Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

van analoog naar digitaal (beetje laat )

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • van analoog naar digitaal (beetje laat )

    Beste mensen,

    Doel fotografie: veelal natuur, macro detail, landschappen (tegenovergestelde) en dieren (bewegen vaak). Wat is er voor de overstap van analoog naar digitaal nodig?

    Graag hoor ik van jullie of het met mijn huidige analoge objectieven mogelijk is over te stappen naar een digitale camera (body van Nikon). Zelf wel eens bij een winkel langs geweest, maar die raadde me gelijk nieuwe lenzen en camera aan (goed voor hun verkoop ). Sindsdien was de moed mij in mijn schoenen gezakt gezien de kosten die hieraan verbonden zijn. Nu ivm verjaardag klein budget gekregen en hoop dat ik hier mee uit de voeten kan. Hoor dit graag van (één van) jullie. Dan kan ik eindelijk weer mijn oude hobby oppakken na 2 zwangerschappen en emigreren e.d.

    De oude camera (analoog) is Nikon F50 (vond ik niet een erg handige camera om diafragma e.d. in te stellen, helaas).
    De objectieven betreffen: 58 mm doorsnee van 28 - 80 mm met macro optie (SIGMA) en
    een 70 - 300 mm met macro (SIGMA).

    Ik heb een beetje kennis van diafragma. Sluitertijden daar waag ik me nog niet aan.
    K'heb wel al macro foto's gemaakt, landschapsfoto's e.d. Hoor graag verder van jullie.

    Marieke (ps, eerste bericht op een forum ooit )

  • #2
    Re: van analoog naar digitaal (beetje laat )

    De Sigma's passen normaal wel - maar autofocus is niet gegandeerd (zeker met de niet-professionele nikon camera's) - bv Nikon D3100.
    Kitlens 17-55mm vind ik geen slechte lens en een goede prijs kwaliteit verhouding

    succes nerdi
    Last edited by Nerdifant; 12 april 2012, 12:47.
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: van analoog naar digitaal (beetje laat )

      Je objectieven zijn niet direct pareltjes die je niet tóch na korte tijd zouden kunnen laten verlangen naar moderner glas.

      Als je objectieven AF hebben (AF-D ws?) dan werken ze in principe met Alle moderne Nikon's vanaf D90/D7000. De D5100 en lager hebben geen scherpstelmotor in de body, waardoor de objectieven geen AF zullen hebben.


      Wat je nodig hebt voor digitaal verschilt niet echt van analoog. In plaats van een Doka heb je nu een computer met bewerkingssoftware nodig...verder, net als bij analoog een camera met objecief.

      Met iets meer info over het budget kan er wellicht gerichter tips gegeven worden.
      Mijn objectieven zijn all round...

      Comment


      • #4
        Re: van analoog naar digitaal (beetje laat )

        ik heb hier nog een D80 liggen met weinig kliks die ik als back up gebruik. Daarop werken die lenzen zonder problemen. PM maar als je interesse hebt.
        The Knight That Says Ni...kon

        Comment


        • #5
          Re: van analoog naar digitaal (beetje laat )

          Eigenlijk vind ik dit vrij moeilijk.

          Je wil misschien liever je lenzen houden en dan is zoals eerder aangehaald een D90 of D7000 de beste optie.
          Een D7000 kost echter rond de 1000 euro nieuw zonder lenzen. Een D90 rond de 600 euro.
          Als je het niet erg vind om nieuwe lenzen aan te schaffen, dan kan een D5100 (zelfde sensor als D7000) of D3100 (geruchten van nieuwe D3200 doen de ronde) uitkomst bieden.
          Echter vind ik een D5100, D3100 niet zo handig (veel instellingen in menu's) en zeker niet als je meer uit je fotografie wil halen dan wat foto's van de kids en zo.
          Ik ben eerder ook overgeschakeld van D5000 naar D7000. En dat was voor mij een enorme stap voorwaarts.

          Ook is die 28-80 misschien wel goed, maar een DX-toestel (zo noemen ze het bij Nikon) heeft een bepaalde cropfactor (1,5x).
          Dwz dat het beeld wat je krijgt met die 28mm niet meer is wat het op je analoog toestel was.
          28mm gaat je dan het beeld geven van 42mm op analoog.
          Je gaat dan niet veel breedhoek meer hebben.
          Ik raad dus toch aan om zeker de 28-80 te vervangen door eventueel een 18-55 (is nu ook de duurste niet)

          Ik hoop dat je er nog wat van snapt, want het is een hele boterham.
          Het lijkt alleen erger dan het is hoor.

          Nikon D7000 en wat lenzen.
          http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

          Comment


          • #6
            Re: van analoog naar digitaal (beetje laat )

            tja, ik vind op de objectieven dus 70-300 mm 1:4-5.6 D DL MACRO en 28-80 mm D. Dus helaas geen AF. Typisch geval van toch naar een volledige 'nieuwe' set kijken.
            Ik ga dus 2derhands kijken. Of via kapaza ed. of via marktplaats.nl. Heb inmiddels wel via forum begrepen dat het handig is om de camera wel zelf uit te testen ivm kwaliteit van de foto's e.d. Ook het aantal clicks te onderzoeken e.d. Dus....een zoektocht gaat beginnen.

            Bedankt voor de snelle reacties.
            Marieke

            Comment


            • #7
              Re: van analoog naar digitaal (beetje laat )

              goed forum trouwens, geweldige feed back. Gaat ook lekker snel.

              Ik ga idd naar andere body's ook kijken. Totaalplaatje neerzetten, wikken en wegen. Alle reacties lezen.
              Ik wil inderdaad meer dan alleen familiefoto's. Mijn oude spiegelreflexjes leverden me mooie plaatjes op. En daar ben ik weer naar op zoek.

              En wat betreft de D80, ik ga effe neuzen wat dat is.

              Comment


              • #8
                Re: van analoog naar digitaal (beetje laat )

                D70(s), D80, D90 of D300(s) zijn allemaal ietsje ouder, maar compatibel.
                De D70 is echter wel voorbijgestreefd.
                De D300 vind je voor minder dan 600 euro, maar dan heb je ook een dijk van een camera.
                Dat is een semi-pro toestel en kan zeker nog mee hoor.

                Bij vragen of twijfels laat je hier maar iets weten.
                Hier zijn mensen genoeg die je zullen verder helpen.
                De een wel al iets vriendelijker als de ander en met niet allemaal dezelfde mening,
                maar uiteindelijk geraak je er wel uit hoor.
                Nikon D7000 en wat lenzen.
                http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                Comment


                • #9
                  Re: van analoog naar digitaal (beetje laat )

                  Oorspronkelijk geplaatst door laperle Bekijk bericht
                  tja, ik vind op de objectieven dus 70-300 mm 1:4-5.6 D DL MACRO en 28-80 mm D. Dus helaas geen AF. Typisch geval van toch naar een volledige 'nieuwe' set kijken.
                  Ik ga dus 2derhands kijken. Of via kapaza ed. of via marktplaats.nl. Heb inmiddels wel via forum begrepen dat het handig is om de camera wel zelf uit te testen ivm kwaliteit van de foto's e.d. Ook het aantal clicks te onderzoeken e.d. Dus....een zoektocht gaat beginnen.

                  Bedankt voor de snelle reacties.
                  Marieke
                  Je kan hier eventueel bij aangeboden ook eens zoeken.

                  Comment


                  • #10
                    Re: van analoog naar digitaal (beetje laat )

                    welkom op de forums dan marieke :-)

                    je hebt nu nikon dus ik zou bij nikon blijven...

                    een d5100 bvb zou naar mijn mening een goeie keuze zijn
                    op de moderne dslr heb je functies als auto-diafragma en auto-speed die je in staat zullen stellen te experimenteren met die dingen en nog steeds goede resultaten te halen omdat de camera de rest voor je doet.

                    de d3100 vind ik persoonlijk wat licht... wat klein...
                    de d7000 zou perfect zijn als je het budget er aan wil geven.

                    de 7000 heeft ook een interne motor die je in staat stelt oudere lenzen te gebruiken met autofocus.


                    maar alle toestellen in de range zullen minstens gelijkwaardige kwaliteit leveren als je analoge nu kan geven... dus vooruit ga je in ieder geval.

                    als je engels kan.... zoek adoramatv eens op youtube... die hebben echt super goed uitgelgde minifilmpjes over al die dingen die je graag wil leren....

                    groetjes...
                    www.aeri-photography.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: van analoog naar digitaal (beetje laat )

                      als je engels kan.... zoek adoramatv eens op youtube... die hebben echt super goed uitgelgde minifilmpjes over al die dingen die je graag wil leren....
                      Zeker ga ik dit bekijken.

                      Mogelijk ga ik toch geheel over op nieuw digitaal, gezien de veranderende waardes van de objectieven e.d. EN aangezien de lenzen ('het glas' --> vakjargon ??) niet van geweldige kwaliteit zijn. Inmiddels al wat rondgeneusd op sites.

                      je hebt nu nikon dus ik zou bij nikon blijven...
                      Wel ga ik nu twijfelen, of ik niet een overstap naar Canon zou kunnen maken. De gebruikersvriendelijkheid daarvan schijnt beter te zijn. Heb handleiding van D500/D550 gelezen. Witwaardes, zelfreinigend en ruisgevoeligheid volgens reviews positief. Snel (3,8 bps etc.) Zo ook bediening redelijk makkelijk, zegt 'men'. Alleen de kwaliteit van de lenzen, Canon, daar heb ik dus weer geen verstand van.
                      En als ik snel een inschatting kan maken, lijkt de prijs/kwaliteit verhouding scherper te zijn dan de Nikon (tweedehands wel te verstaan)

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door laperle

                        Wel ga ik nu twijfelen, of ik niet een overstap naar Canon zou kunnen maken. De gebruikersvriendelijkheid daarvan schijnt beter te zijn.
                        Euh.... Dat wordt eerder van Nikon gezegd dacht ik, niet van Canon, en als je al een Nikon body gewoon bent is het altijd wat lastig om over te schakelen naar een ander merk.
                        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: van analoog naar digitaal (beetje laat )

                          Aangezien je toch overgaat naar digitaal met objectieven die je ( waarschijnlijk ) vroeg of laat zult willen vervangen, komt het erop neer dat je je volledige 'gear' zult vervangen.

                          Als je dan inderdaad vanaf 'nul' begint staat het je vrij om een keuze te maken wat betreft merk en type van uw toestel. Aangezien de meeste merken goed materiaal leveren zijn er dan andere zaken die meespelen.
                          Interessant is om eens te gaan luisteren en 'voelen' bij een serieuze fotografiezaak (past de body in je handen, voelt het aangenaam aan, hoe zitten de bedieningsknoppen enz..).

                          Als je dan een keuze gemaakt hebt van het merk staat het je vrij om die nieuw te kopen of om eens te gaan rondneuzen op de rubriek 'aangeboden' hier op het forum of op andere sites.
                          Er zijn veel leden die, zoals in een antwoord hier een beetje hoger, een backuptoestel te koop aanbieden die nog een heel grote toekomst heeft en perfekt in orde zijn. Ideaal dus om ervaring op te doen en nog lang van te genieten voor een iets kleinere investering.
                          Ik ben ook aan het overwegen om mijn backuptoestel te koop aan te bieden, maar dat komt nog wel.

                          Canon, Nikon, Sony en Pentax met daarbij nog en heel aantal andere merken zijn allemaal goede alternatieven. Voor de objectieven: kun je een veelvoud van de prijs van je body in investeren.

                          Eén van de interessante zaken is dan ook bvb. de beschikbaarheid van al of niet tweedehandse objectieven op de markt.

                          Succes met je keuze, en welkom op het forum!
                          Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

                          Comment

                          Working...
                          X