Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bos, bomen, zien :-)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Bos, bomen, zien :-)

    hay iedereen.
    Mijn oude getrouwe Cybershot DSC W40 heeft het deze week begeven. Ik ben dus op zoek naar iets nieuws en mijn voorkeur gaat uit naar een SLR (ik had met mijn cybershot gigantisch veel mislukte foto's met zoom of duisternis). Nu is er blijkbaar zodanig veel op de markt dat ik al de ganse week aan het rondlezen en rondshoppen ben, met als gevolg dat ik door het bos de bomen niet meer zie :-).
    Mss ook handig om eventjes mijn situatie en gebruik schetsen: ik ben een totale leek op dit gebied ( weet niet eens wat dit wil zeggen: f/3,5-6,5, ken niks van iso,...). Jammergenoeg zal ik de komende 2 jaar ook geen fotografiecursus kunnen volgen omwille van prof redenen. Ik wil dus in eerste instantie leuke reis, familie,... foto's nemen, zonder al teveel moeilijke menu's en zo weinig mogelijk wisselen van lens.
    Nu dacht ik aan de EOS 550D of de D5100 ( icm een Tamron 18-270VC. Lijkt jullie dit een verstandige keuze of spendeer ik beter mijn centen aan iets anders?
    Ben al efkes gaan "voelen" in een winkel en de D5100 (Nikon int algemeen eigenlijk) ligt me iets beter in de hand en draagt dus mijn voorkeur weg.
    Waarom net de D5100 / 550D:
    1/ Mijn budget ligt rond de 1000 euro
    2/ Wil niet helemaal onderaan het gamma zitten ( tenzij er niet echt wezenlijk verschillen zitten -voor mijn gebruik en kennis dan- tussen bvb de EOS D550 en de EOS 1100D)


    Alvast bedankt voor jullie meningen.


    MVG

    Dominique

  • #2
    Re: Bos, bomen, zien :-)

    Een basiscursus fotografie kan je ook online vinden. En dan denk ik vooral aan de belichtingsdriehoek: diafragma, sluitertijd en lichtgevoeligheid (ISO). Dit is een goed uitgangspunt voor eender welke camera die je gaat gebruiken. Om eerlijk te zijn, denk ik dat je beter af bent met een compact (of eventueel een systeemcamera). Een DSLR lijkt me niet meteen iets voor jou als je niet teveel (moeilijke) menu's wilt en niet vaak van lens wilt wisselen.
    Last edited by jocau; 7 april 2012, 00:41.
    550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

    Comment


    • #3
      Re: Bos, bomen, zien :-)

      TS,
      In mijn omgeving ken ik veel mensen die om wat voor reden een DSLR kopen en daar uiteindelijk weinig plezier aan beleven. Dat heeft dasn te maken met bepaalde basiskennis die niet voorhanden is. Je loopt met een groot, zwaar en duur apparaat rond waarvan hele basisgegevens onduidelijk zijn.

      Je zal eerst een besluit moeten nemen om tijd en energie te stoppen om wat te leren. Dat leren kan ook on line overigens.

      Waarom niet gewoon een compact camera kopen? Je kan dan uiteindelijk overstappen naar een DSLR. Aan de hand van eigen ervaringen kan je dan een camera + lenzenset kopen.
      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

      Comment


      • #4
        Re: Bos, bomen, zien :-)

        Koop een bridge camera, zal je zeker zoveel plezier van hebben, en ben je minder geld kwijt. (sony HX100, Canon SD40, Nikon P510)

        Comment


        • #5
          Re: Bos, bomen, zien :-)

          Bekijk de systeemcamera's eens, gelijke tot betere beeldkwaliteit dan DSLR , compacter en handiger.
          zie olympus en panasonic micro 4/3 systemen
          of meer modulair sony NEX systeem (binnen jou budget sony NEX5)
          samsung NX11, NX200

          Comment


          • #6
            Re: Bos, bomen, zien :-)

            Offtopic....
            Last edited by eos550; 7 april 2012, 21:31. Reden: Offtopic...
            Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
            flickr

            Comment


            • #7
              Re: Bos, bomen, zien :-)

              Ik heb er wel een hele sterke interesse in en het is wel iets wat ik wil leren. Ik ben boekhouder en ben nogal vaak s'avonds weg naar klanten en cursussen. Bij een avondopleiding ga ik meer wel dan niet kunnen gaan, en dit vind ik dan niet fair tov de mede-studenten ( omdat ik dan ga ophouden). Die online opleidingen lijken me dan wel ideaal voor me :-). Ik zou ook wel dergelijk toestel kopen, omdat het voor mij dan een extra stimulans zal zijn om het stapsgewijs te ontdekken en bij te leren.

              Als ik me eens een weekje bezighoud met het ontdekken van DSLR, mag ik dan vanuit gaan dat ik al wat functies onder de knie zal hebben?

              Grtjs

              D

              Comment


              • #8
                Re: Bos, bomen, zien :-)

                Ik heb ook geen tijd om een avondcursus te volgen , zo zal ik proberen om online zoveel mogelijk te weten te komen en hier wat foto's posten om er uit te leren.
                Zo nu ga ik m'n eerste toestel gaan halen hij is binnen een Canon eos 60D.

                Mvgr
                Rinaldo
                Canon eos 60D, EF 85mm f1.8USM ,EF-S18-200mm f/3.5-5.6 IS
                Digital arts photography Rinaldo Gisquiere
                Slashdesign

                Comment


                • #9
                  Re: Bos, bomen, zien :-)

                  Koop hier op het forum aangeboden een tweedehands met kitlens en leer daar mee fotograferen.
                  Ik zie dat er een Canon 400D met kitlens aangeboden staat voor 250 euro. Dat is ideaal om mee te starten. Als je zoekt dan zal je en 450D, 500D of 550D ook wel vinden.
                  Ik gebruik mijn 350D met kitlens nog steeds om strandfoto's te maken (ivm wind en zand) alhoewel ik een 40D en een 5D heb.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Bos, bomen, zien :-)

                    Zonder cursus kom je er ook wel, veel oefenen en spelen ermee zou ik zo zeggen. Het internet staat bol van informatie. In welke regio ben je boekhouder? Kan nog interesant zijn.
                    Na een weekendje, euh nee. Dat gaat wel iets langer duren. Maar zoals ik als eerder schreef, de handleiding is een bron van informatie. Beginnen met de AV (diafragma voorkeuze) en TV (sluitertijdvoorkeuze) functie gaat U wel aardig op weg helpen, ben ook zo begonnen.

                    Hier kan je bijvoorbeeld de handleiding voor de eos 550D downloaden. Klik
                    Last edited by eos550; 7 april 2012, 09:09.
                    Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
                    flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: Bos, bomen, zien :-)

                      Het kriebelt wel hoor en speelt nu al een paar jaarkes in mijn hoofd. Ergens is het een middenweg kiezen hé, maar stel nu dat ik geen dslr koop en ik krijg toch de microbe te pakken, dan zal ik algauw tegen een grens aanbotsen en zal ik een ander toestel willen. Als ik bvb voor een 550D ga, weet ik dat ik daar jaaaaaren plezier aan zal hebben en dit toestel ver genoeg gaat om me een lange tijd te laten bijleren, en kan ik ook steeds mijn lenzen blijven behouden.

                      Gr

                      Comment


                      • #12
                        Re: Bos, bomen, zien :-)

                        Ik zou op mijn gevoel afgaan: een camera moet lekker in de hand liggen. En in dat segment dat je noemt (bv Nikon 5100 e.d.) zijn er geen slechte camera's. En er zijn ook boeken (uitgegeven bij bv Easy Computing en Pearson) die specifiek over één camera gaan. Die kunnen je een sprong vooruit helpen. Ik heb dat gekocht voor de D200 en de D700. En dan veel uitproberen en oefenen. Ik zou zelf geen verouderd model tweedehands kopen, maar een up to date exemplaar. Want als je de microbe écht te pakken hebt, loop je al vlug tegen de beperkingen aan.
                        Succes met je zoektocht.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Bos, bomen, zien :-)

                          Oorspronkelijk geplaatst door eos550 Bekijk bericht
                          ef-s: deze zijn speciaal op de markt gebracht voor crop camera's met een ef-s vatting zoals de eos 550D, 600D, 60D,... Deze objectieven kunnen niet op fullframe camera's gebruikt worden. Bij deze ef-s objectieven telt deze cropfactor niet omdat het achterste lens element dichter bij de sensor staat.
                          Voor straf zouden ze je naam op dit forum moeten veranderen..............zulke onzin verkopen.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Bos, bomen, zien :-)

                            Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                            ... Ik zou zelf geen verouderd model tweedehands kopen, maar een up to date exemplaar. Want als je de microbe écht te pakken hebt, loop je al vlug tegen de beperkingen aan.
                            Welke beperkingen dan?
                            En als je de microbe niet te pakken hebt? Wat dan?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Bos, bomen, zien :-)

                              Beste DominiqueB,

                              Zo te lezen loopt u al even met het idee rond om een DSLR. Het is altijd moeilijk voorspellen of een dergelijke aankoop omslaat in een hobby of een hoop stof verzamelende elektronica. Een DSLR is geen toestel dat je zo maar even bij je steekt om mee te nemen, ze gaat echt mee. Maar dat gaat ook op voor de systeemcamera's of zelf een bridge. Een Nex-5 met 18-200mm of SX40 is ook niet bepaald compact meer. Waar u wel voor moet oppassen is voor overspannen verwachtingen va uw nieuwe toestel want dan kan ze in de praktijk wel eens gaan tegenvallen. Laat u ook niet afschrikken door al die technische termen toestellen in deze klasse hebben allemaal een “groentjes” instelling waar u mee kan beginnen. Ander instellingen kun u gaan gebruiken zodra u daar zin in heeft en u iets in fotografie heeft verdiept. Gewoon wat rommelen met de instellingen om te zien wat het effect is kan ook altijd nog.

                              Verwacht u veel foto's te maken met behulp van het scherm achterop de camera (zoals bij de meeste compactcamera's gebruikelijk is) in plaats van de zoeker (nog steeds de meest stabiele manier van fotograferen zonder hulpmiddelen als bijvoorbeeld een statief) kan u ook nog een Sony slt overwegen.

                              Wat het toestel betreft koop dat toestel, merk soort en type, wat u het meeste aanspreekt. Uiteindelijk bent u de persoon die de knopjes gaat bedienen.

                              Comment

                              Working...
                              X