gebrek daaraan bij de 85 f/1.8
                    The Knight That Says Ni...kon

                    Comment


                    • #11
                      Re: 85mm vast of 24-85mm

                      Ik vind het zelf handig om een onderscheid te maken tussen vertekening en vervorming.

                      Vervorming is een lensfout. Rechte lijnen worden dan tonvormig of kussenvormig weergegeven. Met software te corrigeren. Een fout die niet op zal vallen bij portret, tenzij (in achtergrond) rechte lijnen zijn.

                      Vertekening kan ontstaan doordat de sensor niet evenwijdig aan het object staat. De bekende omvallende gebouwen krijg je dan. Er zijn speciale kantelbare objectieven die dit tegengaan. Ook kan je met software een eind komen. Dat laatse kan onscherpe hoeken opleveren.

                      Vertekening kan je ook zien als je te dicht bij onderwerp staat. Maak je een wat strak gekaderd portret en je hebt een wat korte brandpuntsafstand dan sta je zo dicht bij het model dat je vertekening krijgt. De neus wordt als het ware te groot weergegeven ten opzichte van de oren.

                      Ik heb zelf meegemaakt dat ik commentaar kreeg van modellen zodra ik een 85 mm op FF of 55 mm op APS-C Canon, factor 1.6, gebruikte. Zo iets van "wat is mijn neus groot!!"

                      Het heeft dus te maken met de stijl van portretfotografie. Ik maak nog wel eens wat krap uitgesneden portretten. Brandpuntsafstaden in de buurt van 85 mm op APS-C of 135 mm bevallen mij goed.

                      Of een gezicht op de foto harmonisch overkomt heeft ook te maken met vorm van gezicht. De brandpuntsafstand pas ik daarop aan. Zelf kijken dus tijdens het fotograferen is dus belangrijk!
                      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: 85mm vast of 24-85mm

                        Nu krijgen we weer iemand die vervorming en vertekening op 1 hoop wil gooien.

                        Comment


                        • #13
                          Re: 85mm vast of 24-85mm

                          Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
                          Vertekening kan ontstaan doordat de sensor niet evenwijdig aan het object staat. De bekende omvallende gebouwen krijg je dan. Er zijn speciale kantelbare objectieven die dit tegengaan.
                          Volgens mij zijn daar de schuifbare voor.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: 85mm vast of 24-85mm

                            Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                            dan heb je het over vervorming of het gebrek daaraan bij de 85 f/1.8
                            Ton of kussenvomige vertekening bedoel ik dus.





                            Bij deze dan mischien ook de vraag naar de makers van Nikon Capture NX2 om de naamgeving van hun gebruikte termen correct aan te passen.



                            Uploaded with ImageShack.us



                            Uploaded with ImageShack.us
                            Last edited by Guest42; 22 april 2012, 06:43.

                            Comment


                            • #15
                              Re: 85mm vast of 24-85mm

                              Sorry fout geformuleerd dus .

                              Hier gaan ze beiden dan ook behoorlijk door elkaar gaan halen blijkbaar.

                              Net als bij bovenstaande naamgeving in Nikon Capture............

                              Bij een lens spreken we over vertekening of vervorming als een beeld niet overeenkomt met de werkelijkheid. Vertekening en vervorming zijn lang niet
                              Last edited by Guest42; 23 april 2012, 08:52.

                              Comment

                              Working...
                              X