Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraag sluitersnelheid

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vraag sluitersnelheid

    Hallo allemaal,

    het is al een tijdje geleden dat jullie nog iets van me gehoord hebben.
    Dit komt omdat ik na wat discussie,vragen,opzoekwerk ...
    een camera ben gaan kopen. Nl:Nikon D5100.

    Ben zeer tevreden over dit toestel.

    Nu weten jullie waarschijnlijk dat het morgen de ronde van vlaanderen is.
    En dacht ik : ik ga 2 straten verder , en probeer de wielrenners te fotograferen ( wat een goede oefening is denk ik)

    maar nu weet ik niet echt wat de sluiterssnelheid ongeveer moet zijn als ik wielrenners wil fotograferen.

    Is het correct als ik zeg: dat hoe hoger de sluitersnelheid , hoe hoger je iso waarde moet zijn? (hoge iso --> korreligheid op het scherm?)
    en moet ik dan op een gewone dag als ik de sluitersnelheid opvoer , de iso waarde verhogen? of word dit enkel gebruikt voor als je in donkere ( kunstmatige)
    lichtomgevingen bent ? (sportzaal,..?)

    Hebben jullie nog tips/tricks om wielrenners te fotograferen?

    ik denk dat ik gebruik zal maken van de functie die vele fotos achter elkaar schiet.

    alvast bedankt en groetjes

  • #2
    Re: vraag sluitsnelheid

    Om verwarring te voorkomen kun je het beste schrijven in termen van korte en lange sluitertijd i.p.v. hoog en laag (of zo iets)

    Hoe korter de sluitertijd hoe minder licht op de sensor dus moet je op een gegeven moment de iso-waarde verhogen.
    Je kunt natuurlijk (soms) ook je diafragma wat groter maken (kleiner getal) en in sommige situaties kun je de flits gebruiken.

    Verder heb ik geen tips.

    Comment


    • #3
      Re: vraag sluitsnelheid

      Heb je enig idee op welke waarde de sluiterstijd kan/moet staan?

      Comment


      • #4
        Re: vraag sluitsnelheid

        Nee, ik weet niets van wielrenners.
        Maar je kunt het zelf toch makkelijk proberen?
        Je zet de sluitertijd eerst op 1/500 en dan kijk je of je nog last hebt van bewegingsonscherpte.
        Zo ja, dan kies je een kortere sluitertijd.
        Zo nee, dan zou je een iets langere sluitertijd kunnen nemen.

        Het fotograferen is ook zelf een beetje uitzoeken en dat is heel makkelijk met digitale fotografie.
        Desnoods oefen je alvast op de buurvrouw als ze straks met de scooter uit de kroeg komt.

        P.s.
        Gebruik wel de Auto Focus-functie die continue blijft scherpstellen (ik weet niet hoe het heet bij Nikon)

        Zorg dat je vandaag aan de juiste informatie komt, morgen wordt je de hele dag voor de gek gehouden.
        Last edited by heaucheneaudt; 31 maart 2012, 18:44.

        Comment


        • #5
          Re: vraag sluitsnelheid

          Ah ,
          Kzal deze nog even opzoeken
          heb de camera nog maar een paar dagen ;D

          Comment


          • #6
            Re: vraag sluitsnelheid

            Oorspronkelijk geplaatst door nickske93 Bekijk bericht
            Ah ,
            Kzal deze nog even opzoeken
            heb de camera nog maar een paar dagen ;D
            Anders gebruik je de sportstand.
            Is wel heiligschennis voor de meesten hier op BD maar ik zal het stil houden

            Comment


            • #7
              Re: vraag sluitsnelheid

              Thaha ;D
              okey , bedankt voor de tips
              kheb maar 1 kans hé ;D ( ze passeren maar 1 keer )

              Comment


              • #8
                Re: vraag sluitsnelheid

                Wielrenners leg je best zo scherp mogelijk vast. Sommigen maken er panningshots van met een lage sluitertijd(1/100s) om beweging in de achtergrond te krijgen, maar ik vind dit niet mooi.
                ISO400 om te beginnen en dan moet je zien waar je staat met je sluitersnelheid. Liefst ergens rond de 1/1000s. En ook eventueel diafragma verlagen, weet niet hoever je lens kan gaan.
                Autofocus op continuous zetten, en eventueel in JPEG schieten, omdat je (meestal) dan meer foto's in je buffer kan opslaan.
                Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                Mijn bird foto's en urbex foto's

                Comment


                • #9
                  Re: vraag sluitsnelheid

                  Oorspronkelijk geplaatst door nickske93 Bekijk bericht
                  Thaha ;D
                  okey , bedankt voor de tips
                  kheb maar 1 kans hé ;D ( ze passeren maar 1 keer )
                  Misschien passeren ze geheel niet, het is morgen 1 april.
                  Ik zou in elk geval iets te lezen meenemen voor het wachten.

                  Comment


                  • #10
                    Re: vraag sluitsnelheid

                    Is dit dan de : AF-C stand?

                    Comment


                    • #11
                      Re: vraag sluitsnelheid

                      Ik ben totaal geen expert in het fotografferen van wielerwetstrijden.
                      Maar ik zou toch zeker in "burst" werken.
                      Ben je vandaag niet eens gaan proberen op de "wielerterroristen" ? (makkelijker dan het echte werk want vaak een pak trager )
                      Welke lens ga je gebruiken ?
                      Grt, Amaat
                      The fun begins where the road ends
                      BD Lidnummer : BD2057BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: vraag sluitsnelheid

                        Oorspronkelijk geplaatst door Amaat Bekijk bericht
                        Ik ben totaal geen expert in het fotografferen van wielerwetstrijden.
                        Maar ik zou toch zeker in "burst" werken.
                        Ben je vandaag niet eens gaan proberen op de "wielerterroristen" ? (makkelijker dan het echte werk want vaak een pak trager )
                        Welke lens ga je gebruiken ?
                        Thaha , ik was jammer genoeg niet thuis vandaag om ze te fotograferen
                        Bedoel je met burst : veel fotos na elkaar trekken? want dat was ik ook van plan ;D
                        ik maak gebruik van de kitlens : 18-55

                        Comment


                        • #13
                          Re: vraag sluitsnelheid

                          Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                          Wielrenners leg je best zo scherp mogelijk vast.
                          Dat is alvast een goede tip!

                          Comment


                          • #14
                            Re: vraag sluitersnelheid

                            Nog een tip voor het slapen gaan:
                            Volgens dit filmpje is het niet bon ton om wielrenners van de fiets te duwen tijdens het fotograferen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: vraag sluitersnelheid

                              Om mooie sportfoto's zoals bv. wielrennen te maken komen er zoveel méér factoren meespelen dan sluitersnelheid alleen, zoals richting van het licht, storende elementen op de achtergrond, afstand tussen jezelf en de renners/renner, en noem maar op, op zo een drukbezocht evenement als de ronde van Vlaanderen, vrees ik dat je hier met een 18-70 objectief weinig speling hebt, en zou de keuze sportstand je wel de beste foto's kunnen opleveren, wil je absoluut voor sluitertijdenvoorkeuze gaan, kies dan mischien ergens voor een snelheid van om en bij 1/100 sec. anders kom je er niet met je belichting, wat dan op zijn beurt veel te maken zal hebben met het licht en de richting van dat licht op dat moment, verwacht er echter niet te veel van, met zo een beperkt brandpunt heb je weinig speling, zelfs de persfotografen met dikke lichtsterke objectieven en vooraf bepaalde standpunten hebben hiet nog problemen mee.

                              Ik zou zeggen "lucky shots" en verwacht er vooral niet te veel van, dan is de teleurstelling minder groot.

                              Comment

                              Working...
                              X