Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

14mm... maar...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 14mm... maar...

    hey

    ik ben zo even aan het kijken om een 14mm aan te schaffen. De canon valt momenteel uit de boot wegens te duur voor hetgeen ik hem ga gebruiken. Momenteel zie ik:

    Rokinon 14mm f2.8
    Samyang 14mm f2.8

    De samyang is me wel bekend, maar Rokinon daar had ik nog nooit van gehoord. Zijn deze ook goed want ze kosten blijkbaar wel meteen een pak meer dan de Samyang versie. En ik kan deze nergens vinden bij grote winkels zoals konijn of rubens etc.

    Ook kan iemand mij zijn ervaringen met de 14mm eens meedelen of het veranderen van f waarde praktisch is hiermee en het scherpstellen. Hoe is het beeldkwaliteit van deze lens op een 5D mkII bvb.

    alvast dank voor de reacties
    Groetjes
    Oli
    UnicornPictures on Facebook & Flickr

  • #2
    Re: 14mm... maar...

    Is de Rokinon niet gewoon een gerebrande Samyang?

    ik weet dat cameratools (nl) samyang verkoopt in ieder geval.
    Mijn objectieven zijn all round...

    Comment


    • #3
      Re: 14mm... maar...

      Rokinon of samyang zijn gewoon dezelfde lenzen.
      Mijn ervaring is dat de lens heel scherp is, zeker wijd open is hij een pak scherper dan bijv de sigma 15 mm fisheye.
      Diafragma veranderen gaat gemakkelijk. Enkel is de verdeling van de focus niet zo handig. Nl 90% van het bereik is tussen 0,3m en 1m verdeeld en de rest tussen 1 tot 3 m en dan oneindig.

      Comment


      • #4
        Re: 14mm... maar...

        Rokinon, Samyang, Walimex en nog een paar zijn dezelfde producten. De fabrikant is Samyang in Korea, in Europa zit de distributeur in Polen (samyang.pl)

        Het zijn behoorlijke lenzen, zonder AF, geen zooms, gewoon goed glas in een degelijke constructie. En de prijzen zijn scherp, zo scherp als de lenzen (als dat geen goede reclameslogan is...)

        Rokinon komt meer voor op de US markt, dacht ik.
        D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

        Comment


        • #5
          Re: 14mm... maar...

          goed alternatief dus tegenover een canon breedhoek prime? Tmag ook niet te duur kosten vermits ik zo een lens maar zelden zou gebruiken. Maar ik heb het soms toch wel nodig.
          UnicornPictures on Facebook & Flickr

          Comment


          • #6
            Re: 14mm... maar...

            Sommige reviews op het internet zeggen dat deze lens scherper is dan de 14mm van canon. Ik heb die nooit gehad, dus ik kan het u ook niet zeggen. Maar als je de prijs vergelijkt (2000 EUR ?), dan is de Samyang een heel goede koop.

            Comment


            • #7
              Re: 14mm... maar...

              Ik zocht breder dan een 16-35 II en betere scherpte, daardoor was een zoom niet geschikt.
              Toch downgrade ik naar de 17-40L omdat het verschil in IQ miniem was, halve prijs en extra cash over.

              Velen gaan voor de manuele Zeis 21mm of ander prijzige TS-E lenzen.
              Na wat zoeken in forums kwam ik op deze Canon 15 2.8 "hidden gem" terecht, ik had nooit getwijfeld aan een dure 14 2.8L noch een manuele Samyang.

              Eindelijk de oplossing gevonden, lees de topic en links goed
              Last edited by CanonYouCan; 11 april 2012, 21:14.

              Comment


              • #8
                Re: 14mm... maar...

                Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
                Ik zocht breder dan een 16-35 II en betere scherpte, daardoor was een zoom niet geschikt.
                Toch downgrade ik naar de 17-40L omdat het verschil in IQ miniem was, halve prijs en extra cash over.

                Velen gaan voor de manuele Zeis 21mm of ander prijzige TS-E lenzen.
                Na wat zoeken in forums kwam ik op deze Canon 15 2.8 "hidden gem" terecht, ik had nooit getwijfeld aan een dure 14 2.8L noch een manuele Samyang.

                Eindelijk de oplossing gevonden, lees de topic en links goed
                http://photography-on-the.net/forum/....php?t=1164879
                die 15mm f2.8 van canon had ik ook al zien staan maar die is meteen 2x duurder dan de samyang. Maar scoort precies wel beter. Nu de samyang is een breedhoek, en de canon is een fisheye. :/ dan blifjt nog steeds de vraag mijn 17-40L de deur uit of niet. Ik gebruik die meestal op 17mm en soms is dat net niet genoeg voor de rest gebruik ik mijn 35L omdat deze betere kwaliteit en scherpte geeft tov de 17-40L
                UnicornPictures on Facebook & Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: 14mm... maar...

                  Die Canon 15mm fish is discontinued volgens mij...
                  Fisheye wordt je toch snel beu hoor.

                  Comment


                  • #10
                    Re: 14mm... maar...

                    Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
                    Die Canon 15mm fish is discontinued volgens mij...
                    Fisheye wordt je toch snel beu hoor.
                    Opzoek naar de beste links? Je vind ze op de Studio73.be Startpagina plaats nu ook je eigen links


                    hier nog te koop. En zoals ik al zei het mag niet te duur kosten omdat ik deze waarschijnlijk toch niet zo vaak zal gebruiken als mijn andere lenzen. het zal zijn specifiek nut hebben.
                    UnicornPictures on Facebook & Flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: 14mm... maar...

                      je mag mijn Samyang altijd eens testen

                      Comment


                      • #12
                        Re: 14mm... maar...

                        Oorspronkelijk geplaatst door Oli Bekijk bericht
                        http://shop.studio73.be/photo/lenses...-f-2-8-fisheye

                        hier nog te koop. En zoals ik al zei het mag niet te duur kosten omdat ik deze waarschijnlijk toch niet zo vaak zal gebruiken als mijn andere lenzen. het zal zijn specifiek nut hebben.
                        Ik vrees niet op voorraad zoals veel van hun producten.
                        Groetjes Steco

                        Comment


                        • #13
                          Re: 14mm... maar...

                          Oorspronkelijk geplaatst door Steco Bekijk bericht
                          Ik vrees niet op voorraad zoals veel van hun producten.
                          mjah ik ging ervan uit dat als het nog op hun site staat dat ze het nog leveren stom toch om zoiets dan op hun shop te laten staan toch?

                          @stiaanke: heel vriendelijk, van waar ben je ergens?
                          UnicornPictures on Facebook & Flickr

                          Comment


                          • #14
                            Re: 14mm... maar...

                            dubbel
                            UnicornPictures on Facebook & Flickr

                            Comment


                            • #15
                              Re: 14mm... maar...

                              Vergeet niet dat er twee versies zijn van de Samyang 14mm.
                              De originele is veel en veel minder goed dan de latere, gecorrigeerde versie. Het verschil zit 'm in de UMC-toevoeging voor zover ik het mij herinner. Bekende winkels hier hebben om ik-weet-niet-welke-reden nog steeds de pre-UMC versie -niet kopen! Het staat duidelijk op de vatting.

                              Comment

                              Working...
                              X