Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

85 1.4 (sigma)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 85 1.4 (sigma)

    Bd,

    Sinds enkele weken ben ik in het bezit van een Sigma 85 1.4 voor mijn 5Dc. In eerste instantie was ik zeer tevreden van deze lens (mooi scherp, goede bouwkwaliteit, snel, mooie bokeh,..), die ik tot nu toe praktisch alleen met een B+W close-up filter heb gebruikt. Toen ik deze middag, buiten, wat familie portretten moest nemen haalde ik er de filter af en sindsdien komt er geen enkel scherp beeld meer uit.. De lens focust totaal niet meer correct en krijgt zelf totaal niks in focus, je kan op eender welk moment afdrukken.

    Mijn sigma 50 focust perfect op mijn 5D, hiernet nog getest. Hieruit denk ik te concluderen dat het dus niet aan mijn 5D ligt.

    Verder heb ik de lens al is van de body gehaald, batterij er in en eruit, de schakelaar is in MF en AF gezet.

    Als ik de filter er terug opzet dan lukt het wederom wel om te focussen..

    Weet er iemand raad? Zie ik iets over het hoofd? Bij mijn weten zijn er geen instellingen gewijzigd en ze is ook niet gevallen.

    Bedankt.
    ::: Flickr :::

  • #2
    Re: 85 1.4 (sigma)

    Welke instellingen? Heb je voorbeeldfoto's?
    Als je met groot diafragma (wijd open?) bezig bent is het verderaf natuurlijk moeilijker focussen dan dichtbij met het filter...
    heb je een batterijtest gedaan?
    https://www.naturephotoportal.com/

    Comment


    • #3
      Re: 85 1.4 (sigma)

      Bedankt voor je antwoord.

      - batterijen: verschillende exemplaren en allemaal net opgeladen
      - diafragma: zowel op 1.4 als 11 is er geen verandering in gedrag
      - instellingen: de lens doet hetzelfde in M TV AV .., in AL FOCUS AL SERVO ONE SHOT en het veranderen van sluitertijd, diafragma, belichting, witbalans,.. wijzigt ook niks aan het hunten.
      - voorbeeldfoto's: wat denk je uit onscherpe beelden te weten te komen? Ik wil er gerust enkele posten hoor, als is m'n eigen laptop wel effe defect.

      Focussen op oneindig lukt blijkbaar wel, op verschillende diafragma's. Bizar is ook dat de lens, wanneer je de body net aanzet, bij de eerste poging meestal wel goed focust en vanaf dat je een 2e onderwerp kiest totaal begint te hunten.
      ::: Flickr :::

      Comment


      • #4
        Re: 85 1.4 (sigma)

        Oorspronkelijk geplaatst door AndriesDeLeener Bekijk bericht
        Bedankt voor je antwoord.

        - batterijen: verschillende exemplaren en allemaal net opgeladen
        - diafragma: zowel op 1.4 als 11 is er geen verandering in gedrag
        - instellingen: de lens doet hetzelfde in M TV AV .., in AL FOCUS AL SERVO ONE SHOT en het veranderen van sluitertijd, diafragma, belichting, witbalans,.. wijzigt ook niks aan het hunten.
        - voorbeeldfoto's: wat denk je uit onscherpe beelden te weten te komen? Ik wil er gerust enkele posten hoor, als is m'n eigen laptop wel effe defect.

        Focussen op oneindig lukt blijkbaar wel, op verschillende diafragma's. Bizar is ook dat de lens, wanneer je de body net aanzet, bij de eerste poging meestal wel goed focust en vanaf dat je een 2e onderwerp kiest totaal begint te hunten.
        Met de batterijtest bedoel ik een front of backfocus test.
        maar de lens blijft dus hunten?
        https://www.naturephotoportal.com/

        Comment


        • #5
          Re: 85 1.4 (sigma)

          oeps:
          Is the Sigma 85mm f/1.4 EX DG HSM Lens right for you? Learn all you need to know in The-Digital-Picture.com's review!
          https://www.naturephotoportal.com/

          Comment


          • #6
            Re: 85 1.4 (sigma)

            Oorspronkelijk geplaatst door leviathanfd Bekijk bericht
            Met de batterijtest bedoel ik een front of backfocus test.
            maar de lens blijft dus hunten?
            Ze blijft hunten en een batterijtest in die betekenis van het woord heeft denk ik geen zin aangezien het gaat om een gebrek aan focus en het niet ligt aan een foutieve focus.

            Oorspronkelijk geplaatst door leviathanfd Bekijk bericht
            Die review ken ik, dus wat is je punt? Dat de AF niet accuraat is? Ja, oke, maar dat verklaart niet waarom ze eerst wel focuste en waarom ze nu niet focust. Zoals ik hierboven zei is het geen kwestie van een foutieve focus maar van een gebrek aan focus op eender welk onderwerp.
            ::: Flickr :::

            Comment


            • #7
              Re: 85 1.4 (sigma)

              Kun je met MF wel een scherp beeld maken?
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: 85 1.4 (sigma)

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Kun je met MF wel een scherp beeld maken?
                Ja, het is mogelijk om handmatig een scherpe foto te verkrijgen.
                ::: Flickr :::

                Comment


                • #9
                  Re: 85 1.4 (sigma)

                  Oorspronkelijk geplaatst door AndriesDeLeener Bekijk bericht
                  Focussen op oneindig lukt blijkbaar wel, .
                  Ik neem aan dat je gecontroleerd hebt dat je boven de minimale scherpstelafstand zit.
                  Oorspronkelijk geplaatst door AndriesDeLeener Bekijk bericht
                  op verschillende diafragma's.
                  Lens focust altijd bij 1.4 onafhankelijk van wat jij instelt

                  Ken je niemand met een Canon?
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: 85 1.4 (sigma)

                    Als de lens eerst wel juist focuste, en nu niet meer, en met andere lenzen op dezelfde camera zijn er geen problemen, dan ligt het toch aan die 85mm lens?

                    Ik denk dat je die best laat nazien.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: 85 1.4 (sigma)

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Als de lens eerst wel juist focuste, en nu niet meer, en met andere lenzen op dezelfde camera zijn er geen problemen, dan ligt het toch aan die 85mm lens?

                      Ik denk dat je die best laat nazien.
                      Ik vind het apart dat de lens wel correct scherpt stelt met de close up filter en op oneindig!
                      het klinkt in ieder geval niet goed. Calibratie probleem eventueel een flatcable los?
                      Contacten van de lens schoon?
                      https://www.naturephotoportal.com/

                      Comment


                      • #12
                        Re: 85 1.4 (sigma)

                        Ik heb zojuist de Sigma 85 mm 1.4 getest (wel op mijn D 700), en in 'normale' omstandigheden focust die perfekt en stabiel. Maar ik heb in mijn praktijkruimte een lichtbak aanhet plafond (2 tl-lampen met eronder spiegels om het licht wat te versterken), en als ik daarop focus, gaat de lens ook hunten van het voorste deel naar achter en terug. Maar als ik hetzelfde doe met de Nikor 24-70 2.8 heb ik dezelfde hunt-gedrag. Zeer eigenaardig, omdat daar het licht ruim voldoende is, terwijl beide lenzen op bv kast en zetel wel goed focussen. Dit was in de stand 'continu-focus'. Heb dan de 'single-focus' stand geprobeerd, en beide lenzen doen het dan wel goed.

                        Comment


                        • #13
                          Re: 85 1.4 (sigma)

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Ik neem aan dat je gecontroleerd hebt dat je boven de minimale scherpstelafstand zit.
                          Ken je niemand met een Canon?

                          Ik ben zeker dat ik boven de minimale scherpstelafstand zit ja. Verder ken ik ook iemand met een andere Canon ja maar aangezien mijn andere lenzen geen problemen hebben ligt het probleem toch niet bij de body?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Als de lens eerst wel juist focuste, en nu niet meer, en met andere lenzen op dezelfde camera zijn er geen problemen, dan ligt het toch aan die 85mm lens?

                          Ik denk dat je die best laat nazien.
                          Dat ga ik laten doen, maar wou zeker zijn dat ik niks over het hoofd zag.

                          Oorspronkelijk geplaatst door leviathanfd Bekijk bericht
                          Ik vind het apart dat de lens wel correct scherpt stelt met de close up filter en op oneindig!
                          Ja, dat begrijp ik dus ook totaal niet..

                          Ps: contactjes zijn proper
                          ::: Flickr :::

                          Comment


                          • #14
                            Re: 85 1.4 (sigma)

                            Oorspronkelijk geplaatst door AndriesDeLeener Bekijk bericht
                            Toen ik deze middag, buiten.
                            Zou het kunnen dat de lens last heeft van de temperatuursverandering?

                            Comment


                            • #15
                              Re: 85 1.4 (sigma)

                              Dat denk ik niet want haar gedrag blijft hetzelfde en ze is nu toch al lang binnen

                              Ze is opgestuurd naar de verkoper dus we zullen wel zien
                              ::: Flickr :::

                              Comment

                              Working...
                              X