Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scherptediepte

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • scherptediepte

    Hoi,

    Effe een vraagje...
    Ik stel scherp op een cijfer van een afstandsbediening en enkel dit cijfer is scherp.
    Vervolgens vergroot ik men f waarde bv van 2 naar 8.
    Dan zie ik dat ACHTER het cijfer er meer scherpte komt dan ervoor maw de 'band' die ik win door van 2 naar 8 te gaan manifesteert zich meer achter het punt dan voor.
    Is dit normaal ? Ik zou verwachten dat je meer evenredig scherpte wint, voor en achter het scherpstelpunt...

    Enige simpele uitleg hiervoor?

    grtjs
    Glenn
    Mijn site...
    vandaelefotografie.be
    * BD0916BE *

  • #2
    Re: scherptediepte

    Dat hangt af van het optisch design van de lens in kwestie (wsl een redelijk lichtsterke lens?) en heet focus shift, in de volgende link staat het goed uitgelegd:



    groeten,
    Koen
    Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

    Comment


    • #3
      Re: scherptediepte

      dat is een optisch fenomeen dat los staat van lensontwerp. Het is voor elke lens van een bepaalde brandpuntsafstand gelijk. Je kan dat oa zien aan de scherptediepteschaal op je lens (als je er eentje hebt waarop dat nog bestaat)

      Er is een merkwaardige eigenschap van de hyperfocale afstand (basis van scherptediepte) die stelt een lens ingesteld op H (hyperfocale afstand) een scherptediepte geeft van H/2 tot oneindig, ingesteld op H/2 reikt de scherptediepte van H/3 tot H, ingesteld op H/3 van H/4 tot H/2, op H/4 van H/5 tot H/3,...

      De toename van de scherptediepte is dus altijd kleiner voor de instelafstand dan na de instelafstand.
      The Knight That Says Ni...kon

      Comment


      • #4
        Re: scherptediepte

        Misschien heb je HIER wel iets aan?

        Grtz, RF
        Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • #5
          Re: scherptediepte

          Super ! Bedankt had die site ooit eens gezien maar kwijtgespeeld.
          Dus idd meer dof naar de achterzijde van subject toe bij stijgende F.
          Mijn site...
          vandaelefotografie.be
          * BD0916BE *

          Comment


          • #6
            Re: scherptediepte

            Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
            dat is een optisch fenomeen dat los staat van lensontwerp. Het is voor elke lens van een bepaalde brandpuntsafstand gelijk. Je kan dat oa zien aan de scherptediepteschaal op je lens (als je er eentje hebt waarop dat nog bestaat)
            Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat dit zeker niet klopt, ik heb meer dan 10 lenzen rond de 50 mm en deze reageren zeker niet allemaal op dezelfde manier, 100% APO lenzen hebben totaal geen last van dit fenomeen trouwens.
            Er zijn ook lenzen waarvan de focusshift naar frontfocus overgaat, dit hangt af van over of ondergecorrigeerde SA.

            Edit: dan heb ik het wel niet over de verdeling van de scherptediepte voor en achter de scherpste zone, maar het verschuiven van die scherpste zone, blijkbaar de openingspost wat fout geïnterpreteerd. De meeste van mijn lenzen moet ik trouwens toch stopdown gebruiken, dus dan heb je natuurlijk van geen van deze 2 zaken last..
            Last edited by oermens; 3 april 2012, 20:01.
            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

            Comment


            • #7
              Re: scherptediepte

              jij haalt gewoon een totaal ander fenomeen aan als ik en Mordred. Mordred leek mij verbaasd dat er meer scherpte diepte achter het focuspunt komt dan ervoor. Iets dat ik misschien korter maar zo helder mogelijk uitgelegd heb.

              De focus shift waar jij het over hebt gaat zelfs niet over scherptediepte, maar over het feit dat het scherptepunt soms niet ligt waar je het verwacht. Jouw uitleg is zeer correct, maar lijkt mij geen antwoord te bieden op een vraag over de toename van scherpte voor en achter het focuspunt.

              Het fenomeen dat ik beschrijf is wel voor elke lens hetzelfde.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment

              Working...
              X