Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

5DII vs 5DIII voor close-up & macro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 5DII vs 5DIII voor close-up & macro

    Ik heb nu een 50D en zit toch wel uit te kijken voor een upgrade naar een FF.
    Ik doe in hoofdzaak close-up & macro (in de vrije natuur), en een landschapje kan me ook wel bekoren. Als er toevallig een vogel in mijn 300mm bereik komt, zal ik hem wel proberen vast te leggen, maar ik ga zeker niet op vogelspotting. Voor de rest ... de familiealbumkiekjes .
    Ik heb een 100mm en een 180mm macro lens en de MP-E 65 staat natuurlijk ook op mijn wensenlijstje. Dank zij die 180mm heb ik niet meteen schrik de crop-factor te verliezen bij mijn overgang naar FF.

    Nu vraag ik mij af wat de 5DIII mij meer te bieden zou hebben boven de 5DII.
    Ik doe zelf al een poging / aanzet :
    • nog betere prestaties bij hogere ISO is meegenomen omdat je bij de kleine diafragma's voor macro eigenlijk altijd licht te kort komt ... of zijn de prestaties van de 5DII hier ook al meer dan goed genoeg (mijn 50D is boven ISO 400 eigenlijk niet bruikbaar omwille van de details en scherpte die je bij macro wenst)
    • beeld-/sensorkwaliteit : is die bij de 5DIII merkbaar beter t.o.v. de 5DII of is dat verschil minimaal ? Mijn 50D levert me naar mijn gevoel weinig kleurverzadiging, croppen op een 50D beeld kan ook maar zeer beperkt, ...
    • De schitterende AF van de 5DIII lijkt me voor macro (meestal op MF) en landschap (MF hyperfocaal) van weinig toegevoegde waarde, of vergis ik mij ?

    Maar er zijn wellicht nog andere aspecten die ik best mee in overweging neem.
    Terloops : filmfunctie op een DSLR kan me niet bekoren, dus niet relevant voor mij.
    Let wel : ik weet best dat de 5DIII een superieur toestel is wanneer je alles vergelijkt met de 5DII, maar ik wil enkel de vergelijking over wat voor macro & landschap zeer relevant is, de rest is "mooi meegenomen" maar voor mij geen argument dat de meerprijs kan verantwoorden.

    En wie weet is hier al iemand die de kans heeft gehad beide toestellen bij dergelijk gebruik te vergelijken ...
    Ik hoop er zo uit te komen of ik nu nog "snel" een 5DII koop dan wel moedig blijf doorsparen voor een 5DIII

    Met dank voor het helpen mee-denken. Elk element ter overweging is welkom !
    Last edited by DominiekC; 16 april 2012, 20:07. Reden: aanvulling
    Master the craft, and the art will follow.
    Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
    http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

  • #2
    Re: 5DII vs 5DIII voor close-up & macro

    snel naar de winkel !!

    de mark 3 heeft voor jouw genoemde onderwerpen totaal geen meerwaarde.
    Beeldkwaliteit is al zo goed dat je het verschil tov de mark 3 met het blote oog nauwelijk waar kunt nemen. Iso idemdito, alles (AF buiten beschouwing gelaten) is marginaal beter, dus het is natuurlijk aan jezelf om te bepalen of die marginale verschillen zoveel geld waard zijn.
    Mijn beste Foto moek nog trekke.

    Comment


    • #3
      Re: 5DII vs 5DIII voor close-up & macro

      TS
      Voor een iets groter dynamisch bereik en een iets lagere ruisgevoeligheid, de 2 voordelen voor jou van de 5D MK3 t.o.v. de 5D MK2, betaal je wel heel veel geld!
      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

      Comment


      • #4
        Re: 5DII vs 5DIII voor close-up & macro

        Ik heb nooit van beestjes foto's genomen maar de d800 geeft toch veel detail, ik vermoed dat dat bij macro...........of begrijp ik er echt niks van?

        Nog iets wat ik weet over de video is dat nabewerking van mk3 veel beter is dan de mk2. Eventueel is dat ook met foto's zo...?? Dat zijn de zaken die je niet op papier meekrijgt. Als je geen haast hebt kun je misschien nof ff afwachten hoe de camera in het echt presteert, specs op papier zeggen niet alles

        Comment


        • #5
          Re: 5DII vs 5DIII voor close-up & macro

          Ik denk ook dat het verschil tussen de 5D MKII en de III bijzonder klein zal zijn.
          De kans dat je verschil zal zien op de afgedrukte foto's is heel erg klein.

          Als je de camera nu voor sportfotografie zou gebruiken, dan zijn er wel flinke verschillen.

          Zeker als je dan ook nog foto's wil maken van indoor sport.
          Dan is de 5D MKIII wel in het voordeel door de veel betere AF en de nog wat betere hoge iso.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: 5DII vs 5DIII voor close-up & macro

            Bedankt voor jullie reacties tot nu toe.

            Ondertussen heb ik op het www ook nog het volgende gevonden over de Canon 7D :
            "On the 7D, Canon implemented a special Macro Servo AF mode - when you are using a Canon USM macro lens and focusing at 1:3 (one-third life size) or greater, and in AI Servo AF, that mode is automatically activated. It increases the sampling rate for the servo AF to better correct for rapid but small changes in focus (as opposed to the normal function of servo mode where a subject is being tracked through the scene)."
            en
            "Basically the claims is, is that the camera can track an object that is being blown about in the breeze, which should make for more successful captures.".

            Zou dergelijke functionaliteit ook in de nieuwe geavanceerde AF van de 5D mk III zitten, want dat zou in bepaalde gevallen toelaten zelfs bij macro de AF te gebruiken om kleine bewegingen bvb. t.g.v. de wind op te vangen ... Voor wat het waard is ...
            Master the craft, and the art will follow.
            Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
            http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

            Comment


            • #7
              Re: 5DII vs 5DIII voor close-up & macro

              Ik heb een 60 en 180mm macrolens en een 7D en 40D.
              De 7D is van zichzelf al beter van AF, en de aangehaalde macro AF mode werkt m.i. wel degelijk (op een lens die als een Canon wordt herkend).
              Voor vlinders en libellen vind ik 180mm op een crop ideaal.
              Met de 40D heb ik meer missers uit de hand, maar op statief maakt het niets uit en is de beeldkwaliteit van de 40D nog altijd ruim voldoende.
              Tenzij je bij weinig licht macros uit de hand zou willen maken, zie ik geen reden om naar een FF te gaan.
              Last edited by palombian; 21 april 2012, 19:27. Reden: Canon lens

              Comment


              • #8
                Re: 5DII vs 5DIII voor close-up & macro

                Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
                TS
                Voor een iets groter dynamisch bereik en een iets lagere ruisgevoeligheid, de 2 voordelen voor jou van de 5D MK3 t.o.v. de 5D MK2, betaal je wel heel veel geld!
                Zelfs het grotere verschil (op papier) van grotere dynamische bereik van de D800 tegenover de MK3 zal je nog niet zien... laat staan tussen de MK2 en MK3
                Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                Comment


                • #9
                  Re: 5DII vs 5DIII voor close-up & macro

                  Bedankt voor jullie reacties.
                  Ik zal er nog wat op zitten broeden, maar ik krijg toch meer en meer het gevoel dat de voordelen van een 5DIII voor mij te beperkt zijn in vehouding tot de meerprijs.
                  Ik zal dus wellicht niet te lang mogen blijven zitten broeden
                  Master the craft, and the art will follow.
                  Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
                  http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

                  Comment


                  • #10
                    Re: 5DII vs 5DIII voor close-up & macro

                    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                    Ik heb een 60 en 180mm macrolens en een 7D en 40D.
                    De 7D is van zichzelf al beter van AF, en de aangehaalde macro AF mode werkt m.i. wel degelijk (op een lens die als een Canon wordt herkend).
                    Voor vlinders en libellen vind ik 180mm op een crop ideaal.
                    Met de 40D heb ik meer missers uit de hand, maar op statief maakt het niets uit en is de beeldkwaliteit van de 40D nog altijd ruim voldoende.
                    Tenzij je bij weinig licht macros uit de hand zou willen maken, zie ik geen reden om naar een FF te gaan.
                    Absoluut mee eens,
                    Veel mensen verwachten teveel van een FF...
                    Canon R6 MKII , Canon RF 100-500 L, Canon RF 50 1.2 L, Canon , Canon RF 28 2.8

                    Comment


                    • #11
                      Re: 5DII vs 5DIII voor close-up & macro

                      Oorspronkelijk geplaatst door DominiekC Bekijk bericht
                      Bedankt voor jullie reacties.
                      Ik zal er nog wat op zitten broeden, maar ik krijg toch meer en meer het gevoel dat de voordelen van een 5DIII voor mij te beperkt zijn in vehouding tot de meerprijs.
                      Ik zal dus wellicht niet te lang mogen blijven zitten broeden
                      Hallo Dominiek,
                      Mocht het u interesseren, ik was ook al lang aan het twijfelen of ik nu nog snel een upgrade doe naar een 5D, of later (lees MIII dan...). En heb dit weekend besloten om een Mark II te kopen, omdat hij momenteel in de Fnac (Brugge) redelijk geprijsd stond (1849€) en er een 10% actie op was. Dus kwam hij voor mij op 1664€ netto uit. Let wel, die 10% krijg je niet direct, maar in korting op uw volgende aankoop. Daarmee koop je dan een batterijgrip of andere extra's... (in 2 keer afrekenen, en je incasseert direct die korting).
                      1849€ is momenteel in België niet dé laagste prijs, maar met die 185€ korting denk ik hem niet goedkoper te vinden.
                      Allé, 't is maar een tip hé ;-). Succes met uw beslissing, en proficiat met uw mooie foto's (heb even op uw linkjes geklikt)!

                      Comment


                      • #12
                        Re: 5DII vs 5DIII voor close-up & macro

                        Schopje

                        Ondertussen echt niemand die eerlijke, echte praktijkvoorbeelden wil laten zien hoe de ruisprestaties zijn met de 5DIII mét een macrolens op ISO3200 en 6400?
                        Zonder teveel nabewerking en noise-reduction graag

                        Grtz,
                        Kurt

                        Comment


                        • #13
                          Re: 5DII vs 5DIII voor close-up & macro

                          Ik zelf heb geen zin om een test te doen. heb wel beide camera's in mijn bezit ;-)
                          Voorbeelden zijn er al meer dan genoeg te vinden op internet !

                          Ervaring met de 5D III is wel een stuk positiever met een 100L macro. Ik schiet uit de hand En merk dat de AF een heel stuk beter functioneert. Naast dat deze beter functioneert zijn de 41 AF punten cross type. Dit wat ik zelf erg prettig vind voor kaderen/work flow.

                          Beeld kwaliteit is nagenoeg gelijk aan elkaar, al merk ik wel dat de 63 zone meting een behoorlijk vooruitgang is. Zelf maak ik daarnaast ook erg veel gebruik van de grid view. Voor mij is de 5D III toch wel iets meer camera dan de 5D II (en het geld zeker waard, maar dit blijft voor ieder anders) Bij twijfel ga ze eens zelf testen ;-)

                          Comment


                          • #14
                            Re: 5DII vs 5DIII voor close-up & macro

                            Graag ontving ik dan een paar links van u waar men toont wat ik vraag. Als ik de combo 5DIII en 100mm macro ingeef vind ik weinig wat me wijzer maakt.
                            Jammer dat u zelf geen voorbeeldje wil laten zien. Had ik zeker ten zeerste geapprecieerd. Maar ik begrijp dat niet iedereen erom staat te springen zo'n test te doen.
                            Ooit ging er eens een dame zo'n foto's maken met haar D700 FF van Nikon nadat ze vol lof was over de ruisprestaties van dat toestel. Tot ISO6400 geen enkel probleem. Nooit een foto gezien hoor

                            Ik heb het echt over een detailfoto, schaal 1:1 bij minder goed licht en op ISO3200 en 6400 zonder noise reductie. Liefst RAW bestand indien mogelijk. Die foto's zijn volgens mij niet al te talrijk op het net desondanks dat iedereen de mond vol heeft over de sublieme ruisprestaties van dit toestel bij hogere ISO's. Vandaar de vraag naar mensen toe die zelf zo'n eerlijk voorbeeld willen laten zien.

                            Misschien zijn er hier nog anderen buiten u die eventueel met zo'n combo wel een paar shots willen maken en tonen? Ik zie het graag dan.


                            Natuurlijk rijst de vraag waarom je in godsnaam aan zulke hoge ISO's wil werken voor macro. Voor het gewone statische onderwerp vanop statief speelt dit inderdaad niet.
                            Maar als je graag insecten in beweging wil vastleggen kom je al gauw sluitertijd tekort. Voor een FF heb je dan ook al gauw een hoger diafragmagetal nodig vanwege de geringere DoF. En net dan zou die bruikbare hoge ISO een dikke plus zijn.

                            Grtz,
                            Kurt
                            Last edited by Kurrrt; 16 oktober 2012, 16:35. Reden: extra alinea toegevoegd

                            Comment


                            • #15
                              Re: 5DII vs 5DIII voor close-up & macro

                              Zat er op de 5dII al live view?
                              Dat vind ik ook zeker een pluspunt voor macro.
                              MVG. Hugo

                              Comment

                              Working...
                              X