Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschil fisheye <--> breedhoek

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verschil fisheye <--> breedhoek

    Ik zit met een vraagje waar er hier ongetwijfeld antwoord op gegeven kan worden.

    Daarnet las ik in een draadje dat een 15mm 2.8 lens (Sigma op FX body) een fisheye is. Echter, soms zie ik lenzen hier van 14mm als een breedhoek of zelfs UWA door het leven gaan.

    Ben ik nu verkeerd te stellen dat de optiek van die Sigma 15mm f2.8 een andere vertekening heeft (het typische bokaaleffect) dan een breedhoek 14mm van pakweg een Nikon die ook geen rechte lijnen kan aanhouden maar wel niet een "bol" zal tekenen. Gaat men er dan bij uit bij een Nikon, Sigma, Solingor, ... hoe de vertekening mag/moet zijn of is bovenstaande gezwets en ontkomt men niet aan de wetten van de fysica?

    Bedankt voor jullie toelichting.

  • #2
    Re: Verschil fisheye &lt;--&gt; breedhoek

    je bedoelt waarschijnlijk vervorming ipv vertekening.

    UWA's zijn gecorrigeerd om rechte lijnen recht te houden. Dat is bij mijn weten het grote verschil. Er zijn 18mm fisheyes (alles bol) en 13mm UWA's (zo recht mogelijk). Bij fisheyes durft de beeldhoek ook al eens groter zijn dan berekent kan worden vanuit de brandpuntsafstand.
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #3
      Re: Verschil fisheye &lt;--&gt; breedhoek

      Oorspronkelijk geplaatst door Sultana Bekijk bericht
      ... Gaat men er dan bij uit bij een Nikon, Sigma, Solingor, ... hoe de vertekening mag/moet zijn of is bovenstaande gezwets en ontkomt men niet aan de wetten van de fysica? ...
      Een fotograaf ontkomt niet aan de wetten van de optica (klik!), noch aan misvattingen in de fotografie (Toothwalker.org).
      Vriendelijke groet,

      Jos

      Comment


      • #4
        Re: Verschil fisheye &lt;--&gt; breedhoek

        Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
        Een fotograaf ontkomt niet aan de wetten van de optica (klik!),
        en dat noem je een bron? De schrijver haalt ook weeral vertekening en vervorming door elkaar en noemt fish eye gewoon kleiner dan 15mm, terwijl er kortere groothoeken en langere fish eyes bestaan.
        The Knight That Says Ni...kon

        Comment


        • #5
          Re: Verschil fisheye &lt;--&gt; breedhoek

          Praktisch gezien ga je meer een UWA dan een fisheye gebruiken.
          De fisheye leent zich specifiek voor speciale effecten, terwijl een UWA vrij universeel inzetbaar is. Een goede UWA (zoals bvb de Nikon 14-24) geeft een zeer aanvaardbare vervorming bij correct gebruik en is maximaal inzetbaar.
          Een fisheye daarentegen gebruik je eigenlijk bijn uitsluitend voor het speciale effect. Vervormingen wegwerken bij een fisheye vergt heel wat nabewerking.
          Ik heb een fisheye gehad (de 10.5/2.8) bij mijn DX-camera's en was er vrij content over. Bij overschakeling naar FF heb ik evenwel resoluut gekozen voor UWA en heb tot dusver niet meer de behoefte gehad om een fisheye te gebruiken..
          Minder glas dan vroeger, maar beter.

          Comment


          • #6
            Re: Verschil fisheye &lt;--&gt; breedhoek

            Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
            Praktisch gezien ga je meer een UWA dan een fisheye gebruiken.
            Uit praktische overwegingen gebruik ik meer een fish eye van 15mm dan mijn Sigma 15-30, gewoon voor de grootte van de lens. De rechtgetrokken foto's zijn kaarsrecht en na een tijdje zie je ook goed wat erop komt al bij de opname. Het eindresultaat is ook wijder als 15-30 op 15mm.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Verschil fisheye &lt;--&gt; breedhoek

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Uit praktische overwegingen gebruik ik meer een fish eye van 15mm dan mijn Sigma 15-30, gewoon voor de grootte van de lens. De rechtgetrokken foto's zijn kaarsrecht en na een tijdje zie je ook goed wat erop komt al bij de opname. Het eindresultaat is ook wijder als 15-30 op 15mm.
              Vraag is of je randscherpte bij de rechtgetrokken foto's van je fisheye nog wel goed is.
              Bij mijn correcties van de 10.5/2.8 Nikon was dit niet het geval.
              Op 14 mm van mijn 14-24 heb ik evenwel scherpte van hoek tot hoek...
              Minder glas dan vroeger, maar beter.

              Comment


              • #8
                Re: Verschil fisheye &lt;--&gt; breedhoek

                het verschil tussen een fischeye en een groothoek.
                een groothoek verveelt niet.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                Comment


                • #9
                  Re: Verschil fisheye &lt;--&gt; breedhoek

                  Klopt, net als zogoed als alle speciale effecten (in foto, video, animatie, muziek....) zijn na een tijd afgezaagd, vooral als ze te pas en te onpas gebruikt worden. Maar met mate en op het goede moment/onderwerp is een fisheye wel prettig.

                  Ik heb er nu geen, ik overweeg de Samyang 8mm. Vroeger op de Minolta SRT101 had ik een diagonale (ik weet niet meer welk merk, noch de lengte) en ook een opschroever van Kenko, voor cirkelvormige beelden. Die spullen waren van mijn vader, maar ik mocht er ook mee werken.
                  D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                  Comment


                  • #10
                    Re: Verschil fisheye &lt;--&gt; breedhoek

                    Oorspronkelijk geplaatst door Leopard Bekijk bericht
                    Vraag is of je randscherpte bij de rechtgetrokken foto's van je fisheye nog wel goed is.
                    Bij mijn correcties van de 10.5/2.8 Nikon was dit niet het geval.
                    Op 14 mm van mijn 14-24 heb ik evenwel scherpte van hoek tot hoek...
                    Niet erg reëel en DX lens tov een FX-lens op een DX-camera en dan nog het prijsverschil.

                    Mijn Sigma 15mm FE is rechtgetrokken scherper als de Sigma 15-30 op 15mm.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Verschil fisheye &lt;--&gt; breedhoek

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Niet erg reëel en DX lens tov een FX-lens op een DX-camera en dan nog het prijsverschil.

                      Mijn Sigma 15mm FE is rechtgetrokken scherper als de Sigma 15-30 op 15mm.
                      Ik kan mij niet inbeelden dat een rechtgetrokken fisheye een betere scherpte geeft dan een gewone UWA. Nu ja, bij Sigma is alles mogelijk.
                      Minder glas dan vroeger, maar beter.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Verschil fisheye &lt;--&gt; breedhoek

                        Bedankt aan iedereen voor 1 en ander duidelijk te maken

                        Comment

                        Working...
                        X