Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe camera

    Ik heb al jaren een V-Lux 1 van Leica. Dit tot mijn tevredenheid.
    Maar langzaam begin ik eens "rond te kijken"; mij te informeren wat er zoal in aanmerking komt als ik het toestel zou moeten/willen vervangen.

    Natuurlijk wou ik al minstens behouden wat ik nu heb. En waar ik dus best goede maatjes mee ben met m'n huidig toestel is:

    -een compact toestel
    het is wel niet zo klein, maar ligt goed in de hand
    ik hoef geen lenzen te wisselen
    -manuele scherpstelling
    erg praktisch als je zelf wil beslissen wat scherp is , wanneer de auto-focus verkeerd kijkt
    -een naar zowat alle richtingen kantelbaar LCD-scherm
    -viewfinder
    je zal maar veel daglicht (zonnelicht) hebben bij buitenopnames, dan zie je niet veel (of niets) meer op het LCD-schermpje

    Waar ik niet zo tevreden over:

    -ruis
    -nogal lange reactietijd vooraleer een opname is gemaakt (trage auto-focus)


    In een foto-winkel raadde men mij al direct een Fuji XS 1 aan.

    Zou dit een goede keuze zijn? Heeft iemand hier al ervaring mee opgedaan?
    Leica V-Lux 1; iMac 24" Intel 2,8Ghz - MacBook 15" 2,8Ghz (OSX 10.6.8)

  • #2
    Ik heb de Fuji X-S1.... Beste bridge die ik ooit gehad heb, manuele zoom, grotere sensor en een zoeker die het beeld 100% weergeeft.... je mag altijd eens komen testen... :-)
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe camera

      Intussen heb ik die Fuji XS 1 al eens in een fotowinkel (Grobet, Antwerpen) van dichterbij gaan bekijken. Ook daar waren ze er enthousiast over: "de beste compact momenteel, en bijzonder weinig ruis".

      Hij lag goed in de hand; een beetje spijtig dat het scherm enkel maar vertikaal kan worden geplooid. En ook niet horizontaal kan verdraaid worden zoals op mijn V-Lux 1. Maar dat is een minpuntje waar ik vlug zou overstappen, als ik al de andere mogelijkheden en eigenschappen afweeg.

      Maar, ... ik zit wel met een probleem(pje).
      Intussen heb ik interesse gekregen voor HDR. En dat houdt in dat men, in RAW, van een onderwerp opnamen maakt met verschillende belichtingen. Bracketing dus.
      Nu heeft deze XS 1 wel de mogelijkheid om in RAW foto's te schieten. En ook de instelling voor bracketing (welke iets grotere camera heeft dat nu niet?). Maar, tenzij ik mij vergis, niet de combinatie van bracketing met RAW-opnamen.

      Vandaar mijn vraag welke compactcamera (ik wissel niet graag lenzen) kan er wel RAW-opnamen met bracketing maken?
      Leica V-Lux 1; iMac 24" Intel 2,8Ghz - MacBook 15" 2,8Ghz (OSX 10.6.8)

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe camera

        Ik vroeg dus blijkbaar naar iets onbestaande?
        Leica V-Lux 1; iMac 24" Intel 2,8Ghz - MacBook 15" 2,8Ghz (OSX 10.6.8)

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe camera

          Een quote van een gebruiker:

          "Bracketing kan bij de X-S1 in verschillende snelheden, varierend van langzaam-middel-snel-supersnel.
          In raw kan als hoogste snelheid MIDDEL geselecteerd worden en alleen als het voorkeuzeprogramma op AUTO staat.
          Dan heb ik het niet over exr-auto maar over de gewone auto stand.
          De X-S1 kan dan naar keuze in RAW of RAW+JPEG met gemiddelde snelheid "bracketen".
          Dezelfde foto's waren in raw 18,8mb en in jpeg 4,5mb groot."

          Zoals ik het begrepen heb moet je uit de exr-mode blijven (geen incam nabewerking) zodat de opnamen naar wens in RAW worden opgeslagen.

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe camera

            Dank voor je uitleg.

            Als ik het goed begrijp bedoel je een reeks RAW-opnamen maken, met een keuze van snelheden tussen de opnamen.
            Een reeks zoals bv. voor sportwedstrijden, een reeks waarbij je niets van een actie wil missen.

            Maar ik bedoel meer een reeks RAW van hetzelfde (stilstaand) onderwerp (zoals een landschap), waarbij iedere opname een andere belichting heeft: -1EV, 0, +1EV. Waarbij je dus een onderbelichte, een 'juist' belichte en een overbelichte opname krijgt.
            Leica V-Lux 1; iMac 24" Intel 2,8Ghz - MacBook 15" 2,8Ghz (OSX 10.6.8)

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe camera

              De Fuji kan AE en ISO braketen. Aan de gebruiker de keuze één foto te nemen met verschillende belichtingscompensatie en uiteindelijk als drie bestanden worden opgeslagen of drie foto's te nemen met verschillende belichting dus drie foto's als uitgangspunt.

              Linkje: http://www.fujifilm.com/products/dig...s/page_05.html
              Last edited by Lachofikschiet; 9 september 2012, 16:55.

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe camera

                En voor HDR moet je niet per se in RAW trekken, kan ook gewoon in JPEG.
                Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                Mijn bird foto's en urbex foto's

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe camera

                  Dank voor de nuttige link Lachofikschiet. In deze documentatie staat al meer dan ik in andere ben tegen gekomen.

                  Maar sorry dat ik zo kritisch lees. Ik heb geleerd dat al wat niet in een handleiding of bij specificaties expliciet staat vermeld, gewoonlijk ook niet aanwezig is of kan. Want al wat mogelijk is, zullen ze niet nalaten te vermelden.

                  Zo lees ik:
                  "The X-S1's built-in RAW data converter lets you view and edit your results without the need for your PC. The conversion of RAW data not only takes into account exposure compensation, white balance and other in-camera image quality control settings, but also lets the user apply Film Simulation modes in the converter mode."

                  En op de bijgaande foto staat wel degelijk dat het om de conversie (in de camera) gaat.

                  En wat verder, bij Powerful Built-in Auto Bracketing Functions:
                  "Empowering you with a choice of 4 different auto bracketing functions (AE, ISO Sensitivity, Dynamic Range and Film Simulation), the X-S1 lets you experience the wide world of photographic expression."

                  Ook hier niets over de combinatie met RAW vermeld.

                  Tenzij men wat verder tussen de regels gaat lezen en zelf gaat interpreteren.
                  Zo staat er wel dat "door een druk op de knop men voor RAW+JPEG kan kiezen en de volgende scène de twee formaten zal opleveren".
                  ("The default format is JPEG, but if you want to take the next shot in RAW, with just a touch of the RAW Button, you can switch to JPEG+RAW and capture the next scene in both formats.")
                  Maar dat is veronderstellen.

                  Dus twijfel ik er nog een beetje aan dat de combinatie RAW én AE of ISO bracketing tot de mogelijkheden behoort.
                  (Ik baseer me ook op een lijst van camera's die ik onlangs op het net tegenkwam. Die tabel gaf voor een aantal toestellen aan hoeveel RAW's men in één reeks in één bracketing kon maken, hoe snel en met welke EV-intervallen. Van Fuji stond daar die X-S1 niet tussen.)

                  Tenzij een gebruiker van deze camera het al echt heeft geprobeerd natuurlijk.


                  Dat klopt Alex606.
                  Maar dan is er ook al een conversie (naar jpeg) gebeurt. En heb je zelf toch minder in de hand om met instellingen te gaan spelen?
                  Of dat grote verschillen gaat opleveren is iets anders natuurlijk.
                  Last edited by Francis; 10 september 2012, 11:50.
                  Leica V-Lux 1; iMac 24" Intel 2,8Ghz - MacBook 15" 2,8Ghz (OSX 10.6.8)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe camera

                    Francis,

                    Dat jij zo kritisch leest is volkomen terecht, ik zit zelf ook zo in elkaar, blijf doorvragen.

                    Die quote komt hier vandaan: http://www.kieskeurig.nl/digitale_ca...el72nl/5147063

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe camera

                      Hi,

                      als je zeker wilt zijn dat bracketing in RAW tot de mogelijkheden behoort,
                      kun je dat toch het best even in de fotowinkel uitproberen?

                      Greetz, Peter
                      Nikon D7000+MB-D11|Nikon SB900|Nikkor 16-85 f/3.5-5.6|Nikkor 24-70 f/2.8|Nikkor 35 f/1.8|Nikkor 70-300 f/4.5-5.6|Nikkor 105 f/2.8

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwe camera

                        Inderdaad Peter, dat is dan ook mijn volgende agendapunt bij het bezoek van een fotowinkel.
                        De knoop zou dan iets makkelijker moeten zijn om door te hakken.
                        Leica V-Lux 1; iMac 24" Intel 2,8Ghz - MacBook 15" 2,8Ghz (OSX 10.6.8)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwe camera

                          als het toestel het nie kan is da toch geen ramp???

                          manueel zelf instellen!

                          gaat evengoed.

                          hoe maak je anders een HDR van 5/7 of 9 foto's??

                          1 juiste belichting en zelf 2 stops hoger of lager instellen qua sluitertijd is nu toch ook zo moeilijk niet
                          nikon stuff

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuwe camera

                            Zo moeilijk is dit zeker niet.
                            Maar...

                            Men geeft de raad om, bij het maken van HDR-opnames, zo weinig als mogelijk verschil tussen de opnamen te laten ontstaan. Buiten de belichting dan natuurlijk.

                            Daarom geeft men ook verder de raad om de camera de reeks automatisch (met bracketing dus) te laten maken, in plaats van zelf manueel de belichting per opname te gaan bijstellen en telkens op de ontspanknop te drukken. Dit om te vermijden dat hierdoor de camera een iets ander standpunt inneemt.

                            Dan denk ik dat ofwel die "expert-fotografen" weten waarover ze het hebben. Ofwel dat men overdrijft met pietluttige details.
                            Hierbij vergelijk ik dan met het maken van panoramische foto's, die zijn opgebouwd uit meerdere aparte opnamen.
                            Ook hiervan zegt men dat die met een statief moeten worden gemaakt en men er goed moet op letten dat de camera netjes horizontaal staat. Ik heb al meerdere pano's gemaakt uit een reeks foto's die gewoon "los uit de hand" werden genomen.

                            Misschien is er dan wel wat meer weggesneden (ging er meer verloren) van het samengevoegd resultaat, dan wanneer ik het volgens de regels had gedaan.

                            Heeft iemand meer praktische ervaring over dit aspect van het "HDR-opnames maken"?
                            Alle tips/hulp zijn welkom.
                            Leica V-Lux 1; iMac 24" Intel 2,8Ghz - MacBook 15" 2,8Ghz (OSX 10.6.8)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuwe camera

                              of ge het zelf doet of door de camera gaat het geen groot verschil zijn qua timing tussen de 3 foto's.
                              zeker niet als je je toestel kent
                              nikon stuff

                              Comment

                              Working...
                              X