Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies gevraagd!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies gevraagd!

    Naar aanleiding van het topic van Jeroen K over de sigma 150mm vs de 105mm ben ik mij toch ook vragen gaan stellen. Ik was dus van plan om een macrolens aan te schaffen, maar twijfelde ook tussen deze 2. In het topic van hem haalde hij de werkafstand aan tussen de lenzen voor een 1:1 vergroting en dit verschilde maar een 4,5cm. Mijn fotografie zal zich vooral in de natuur bevinden( libellen, vlinders, kevers...) dus van bewegende dingen. Ik heb ook al opzoekwerk gedaan en ze raden overal altijd aan om een zo lang mogelijke brandpuntsafstand te nemen. Nu was de vraag of die 4,5 cm echt zoveel uitmaakt? Ook zal ik meestal vanuit de hand(met pittezak onder) of monopod werken. Iemand die weet wat ik het beste kan doen?

  • #2
    Re: Advies gevraagd!

    Er zijn in mijn topic wel twee zaken die ik "gemakshalve" niet genoemd heb...

    1. Die werkafstand is tussen frontlens en onderwerp. Het kleine verschil zit hem voornamelijk in het feit dat de sigma 150mm een langer objectief is. Als fotograaf zit je dus wel effectief 7 cm verder van je onderwerp.

    2. Door de grotere brandpuntafstand, wordt ook je OOF (Out of Focus) gebied meer uitvergroot. Waardoor het makkelijker is een egale achtergrond te krijgen met een langer brandpunt afstand. (Bij libellen en dergelijke toch wel fijn).

    Qua werkafstand komt de Tamron 180mm eigenlijk het beste uit de bus...voor minder geld als de Sigma. Wat ik er van gelezen heb is een degelijk statief dan wel aan te raden en is er geen manuele override van de AF.

    Heb ook begrepen dat de 150mm beter te gebruiken is met een converter, wat je vergrotingsfactor nog meer vergroot...of anders gezegd...de effectieve werkafstand voor 1:1 vergroot. Deze factor zal op een 150mm groter zijn als op een 105mm
    Mijn objectieven zijn all round...

    Comment

    Working...
    X