Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sony nex5 n vervangen of niet

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • sony nex5 n vervangen of niet

    Allen,

    ik zit wat te twijfelen over wat ik ga doen met mijn nex 5-n..houden of niet.
    Deze is nu een kleine 2 maand oud denk ik en het is precies niet echt mijn ding.Hier bedoel ik dan mee de manier van instellen,menustructuur enzo..werkt allemaal niet zo prettig vind ik.(en nu ga ik bakken commentaar over mij krijgen waarschijnlijk )
    Ook denk ik niet genoeg zoom te hebben voor bv vakantiefoto's.Als je door een stad ofzo loopt wel natuurlijk,maar als je op de buiten iets wil fotograferen denk ik dat ik vlug tegen de limiet van de lens aanloop.Om hiermee niet continue in je handen mee te moeten rondlopen zou ik hem met de strap aan mijn nek hangen,maar dan heb ik zoiets van,dan kan ik evengoed met m'n D90 rondlopen...
    Langs de andere kant vind ik het wel een tof toestel en ga het wel ergens missen denk ik als ik hem zou wegdoen..dus Heeelp ik weet het niet goed meer.

    Indien ik iets compacter zou nemen voor bv op vakantie dacht ik aan de Pana lumix TZ30...
    Last edited by Franciskine; 14 april 2012, 08:49.


  • #2
    Re: sony nex5 n vervangen of niet

    Oorspronkelijk geplaatst door marc1201 Bekijk bericht
    Allen,

    ik zit wat te twijfelen over wat ik ga doen met mijn nex 5-n..houden of niet.
    Deze is nu een kleine 2 maand oud denk ik en het is precies niet echt mijn ding.Hier bedoel ik dan mee de manier van instellen,menustructuur enzo..werkt allemaal niet zo prettig vind ik.(en nu ga ik bakken commentaar over mij krijgen waarschijnlijk )
    Ook denk ik niet genoeg zoom te hebben voor bv vakantiefoto's.Als je door een stad ofzo loopt wel natuurlijk,maar als je op de buiten iets wil fotograferen denk ik dat ik vlug tegen de limiet van de lens aanloop.Om hiermee niet continue in je handen mee te moeten rondlopen zou ik hem met de strap aan mijn nek hangen,maar dan heb ik zoiets van,dan kan ik evengoed met m'n D90 rondlopen...
    Langs de andere kant vind ik het wel een tof toestel en ga het wel ergens missen denk ik als ik hem zou wegdoen..dus Heeelp ik weet het niet goed meer.

    Indien ik iets compacter zou nemen voor bv op vakantie dacht ik aan de Pana lumix TZ30...

    Laat mij nu toevalling beide toestellen hebben

    De tz30 heb ik nog niet uitgebreid getest, pas weekje in bezit maar 1e indrukken zijn zeer goed en dit is nog zakformaat...

    Denk je dat de menustructuur vd tz30 je beter zal bevallen dan deze vd 5 n ? Het gewicht/omvang natuurlijk wel.

    De beeldkwaliteit vd tz 30 kan wel niet tippen aan deze vd nex natuurlijk, maar ze zijn zeer goed voor een superzoom compactje.

    Niet genoeg zoom hangt toch ook wat af vd lens op de nex, met bvb de 18-200 ga je toch op vakantie niet te veel missen denk ik, de combi nex /18-200 is wel geen lichtgeIcht natuurlijk, wel een topcombi...

    Moeilijke beslissing he
    Last edited by Franciskine; 14 april 2012, 08:49.

    Comment


    • #3
      Re: sony nex5 n vervangen of niet

      als je het met iets mindere beeldkwaliteit kunt stellen, vervangen die handel !

      waarom vraag je aan anderen (met ongetwijfeld andere voorkeuren) om voor jou uit te maken wat je wil
      5DmkIII en wat glas

      Comment


      • #4
        Re: sony nex5 n vervangen of niet

        Oorspronkelijk geplaatst door Wimpy Bekijk bericht
        Laat mij nu toevalling beide toestellen hebben

        De tz30 heb ik nog niet uitgebreid getest, pas weekje in bezit maar 1e indrukken zijn zeer goed en dit is nog zakformaat...

        Denk je dat de menustructuur vd tz30 je beter zal bevallen dan deze vd 5 n ? Het gewicht/omvang natuurlijk wel.

        De beeldkwaliteit vd tz 30 kan wel niet tippen aan deze vd nex natuurlijk, maar ze zijn zeer goed voor een superzoom compactje.

        Niet genoeg zoom hangt toch ook wat af vd lens op de nex, met bvb de 18-200 ga je toch op vakantie niet te veel missen denk ik, de combi nex /18-200 is wel geen lichtgeIcht natuurlijk, wel een topcombi...

        Moeilijke beslissing he
        Ik heb een TZ20 gehad voor de nex en ja die stelde ik toch makkelijker/vlugger in dan de nex...Ik vermoed dat daar bij de tz30 niet veel aan veranderd is.
        Combi nex met 18-200,dan kan ik evengoed mijn D90 meenemen he,en meer gaan betalen voor een lens dan het toestel gekost heeft ga ik precies ook niet doen..
        Wat betreft beeldkwaliteit,ik vond de tz20 in vele gevallen even scherp of scherper dan de nex..but that's my opinion.

        Comment


        • #5
          Re: sony nex5 n vervangen of niet

          Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
          waarom vraag je aan anderen (met ongetwijfeld andere voorkeuren) om voor jou uit te maken wat je wil
          Ik zal zelf wel uitmaken wat ik ermee doe,maar ik mag toch wel meningen vragen zeker...?

          Ander mensen kunnen misschien voor of nadelen zien in de verschillende toestellen...niet?

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door marc1201

            Wat betreft beeldkwaliteit,ik vond de tz20 in vele gevallen even scherp of scherper dan de nex..
            In dat geval, koop dan maar de pana he...

            Comment


            • #7
              Re: sony nex5 n vervangen of niet

              Daar zit de twijfel nu juist,die gaf wel goeie scherpe beelden,maar was bijlange na niet zog goed op gebied van ruis dan de nex..(bij de meer donkere foto's dan toch..)

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door marc1201
                Daar zit de twijfel nu juist,die gaf wel goeie scherpe beelden,maar was bijlange na niet zog goed op gebied van ruis dan de nex..(bij de meer donkere foto's dan toch..)
                Volgens de reviews doet de tz30 het wel wat beter dan zijn voorganger(s), zelfs tot 800 iso, maar met de nex kan je dat nog niet vergelijken hoor, zeker op nog wat hogere iso, heel normaal ook gezien de véél grotere sensor vd nex.

                Comment


                • #9
                  Re: sony nex5 n vervangen of niet

                  Hmm..ja ik zal hem precies toch maar beter houden ....

                  Comment


                  • #10
                    Re: sony nex5 n vervangen of niet

                    Als je hem toch zou houden en je zou een goede en meer compacte oplossing willen voor straatfotografie (of binnen): er is een nieuwe Sigma 30/2.8 EX DN, en die lijkt heel goed te zijn :
                    http://www.slrlensreview.com/web/ent...-nex-7#borders
                    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                    Comment


                    • #11
                      Re: sony nex5 n vervangen of niet

                      Oorspronkelijk geplaatst door marc1201 Bekijk bericht
                      Hmm..ja ik zal hem precies toch maar beter houden ....
                      Interessanter om je vooruit te helpen (eventueel) is wat je precies onduidelijk/slecht vindt aan de menustructuur en wat je bijvoorbeeld moeilijk vindt aan het instellen van bepaalde zaken...?

                      De belangrijkste zaken om in te stellen kan je doen via de sneltoesten (pijlen links rechts etc...)

                      Als je't dan toch gaat houden, kan je er maar beter meer uit halen é

                      Comment


                      • #12
                        Re: sony nex5 n vervangen of niet

                        Bwa gewoon,zaken zoals iso,wb etc zou evengoed onder het camera menu kunnen zitten. camera en setup zou imo ook bij elkaar kunnen staan.Ik bedoel maar er zijn meerdere instellingen die onder één menu zouden kunnen vindt ik.En het is niet alleen het menu..zoals eerder aangehaald is een nex nu niet super compact te noemen hé...

                        Comment


                        • #13
                          Re: sony nex5 n vervangen of niet

                          Oorspronkelijk geplaatst door marc1201 Bekijk bericht
                          Ik zal zelf wel uitmaken wat ik ermee doe,maar ik mag toch wel meningen vragen zeker...?

                          Ander mensen kunnen misschien voor of nadelen zien in de verschillende toestellen...niet?
                          je hebt wel gelijk
                          het belangrijkste verschil zal wel duidelijk zijn. de grootte van de sensor en de gevolgen daarvan.

                          Misschien de nieuwe canon G1X eens bekijken. als die compact genoeg is voor je
                          5DmkIII en wat glas

                          Comment


                          • #14
                            Re: sony nex5 n vervangen of niet

                            bediening van nex is anders dan van klassieke DSLR, mogelijkheden van hedendaagse toestellen zijn ook geëvolueerd, het zou dom zijn (alhoewel retro is in den dag van vandaag in) om vast te houden aan oude manier van bedienen.

                            ben altijd verrast als ik de nex intensief gebruikt heb en daarna DSLR gebruik dat ik nog aan een knoppeke moet gaan draaien om bvb PASM te wijzigen, lijkt mij allemaal zo outbollig.

                            het ergste wat kan gebeuren is dat je je rechter duim kwijt geraakt, dan kun je niet meer werken met de NEX, maar als je je duim nog hebt en je hebt het systeem door kun je vrij vlug de meest gebruikte instellingen wijzigen, mogelijk vlugger dan op DSLR.
                            je kunt belangrijkste bedieningen zelf toekennen aan het knopje of positie dat je zelf wenst en voor bvb ISO te wijzigen hoef je toch niet in de menu te gaan.

                            ik vergelijk dat een beetje met klassieke telefoon en bvb GSM, met laatste moet je iets meer je verstand gebruiken maar kan vlugger en handiger zijn.

                            denk dat voorkeuren eerder een beetje afhangen van eigen motorieke vaardigheden, maar ieder moet voor zich uitmaken wat voor hem het beste past.

                            NEX is vrij compact, loop er veel mee rond in mijn broekzak ergste is dat ik nog al eens vergeet dat dat ding daar in zit, maar gelukkig zijn de toestellen vrij robuust. In plaats van met rugzak of fotozak rond te sleuren kun je het stellen met een lendenzakje ingeval van de NEX, en in de winter zelfs met je jaszakken.
                            als je tele wenst, de 18-200mm is vrij groot, de tamron versie is iets compacter en goedkoper maar er is ook de 55-200mm die compacter en goedkoper is dan de voorgaande.

                            als beeldkwaliteit minder belangrijk, zekers in de hoge ISO's, van zowel video als foto, alsook de mogelijkheid om lenzen te wisselen, ga dan voor een bridge.
                            Last edited by puerte; 14 april 2012, 02:42.

                            Comment


                            • #15
                              Re: sony nex5 n vervangen of niet

                              Ik heb nu een X10 in plaats van de Nex5n.
                              De Nex is echt superieur, je gaat die op beeldkwaliteit niet kunnen vervangen. maar echt klein is ie niet, maar wel goed, zelfs beter dan veel dslr's. Zet er een 18-200 op en je hebt een echte topcombo.
                              Nu, in je zak steken gaat niet.
                              Ik heb me daarom al een paar alternatieven gekocht. De Nikon V1 en de Fuji X10.
                              De X10 gebruik ik nu al een een maand of 3 tot volle tevredenheid. Goed beelden (voor een kompakt) en een heel aangename bediening.
                              Misschien ook eens bekijken?

                              Comment

                              Working...
                              X