Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Compact voor sportfoto's binnen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Compact voor sportfoto's binnen

    Een spiegelreflex is echt niets voor mij. Ik heb het geprobeerd maar het ligt me echt niet. Dus nu ben ik op zoek naar een goede compact die ook bewegende beelden aankan, liefst ook binnen.
    Ik weet het, een spiegelreflex is voor dat soort van foto's waarschijnlijk het beste maar ik ben dus op zoek naar een "waardig" alternatief.
    Ik heb hier een canon powershot sx210 IS maar die laat het toch vaak afweten.
    Budget is vrij ruim te nemen aangezien ik echt een goed toestel wil.
    Graag tips en alvast bedankt!
    Canon EOS 550D en 7D met 18-55mm, 85mm, 17-85mm en 70-200mm 2.8

  • #2
    Re: Compact voor sportfoto's binnen

    Conpact + weinig licht + actie gaat spijtig genoeg nog altijd niet lukken...

    Zelfs met de betere DSLR's + lichtsterke lenzen valt het nog tegen, dan is er echt geen compactje dat echt aan te raden is voor dat soort fotografie.
    En als je zo'n DSLR met de daarbij horende lenzen koopt, dan is het best dat je ook weet waarmee je bezig bent om er het maximum uit te kunnen halen.


    Je kan met een compactje wel foto's maken van indoor-sport, maar je zal nooit een redelijke fotokwaliteit krijgen.

    Er zijn nu wel een paar redelijk compacte toestelletjes met een grotere beeldsensor, maar die hebben een lensje dat alleen maar redelijk lichtsterk is in de breedste stand.
    En de autofocus van die camera's is ook niet zo geschikt voor actiefotografie.

    Als het mogelijk was om met een compactje zo'n foto's te maken, dan is er voor heel wat (hobby)fotografen geen reden meer om een dure en zware DSLR mee te sleuren...
    Camerafabrikanten zullen daar ook wel voorzichtig mee omspringen, want dat is een marktaandeel waar ze heel wat geld aan verdienen.
    Zelfs al zou het technisch mogelijk zijn, dan zullen ze er wel eerst heel goed over nadenken voor ze zo'n toestel op de markt brengen.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Compact voor sportfoto's binnen

      Bedankt voor je snelle en eerlijke antwoord.
      Nu, de sport in kwestie is turnen. Dus gelukkig zijn er ook wat stilstaande fases.
      En ook wat de belichting betreft, valt dat in goede turnzalen gelukkig wel wat mee.

      Zoals je zelf zegt is het erg belangrijk dat je weet waarmee je bezig bent als je met zo'n DSLR begint en tja, ... dat weet ik dus niet dus daarom begin ik er niet mee.

      Toch iemand die een goede compact kan aanraden? Afgezien van het feit dat actie en binnen dus zo goed als onmogelijk zal zijn.
      Canon EOS 550D en 7D met 18-55mm, 85mm, 17-85mm en 70-200mm 2.8

      Comment


      • #4
        Re: Compact voor sportfoto's binnen

        Hoe ver sta je van de actie?

        Een Olympus EP3 zou ik nog net onder de compactjes durven rekenen, daarop een lichtsterke prime zoals de oly 45mm (als je verder staat moet je nog effe geduld hebben: oly komt met een lichtsterke 75mm).

        Langs de andere kant, hiermee zit je wel ook terug in de prijsklasse van een dslr. Wat ligt er je niet aan een dslr? Gewicht? Dan kan een Olympus helpen. Instellingen? De meeste modellen hebben toch een preset 'Sport'?

        Comment


        • #5
          Re: Compact voor sportfoto's binnen

          Waarschijnlijk is de Olympus XZ-1 de minst slechte. Beetje zoom en nog een deftige opening na zoomen. En nog juist betaalbaar.
          http://users.telenet.be/patric/

          Comment


          • #6
            Re: Compact voor sportfoto's binnen

            En wat vinden jullie van de Nikon 1 of de Fuji x10?
            Canon EOS 550D en 7D met 18-55mm, 85mm, 17-85mm en 70-200mm 2.8

            Comment


            • #7
              Re: Compact voor sportfoto's binnen

              Ik zou de X10 zeker overwegen, ik heb hem even kunnen proberen, niet testen, goede sensor en lichtsterke zoom (alles kan altijd beter, natuurlijk). Ik overweeg deze als broekzakvriend.
              D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

              Comment


              • #8
                Re: Compact voor sportfoto's binnen

                Nikon 1 zit in dezelfde categorie als de Olympus EP3, maar op papier is de Olympus beter en je hebt veel betere lenskeuze. Spijtig genoeg geen praktijkervaring...
                Last edited by zeekonijn; 13 april 2012, 12:22. Reden: verwarring tussen olympus-modellen

                Comment


                • #9
                  Re: Compact voor sportfoto's binnen

                  Oorspronkelijk geplaatst door giger Bekijk bericht
                  Zoals je zelf zegt is het erg belangrijk dat je weet waarmee je bezig bent als je met zo'n DSLR begint en tja, ... dat weet ik dus niet dus daarom begin ik er niet mee.
                  Als essentie haal je er beter uit dat je moet weten waar je mee bezig bent als je echt betere foto's wil... of dat nu met een DSLR of een compactje is, maakt niet uit.

                  Voor de stilstaande fases zal je nog wel iets of wat uit de voeten kunnen met een "compactje" maar ik spreek uit ervaring als ik zeg dat foto's van turnen echt wel meer vereisen (toestel met goede AF + zéér lichtsterke lenzen) en dan zitten we natuurlijk weer bij de DSLR's...
                  5DmkIII en wat glas

                  Comment


                  • #10
                    Re: Compact voor sportfoto's binnen

                    Heb de canon s100 vandaag bekeken en ik denk dat ik voor dat toestelletje ga gaan.
                    De verkoper raadde me ook een vergelijkbaar toestel van Nikon aan maar de canon ben ik hier al een paar keer tegengekomen.
                    Canon EOS 550D en 7D met 18-55mm, 85mm, 17-85mm en 70-200mm 2.8

                    Comment


                    • #11
                      Re: Compact voor sportfoto's binnen

                      Oorspronkelijk geplaatst door giger Bekijk bericht
                      Heb de canon s100 vandaag bekeken en ik denk dat ik voor dat toestelletje ga gaan.
                      De verkoper raadde me ook een vergelijkbaar toestel van Nikon aan maar de canon ben ik hier al een paar keer tegengekomen.
                      Vergeet niet als je zoomt dat er maar een heel klein gaatje overblijft...
                      http://users.telenet.be/patric/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Compact voor sportfoto's binnen

                        Sportfotografie en binnen? Dit vergt in eerste instantie veel van de vaardigheden van de fotograaf. Er van uit gaande datje de sport kent:

                        - De geringe hoeveelheid licht is de grootste uitdaging. Zowel voor een correcte belichting als voor een snelle en correcte autofocus heb je voldoende licht en dus lichtsterke objectieven nodig van F2.8 of beter. Veelal zul je dan nog op 3200 iso moeten werken om een sluitertijd van 1/250 of sneller te halen. (1/400 is eigenlijk het minimum om trage bewegingen nog scherp te krijgen)

                        - Een ander punt is de kleur. In een zaal is de witbalans een serieuze uitdaging vaak heeft de kunstverlichting meerdere kleuren (TL, Halogeen) door elkaar. Als er dan ook nog daglicht binnenkomt heb je een serieus probleem. Oplossing is om in camera raw te werken en de WB achteraf te corrigeren nadat je bij de opname er rekening mee hebt gehouden dat je niet te veel "soorten WIT" hebt vermengd.

                        - Daarnaast heb je net als buiten een goede beheersing van je AF functies nodig. Hoe sneller de camera hoe meer hulp je hierbij krijgt van je camera.

                        Kortom: indoor sport is een serieuze uitdaging voor de betere actie DSLR's zoals de 1D 7D, D300,D3 camera's. Met een compact, bridge of systeemcamera ga je hier serieuze uitdagingen krijgen als je scherpe en kleurechte foto's verwacht.
                        Groetjes, KC
                        www.sportbeelden.com

                        Comment


                        • #13
                          Re: Compact voor sportfoto's binnen

                          Oorspronkelijk geplaatst door giger Bekijk bericht
                          Heb de canon s100 vandaag bekeken en ik denk dat ik voor dat toestelletje ga gaan.
                          De verkoper raadde me ook een vergelijkbaar toestel van Nikon aan maar de canon ben ik hier al een paar keer tegengekomen.
                          Ik heb zelf de Canon S100. Is een heel goed toestelletje, maar voor jou gebruik niet geschikt omdat de lens bij z'n telestand op f5.9 zit...
                          Ben geen grote fan meer van Olympus, maar voor jou gebruik lijkt die XZ1 toch een betere keuze (Die gaat van f1.8-f2.5, wat een groot verschil is).
                          Die S100 is voor mijn gebruik wel een heel goed toestel (ik gebruik het ding voornamelijk als wandelcamera, en dus normaal bij voldoende licht).

                          Wat is eigenlijk je grootste bezwaar tegen een DSLR, want voor minder goede lichtomstandigheden en "snelle" fotografie blijft dat nog altijd de beste keuze ?
                          Als je die compact goed wil gebruiken, ga je de beginselen van fotografie evengoed moeten beheersen...
                          Groeten,

                          Polleke

                          Comment


                          • #14
                            Re: Compact voor sportfoto's binnen

                            misschien is dit wat:


                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                            Comment


                            • #15
                              Re: Compact voor sportfoto's binnen

                              Oorspronkelijk geplaatst door polleke_cgc Bekijk bericht
                              Ik heb zelf de Canon S100. Is een heel goed toestelletje, maar voor jou gebruik niet geschikt omdat de lens bij z'n telestand op f5.9 zit...
                              Ben geen grote fan meer van Olympus, maar voor jou gebruik lijkt die XZ1 toch een betere keuze (Die gaat van f1.8-f2.5, wat een groot verschil is).
                              Die S100 is voor mijn gebruik wel een heel goed toestel (ik gebruik het ding voornamelijk als wandelcamera, en dus normaal bij voldoende licht).

                              Wat is eigenlijk je grootste bezwaar tegen een DSLR, want voor minder goede lichtomstandigheden en "snelle" fotografie blijft dat nog altijd de beste keuze ?
                              Als je die compact goed wil gebruiken, ga je de beginselen van fotografie evengoed moeten beheersen...
                              Vind ik ook. Ik vind een dslr wel gemakkelijker dan een compactje.

                              'Sportstand', 'sneeuw', 'macro','landschap' etc zijn zaken die je niet nodig hebt, t belangrijkste is sluitertijd en diafragma (en nog een paar andere zaken).
                              Canon-man. Concerten en natuur.
                              Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                              Comment

                              Working...
                              X