Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Waarschijnlijk zeer domme vraag...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Waarschijnlijk zeer domme vraag...

    Kan men in een Elinchrom D Lite 4 (400Ws) een flitsbuis van 200W stoppen? Omdat ik soms te veel licht heb met een groot diafragma.
    Denk het niet...
    Flickr

  • #2
    Re: Waarschijnlijk zeer domme vraag...

    dan gaat je boel lekker in rook op want de 400W/s word gewoon door de peer van 200W/s gejaagd en die vind da nie zo leuk
    als je niet lager kan regelen dan moet je gewoon ofwel je flits verder van je onderwerp plaatsen ofwel ND filters er voor gaan zetten

    Comment


    • #3
      Re: Waarschijnlijk zeer domme vraag...

      Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
      dan gaat je boel lekker in rook op want de 400W/s word gewoon door de peer van 200W/s gejaagd en die vind da nie zo leuk
      In de woonkamer verving ik laatst een gloeilamp van 75 W door een LED-lamp van 6 W. Helaas had de fitting niet door dat ik dat gedaan had en die joeg gewoon 75 Watt door de LED. Dat vond de LED niet zo leuk en alles is in rook opgegaan.

      Comment


      • #4
        Re: Waarschijnlijk zeer domme vraag...

        oké , bedankt... domme vraag dus
        Flickr

        Comment


        • #5
          Re: Waarschijnlijk zeer domme vraag...

          scherm voor de flitser, flitser meer naar achteren, iso omlaag, grijsfilter
          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

          Comment


          • #6
            Re: Waarschijnlijk zeer domme vraag...

            Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
            In de woonkamer verving ik laatst een gloeilamp van 75 W door een LED-lamp van 6 W. Helaas had de fitting niet door dat ik dat gedaan had en die joeg gewoon 75 Watt door de LED. Dat vond de LED niet zo leuk en alles is in rook opgegaan.
            Die van de flitsbuizen snap ik. Daar steekt elektronica achter die steeds hetzelfde vermogen afgeeft.
            Die van je 75W lamp snap ik niet. Als je een gloeilamp 75W vervangt door een spaarlamp van 16W dan verbruikt die spaarlamp toch gewoon minder stroom.

            Maar goed, het gaat over de flitsbuizen en dat zal inderdaad niet werken.
            Nikon D7000 en wat lenzen.
            http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

            Comment


            • #7
              Re: Waarschijnlijk zeer domme vraag...

              zijn 2 verschillende zaken:
              * bij flitsbuizen wordt het vermogen bepaald door de grootte van de condensator en de spanning op de condensator: E=1/2 .C.V²
              Bij dubbel vermogen is de capaciteit ook meestal ook dubbel.(met de knop voor de flitssterkte regelt men de spanning op de condensator) De stroom door de flitsbuis zal een stuk groter zijn en zal waarschijnlijk ook iets langer duren. Als de flitsbuis voor dergelijk vermogen niet gemaakt is zal ze waarschijnlijk snel stuk gaan, oververhit raken en risiko dat ze uiteenspat (risiko op brand en brandwonden)
              * Bij gloeilampen gaat het om de spanning.
              Steek je een gloeilamp van 25W in een socket dat geschikt is voor 75W dan is er niets aan de hand, de voeding: de netspanning blijft 220V, het verbruik wordt bepaald door de weerstand van de lamp, een 25W lamp zal 25W afgeven.
              Omgekeerd is niet zo evident, want de armatuur moet geschikt zijn voor het vermogen van de lamp, plaats je een hoger vermogen dan toegelaten dan riskeer je dat de armatuur oververhit wordt en dat er brand ontstaat.Lager vermogen mag , hoger dan gespecificeerd door de armatuur dus niet.
              Vervangen door een ledlamp moet in principe kunnen, als de ledlamp geschikt is voor 220V is er geen enkel probleem,aangezien een ledlamp veel minder warmte afgeeft is het voor de armatuur ook geen probleem,maar sommige ledlampen zijn geschikt voor 24V, om halogeen lampen te vervangen ,die moet je niet in een 220V socket draaien.
              Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

              Comment


              • #8
                Re: Waarschijnlijk zeer domme vraag...

                Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
                zijn 2 verschillende zaken:
                * Bij gloeilampen gaat het om de spanning.
                Steek je een gloeilamp van 25W in een socket dat geschikt is voor 75W dan is er niets aan de hand, de voeding: de netspanning blijft 220V, het verbruik wordt bepaald door de weerstand van de lamp, een 25W lamp zal 25W afgeven.
                Omgekeerd is niet zo evident, want de armatuur moet geschikt zijn voor het vermogen van de lamp, plaats je een hoger vermogen dan toegelaten dan riskeer je dat de armatuur oververhit wordt en dat er brand ontstaat.Lager vermogen mag , hoger dan gespecificeerd door de armatuur dus niet.
                Vervangen door een ledlamp moet in principe kunnen, als de ledlamp geschikt is voor 220V is er geen enkel probleem,aangezien een ledlamp veel minder warmte afgeeft is het voor de armatuur ook geen probleem,maar sommige ledlampen zijn geschikt voor 24V, om halogeen lampen te vervangen ,die moet je niet in een 220V socket draaien.
                Inderdaad, een lager vermogen is dan geen probleem, qui peut le plus peut le moins. Maar meer vermogen kan niet, behoudens een aanvaardbare marge of wanneer je de lamp maar even laat branden (niet aan te raden...) De armatuur krijgt bij klassieke gloeilampen inclusief halogeen ed meer warmte te verwerken en zal je daaraan herinneren dmv van rooksignalen of erger. Dit is geen electrisch probleem, maar een thermisch. In bepaalde gevallen kan het zijn dat de bedrading niet berekend is op grote vermogens (ik heb het niet over 60 of 100W, maar over 500 en 1500W, bijvoorbeeld), en dan gaat die warm worden, smeulen, isolatie smelten, kortsluiting....

                De warmteontwikkeling van LEDs is bij gelijke lichtsterkte veel lager dan die van gloeilampen. Het totaal vermogen wordt voor een deel omgezet in bruikbare energie (licht) en de rest in verloren energie (warmte). Hoe meer licht ik krijg bij hetzelfde vermogen, hoe minder warmte er ontwikkeld wordt. Je kunt dus in een armatuur van 100W klassiek, een LED stoppen met een veel hogere lichtopbrengst, omdat die minder warm wordt.

                Het spanningsverhaal is natuurlijk simpel. Een te hoge spanning genereert een te hoge stroom in een geleider (of weerstand), die wordt warmer en PETS.
                D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                Comment


                • #9
                  Re: Waarschijnlijk zeer domme vraag...

                  ik zou kijken voor nd's voor je flitsen!

                  of nog een extra doek voor je softbox zetten of ervoor hangen, ...
                  nikon stuff

                  Comment


                  • #10
                    Re: Waarschijnlijk zeer domme vraag...

                    Beertje 2 en mnoach, Merci. Zo dacht ik er ook over.
                    Ik heb eigenlijk Elektriciteit-Elektronica geleerd .
                    Ik vroeg me al af waarom die Led van 6W zou stuk gaan als 75W wel kan.
                    Tenzij, zoals gezegd is, de spanning te hoog is.

                    Allee, nu maar verder over de flitsbuizen voor het spel hier weer ontaard in wat anders
                    Nikon D7000 en wat lenzen.
                    http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                    Comment


                    • #11
                      Re: Waarschijnlijk zeer domme vraag...

                      Flitsbuizen? Dat is al lang geleden...
                      D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                      Comment


                      • #12
                        Re: Waarschijnlijk zeer domme vraag...

                        Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                        Flitsbuizen? Dat is al lang geleden...
                        Hoe noemt het dan? Dan let ik er in het vervolg wel op.
                        Denk wel dat iedereen het wat snapt.
                        Nikon D7000 en wat lenzen.
                        http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                        Comment

                        Working...
                        X