Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aanschaf nieuwe camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • aanschaf nieuwe camera

    Ik ben pas in pensioen en heb besloten om meer op reis te gaan en vooral om meer en betere foto's te maken. Ik heb nu al enkele jaren een compact Canon ixus 850IS, die me al mooie foto's heeft gegeven. Ik heb wel al ondervonden dat deze mij in moeilijke situaties in de steek laat. Dan denk ik vooral aan interieurs van kerken en kastelen etc. waar ik liefst zonder flash fotografeer, maar ook aan tegenlicht, zeer hoge contrasten en vooral een slecht beeld bij sterk croppen. Ik heb 3 kleinkinderen en ik durf daar wel eens graag een fotootje van nemen, maar ik heb nooit die mooie bokeh die ik vroeger wel had met mijn analoog toestel (Canon EOS 620). Een nieuwe spiegelreflex zie ik ni zitten, want ik hou er ook ni van om te sleuren met een zwaar toestel en een hoop lenzen. Daarom vroeg ik me af wat die systeemcameras waard zijn en waar kan ik dan beter mijn licht opsteken, dan bij mensen die er constant mee bezig zijn. Ik heb wel al een beetje veldwerk gedaan op dpreview en mijn oog is gevallen op de Sony nex5N of 7, samsung nx200 (fixed LCD is een minpunt ?), olympus OMD EM5, panasonic DMC-GX1, panasonic DMC-GF5, (beide spijtig fixed LCD) Canon G1X, Pentax K01 (fixed LCD). Ik heb nooit een draaibaar LCD scherm gehad, maar ik veronderstel dat dit een zeer bruikbaar ding is, en toch wordt het zo weinig toegepast, daarom vraag ik ook jullie advies hierover. Zijn er nog andere toestellen die in aanmerking komen dan hoor ik dat graag.
    Mag ik jullie bij voorbaat al danken.

  • #2
    Re: aanschaf nieuwe camera

    Als het geen verwisselbaar objectief moet zijn, kijk eens naar de betere compactcamera, in het bijzonder naar de Fuji X10, lichtsterk, goede sensor, en prachtige looks (het oog wil ook wat)
    D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

    Comment


    • #3
      Re: aanschaf nieuwe camera

      Het mag wel een toestel zijn met verwisselbare lenzen, maar het moet vooral draagbaar blijven.
      De Fuji X10 vind ik zeker een goed alternatief maar ik heb nog geen reviews gevonden, alleen heb ik op dpreview een vergelijking kunnen maken wat betreft de ruis bij iso 6400 met de toestellen die ik heb opgegeven en dat lijkt me toch iets minder. De CMOS is ook kleiner (2/3inch= cropfactor 4), maar de lens is wel heel lichtgevoelig, iets wat je zeer moeilijk vind tussen de verwisselbare lenzen voor systeemcameras.

      Comment


      • #4
        Re: aanschaf nieuwe camera

        Oorspronkelijk geplaatst door diadan Bekijk bericht
        Ik ben ... Ik heb nooit een draaibaar LCD scherm gehad, maar ik veronderstel dat dit een zeer bruikbaar ding is, en toch wordt het zo weinig toegepast, daarom vraag ik ook jullie advies hierover. ...
        Ik heb dat vroeger veel gebruikt om grondvoorwerpen (bvb paddestoelen) en om boven mijn hoofd te fotograferen. Ik gebruik nu een 550 van Canon en vind het jammer dat ik niet wat heb gewacht want de 600 die heeft wel zo'n klapscherm. Trouwens zo'n scherm is ook nuttig bij werken vanop statief met het toestel in een nogal onpraktische stand om rechtstreeks in het oculair of op het vaste scherm te kijken.
        mvg Guido
        Canon 550D Sigma 17-70/2.8-4 DC Macro OS HSM 55-250IS met extension tube set (3st) van Kenko en 50-1.8 Metz 36AF-4C + Canon S3-IS

        Comment


        • #5
          Re: aanschaf nieuwe camera

          je hebt me wel overtuigd om te kiezen voor een draaibaar LCD scherm, dus wordt de keuze al iets makkelijker: olympus OMD EM5; Canon G1X; de Sony nex5N of 7 of is er nog een andere mogelijkheid.
          In ieder geval bedankt.

          Comment


          • #6
            Re: aanschaf nieuwe camera

            De Oly heeft volgens mij geen draaibaar scherm, maar één dat alleen kan tilten(niet bruikbaar in de (zelf)portretstand.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: aanschaf nieuwe camera

              Da klopt (ben het gaan checken), maar een zelfportret vind ik nu echt ni een must, maar ik hoop wel dat je er alles kan mee doen wat gblanchaert heeft uitgelegd, want dit lijkt me wel erg nuttig te zijn. Bedankt voor je opmerking, maar ik hou de "Oly" nog even in beraad.

              Comment


              • #8
                Re: aanschaf nieuwe camera

                Oorspronkelijk geplaatst door diadan Bekijk bericht
                Da klopt (ben het gaan checken), maar een zelfportret vind ik nu echt ni een must.
                Maar ik vind de portretstand wel een must.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: aanschaf nieuwe camera

                  Amaai, das ne prachtige foto, zo heb ik er nog nooit een gemaakt !
                  En je weet zeker dat dit niet mogelijk is met de Oly, dan valt hij zeker af want zo iets wil ik ook wel eens proberen. Bij de nex staat ook een LCD die enkel kan tilten, zou die dan in aanmerking komen voor dit soort van foto's ? Anders blijft enkel de Canon G1X de enige optie. Ik ga eens kijken of er geen forum over deze camera bestaat.
                  Bedankt voor de info

                  Comment


                  • #10
                    Re: aanschaf nieuwe camera

                    Je zou ook kunnen kiezen voor de Pana G3 dan heb je ook nog het voordeel van verwisselbare lenzen. Ik heb pas de Lumix 7-14 te leen gehad en daar kun je ook mooie dingen mee doen. Ook bij deze foto was het klapscherm erg makkelijk.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: aanschaf nieuwe camera

                      Oorspronkelijk geplaatst door diadan Bekijk bericht
                      Amaai, das ne prachtige foto, zo heb ik er nog nooit een gemaakt !
                      En je weet zeker dat dit niet mogelijk is met de Oly, dan valt hij zeker af want zo iets wil ik ook wel eens proberen. Bij de nex staat ook een LCD die enkel kan tilten, zou die dan in aanmerking komen voor dit soort van foto's ? Anders blijft enkel de Canon G1X de enige optie. Ik ga eens kijken of er geen forum over deze camera bestaat.
                      Bedankt voor de info
                      Met elke Camera kan je dit soort foto's maken, alleen zal je meer moeite moeten doen.
                      Met een Nex kan je alleen horizontaal tilten en is minder interessant dan een flip-screen.
                      Er bestaat een recent topic van de Canon G1X en ikzelf heb deze camera ook die ik gebruik naast mijn 5D2.
                      Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                      Comment


                      • #12
                        Re: aanschaf nieuwe camera

                        Ik zie dat je uit dit standpunt prachtige foto's kunt maken, zoals deze van hjanssen, alleen kan ik me moeilijk voorstellen dat je er op je buik voor moet. Vooral het terug recht kruipen zal op mijn leeftijd (65) nogal moeite kosten. Ik veronderstel dat de nex ook geschikt is om dit soort foto's te maken op een comfortabele wijze.
                        Ik heb in de fora gelezen dat de Canon G1X nogal traag is (t.o.v de andere systeemamera's).
                        Slaat dit dan op de autofocus, het aantal foto's per seconde (minder erg) of de shutterlag. Met dit laatste had ik nog al problemen met mijn Canon ixus 850IS. Altijd iets te laat voor de perfecte glimlach.
                        Het kiezen van een fototoestel wordt alsmaar moeilijker, maar het wordt wel steeds boeiender.
                        Bedankt voor de tips.

                        Comment


                        • #13
                          Re: aanschaf nieuwe camera

                          Oorspronkelijk geplaatst door diadan Bekijk bericht
                          Ik zie dat je uit dit standpunt prachtige foto's kunt maken, zoals deze van hjanssen, alleen kan ik me moeilijk voorstellen dat je er op je buik voor moet. Vooral het terug recht kruipen zal op mijn leeftijd (65) nogal moeite kosten. Ik veronderstel dat de nex ook geschikt is om dit soort foto's te maken op een comfortabele wijze.
                          Ik heb in de fora gelezen dat de Canon G1X nogal traag is (t.o.v de andere systeemamera's).
                          Slaat dit dan op de autofocus, het aantal foto's per seconde (minder erg) of de shutterlag. Met dit laatste had ik nog al problemen met mijn Canon ixus 850IS. Altijd iets te laat voor de perfecte glimlach.
                          Het kiezen van een fototoestel wordt alsmaar moeilijker, maar het wordt wel steeds boeiender.
                          Bedankt voor de tips.
                          Op 65 jarige leeftijd is het inderdaad niet meer zo evident om dit soort foto's te maken,
                          Om op je vraag terug te komen, met de Nex kan je alleen in horizontaal dit soort foto's maken.
                          Wat AF van de G1X betreft, ik heb deze zelf en de snelheid van de AF is vergelijkbaar met een Nex5 (non N). Shutterlag is praktisch onbestaand.
                          Wat de scene "perfecte glimlach" betreft dat zijn gimmicks op een camera.

                          Ik denk dat de Panasonic G3 een perfecte keuze is voor jou.. dus waarom nog verder zoeken ?
                          Echt een hele toffe camera
                          Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                          Comment


                          • #14
                            Re: aanschaf nieuwe camera

                            Beste Funcky nu had ik toch verwacht dat je me de Canon G1X zou aanraden na je betoog, vooral je er zelf een hebt. Moet je me wel vertellen waarom je zelf die camera hebt gekocht en niet de pana G3. Zitten er mss addertjes onder het gras ? Scoort hij onvoldoende voor portretfotografie ( bokeh magertjes bij f2.8-5.8) ?
                            Ik had ni direct aan de G3 gedacht omdat er ondertussen al 2 nieuwe panas op de markt zijn maar met fixed LCD (GX1 en GF5). Moet G3 dringend eens gaan bekijken bij dpreview.
                            Das ook ongeveer alles wat ik kan doen, want het is toch zo moeilijk om de verschillende cameras in een winkel eens te gaan vergelijken. Ik lees hier soms in de fora, dat ze deze of gene camera eens gaan testen. Ik kom uit het Aalsterse en ik weet echt niet waar ik die cameras eens zou kunnen zien, laat staan testen. Als je me een adres (winkel) kunt bezorgen, gelijk waar in Vlaanderen, waar je dit wel kunt doen zou ik dit heel erg appreciëren. Hier zijn er winkels genoeg, maar je mag al blij zijn als ze één systeemcamera in voorraad hebben.

                            Comment


                            • #15
                              Re: aanschaf nieuwe camera

                              Oorspronkelijk geplaatst door Funcky Bekijk bericht
                              Op 65 jarige leeftijd is het inderdaad niet meer zo evident om dit soort foto's te maken,
                              Met 60 mag het nog wel?
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X