Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 7D is onscherp en soft

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 7D is onscherp en soft

    Ik heb mijn oude Canon 40D vervangen door een nieuwe Canon 7D.
    Voorheen had ik met mijn lenzen nooit enig probleem wat betreft de scherpte.
    Nu met de Canon 7D zijn al mijn foto's onscherp en dit met de gehele set lenzen.

    Op de Canon 40D stonden al mijn lezen scherp vanuit de fabriek en dit zonder ook nog maar iets in te hoeven stellen.

    Nu kan ik bij de Canon 7D, de AF Microadjustment wel regelen voor de hele lenzenset of voor een enkel objectief. Nu heb ik hier wat mee zitten spelen en kom tot een waarde van wel -15 om enig goed resultaat te krijgen.

    Nochtans staat er duidelijk in de handleiding vermeld:
    Gewoonlijk is deze aanpassing niet nodig.
    Gebruik deze functie alleen indien nodig.
    Deze aanpassing kan tot gevolg hebben dat er niet meer correct kan worden scherpgesteld.

    Dat staat er toch niet voor niets!

    Waarom is er zo een groot verschil tussen de Canon 40D en de 7D, deze 7D camera's zouden uit de doos toch al goede resultaten moeten geven.
    Waarbij de AF Microadjustment louter een fijn-afstelling dient te zijn.

    De Canon 7D is vorig week zaterdag gekocht, zou ik dit onder garantie direct kunnen ruilen voor een nieuw en beter exemplaar?
    Sony A7 mkIII
    Is all I need :-)

  • #2
    Re: Canon 7D is onscherp en soft

    Ik heb 5 Canon DSLR body's gehad, en bij iedere body waren mijn Canon lenzen scherp, dus verwacht ik dit ook van je 7 D. Ik zou zelfs geen moeite doen om een calibratie te doen. Maar dat wil wel zeggen dat ik veronderstel dat je weet wat je doet, en geen domme fouten aan het toestel gaat verwijten !

    MVG, Jeff C.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: Canon 7D is onscherp en soft

      Of je die kan ruilen en direct een nieuwe camera mee kan nemen, dat hangt af van de verkoper.

      Als alle lenzen dezelfde afwijking vertonen, dan ligt het zeker aan de camerabody.
      Die moeten ze onder garantie in orde brengen.

      Je kan bij die lenscorrecties ook kiezen om de camera zelf te corrigeren zodat die voor alle lenzen dezelfde instellingen gebruikt.
      Maar een nieuwe camera zou vanuit de fabriek eigenlijk wel juist afgeregeld moeten zijn.

      Mijn 5D MKII is juist, de 1D MKIII heeft ook een afwijking van ongeveer +10 voor de meeste lenzen.
      Omdat ik elke nieuwe lens liefst zelf controleer en corrigeer heb ik die camera nooit laten afregelen. Ik moet ze dus toch allemaal nazien en juist zetten, dat gaat van +8 tot + 13.
      Als de camera zelf juist zou staan, dan was dat nog van -2 tot +3 (dat is dus wat ik op de 5D moet instellen, maar de meeste lenzen hebben daar helemaal geen correctie nodig).

      Zo goed als elke camera en elke lens heeft een kleine afwijking, er zijn dus toleranties, geen enkele lens of camera zullen ze 100% juist zetten omdat dat teveel tijd kost.
      Maar een afwijking van -15 is niet aanvaardbaar.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Canon 7D is onscherp en soft

        Kort gezegd, mag ik van de verkoper/winkel een nieuw toestel verwachten omdat de afwijking van -15 te groot en onaanvaardbaar is.

        Is een omruil binnen een periode van 14 dagen niet wettelijk geregeld
        Sony A7 mkIII
        Is all I need :-)

        Comment


        • #5
          Re: Canon 7D is onscherp en soft

          normaal wel dacht ik. weet wel niet of het nu 7dagen of 14dagen was. Kijk eens bij testaankoop
          A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

          Comment


          • #6
            Re: Canon 7D is onscherp en soft

            Kost het veel geld om lenzen en camera's te calibreren? Ik ben daar nu wel eens benieuwd naar..
            Yannick Desmet 2021
            yannickdesmet.com

            Comment


            • #7
              Re: Canon 7D is onscherp en soft

              Oké, ik breng mijn defecte camera terug naar de winkel en vraag om een omruil naar een nieuwe.
              Hoe regel ik dit het beste, mocht de verkoper/winkel dit weg lachen dat mijn camera onscherp is.
              Neem ik hiervoor mijn foto's van mijn oude Canon 40D mee om te vergelijken met de Canon 7D of zijn er hier betere middelen voor
              Sony A7 mkIII
              Is all I need :-)

              Comment


              • #8
                Re: Canon 7D is onscherp en soft

                Oorspronkelijk geplaatst door Moris Bekijk bericht
                Ik heb mijn oude Canon 40D vervangen door een nieuwe Canon 7D.
                Voorheen had ik met mijn lenzen nooit enig probleem wat betreft de scherpte.
                Nu met de Canon 7D zijn al mijn foto's onscherp en dit met de gehele set lenzen.
                Als dit letterlijk het geval is zou ik terug gaan met de body. Wel zou ik dan een aantal opnames maken waarmee je je bewering kunt ondersteunen. Misschien kun je er hier eentje posten als voorbeeld voor ons?

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 7D is onscherp en soft

                  Oké, ik neem naar de winkel enkele foto's mee
                  Sony A7 mkIII
                  Is all I need :-)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 7D is onscherp en soft

                    Oorspronkelijk geplaatst door Tjele Bekijk bericht
                    Kost het veel geld om lenzen en camera's te calibreren? Ik ben daar nu wel eens benieuwd naar..
                    50 Euro voor de body en 30 Euro per lens, verleden jaar althans.
                    Iets wat de moeite waard is is veel moeite waard.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 7D is onscherp en soft

                      Oorspronkelijk geplaatst door Moris Bekijk bericht
                      Kort gezegd, mag ik van de verkoper/winkel een nieuw toestel verwachten omdat de afwijking van -15 te groot en onaanvaardbaar is.

                      Is een omruil binnen een periode van 14 dagen niet wettelijk geregeld
                      Ja, internet 7 dagen, winkel 14.
                      Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
                      flickr

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 7D is onscherp en soft

                        Oké, fijn om weten dat ik wettelijk een nieuw exemplaar kan eisen
                        Alleen twijfel ik nu of het terug een Canon 7D zal worden of de Canon EOS 5D Mark II

                        Vreemd dat de Canon 7D mee meer onscherpe en zelfs met meer ruis laat zien dan mijn oude Canon 40D.
                        Ik heb dit niet alleen met opnamen binnen met of zonder flits, maar ook bij foto's buiten.
                        Het verschil is duidelijk aanwezig tussen mijn oude foto's met de Canon 40D en de huidige met de Canon 7D.

                        Wanneer ik mijn foto's aan vijftig of honderd procent bekijk, dan weet ik dat de scherpe opnamen met de Canon 40D zijn genomen. Ook vertoont de Canon 7D meer ruis dan de Canon 40D en dit beiden op 100 of 400 ISO?

                        Heeft Canon met de 7D nu een slechte camera met een gebrekkige autofocus en hogere ruis op de markt gebracht of gaat het hier om een slecht exemplaar
                        Last edited by Moris; 8 april 2012, 22:54.
                        Sony A7 mkIII
                        Is all I need :-)

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 7D is onscherp en soft

                          Dus als ik het goed begrijp maak je een 100% vergelijk op je computerscherm tussen een 10.1 mp en een 18 mp toestel ?

                          grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 7D is onscherp en soft

                            Het verschil is zowel op normale grote duidelijk te zien en wordt alleen maar duidelijker en erger wanneer je wenst te croppen.
                            Dus op vijftig en honderd procent is het echt niet meer om aan te zien.
                            Mijn Panasonic TZ-5 geeft me meer geslaagde en scherpere foto's weer.
                            Sony A7 mkIII
                            Is all I need :-)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 7D is onscherp en soft

                              Kunt U een foto posten die zo onscherp en soft is ?
                              Eventueel achter een link naar volledige grootte en met ingesloten exif

                              grts
                              Sieg
                              Voor meer foto's ; www.sieg.be

                              Comment

                              Working...
                              X