Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Achtergrond wit krijgen met reportageflitsers

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Achtergrond wit krijgen met reportageflitsers

    Hoi,

    Ik heb een D-Lite 400 set en 2 reportageflitsers (YN560 en Speedlite 430 II) .
    Deze morgen eens geprobeerd om met de reportageflitsers een witte achtergrond wit te krijgen. Helaas zonder succes. Witte zones wel maar een mooi egale witte achtergrond lukte niet. Zet je ze dichtbij dan heb je meer licht maar krijg je hotspots op je achtergrond.

    Theoretisch zou je 3 stops (minstens 1) meer licht op je achtergrond dan op je model moeten hebben. Dit lijkt mij redelijk onrealistisch met een reportageflitser of kan het wel?

    Kan je met reportageflitserslicht het licht laten bouncen in paraplu's om de achtergrond egaler te verlichten of kom altijd vermogen te kort?

    Zijn er mensen die het kunnen?

    Randbemerking: Op gelijke afstand en op vol vermogen gaf de 430 een grotere witte vlek dan de YN560 terwijl deze toch krachtiger zou moeten zijn? Wat kan de reden zijn?

    Alvast bedankt

    Tim
    Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

  • #2
    Re: Achtergrond wit krijgen met reportageflitsers

    ik gebruik op mijn background tegenwoordig een 60x90 jinbei softbox

    nu zijn mijn front-belichting ook reportage-flitsers

    paraplu's kan je ook proberen indien je voldoende breedte en diepte hebt
    Website: http://www.svisimaging.be

    Comment


    • #3
      Re: Achtergrond wit krijgen met reportageflitsers

      Twee flitsen op je achtergrond: eentje links en eentje rechts. Maar ze moeten gericht zijn naar de overkant van de achtergrond. Dus de linkse flits belicht de rechterkant van de achtergrond en omgekeerd. Zet de flitsen op een meter of twee van je achtergrond en dan zou het moeten lukken. Beide flitsen op vol vermogen, dan weet je hoeveel licht je kan gebruiken op je model (1,5 tot 2 stops onder achtergrond). Zou perfect moeten lukken hoor. Softboxen of plu's gebruiken op je achtergrond kan, maar als je verliest wel lichtopbrengst, wat mss niet wenselijk is.

      Hopelijk heb je hier wat aan,

      Roeland
      www.135mm.be
      @135mm_leuven
      info@135mm.be

      Comment


      • #4
        Re: Achtergrond wit krijgen met reportageflitsers

        je zegt het zelf al , je reportageflitsers kunnen hun licht niet genoeg spreiden om je achtergrond volledig te belichten

        zelfs al had je oneindig vermogen , je moet het licht uit je speedlite weten te vergroten (google eens naar bare bulb , en dan naar een parabool reflector)

        2e probleem wat je hebt is dat je vermogen van je Dlite zooooveel malen groter is dat je nooit je achtergrond KAN overbelichten met behulp van speedlite's (om gemakkelijk te rekenen , een speedlite is ongeveer een 30a60watt/s, vs de 400 van je Dlite's)

        zou je het niet andersom doen ? met je Dlite's je achtergrond wegblazen en een mooie reflector zoeken voor je speedlite's ?
        Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

        Comment


        • #5
          Re: Achtergrond wit krijgen met reportageflitsers

          Als ik combineer gebruik ik meestal een van de studioflitsers voor de achtergrond, de rest voor model.
          Maar zoals Roeland het uitlegt, moet het ook lukken. Zo doe ik het ook soms.

          Alles hangt ook af hoeveel van je achtergrond je witgeblazen wil. Heb je 1 model, dan moet het zeker lukken.

          Ik vermoed trouwens niet dat je je flitslichten op model altijd op volle vermogen gebruikt.
          Al doende leert men...

          Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Achtergrond wit krijgen met reportageflitsers

            Voor alle duidelijkheid: ik had het enkel over het egaal uitlichten van de achtergrond. Het zou inderdaad goed kunnen dat je hoofdlicht te sterk is vergeleken met de reportageflitsers . Maar een beetje softbox neemt al ongeveer anderhalve stop (soms meer) van je hoofdlicht. Niets houdt je trouwens tegen om een ND filter voor je hoofdlicht te hangen om verder te dimmen. Kortom: het is misschien wat zoeken naar de juiste werkwijze, maar het kan perfect hoor. Ik heb het jaren zo gedaan voor ik met enkel studioflitsers werkte...
            www.135mm.be
            @135mm_leuven
            info@135mm.be

            Comment


            • #7
              Re: Achtergrond wit krijgen met reportageflitsers

              Bedankt voor de tips
              Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

              Comment


              • #8
                Re: Achtergrond wit krijgen met reportageflitsers

                Oorspronkelijk geplaatst door ijsje Bekijk bericht
                (google eens naar bare bulb , en dan naar een parabool reflector)
                zie hier persoonlijk het nut niet in van een parabool reflector / light modifier. Die gaat het licht bundelen zoals d_oracle hier in zijn topic omtrent PLM beschrijft en dat is volgens mij net hetgene de TS niet echt nodig.


                en ik herinner me nog is een geweldige uitspraak van diploma fotograaf
                Website: http://www.svisimaging.be

                Comment


                • #9
                  Re: Achtergrond wit krijgen met reportageflitsers

                  Als je studioflits zo veel krachtiger is dan je Speedlight, waarom draai je de rollen dan niet om?

                  Studioflitsers op de achtergrond en je speedlight als modelverlichting?


                  Btw, je hebt net iets meer dan 2.3 stops nodig voor je achtergrond. 2.5 zou goed moeten zijn zonder dat je te fel licht weerkaatst. Maar wat die 2.5 stops betreft, dat hangt natuurlijk af van je meet methode. Als je opvallend licht meet van f8 op je model en je gaat met dezelfde methode f16.3 op je achtergrond zetten... Je gaat nogal wat flair hebben...
                  I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Achtergrond wit krijgen met reportageflitsers

                    Je flitsers gewoon verder van je achtergrond plaatsen, je voorkomt zo de hotspots (gaf je zelf ook al aan), zorg dat ze goed naar de achtergrond gericht zijn en dat je geen storend licht verliest naar voren (richting model of camera = "spilllight")

                    Links richten met de rechtse flitser en omgekeerd rechts flitsen met de linkse flitser is inderdaad een hele goede tip omdat je zo een egalere spreiding van het licht krijgt.

                    Als je 1 tot 1.5 stop boven je onderwerp meet heb je doorgaans al een goede witte achtergrond (op wit papier)

                    dus bvb f5.6 op je model en f:8 op je wit papier, ga je de achtergrond te fel belichten krijg je snel te maken met teveel weerkaatsing ook wel overstraling genoemd

                    Als je de "clipping highlights" inschakelt op je digitale voorbeeld bij je camera zie je meteen wanneer de achtergrond wit is zonder detail = in feite net overbelicht.

                    Denk er aan dat reportageflitsers niet graag werken op vol vermogen, 1. ze gaan vrij snel oververhitten en 2. je gaat steeds moeten wachten op de recyclagetijden en het is dus moeilijk om een goed ritme in de shoot te krijgen.

                    als je niet genoeg vermogen uit je flitsers krijgt om bvb een diafragma van f:8 te krijgen kan je nog altijd je ISO opkrikken naar 400 of meer...

                    en om nog even in te pikken op je randbemerking, het meten van het richtgetal bij flitsers is 75% marketing en 25% echte waarden, zeker in China durven ze de resultaten als is bij de haren trekken, wil je het vermogen vergelijken, zet ze in een vergelijkbare opstelling en meet het geleverde licht zelf na met een lichtmeter, dit is meestal verbazend want met de aangegeven GN is het echt appelen met peren vergelijken.

                    succes!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Achtergrond wit krijgen met reportageflitsers

                      Straf.... reportageflitsers te zwak....
                      Ik kreeg m'n achtergrond egaal wit belicht met 2 reportageflitsers op iets tussen 1/8ste en 1/16de kracht.... en moest dan nog opletten dat ik geen overstraling kreeg op m'n model...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Achtergrond wit krijgen met reportageflitsers

                        Oorspronkelijk geplaatst door katbollie Bekijk bericht
                        Straf.... reportageflitsers te zwak....
                        Ik kreeg m'n achtergrond egaal wit belicht met 2 reportageflitsers op iets tussen 1/8ste en 1/16de kracht.... en moest dan nog opletten dat ik geen overstraling kreeg op m'n model...
                        hangt er nu ook wel vanaf met welk diafragma ge werkt he

                        enige nuancering is wel vereist

                        ik werk met YN-460 II's in studio tss F7.1 & 9 en zit toch wel aan minimaal 1/4de flitskracht voor witte background zenne, eerder zelfs halve kracht in de meeste gevallen. Overstraling heeft voor mij vooral te maken met het feit dat uw model te dicht tegen de background en dus lichtbron achteraan staat
                        Website: http://www.svisimaging.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: Achtergrond wit krijgen met reportageflitsers

                          Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
                          hangt er nu ook wel vanaf met welk diafragma ge werkt he

                          enige nuancering is wel vereist

                          ik werk met YN-460 II's in studio tss F7.1 & 9 en zit toch wel aan minimaal 1/4de flitskracht voor witte background zenne, eerder zelfs halve kracht in de meeste gevallen. Overstraling heeft voor mij vooral te maken met het feit dat uw model te dicht tegen de background en dus lichtbron achteraan staat
                          Proficiat, de eerste die hierover begint.
                          Toen ik deze 'test'/fotos gemaakt heb was de totale lengte van de 'studio' +- 5m.
                          - doek hangt zo dicht mogelijk tegen de muur (+-20cm afstand)
                          - model op +- 1m voor het doek
                          En ik met m'n hoofd tegen de andere muur, +- 3m tussen ik en het 'model' (m'n vrouwtje, +-1m65 groot), dus objektief op 28mm om net full-body te kunnen doen, met diafragma op 3.5 of zo. Model belicht met softbox/studioflits (300Ws op 1/3 kracht denk ik).
                          Dan heb je dus niet veel flitskracht nodig. Om maar de situatie aan te kaarten, de TS heeft niets gezegd over hoe groot de ruimte is waarover hij/zij beschikt.

                          Comment

                          Working...
                          X