Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het juiste glas voor de Nikon D800

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Het juiste glas voor de Nikon D800

    Je hoort heel wat verhalen en geruchten over welke nu geschikte objectieven zijn voor de D800 en welke niet.

    Ik moet me alleszins nagenoeg volledig 'in het nieuw' steken qua glas, omdat mijn huidige objectieven haast allemaal voor het DX formaat bestemd zijn. En de D800 di ik ga aanschaffen is uiteraard een FX camera.

    De enige die ik ga houden is een Nikon 70-200 2.8 VR I (de eerste versie dus).

    Wat ik dan nog nodig heb is een groothoek zoom, een standaard zoom, een standaard prime en een macro.

    1-Voor de standaard zoom dacht ik aan de Nikon 24-70 2.8. Veel keuze is er verder niet in dat segment, als ik het juist heb. Deze ga ik niet alleen gebruiken voor foto, maar ook voor video. Anders was een vaste 50 mm allicht genoeg geweest.

    2-Als standaard prima dacht ik aan een Nikon 50 mm, maar het is me niet duidelijk welke de beste is: de 1.4 of de 1.8. En welke 1.7 dan. Er zijn namelijk verschillende versies.

    3-Voor de groothoek zoom twijfel ik enorm tussen de 14-24 2.8 en de 16-35 F4 VR. Hier loop trouwens ook een andere post over op dit forum. De vraag is vooral welke van de twee je de meeste kans op scherpe beelden geeft, zowel binnen als buiten. Weegt hier de snelheid van de 2.8 zwaarder door of de VR van de andere lens? Ook rekening houdend dat je met groothoek toch wel wat scherptediepte wil en je dus allicht niet altijd op 2.8 zal willen werken).

    4-Voor de macro dacht ik aan de Sigma 150 mm 2.8.


    Ik hoor graag wat jullie er allemaal van denken!
    Nikon D800

  • #2
    Re: Het juiste glas voor de Nikon D800

    Sigma 50/1.4 niet alleen voor de kwaliteit maar ook voor de 77mm filterdraad, die ook op de 24-70 en 70-200 zit(en ook op een 16-35).
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Het juiste glas voor de Nikon D800

      3 - De 14-24 zal ongetwijfeld de scherpste beelden opleveren inzake groothoek.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

      Comment


      • #4
        Re: Het juiste glas voor de Nikon D800

        Oorspronkelijk geplaatst door ThomasBelgium Bekijk bericht
        Ik hoor graag wat jullie er allemaal van denken!
        Wat verlang je zelf van een goed objectief? En waarom wil je exact een D800?

        Comment


        • #5
          Re: Het juiste glas voor de Nikon D800

          Voor een FF camera is er denk ik geen enkele breedhoeklens beter over alle merken heen dan de 14-24 f2.8

          De Nikon drievuldigheid:
          14-24 f2.8
          24-70 f2.8
          70-200 f2.8 VRII

          Comment


          • #6
            Re: Het juiste glas voor de Nikon D800

            Ziet er goed uit, heb al een met 14-24 mogen spelen en het is zeker en vast DE beste groothoeklens ter wereld, zelfs scherper dan elke andere primelens in deze range.
            Voor 50mm zou ik een 1.8 nemen, want vele 50mm 1.4's zijn zeer soft bij 1.4, 1.8 is perfect scherp en heeft een ED element of zo . Beter waar voor je geld! Hoop erop binnenkort genoeg centjes te kunnen verzamelen om mij een D800 aan te schaffen!

            Comment


            • #7
              Re: Het juiste glas voor de Nikon D800

              TS,
              Het lijkt me niet handig een Nikon D800 te combineren met een 70-200 VRI. Zonde van zoveel pixels!
              Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

              Comment


              • #8
                Re: Het juiste glas voor de Nikon D800

                Oorspronkelijk geplaatst door henri108 Bekijk bericht
                Voor 50mm zou ik een 1.8 nemen, want vele 50mm 1.4's zijn zeer soft bij 1.4, 1.8 is perfect scherp en heeft een ED element of zo . Beter waar voor je geld!
                Vele ? Niet allemaal dus ?
                En de 1.4 heeft geen ED optiek of zo ?
                Ik versta er hier weer de botten van.

                Comment


                • #9
                  Re: Het juiste glas voor de Nikon D800

                  Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
                  TS,
                  Het lijkt me niet handig een Nikon D800 te combineren met een 70-200 VRI. Zonde van zoveel pixels!
                  Dit is me niet helemaal duidelijk? Wat is er dan mis met de 70/200 VR I?

                  Ik heb de D-800 overigens in gebruik met:

                  16-35 VR
                  50 mm 1.8
                  85 mm 1.8
                  70-200 VR I

                  Macro heb ik nog niet binnen.

                  50 en 85 mm zijn geweldig op de D800. 16-35 Vr minder mee gedaan, maar ziet er ook zeer fraai uit. 70-200 VR I nog niet serieus kunnen proberen.
                  Nikon D800

                  Comment


                  • #10
                    Re: Het juiste glas voor de Nikon D800

                    Oorspronkelijk geplaatst door ThomasBelgium Bekijk bericht
                    Dit is me niet helemaal duidelijk? Wat is er dan mis met de 70/200 VR I?
                    Zachte hoeken en vignetering, dat laatste kan je in camera oplossen als je capture NX gebruikt of JPEG schiet.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Het juiste glas voor de Nikon D800

                      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                      Zachte hoeken en vignetering, dat laatste kan je in camera oplossen als je capture NX gebruikt of JPEG schiet.
                      Dat versta ik ook niet goed. Waarom JPEG, alleen om 'in' camera te corrigeren dan ? Ik gebruik al lang nooit JPEG meer. Als je RAW schiet en Photoshop gebruikt kun je dat achteraf toch ook corrigeren, net als de vignettering (pixels genoeg) ?
                      Ik zit nl. ook nog met een 70-200 mm VRI. Is er nog een reden waarom die niet zou voldoen op een D800 want krijg ook de D800 kriebels ? En toch wel interessant om te weten op voorhand.

                      Qua andere lenzen zit ik goed denk ik, als ik dat hier zo lees (Nikkor 16-35 F4 VR, Nikkor 24-70 2.8, Nikkor 50 1.4 en de Nikkor 105 2.8 VR micro, die het ook prima doet als portretlens (als ge plaats genoeg hebt om stapje meer achteruit te doen dan met een 85 mm).
                      "If you're going through hell, keep going" (Winston Churchill)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Het juiste glas voor de Nikon D800

                        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Zachte hoeken en vignetering, dat laatste kan je in camera oplossen als je capture NX gebruikt of JPEG schiet.
                        Ik vind die zachte hoeken anders best wel heel goed meevallen hoor !
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Het juiste glas voor de Nikon D800

                          Ik ben er toch wel van verschoten van hoe goed je elke lensfout ziet bij dat toestel, het gaat hier wel om de d800e, maar dan nog:

                          Dit gaat dan om een zeer eenvoudige 50mm prime op haar scherpste diafragma (in het centrum)
                          Het centrum geeft dan ook enorm veel detail en scherpte, maar eens je zowat 3/4de uit het centrum kijkt, zeker in de verre achtergrond, dan valt de kwaliteit toch wel erg plots en opvallend terug.
                          Mss heeft het ook iets met field curvature te maken ofzo, in de voorgrond valt het veel minder op, buiten de uiterste hoeken, en rechtsonder valt wellicht gewoon buiten de dof.

                          Dit geeft dan weer erg duidelijk aan waarom lenzen niet enkel dichtbij getest zouden moeten worden, zoals die 2de link hierboven.
                          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Het juiste glas voor de Nikon D800

                            Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
                            Ik ben er toch wel van verschoten van hoe goed je elke lensfout ziet bij dat toestel, het gaat hier wel om de d800e, maar dan nog:

                            Dit gaat dan om een zeer eenvoudige 50mm prime op haar scherpste diafragma (in het centrum)
                            Het centrum geeft dan ook enorm veel detail en scherpte, maar eens je zowat 3/4de uit het centrum kijkt, zeker in de verre achtergrond, dan valt de kwaliteit toch wel erg plots en opvallend terug.
                            Mss heeft het ook iets met field curvature te maken ofzo, in de voorgrond valt het veel minder op, buiten de uiterste hoeken, en rechtsonder valt wellicht gewoon buiten de dof.

                            Dit geeft dan weer erg duidelijk aan waarom lenzen niet enkel dichtbij getest zouden moeten worden, zoals die 2de link hierboven.
                            Deze kwaliteitdegratie kan ook doordat het misschien een beetje uit focus is, zelfs op zo'n afstand met je een beetje voor infinity focussen. Kan ook door de lange afstand van de camera tot de achtergrond, daartussen zitten verschillende temperaturen (water en verschillende begroeiing) kan dus wat foutjes maken. Blijf die kwaliteit toch fantastisch vinden, je moet al meer dan 100 percent inzoomen om te kunnen zien dat het niet perfect is... Je kan het ook bekijken dat de scherpte in het midden beter is dan die aan de buitenranden!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Het juiste glas voor de Nikon D800

                              Vorig weekend mijn 70-200mm VR1 getest op de D3.
                              Er wordt hier toch sterk overdreven hoor . Die lens is volgens mij prima


                              Johan

                              Comment

                              Working...
                              X