Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon S90 - oplossing bedieningsring ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon S90 - oplossing bedieningsring ?

    Heeft er ondertussen iemand een oplossing voor het 'losse' bedieningswieltje op de achterkant van de camera ?

    Aangezien ik de belichtingscompensatie vaak gebruik (normaal 0 voor binnen en -1/3 of -2/3 buiten) heb ik deze op het draaiwiel vooraan op de lens gezet.
    Maar daardoor staat de ISO waarde op het tweede draaiwiel tussen de drukknoppen en deze wordt dus regelmatig 'per ongeluk' verzet wat een echte pest is.

    Een aanpassing in de software waardoor je de ring kan disabelen zou ideaal zijn, anders moet ik iets proberen te maken om de ring mechanisch te blokkeren.

    Iemand ideeën ?

  • #2
    Re: Canon S90 - oplossing bedieningswiel ?

    Ik dacht eerst dat het om de ring rond de lens ging, maar het gaat wel degelijk om dat verdomde instelwieltje achteraan.

    Ik heb een Canon G11 en heb daar ook al (veel) mee gesukkeld. Ik zie niet direct hoe ik dit kan oplossen.

    Ik heb daarbij 3 problemen:

    1) De processie van Echternach : Ook al draai ik continu in dezelfde richting, toch gaat de waarde die ik wil wijzigen op en af. De ene dag komt dit zelden voor, maar de andere dag zet ik hem maar op P omdat ik zot van wordt.

    2) Als je tijdens het draaien iets te hard duwt, dan selecteer je 1 v/d 4 functies van het wieltje.
    Voorbeeld: Je bent de sluitertijd aan het wijzigen en je duwt iets te hard op het moment dat je voorbij de manuele scherpstelling passeert => je bent ineens manueel aan het scherpstellen

    3) Ik hou gewoon mijn fototoestel vast, maar een stukje van mijn duim duw ik per ongeluk op het wieltje en ben ik weer manueel aan het scherpstellen.
    Daarvoor heb ik wel een oplossing. Ik zet mijn duim nu op de hoek v/d kader v/h lcd-scherm.

    Bij de Canon G12 hebben ze dat deels opgelost met het extra wieltje vooraan.

    Ik ben niets met het disabelen van dat wieltje, want op de G11 is er geen alternatief.

    Trukjes zijn altijd welkom.

    Comment


    • #3
      Re: Canon S90 - oplossing bedieningsring ?

      Oef, der bestaan blijkbaar oplossingen !

      Softwarematig heb ik er geen gevonden.

      Volledig DHZ kan je de middelste ring binnenin het wieltje eenvoudig uit de camera klikken, er iets dun aan vastmaken en terugklikken. Dit geeft dan wrijving op het wieltje dat draait en verhindert zo het per ongeluk verzetten van instellingen.
      Naargelang de gewenste wrijving gebruik je iets dunner of dikker.
      http://forums.dpreview.com/forums/re...ssage=35128294

      Lensmate verkoopt een plastic ringetje dat je rond het wieltje plakt en zo de buitenkant afschermt.
      Let wel, sommige gebruikers vinden het ringetje te hoog waardoor de ring té moeilijk te bedienen is en schuren het eerst wat lager alvorens te plakken.
      http://www.lensmateonline.com/store/S90ControlDial.php

      Zelf gebruik ik voornamelijk de ring rond de lens en verkies dus een vrij 'vast' wieltje aan de achterkant maar zoals gezegd hangt het van jou zelf af wat je wil.
      Blijkbaar hebben sommige camera's al fabrieks uit een vastere bediening maar bij die van mij kan ik het bijna laten draaien door er op te blazen :-)
      Vanavond eens experimenteren ..

      Comment

      Working...
      X