Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon SB-24

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon SB-24

    Ik kan ergens deze flash kopen voor 100 euro, maar omdat ik nog niet zo lang bezig ben met fotografie wou ik hier eerst eens wat info vragen. Er zou een klein barstje zitten in het voorglas, maar zonder invloed op de functionaliteit.
    * Gaat deze flash goed samenwerken met mijn coolpix 5700? (de autofocus assist werkt normaal gezien niet)
    * Hoe zit het met de compatibiliteit met andere merken? Ev. Canon, Sony of Minolta als ik later van merk zou veranderen?
    * Is dit een goede prijs?
    * Gebruik je in de praktijk zo'n flash écht? Of volstaat de ingebouwde flash in de meeste gevallen?
    * is de flash niet te gedateerd (1988)?

    vele vragen, hopelijk ook vele antwoorden

    alvast bedankt!
    Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

  • #2
    Ik heb een SB-24, een bangelijke flash, maar helaas uit de pre-digitale periode. Ik heb ze drie jaar geleden voor 8000 BEF gekocht, tweedehands, gereviseerd en in prima staat.

    Helaas weet ik niet of ze een CP 5700 graag ziet. Wat ik me nog altijd afvraag is of ik ze zou kunnen sync-en met m'n SB-800, al was het dat ik de sterkte manueel instel...

    Of je zo'n flits gebruikt? Ik flitste op film, denk ik, toch meer dan de helft van m'n foto's...

    Dus eigenlijk... ik heb geen antwoord, enkel meer vragen

    Comment


    • #3
      Ik heb zelf een SB-24 gehad: gebruikt bij mijn F801(s) analoge reflexen met geweldige resultaten!! Toen kocht ik een Coolpix 5000. Ik heb me er enorm over verbaasd dat Nikon niet in staat was om een 'oude' flitser te laten communiceren met een nieuw digitaal toestel! Ik heb de flitser wel met veel succes binnenshuis toe kunnen passen voor vele goed belichte foto's... maar dan alleen indirect (via het plafond) geflitst! Rechtstreeks flitsen is me nog nooit gelukt! Ik vrees dat dit allemaal ook met een goedkoop flitstertje (die je iig naar het plafond kunt richten) mogelijk is. Advies: kijk nog es om je heen voordat je de SB-24 koopt voor gebruik bij je CP5700...

      gert
      Come on, don't be a bore: visit my photolog!BlackAdder's Finest Photographs

      Comment


      • #4
        Originally posted by Koen_vervoort


        Of je zo'n flits gebruikt? Ik flitste op film, denk ik, toch meer dan de helft van m'n foto's...

        Ik heb al eens getest met een oude flash, en vond de kwaliteit van de foto's toch beter dan met de ingebouwde. Ik zie alleen wat op tegen het sleuren met hopen materiaal.
        En weet iemand iets over compatibiliteit met een eventueel volgende camera van een eventueel ander merk? (kwestie van niet teveel beperkingen te hebben bij de keuze van een opvolger van m'n huidige cam )
        Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

        Comment


        • #5
          Voila... hier misschien een bruikbaar antwoord op enkele vragen...

          http://www.nikon.com.sg/TechSupp/KB/TOPFAQ/Flash_Comp.htm

          SB25/24 zal wel SB25 en SB24 zijn, hoop ik dan

          Het feit dat de AF-assist niet werkte met de SB24 heeft me tegengehouden destijds een Coolpix 5700 aan te schaffen... wat een consumentonvriendelijke idiotie van Nikon om zich op die manier te laten kennen en hun eigen oudere producten, die perfect aansluitbaar zijn (met enkele beperkingen), de markt uit te dwingen...

          Maar andersom... als een CP5700 sowieso weinig licht zou nodig hebben om te focussen, kan je wel zonder misschien... Vraag of je de flits een maand mag huren voor 25 Euro of zo, en als je besluit ze te houden die 75 Euro bijbetaalt... zo kan je ze misschien grondig testen voor je 100 Euro uitgeeft.

          Comment


          • #6
            Originally posted by Koen_vervoort

            Maar andersom... als een CP5700 sowieso weinig licht zou nodig hebben om te focussen, kan je wel zonder misschien...
            Bedankt voor de link, die is zéér nuttig. En ik snap ook niet waarom die flash niet beter benut wordt op de recentere toestellen, zo moeilijk kan dat nu toch niet zijn om die te laten communiceren
            En wat die autofocus betreft, die is niet zo schitterend (lees, vrij traag) bij beperkt licht. Een flash met AF assist zou dus écht wel handig zijn, maar ik heb de hoop al wat opgegeven nu
            Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

            Comment

            Working...
            X