Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

op zoek naar de juiste Spiegelreflexcamera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • op zoek naar de juiste Spiegelreflexcamera

    Ben Leek in fotografie met een eigen creatief studio waar ik soms opdrachten krijg van mensen die zich geen Pro fotografen kunnen betalen. Tot nu toe deed ik mijn best met een compact camera (ixus) en dan naar Photoshop voor bewerkingen. Maar de aanvragen worden toch wat complexer en de omstandigheden vragen een beter aanpak en beter materiaal.

    Ik wil geen fortuin uitgeven aan een camera die me te pro is in gebruik - let wel ik wil meer investeren in leren werken met de camera (ben geen full-automatic mens) - dus het zou iets moeten zijn met voldoende mogelijkheden om verder te groeien en natuurlijk een model dat me de nodige beeldkwaliteit geeft voor de perfecte photoshop bewerkingen achteraf.

    Ik zou jullie zeer dankbaar zijn voor wat info zodanig dat ik me een beter beeld kan vormen van wat ik me als beginnend fotograaf het best aanschaf.
    Moet niet nieuw zijn - zolang de kwaliteit maar goed is.

    groeten en alvast bedankt voor de feed-back


    Snoop

  • #2
    Re: op zoek naar de juiste Spiegelreflexcamera

    Nogal vaag natuurlijk ... wat wil je uitgeven ?
    Wil je ook investeren in flitsers of complete flitssets ?

    Comment


    • #3
      Dat is de grootste vraag ja wat wil je uitgeven...

      550D is een leuk toestel en niet te duur...

      Comment


      • #4
        Re: op zoek naar de juiste Spiegelreflexcamera

        Wat wil ik uitgeven:
        Heb een budget van 1500 euro.

        Ik zou natuurlijk het liefst een setting krijgen waarmee ik me door een standaards opdracht kan werken. dus body / standaard objectief (voor nu) en flash.

        Later wil ik me als nodig en als de financiële toestand het toelaat deze set uitbouwen.

        Alvast bedankt voor de reactie.

        snoop

        Comment


        • #5
          Re: op zoek naar de juiste Spiegelreflexcamera

          Nikon D90 met Nikkor 18-105mm lens kost 770-820 euro en biedt uitstekende kwaliteit voor z'n geld.

          Flitser: Nikon SB600 (250 euro) of Metz Mecablitz 50 AF-1 (200 euro)

          Heb je nog meer dan genoeg over voor dingen als een goede tas, geheugenkaart, extra lens (bv. een 35mm) of heb je al een mooi startbudget om te sparen voor andere lenzen.

          Eventueel kan je de 18-105 vervangen door de Nikon 16-85 die wat scherper is, maar ook het dubbele kost (500 euro).

          Comment


          • #6
            Re: op zoek naar de juiste Spiegelreflexcamera

            550d met een 17-55 kitlens of een 2.8 versie. Lens(en) hangt ook een beetje af wat je juist op plaat wil krijgen.
            A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

            Comment


            • #7
              Re: op zoek naar de juiste Spiegelreflexcamera

              Hier komt en waarschijnlijk stomme vraag maar toch 'k had het graag geweten .....

              D90 Effectief aantal megapixels :12,3 megapixels
              duurder als
              550D Effectief aantal megapixels :18 megapixels

              Ik ben graficus en pixels zijn belangrijk voor mij - dus ga ik ervan uit dat het hier om 2 verschillende systemen gaat van beeldopbouw ... juist?

              Comment


              • #8
                Re: op zoek naar de juiste Spiegelreflexcamera

                Oorspronkelijk geplaatst door snoop Bekijk bericht

                Ik wil geen fortuin uitgeven aan een camera die me te pro is in gebruik - let wel ik wil meer investeren in leren werken met de camera (ben geen full-automatic mens) - dus het zou iets moeten zijn met voldoende mogelijkheden om verder te groeien en natuurlijk een model dat me de nodige beeldkwaliteit geeft voor de perfecte photoshop bewerkingen achteraf.
                Overstappen van een compactcamera naar een spiegelreflex gaat je al direct veel meer mogelijkheden opleveren. Ik ga er hierbij van uit dat je de foto's tot nu altijd in JPG formaat opslaat, terwijl je bij een spiegelreflex in RAW kan opslaan zodat er geen beeldinfo wordt weggegooid ten gevolge van compressie.
                Bij Nikon kun je gaan kijken naar een D90; dit is de goedkoopste camera waar je veel instelmogelijkheden krijgt die op een makkelijke manier zijn te bedienen. Zet hier een Tamron 17-50 mm/f2.8 objectief op en je hebt goed glas voor een scherpe prijs. Hou je nog wat geld over voor bijvoorbeeld een flitser en andere accessoires. Mogelijk ga je ook portretten schieten, dan is een flitsset met een aantal flitsers wel erg handig...hier kun je ook het geld aan besteden wat je nog overhoudt na aanschaf van de camera.
                Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

                Comment


                • #9
                  Re: op zoek naar de juiste Spiegelreflexcamera

                  TS
                  Het verschil tussen lenzen is groter dan het verschil tussen camera's.
                  Ik zou dus als eerste gaan concentreren op de lens.
                  Bij welke beeldhoek maak jij je opdrachten?
                  Is spelen met scherptediepte een middel dat je gebruikt?
                  Wat is het doel van de bestanden? Internet, printje van 10 x 15 cm of A2 voor aan de muur?

                  Als je helder bent in antwoorden geven dan vertaalt zich dat in een lens / een lenzenset.

                  Die body komt later wel. Net zoals het leren bedienen rvan.
                  Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: op zoek naar de juiste Spiegelreflexcamera

                    welke beeldhoek - ik heb graag contact met het object - up close and personal
                    heb al een paar keer met een groothoek mogen proberen en dat gaf me een mooi gevoel.
                    de nabijheid van wat je op beeld zet sprak me aan.

                    scherpte/Diepte simuleer ik meestal in Photoshop aangezien ik niet goed genoeg ben om dit juist en mooi te verkrijgen via de foto die ik neem.

                    Veel van mijn werk zal later belanden op internet - maar in eerste instantie dient het voor druk
                    tot A0 posterwerk en dat is waar de beeldkwaliteit mij nu dikwijls parte speelt.

                    Beide camera's zie ik wel zitten - ik moet zeggen de NIKONs voelen een beetje robuster aan - maar de effectieve pixelratio van de canon is dan weer beter ... als dit de keuze zou zijn wat is dan de beste optie D9O of 550D

                    Comment


                    • #11
                      Re: op zoek naar de juiste Spiegelreflexcamera

                      Oorspronkelijk geplaatst door snoop Bekijk bericht
                      Hier komt en waarschijnlijk stomme vraag maar toch 'k had het graag geweten .....

                      D90 Effectief aantal megapixels :12,3 megapixels
                      duurder als
                      550D Effectief aantal megapixels :18 megapixels

                      Ik ben graficus en pixels zijn belangrijk voor mij - dus ga ik ervan uit dat het hier om 2 verschillende systemen gaat van beeldopbouw ... juist?
                      totaal onbelangrijk, tenzij je een trage pc hebt. Dan werkt 12MP iets vlotter.
                      The Knight That Says Ni...kon

                      Comment


                      • #12
                        Re: op zoek naar de juiste Spiegelreflexcamera

                        Oorspronkelijk geplaatst door snoop Bekijk bericht
                        scherpte/Diepte simuleer ik meestal in Photoshop aangezien ik niet goed genoeg ben om dit juist en mooi te verkrijgen via de foto die ik neem.
                        Omdat dit met je compactcamera ook niet kan. 1 van de pluspunten van een dslr is dat je nu wel met de scherptediepte kan spelen.
                        D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                        Comment


                        • #13
                          Re: op zoek naar de juiste Spiegelreflexcamera

                          Wil jullie hartelijk danken voor alle info - nu een weekendje zonder connectie check maandag het vervolg

                          Comment


                          • #14
                            Re: op zoek naar de juiste Spiegelreflexcamera

                            voor 1500€ kan je een leuke set aanschaffen.
                            D90 €599


                            Tamron 17-50 2.8VC €399


                            Nikkor 50 1.8 €119


                            Nikon SB700 flits €269


                            Das een totaal van 1386€.
                            Nikon D7200 - Nikkor 50mm f1.8 - Nikkor 35mm f1.8 - Sigma 17-70 f2.8-f4 - Nikkor 70-210 - 2x Nikon SB700

                            Comment


                            • #15
                              Re: op zoek naar de juiste Spiegelreflexcamera

                              Hallo,

                              begin met goede lenzen, deze gaan vele body's mee.
                              Aan een dure body met goedkope lenzen heb je ook niets.

                              Informeer bij kennissen / vrienden of zij ook reeds een spiegelreflex hebben; zo ja, wellicht makkelijk om hetzelfde merk te kopen voor eventuele synergie.

                              Ik zie dat bijna iedereen zijn favoriete merk aanprijst. Dat is mooi, maar de foto wordt gemaakt door de fotograaf, niet het merk.

                              Suc6,

                              Roel van Gompel
                              Sony Alpha 99 + grip, Sony Alpha 77 + grip, Minolta 7D; Minolta 17 - 35; Sony CZ 16-35 2.8; Sony CZ 24 - 70; Sony CZ 135; Minolta 50 mm 1.7; Sony 70 - 200; 50 mm macro, Sony flitser hvl 58 FM etc.

                              Comment

                              Working...
                              X