Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Moeilijke keuze voor 50mm?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Moeilijke keuze voor 50mm?

    1. Canon 1.2L
    2. Canon 1.4
    3. Sigma 1.4
    4. Zeiss 1.4

    Uw voorstellen en voor/nadelen zijn welkom dames en heren. Hoe meer ik lees over deze lenzen hoe minder ik zeker ben....
    Nr. 4 heeft geen AF en is dus manueel. Een vijfde kandidaat Voigtlander 1.4 heeft tot op dit moment geen Canon versie. Spijtig.

  • #2
    Re: Moeilijke keuze voor 50mm?

    1 zeiss is heel goed maar er zijn betere keuzes voor fotografie, vind ik, omdat het manueel is. Is wel een lekker kleine lensje. Kan ook kijken naar een super takuimar smc die heel goedkoop te vinden is en erg goed is
    2 sigma fantastische lens en niet duur maar de focus is soms niet al te best
    3 canon 1.2 is natuurlijk de beste als het bedrag die je moet neertellen geen grote probleem is voor je

    Canon 50mm is gewoon een goede lens voor niet veel geld.

    Kortom allemaal zijn goed genoeg voor alles ( allen is de zeiss manueel )

    Succes

    Comment


    • #3
      Re: Moeilijke keuze voor 50mm?

      Ben de laatste tijd aan 't researchen naar de Zeiss Planar 50mm F/1.4. Blijkt dat manueel focussen bij diafragma's groter dan F/4 (en vooral vol open) erg moeilijk kan zijn. Dit omdat de zoeker van veel DSLR's erg helder is (zodat het bij kleinere diafragma's niet te donker wordt) waardoor het via de zoeker moeilijk in te schatten is of er een deftige focus is. Een mogelijke oplossing is blijkbaar het focusscherm van de camera vervangen (zie voorbeeldfilmpje 1 en voorbeeldfilmpje 2) of Live View gebruiken.
      Last edited by jocau; 4 april 2012, 00:14.
      550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

      Comment


      • #4
        Re: Moeilijke keuze voor 50mm?

        Heb een Zeiss Planar 1.4 en inderdaad de autofocus werkt niet naar behoren bij grote opening.
        Dus een Katzeye geplaatst en maak terug foto's zoals vroeger met gesplitst focusscherm.
        Het acoustisch signaal van de AF op het toestel blijft werken.
        Durfde de ombouw eerst niet aan maar gaat best.
        Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

        Comment


        • #5
          Re: Moeilijke keuze voor 50mm?

          Ik heb de net een Zeiss planar 50mm F2 gekocht en ik was heel benieuwd omdat het mijn eerste niet-autofocus lens is sinds ik 10 jaar geleden het analoge en manueel focussende pad verliet, en ik overal lees over moeilijk focussen met een manuele lichtsterke lens.

          Het is weliswaar een diapfragma verschil met een 1.4 maar ik heb helemaal geen probleem met focussen (met een gewoon, standaard matglas).
          Ik herinner me ook niet dat ik ooit problemen had om te focussen met mijn analoge toestellen en 50mm 1.4 lenzen.


          De Zeiss 50 mm F2 is allszins een fantastische lens, extreem schêrp, geweldige bokeh (naar het schijnt (heb het dus zelf niet geconstateerd) is bokeh minder goed bij 50mm 1.4).

          Comment


          • #6
            Re: Moeilijke keuze voor 50mm?

            Bedankt alvast voor de commentaren.
            De 1.2 van Canon heeft, vreemd genoeg, zeer lauwe commentaar gekregen van Photozone.de (Die hebben een redelijk groot aantal geteste lenzen, zowel crop als FF).
            Dat het geen AF heeft, is misschien een klein nadeel maar ik zou dan inderdaad het matglas vervangen (zoal in mijn analoge Canon met gespleten focuscirkel).

            Comment


            • #7
              Re: Moeilijke keuze voor 50mm?

              Ik vraag mij af in welke mate het vervangen van het focusscherm nadelig is voor de huidige AF lenzen. Bij mijn 550D zie ik bij het focussen een bepaald focuspunt rood worden. Deze 9 zwarte focuspunten gaan niet meer aanwezig zijn bij zo'n split-screen focus screen neem ik aan, maar de plaats waar hij focust, kleurt nog wel rood (bij het gebruik van AF lenzen)?
              550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

              Comment


              • #8
                Re: Moeilijke keuze voor 50mm?

                Ik zelf heb ervaring met de 50 1.4 van Canon en van Sigma, mijn keuze is de Sigma.

                Het enige voordeel naar mijn mening van de Canon is dat hij compacter is.

                Langs de andere kant vind ik het wel tof dat de Sigma groter is en een 77mm filter draad heeft. De lens focust sneller, is scherper en qua bokeh en dergerlijke vond ik de Sigma ook beter. De sigma is ook duidelijk beter gebouwd en je krijgt er een zonnekap en zakje bij. Dit moet je bij de Canon bij kopen wat het prijsverschil verkleint.

                Als je foto's wil zien van de Sigma dan moet je maar is op mijn Flickr kijken, de meeste foto's zijn met deze lens genomen.
                ::: Flickr :::

                Comment


                • #9
                  Re: Moeilijke keuze voor 50mm?

                  Naar uw foto's gaan kijken, bedankt voor de reaktie.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Moeilijke keuze voor 50mm?

                    Wat denk je van deze nikon 50mm 1,2


                    Dit lensje is tweede hands rond de600 euro maar dan heb je ook wat.

                    En hij is nu nog te koop zoek maar eens.

                    1,2 is het meest lichtsterke wat Nikon voor de F-bajonet heeft gemaakt.
                    De oude 1,2/55mm, de 1,2/50mm en natuurlijk de 1,2/58mm Noct Nikkor waren en zijn spraakmakende objectieven.

                    (Canon deed er nog een schepje bovenop met een 1,2/85mm en een 1,2/24mm, maar dat was naar ik meen twee vattingen geleden, terwijl je uiteraard het Nikon AI- en AI-s glas nog gewoon kunt gebruiken... Om vooral de superlichtsterke Leica Noctilux-objectieven van f/0,95 en f/1,0 voor de meetzoekercamera's niet te vergeten, maar we dwalen af - hoewel, Nikon had ook al een f/1,1 voor de meetzoekers...)

                    citeer hier een stuk bericht van een kennis
                    hopelijk heb je hier iets aan bij je keus
                    Last edited by otter54; 5 april 2012, 17:21.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Moeilijke keuze voor 50mm?

                      Oorspronkelijk geplaatst door AndriesDeLeener Bekijk bericht
                      Langs de andere kant vind ik het wel tof dat de Sigma groter is en een 77mm filter draad heeft.
                      Verdekke, verdekke toch .... ben tevreden over mijn Zeiss maar moest ik dat toen geweten hebben .... mijn lenzen zijn allen 77 mm !!!!!
                      Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

                      Comment


                      • #12
                        Re: Moeilijke keuze voor 50mm?

                        Ik ken vooral 'het verschil' tussen de Canon 50f1.4 en de 50f1.2 ... tussen 1.4 en 1.2 zal je maar weinig verschil merken, maar de af is wel vlugger en de lens is een stuk robuuster.

                        Comment

                        Working...
                        X