Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 85mm f1.8 of 135mm f2 op canon 5D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 85mm f1.8 of 135mm f2 op canon 5D

    Wie heeft er ervaring op een canon 5D(MKII) met deze lenzen.
    Momenteel heb ik al een 85mm f1.8 maar ik vraag me af of ik niet beter af ben met een 135mm voor portret lens. Ik denk dat ik een mooiere DOF heb met deze laatste. Maar enkel dit kan de meerprijs niet verantwoorden.

    Er wordt ook geschreven dat de 135mm de "scherpste" canon lens zou zijn. Maar is het verschil dan zo groot met een 85mm f1.8 ?

    Ik heb al vanalles gelezen op internet maar geraak er niet uit.

    mir
    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

  • #2
    Re: Canon 85mm f1.8 of 135mm f2 op canon 5D

    Als je veel plaats hebt (outdoor), dan kan je wel de 135mm kopen. Binnen zal je enkel strakke headshots (of met bovenlichaam). Anders is de 85mm een prima lens.
    Je kan ook voor de 85mm f1.4 gaan, die kost rond de 800.

    Comment


    • #3
      Re: Canon 85mm f1.8 of 135mm f2 op canon 5D

      Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
      Als je veel plaats hebt (outdoor), dan kan je wel de 135mm kopen. Binnen zal je enkel strakke headshots (of met bovenlichaam). Anders is de 85mm een prima lens.
      Je kan ook voor de 85mm f1.4 gaan, die kost rond de 800.
      Ik heb momenteel al een 85mm 1.8 en zou de 135mm kopen als vervanger (of als extra).

      mir
      De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

      Comment


      • #4
        Re: Canon 85mm f1.8 of 135mm f2 op canon 5D

        Ik heb een FF camera en een 85 1.8 en een 135 2, niet van Canon maar van Nikon, maar ik pak altijd als eerste naar de 135. Ik denk dat je niet zo zeer naar scherpte moet kijken, maar eerder naar het resultaat.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Canon 85mm f1.8 of 135mm f2 op canon 5D

          Heb beiden in combinatie met de 5DII.
          Moet zeggen dat ik op de 5DII altijd eerst naar de 135 grijp. De 85 komt om eerlijk te zijn niet zoveel meer boven, hetgeen vroeger op crop (1.6) wel veel gebeurde.
          De foto's van beiden zijn super, mr de kleuren en algemene look van de 135 op FF zijn gewoon mooier in mijn opinie.
          Canon : 5D2 + grip | 24-105 4.0L | 135 2L | 70-200 4.0L | 50 1.4 | 85 1.8 | 1.4x Extender II | 580exII
          Fuji : Fuji X10

          Comment


          • #6
            Re: Canon 85mm f1.8 of 135mm f2 op canon 5D

            Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
            Ik heb momenteel al een 85mm 1.8 en zou de 135mm kopen als vervanger (of als extra).

            mir
            Ah oops, had te vlug gelezen.
            Ik gebruik veel vaker m'n 85mm, de 135mm vind ik te lang. Dat is dan weer een persoonlijke keuze. Of de 135L z'n geld waard is, zeker weten. Je moet maar es de samples bekijken op POTN.
            Een vervanger is hij niet, want ik denk dat je zeker het 85mm bereik zult missen.

            Comment


            • #7
              Re: Canon 85mm f1.8 of 135mm f2 op canon 5D

              Twee keer dezelfde vergelijing in twee topics: de 135/85 en ergens de 70-200 erbij.

              Wel, de 70-200 2.8L IS II is scherper dan de 135 (google maar eens, of kijk bvb. op Photozone.de). Het scheelt amper iets, maar als je de zoom + IS kan hebben en pakweg dezelfde scherpte? Dan blijft alleen de 2.0 over voor indoor sportfotografie of zo...
              Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
              www.musicinframe.be

              Comment


              • #8
                Re: Canon 85mm f1.8 of 135mm f2 op canon 5D

                Oorspronkelijk geplaatst door Yourt Bekijk bericht
                Twee keer dezelfde vergelijing in twee topics: de 135/85 en ergens de 70-200 erbij.

                Wel, de 70-200 2.8L IS II is scherper dan de 135 (google maar eens, of kijk bvb. op Photozone.de). Het scheelt amper iets, maar als je de zoom + IS kan hebben en pakweg dezelfde scherpte? Dan blijft alleen de 2.0 over voor indoor sportfotografie of zo...
                Ik heb reeds een 100-400 dus een 70-200 2.8 is geen optie.
                De 135mm zal voornamelijk buiten gebruikt worden omdat 135mm iets te lang is voor binnen denk ik. Dus hou ik de 85mm dan misschien toch.

                Maar ik vind dat je hier op BD weinig gebruikerservaringen terug vind over de 135mm f2 L. Ondanks dat sommige beweren dat het de "scherpste" lens van canon is.

                mir
                De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 85mm f1.8 of 135mm f2 op canon 5D

                  Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                  Ik heb reeds een 100-400 dus een 70-200 2.8 is geen optie.
                  Waarom is dat geen optie? Ik heb ze beide, 80-400 en 70-200, en kies bewust voor de één of de andere en bij geval van twijfel of vakantie 70-200 en een 2x.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 85mm f1.8 of 135mm f2 op canon 5D

                    Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                    Waarom is dat geen optie? Ik heb ze beide, 80-400 en 70-200, en kies bewust voor de één of de andere en bij geval van twijfel of vakantie 70-200 en een 2x.
                    Dan kan ik toch evengoed mijn 100-400 nemen op 135mm. Maar voor portretten wil ik toch een wat lichtere en compactere lens.

                    Nog een ander punt is de aankoop prijs.

                    mir
                    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 85mm f1.8 of 135mm f2 op canon 5D

                      De 135mm L is wel wat scherper, heeft een razendsnelle AF. Als Nikon die zou maken deed ik wellicht zelfs mijn 70-200 VR II buiten; veel lichter en ook met 1,4x prima bruikbaar.
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 85mm f1.8 of 135mm f2 op canon 5D

                        Oorspronkelijk geplaatst door mir Bekijk bericht
                        Maar ik vind dat je hier op BD weinig gebruikerservaringen terug vind over de 135mm f2 L. Ondanks dat sommige beweren dat het de "scherpste" lens van canon is.

                        mir
                        Ik heb in mijn korte periode dat ik fotografie obsessie heb ontwikkeld meeste bekende lenzen van canon gebruikt ( heb geen canon 85mm maar de samyang 85/1.4 )
                        135mm gebruik ik niet vaak maar elke keer dat ik het gebruik geeft het me een opwinding die de 85mm 70/200mm of een van de 50mm niet geeft.

                        Nadeel van deze lens is het beperkt inzetbaarheid, je moet de ruimte hebben. Scherp goed dat is het wel maar mits goed gefocust zijn meeste lenzen scherp genoeg. Bokeh is fantatisch. Ik heb het niet getest tegen een andere lens, heb tot nu toe geen behoefte gehad. Het is gewoon een lens die perfectie benadert en kan geen andere minpunten bedenken. Mijn favoriete lens is mijn 24mm 1.4 ii maar die komt niet in de buurt van de 135mm wat kwaliteit van de beeld betreft.

                        Misschien kun je bij iemand de lens uitproberen die bij jouw in de buurt woont, ik woon in den bosch en is wat ver voor jou vrees ik.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 85mm f1.8 of 135mm f2 op canon 5D

                          Ik heb een paar jaar geleden de 135f2 van Canon vergeleken met de 85f1.8, 85f1.2 en de 200f1.8.
                          Met de 135f2 heb ik de beste foto's kunnen maken. Voor mij een prachtlens.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 85mm f1.8 of 135mm f2 op canon 5D

                            Ik begon met de 35 1.4L - 85 1.2L - 135 2L - 200 2.8L, optisch toplenzen, maar toch...
                            De 200 2.8L & 135 2L vond ik veeeeeel te lang, zowel op crop als op fullframe en niet gestabiliseerd, wat wel belangrijk is op langere telelenzen.
                            Deze 2 verving ik door een 70-200 2.8L IS. Ideale allround voor evenementen, optredens, .... zoom zeer handig, bokeh ook prachtig (zeker tss 135-200mm).

                            Normaal ging ik de 85L MKI nooit wegdoen, maar de trage AF begon ik wat minder te appreciëren en verkocht hem voor een 85 1.8 + 24-70 2.8L.

                            De 35L is de laatste die ik ooit zou wegdoen.
                            Heb nu Canon 15 2.8 - 35 1.4L - 85 1.8 als primes
                            En 24-70 2.8L + 70-200 2.8L IS als zoom.

                            De 135 2L wordt meest verkocht omdat het bij velen jammer genoeg een "kastlens" wordt.
                            Ik zou met de 85 1.8 verder werken of evt upgraden naar de 85 1.2LII indien hoger budget.
                            Last edited by CanonYouCan; 5 april 2012, 19:21.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 85mm f1.8 of 135mm f2 op canon 5D

                              Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
                              Ik zou met de 85 1.8 verder werken of evt upgraden naar de 85 1.2LII indien hoger budget.
                              Ok maar waarom dan upgraden naar de 1.2 LII ?
                              Is toch een stevig prijskaartje?

                              mir
                              De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

                              Comment

                              Working...
                              X