Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

su-800, probleem bij buitengebruik met de ontvangst

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • su-800, probleem bij buitengebruik met de ontvangst

    Hallo,

    Sinds kort ben ik een bezitter van de su-800 commander van Nikon.
    Ben er best wel tevreden van maar ik heb enkele irritante problemen bij het buitengebruik ervan. Zeker als ik bijvoorbeeld midden in de natuur sta zoals een wei. Waarschijnlijk omdat het signaal niet kan weerkaatst worden op de muren zoals bij het binnengebruik ervan.

    De commander stuurt het signaal maar als deze niet in directe lijn staat met de ontvanger van de flash dan loopt het mis. De flash zal niet afgaan. Hoe ik dit dan oplos is de flash (met softbox) omdraaien zodat de ontvanger van de flash terug in rechtstreeks contact komt te staan met de commander. Dit lukt met het nodige geklungel met een assistent. Maar als ik alleen ben, lukt dit niet....

    Heeft hier iemand een oplossing voor? Buiten gebruik te maken van kabels...

    Alvast bedankt voor jullie tijd.
    Last edited by Delirium; 8 april 2012, 21:31.

  • #2
    Re: su-800, probleem bij buitengebruik met de ontvangst

    het nadeel aan infrarood

    investeren in een radiotriggersetje, zo dienen ze elkaar niet te zien
    Website: http://www.svisimaging.be

    Comment


    • #3
      Re: su-800, probleem bij buitengebruik met de ontvangst

      Oorspronkelijk geplaatst door Delirium Bekijk bericht
      ...
      Hoe ik dit dan oplos is de flash (met softbox) omdraaien zodat de ontvanger van de flash terug in rechtstreeks contact komt te staan met de commander.
      ...
      Je kan toch de flash omdraaien, en dan de zoomkop 180 graden draaien zodat hij terug in de goede richting staat ? Dan hoef je de softbox niet te draaien.

      Heeft hier iemand een oplossing voor? Buiten gebruik te maken van kabels...

      Alvast bedankt voor jullie tijd.
      radio triggers, werkt altijd.
      David Leemans
      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

      Comment


      • #4
        Re: su-800, probleem bij buitengebruik met de ontvangst

        Uiteindelijk zal je bij Pocket wizard belanden.Veel te duur maar de enige goeie oplossing op dit moment, als je ook TTL wilt fotograferen.
        Voor de studio heb je dit niet nodig, de meeste flitsers zijn toch manueel , en supersnelle flitssynchronisatie heb je in de studio niet nodig.
        Daarenboven is de foto en het histogram goed te beoordelen op de display van het toestel.
        Een andere zaak is het buiten,bij zonlicht is de display niet goed te zien, moet je meer vertrouwen op de automatische e-TTL , en heb je hogere sluitersnelheden (FP) nodig , wil je het omgevingslicht wat onderdrukken.
        Dan heb je een SU800 of een PW nodig.
        Ik begrijp niet dat Nikon zijn toestellen en flitsers niet uitrust met RF triggers.
        SU800 is superieur tav de functies maar gewoon te ingewikkeld (daar heb je de tijd niet voor bij een shoot) en niet bedrijfzeker in open lucht, je weet nooit of de flitser wel of niet gaat werken.
        Een pocket wizard met AC3 is de eenvoud zelf maar buiten manueel -TTL en FP (supersync) kan je de andere functies van de SB's niet gebruiken.Daarbij is de PW veel te duur voor wat het maar is, maar zolang ze alleen zijn met een goeie trigger die altijd werkt zal de prijs wel niet dalen.
        Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

        Comment


        • #5
          Re: su-800, probleem bij buitengebruik met de ontvangst

          Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
          Ik begrijp niet dat Nikon zijn toestellen en flitsers niet uitrust met RF triggers.
          Ik wel, dat heeft te maken met allerlei wettelijke voorschriften over radiosignalen in diverse landen.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: su-800, probleem bij buitengebruik met de ontvangst

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Ik wel, dat heeft te maken met allerlei wettelijke voorschriften over radiosignalen in diverse landen.
            Er zijn voldoende vrije banden en kanalen die zonder bijzondere licentie gebruikt mogen worden. Denk aan de PMR (Pocket Mobile Radio, ergens rond de 450 MHz), draadloze microfoons, verschillende banden, CB en daarrond, en ga zo maar door. Een digitaal gecodeerd signaal zorgt ervoor dat je niet in het wilde gaat flitsen.
            En deze technieken zijn behoorlijk ingeburgerd, en spotgoedkoop verkrijgbaar als single-chip, je moet dus het wiel niet opnieuw uitvinden.

            Waarschijnlijk verkoopt de SU nog goed genoeg, en wacht Nikon op een nieuwe generatie.
            Best wel ook in de body's inbouwen, dan heb je geen extern gedoe meer nodig. Maar dan verkoop je dat ook niet.... en betaalt de gebruiker die hier geen behoefte aan heeft ook.
            D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

            Comment

            Working...
            X