Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Rood-blauw

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Rood-blauw

    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

  • #2
    Re: Rood-blauw

    Wauw, mooi. Hoe heb je dat gedaan?

    Groeten
    Jolien
    Canon EOS 70D, Canon 100mm f2.8 macro, Canon EF-S 15-85mm, Canon EF 50mm 1.4

    Comment


    • #3
      Re: Rood-blauw

      Oorspronkelijk geplaatst door Jolleke Bekijk bericht
      Wauw, mooi. Hoe heb je dat gedaan?

      Groeten
      Jolien
      Ik heb een zwarte plastieken bak in het bad gezet (op een omgekeerde emmer, zodat die wat hoger stond).
      Dan heb ik die vol water laten lopen, en de douchekop van de slang gehaald. Die slang heb ik met behulp van een stuk panlat en ductape omhoog gehangen zodat ik water in de bak kon laten druppelen.
      Dan heb ik een externe flitser met een flitskabeltje aangesloten en net naast de waterbak geplaatst zodat het licht op de achtergrond terecht komt.
      Op de achtergrond heb ik twee bladen gekleurd papier gehangen (in dit geval rood en blauw), de flitser flitst dus rechtstreeks op de bladen, het licht weerkaatst, en daardoor wordt het wateroppervlak gekleurd.
      De camera stond op een statief, voor de belichting is de manuele stand gebruikt (experimenteer tot de belichting naar je zin is).
      De flitser is ook manueel ingesteld, dat is heel belangrijk, want het is de flitsduur die het water bevriest. Als de flitser volle kracht geeft, dan flitst die langer, en krijg je bewogen foto's. In dit geval stond de flitser op 1/16 vermogen.
      Scherpstellen vind ik zelf het moeilijkste, dat doe ik door een voorwerp (stift) in het water te houden op de plaats waar de druppels vallen (manueel scherpstellen is de enige mogelijkheid).

      En dan heb je heel veel geluk nodig dat er net op het juiste ogenblik een druppel in het water valt, en dat het er nog een beetje mooi uitziet op de foto...
      Gelukkig kosten digitale foto's per stuk niet zoveel als de negatieven van vroeger.

      De foto is daarna nog bewerkt in Photoshop Elements om de kleuren nog wat feller over te laten komen, en ik heb ook een aantal kleine druppeltjes weggewerkt omdat die storend overkwamen.

      Je kan speciale apparaten kopen waarmee je de druppels gecontroleerd kan laten vallen, en daarmee ken je de camera ook nog aansturen zodat die net op het juist ogenblik een foto maakt.
      Maar dat is wel een flinke investering voor een onderwerp dat je waarschijnlijk niet voor de rest van je leven zal blijven fotograferen.

      Let vooral op dat er niets in het water valt dat daar niet thuis hoort (camera, flitser...).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Rood-blauw

        Bedankt voor je uitleg! Moet ik ook eens proberen...

        Groeten
        Jolien
        Canon EOS 70D, Canon 100mm f2.8 macro, Canon EF-S 15-85mm, Canon EF 50mm 1.4

        Comment

        Working...
        X