Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax zoomlens 18-200

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pentax zoomlens 18-200

    Ik ben van plan voor mijn pentax K100d super een zoomlens 18-200 te kopen, ik dacht aan Sigma dc 3,5-6,3(zo een 225- 250 euro)
    Nu heb ik enkel de kitlensen 18-55 en 50-200.
    Is die Sigma een goeie lens , die scherpe foto tekent? heeft iemand daar ervaring mee?
    Ik zie op internet, dat een pentax zoom 18-200 op komst is , maar die zal wel heel duur zijn., en dat wil ik niet betalen.
    Of is Tamron ook goed ? die kost maar ong.160 euro
    Wie kan mij wat info geven ;
    Last edited by willytje65; 8 april 2012, 10:49. Reden: bijkomende informatie

  • #2
    Re: Pentax zoomlens 18-200

    De tamron 18-270 pzd is zeer goed, kan je allerlei testen van opvragen via Google.
    Ikzelf heb deze lens op mijn sony, en kan ze zeer aanbevelen als walk around lens.

    Comment


    • #3
      Re: Pentax zoomlens 18-200

      Oorspronkelijk geplaatst door willytje65 Bekijk bericht
      Is die Sigma een goeie lens , die scherpe foto tekent? heeft iemand daar ervaring mee?
      Of is Tamron ook goed ? die kost maar ong.160 euro
      Wie kan mij wat info geven ;
      Zou ik allebei links laten liggen, die je al hebt zijn beter.

      Comment


      • #4
        Re: Pentax zoomlens 18-200

        TS,
        Heb je zelf al de verschillende testrapporten, gepubliceerd in tijdschriften en op inernet, gelezen?

        Als je een scherp tekenend objectief wilt, van 18 tot 200 mm, dan is mijn advies zo'n objectief niet te gaan kopen.

        Het heeft dus met jouw verwachtingen te maken. Drik je niet groter af dan 10 x 15 cm, dan is het echter geen slechte keuze.
        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

        Comment


        • #5
          Re: Pentax zoomlens 18-200

          Al mijn fotovrienden hebben een Nikkor 18-200, zijn die lensen dan zoveel beter

          Comment


          • #6
            Re: Pentax zoomlens 18-200

            Oorspronkelijk geplaatst door willytje65 Bekijk bericht
            Al mijn fotovrienden hebben een Nikkor 18-200, zijn die lensen dan zoveel beter
            Neen... Marginaal onder ultrazooms misschien, maar da's heel relatief.

            Maar wat je onder "beter" bedoelt is ook relatief. Als je vindt dat een objectief beter is omdat je geen foto's mist door niet van objectief te moeten wisselen, dan is niet wisselen natuurlijk beter. Als je niet om beeldkwaliteit maalt tenminste.

            Weet je, als bij voldoende licht het diafragma voldoende kan sluiten en het objectief optimaal kan gebruiken, zal 't allemaal nog wel meevallen... maar we wonen in België, en hier wil het weer nu eenmaal zelden meewerken...

            Heb enkele collega-studenten tijdens de fotolessen op de academie geweten die ook bij 18-200 glas bleven zweren. Tot ze wat bekwamer werden en contrast en scherpte begonnen te missen... De ene stopte met fotografie, de andere kocht intss ander glas.

            Maar: terug naar 't begin. Waarom wil je een 18-200 ter vervanging van je 18-55 en 50-200? Ben je 't wisselen beu? Of wil je betere kwaliteit? Enkel in 't eerste geval is een 18-200 eventueel een oplossing (als je er de nadelen bijneemt). In 't tweede geval is 't ofwel nog even blijven sparen voor duurdere zooms (DA*) als je 't zelfde bereik wil afdekken, ofwel het pad van de vaste brandpunten kiezen...

            Wim
            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

            Comment


            • #7
              Re: Pentax zoomlens 18-200

              Als ik het goed begrijp ga ik met 28-200 wel winnen aan gemak, maar verliezen aan scherpte( misschien ook meer vertekening)
              Maar nochtans in ons fotocubje denk ik dat mijn foto's minder scherp zijn, dan de anderen genomen met 18-200 Nikon
              Ishpuini
              Ik weet wel dat gij een expert bent van Pentax, ik werk ook al 45 jaar met Pentax slr, maar ben totaal geen expert, maar ik denk dat Pentax nu wel en goed stuk achter ligt op bv. Nikon en Canon, zo zie ook ook de reden dat mijn foto's altijd wat minder scherp zijn, scherpstelling wat trager gaat en afdrukken ook trager.
              Van de 20 mensenin de club, gebruikt 15 Nikon, 3 Canon, en 1 (ik) Pentax, 1 Panasonic
              ik denk dat dat ook wat wil zeggen

              Comment


              • #8
                Re: Pentax zoomlens 18-200

                Oorspronkelijk geplaatst door willytje65 Bekijk bericht
                Als ik het goed begrijp ga ik met 28-200 wel winnen aan gemak, maar verliezen aan scherpte( misschien ook meer vertekening)
                Maar nochtans in ons fotocubje denk ik dat mijn foto's minder scherp zijn, dan de anderen genomen met 18-200 Nikon
                Ishpuini
                Ik weet wel dat gij een expert bent van Pentax, ik werk ook al 45 jaar met Pentax slr, maar ben totaal geen expert, maar ik denk dat Pentax nu wel en goed stuk achter ligt op bv. Nikon en Canon, zo zie ook ook de reden dat mijn foto's altijd wat minder scherp zijn, scherpstelling wat trager gaat en afdrukken ook trager.
                Van de 20 mensenin de club, gebruikt 15 Nikon, 3 Canon, en 1 (ik) Pentax, 1 Panasonic
                ik denk dat dat ook wat wil zeggen
                Van de twee gasten die ik citeerde gebruikte degene die het opgaf een Canon 20D met Sigma 18-200, en de andere die uiteindelijk toch voor het betere glas koos een Nikon D200 met de Nikkor 18-200. Ik ben akkoord dat Pentax in 't begin wat betreft de specs wat achterhinkte op de andere twee (ik gebruikte tijdens m'n opleiding achtereenvolgens een Pentax *istDS, K10D en K20D, met gemiddeld betere resultaten (=punten) dan beide geciteerde gevallen) maar voor mij hebben ze die achterstand stap voor stap grotendeels teniet gedaan (ik kijk naar de K-5 nu). Maar laat ons hier geen merkendiscussie van maken...

                Ben je zeker dat het gebrek aan scherpte aan je materiaal ligt? Er zijn zoveel andere factoren die de scherpte beïnvloeden. Om te beginnen je basistechniek. Hoe hou je je camera vast? Welke diafragma-openingen gebruik je (best 2 stops gesloten bij kitglas)? Hou je voldoende rekening met je sluitertijden (1 / (brandpuntsafstand x 1.5))? Geef je SR voldoende tijd om zich te activeren en anticipeer je voldoende bij je kadrering/scherpstelling (om vlotter te kunnen afdrukken)? Hoe stel je scherp? Laat je de camera het scherpstelpunt kiezen, kies je zelf of gebruik je het centrale punt en herkader je (ontspanknop vasthouden!)? Fotografeer je in RAW (verscherpen nodig op computer) of in JPG (welke instellingen gebruik je voor verscherping in de camera?)? Hoe beoordeel je je foto's: op scherm (ingezoomd op 100%) of afgedrukt op papier? En hoe bekijk je de foto's waarmee je vergelijkt (op dezelfde manier?)?

                Weet ook dat je van jezelf altijd alle foto's ziet (goed en slecht), en van een ander meestal enkel wat zij de beste vinden. En dat je bij eigen foto's altijd naar details zal kijken, terwijl bij andermans foto's de eerste indruk speelt.

                De beste les om beter te worden als fotograaf is zowiezo altijd eerst jezelf in vraag stellen en dan pas je materiaal...

                Wim
                Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                Comment


                • #9
                  Re: Pentax zoomlens 18-200

                  Wel Ishpuini ,ben al 55 jaar met fotografie bezig, weet wel wat af van iso waarden, scherpte ,diafragama's en sluitersnelheden, nu digitaal gebruik ik meestal scherpstelling van het gekozen punt, en herinkaderen, probeer zo weinig mogelijk met volle opening te werken, maar toch vindt ik dat ik iets tekort bol tegenover anderen,of misschien ben ik te krittisch voor mezelf. Of misschien ligt het eraan dat ik nog maar 6Mp pixels heb, de anderen hebben 10 of 12Mp, en dat wordt nogal vergroot op een groot Tv scherm.
                  Last edited by willytje65; 14 mei 2012, 08:02.

                  Comment

                  Working...
                  X