Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Backfocus!! ...en nu?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Backfocus!! ...en nu?

    Hallo,

    Ik had een klein vermoede maar nu ben ik zeker.
    Ik heb de test gedaan met de focustestchart en 2 van de drie lensjes zitten er naarst.
    Op m'n D90 werkt de nikon 50 mm 1.8D perfect maar de 28 mm 1.8D helemaal niet.
    Ook mijn tamron 17-50mm 2.8 zit er naast.
    Zou het kunnen dat de focus verloopt? Ik bedoel, het meest gebruik ik m'n tamron maar het lijkt dat dit probleem er eerst niet was (nieuw aangekocht) en langzaam er is gekomen.
    Kan dat?
    De 28mm heb ik net 2de hands aangekocht en mist nog het hardst.

    Ik denk dat het probleem niet in de body zit want anders zou elke lens missen, niet?
    Wie kan mij helpen en/of heeft hier ervaring mee?
    Ik heb al eens een calibratieset gezien van het X merk (weet niet juist welk) zou dit een oplossing kunnen zijn.

    Alvast bedankt,
    Yves

  • #2
    Re: Backfocus!! ...en nu?

    Oorspronkelijk geplaatst door meknoy Bekijk bericht
    Hallo,

    Ik had een klein vermoede maar nu ben ik zeker.
    Ik heb de test gedaan met de focustestchart en 2 van de drie lensjes zitten er naarst.
    Op m'n D90 werkt de nikon 50 mm 1.8D perfect maar de 28 mm 1.8D helemaal niet.
    Ook mijn tamron 17-50mm 2.8 zit er naast.
    Zou het kunnen dat de focus verloopt? Ik bedoel, het meest gebruik ik m'n tamron maar het lijkt dat dit probleem er eerst niet was (nieuw aangekocht) en langzaam er is gekomen.
    Kan dat?
    De 28mm heb ik net 2de hands aangekocht en mist nog het hardst.

    Ik denk dat het probleem niet in de body zit want anders zou elke lens missen, niet?
    Wie kan mij helpen en/of heeft hier ervaring mee?
    Ik heb al eens een calibratieset gezien van het X merk (weet niet juist welk) zou dit een oplossing kunnen zijn.

    Alvast bedankt,
    Yves
    Aan zo'n calibratieset heb je niets, want je D90 heeft geen autofocusfinetuning.
    Dus als je geen garantie meer op je lenzen hebt, dan heb je helaas vette pech
    D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

    Comment


    • #3
      Re: Backfocus!! ...en nu?

      Kan de fabrikant of erkende dealer geen onderhoud en afstelling doen?
      Of is dat niet te betalen?

      Op de tamron zou ik nog garantie kunnen hebben, zal de factuur al eens zoeken

      Yves

      Comment


      • #4
        Re: Backfocus!! ...en nu?

        Gewoon laten ijken/callibreren in een servicecenter.

        Je camera wordt dan op 0 (nul ) gezet (geijkt ) en de afwijking (back of frontfocus ) van iedere lens wordt opgeslagen in het geheugen van je camera.

        Hetzelfde als je nu moet doen met een camera die "fineadjust" heeft.

        PS:

        Ik heb laatst +-45€ per camera en +-35€ per lens betaald.

        Maar je bent dan ook 100% zeker dat iedere lens perfect focust.
        Last edited by jo99841; 1 april 2012, 17:11. Reden: prijs toevoeging
        Groetjes
        ----JO

        Comment


        • #5
          Re: Backfocus!! ...en nu?

          Gewoon laten ijken/callibreren in een servicecenter.

          Je camera wordt dan op 0 (nul ) gezet (geijkt ) en de afwijking (back of frontfocus ) van iedere lens wordt opgeslagen in het geheugen van je camera.
          Dit geeft al een beetje meer hoop
          Heb je een idee hoelang het duurt?
          Zou ik erop kunnen wachten?
          Ik heb een nikon service center gegoogled en kwam dit tegen op het forum:
          http://www.procirep-belux.be/

          Alvast bedankt voor jullie reacties

          Comment


          • #6
            Re: Backfocus!! ...en nu?

            Oorspronkelijk geplaatst door meknoy Bekijk bericht
            Dit geeft al een beetje meer hoop
            Heb je een idee hoelang het duurt?
            Zou ik erop kunnen wachten?
            Ik heb een nikon service center gegoogled en kwam dit tegen op het forum:
            http://www.procirep-belux.be/

            Alvast bedankt voor jullie reacties
            Procirep is van Nikon zelf, ik heb er zeer goede ervaringen mee, ik ben er ook telkens zelf geweest, maar ze doen het wel niet meteen, s'anderendaags mocht ik mijn toestel of lens ophalen, maar ik vrees er wel voor, dat ze die Tamron niet zullen willen bekijken.

            Comment


            • #7
              Re: Backfocus!! ...en nu?

              Oorspronkelijk geplaatst door meknoy Bekijk bericht
              Dit geeft al een beetje meer hoop
              Heb je een idee hoelang het duurt?
              Zou ik erop kunnen wachten?
              Ik heb een nikon service center gegoogled en kwam dit tegen op het forum:
              http://www.procirep-belux.be/

              Alvast bedankt voor jullie reacties
              Neem dan wel je 50mm mee, want die zal waarschijnlijk na het afstellen van je camera ook een back/frontfocus krijgen.

              Toch jammer dat de klant op kan draaien voor de kosten, omdat Nikon en andere fabrikanten gewoon schijt hebben aan een kwaliteitscontrole. Camera's en lenzen met back of frontfocus zouden nooit de fabriek mogen verlaten
              D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

              Comment


              • #8
                Re: Backfocus!! ...en nu?

                Oorspronkelijk geplaatst door meknoy Bekijk bericht
                Dit geeft al een beetje meer hoop
                Heb je een idee hoelang het duurt?
                Zou ik erop kunnen wachten?
                Ik heb een nikon service center gegoogled en kwam dit tegen op het forum:
                http://www.procirep-belux.be/

                Alvast bedankt voor jullie reacties
                Ik bracht camera en lenzen binnen op zaterdag en kon de volgende zaterdag alles terughalen. Dus een klein weekje wachten als het niet te druk is.

                Erop wachten zal niet lukken denk ik. Ze hebben nog klanten die voor jou waren. ...Of je moet bellen en misschien een afspraak kunnen maken?

                Procirep is alleen voor nikon, ...deze mensen herstellen meerdere merken, zowel camera's als lenzen.

                Denk eraan dat je na een calibratie nooit ""terug naar fabrieksinstellingen"" mag kiezen op je camera.....anders is alles fffttttttttttt


                Oorspronkelijk geplaatst door danielsl
                .......
                Toch jammer dat de klant op kan draaien voor de kosten, omdat Nikon en andere fabrikanten gewoon schijt hebben aan een kwaliteitscontrole. Camera's en lenzen met back of frontfocus zouden nooit de fabriek mogen verlaten
                Daarom dat men nu de "fineadjust" heeft toegevoegd op de camera's.

                Nu is het aan de eigenaar om te zorgen dat zijn lenzen en camera's op elkaar zijn afgestemd.

                Op een bepaald moment heb ik een test gedaan met 3 X 30D en een 70-200mm.

                De drie 30D's gaven alle drie een andere afwijking in combinatie met dezelfde lens.

                Dus dezelfde camera's hebben uit fabriek ook al onderlinge afwijkingen, nog maar te zwijgen van de afwijkingen tussen lenzen onderling.

                Als je geluk hebt heffen camera en lens elkaars fout een beetje op,....maar ze kunnen elkaars fout ook versterken.

                Voor wie interesse heeft:

                Medealaan 33

                6124 AV Schipperskerk

                tel: 03146-4810747

                In Maasmechelen de grens over en dan nog een 15 tal minuten rijden...
                Groetjes
                ----JO

                Comment


                • #9
                  Re: Backfocus!! ...en nu?

                  Oorspronkelijk geplaatst door jo99841 Bekijk bericht
                  Daarom dat men nu de "fineadjust" heeft toegevoegd op de camera's.

                  Nu is het aan de eigenaar om te zorgen dat zijn lenzen en camera's op elkaar zijn afgestemd.

                  Op een bepaald moment heb ik een test gedaan met 3 X 30D en een 70-200mm.

                  De drie 30D's gaven alle drie een andere afwijking in combinatie met dezelfde lens.

                  Dus dezelfde camera's hebben uit fabriek ook al onderlinge afwijkingen, nog maar te zwijgen van de afwijkingen tussen lenzen onderling.

                  Als je geluk hebt heffen camera en lens elkaars fout een beetje op,....maar ze kunnen elkaars fout ook versterken.
                  Met andere woorden.... de klant zoekt het zelf maar uit
                  Als ze uit de fabriek afgesteld zouden zijn zoals het zou moeten, dan had de fineadjust-functie geeneens op een body hoeven zitten.

                  Ik vraag me echt af of in het analoge tijdperk back- en frontfocus zo'n grote issue was als nu. Weet het bijna wel zeker van niet!
                  Last edited by danielsl; 1 april 2012, 23:44.
                  D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                  Comment


                  • #10
                    Re: Backfocus!! ...en nu?

                    Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                    Ik vraag me echt af of in het analoge tijdperk back- en frontfocus zo'n grote issue was als nu. Weet het bijna wel zeker van niet!

                    Nee...maar toen inspecteerden we ook niet constant onze beelden metersgroot op een computerscherm...


                    Walter
                    D850

                    Comment


                    • #11
                      Re: Backfocus!! ...en nu?

                      Oorspronkelijk geplaatst door jo99841 Bekijk bericht
                      Daarom dat men nu de "fineadjust" heeft toegevoegd op de camera's.
                      Of ondertussen weer geschrapt zoals bij de Canon 60D....

                      Comment


                      • #12
                        Re: Backfocus!! ...en nu?

                        in het analoge tijdperk hebben slechts de laatste jaren autofocus gehad. Daarvoor was het allemaal handmatig scherpstellen en dat deden de meesten ook nog toen de autofocusobjectieven verschenen.
                        Albums
                        Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Backfocus!! ...en nu?

                          Koopt ne Canon 5D Mark III voor 499 euro.

                          Grtz

                          Comment


                          • #14
                            Re: Backfocus!! ...en nu?

                            Gisteren binnen gedaan bij procirep en vandaag terug!

                            De AF sensor is opnieuw gekalibreerd en sensor gekuist, de nikon lensjes zijn ook nagezien. Zoals hier voorspeld is de tamron niet mee op overnachting gegaan .

                            Alles terug lekker scherp!
                            Voor het aardige bedrag van 130 euro ben ik zeer vriendelijk en vooral snel geholpen.

                            Bedankt iedereen,
                            groeten

                            Comment


                            • #15
                              Re: Backfocus!! ...en nu?

                              Oorspronkelijk geplaatst door jo99841 Bekijk bericht
                              Denk eraan dat je na een calibratie nooit ""terug naar fabrieksinstellingen"" mag kiezen op je camera.....anders is alles fffttttttttttt...
                              Ooit weleens getest?

                              Hoogst waarschijnlijk niet, want dat geld alleen voor de instellingen met een sterretje, het zou kunnen dat voor fine tune de fabruiksinstelling uit is, maar de gegevens staan er gewoon nog.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X