Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Telelens voor Canon EOS 40D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Telelens voor Canon EOS 40D

    Dag allemaal...

    Ik heb even jullie adviezen nodig. Ik ben nu al zeker 2 jaar aan het overwegen om mezelf een telelens aan te schaffen, maar het probleem is dat ik eigenlijk nog steeds niet goed inzicht heb in die brandpuntsafstand... heb hier altijd al problemen mee gehad en tot op vandaag snap ik het eigenlijk nóg niet helemaal. Ik weet dus bijgevolg niet echt goed welke telelens voor mij aan te raden zou zijn. Ik zoek iets waarmee ik toch vanop een redelijke afstand kan fotograferen... Ik wil hier vooral vogels mee gaan fotograferen. Mijn budget is ... 500 á 600 euro(?)

    Groeten en alvast bedankt
    Jolien
    Canon EOS 70D, Canon 100mm f2.8 macro, Canon EF-S 15-85mm, Canon EF 50mm 1.4

  • #2
    Re: Telelens voor Canon EOS 40D

    Dat is erg weinig voor een (goede) telelens. Je hebt toch minstens 400mm nodig. Een Canon 400/5.6 zie ik vaak voorbijkomen, evenals een 100-400L. En dan natuurlijk de kleppers zoals een 500/F4.
    Voor 600€ moet je eens kijken naar een tweedehands Tamron 200-500, hoor ik goede dingen over, vooral qua scherpte, de Af snelheid zou minder zijn.
    Of een Sigma 50-500.
    Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
    Mijn bird foto's en urbex foto's

    Comment


    • #3
      Re: Telelens voor Canon EOS 40D

      En een Sigma 80-400mm APO? Lijkt me na de reviews te hebben gelezen ook wel een goed objectief...

      Groeten
      Jolien
      Canon EOS 70D, Canon 100mm f2.8 macro, Canon EF-S 15-85mm, Canon EF 50mm 1.4

      Comment


      • #4
        Re: Telelens voor Canon EOS 40D

        [Mod-LesC]Verplaatst van Algemeen naar Objectieven, waar je massa's soortgelijke topics zult vinden.[/Mod]
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

        Comment


        • #5
          Re: Telelens voor Canon EOS 40D

          Oorspronkelijk geplaatst door Jolleke Bekijk bericht
          Dag allemaal...

          Ik heb even jullie adviezen nodig. Ik ben nu al zeker 2 jaar aan het overwegen om mezelf een telelens aan te schaffen, maar het probleem is dat ik eigenlijk nog steeds niet goed inzicht heb in die brandpuntsafstand... heb hier altijd al problemen mee gehad en tot op vandaag snap ik het eigenlijk nóg niet helemaal. Ik weet dus bijgevolg niet echt goed welke telelens voor mij aan te raden zou zijn. Ik zoek iets waarmee ik toch vanop een redelijke afstand kan fotograferen... Ik wil hier vooral vogels mee gaan fotograferen. Mijn budget is ... 500 á 600 euro(?)

          Groeten en alvast bedankt
          Jolien

          Mmmm, dat is een zeer laag budget, een echte lens geschikt voor vogelfotografie kost 10 X meer dus 6000 euro en meer, en dan kan je (heb ik vernomen van uit een zeer goede bron) een merel fotograferen beeldvullend van op ongeveer 5 meter !
          Das niet echt ver hé ...

          Je kan misschien een houvast vinden in de volgende regel, de openingshoek van een standaard lens (50mm op full frame) is ongeveer 46° als je nu een verrekijker neemt een 10 X om het gemakkelijk te maken dan zie door die verrekijker wat je zou zien door een lens van 500 mm of 10 X de brandpunt van een standaard lens.

          Er zijn wat mogelijkheden om het één en het ander een beetje te omzeilen, zoals bijvoorbeeld :

          - Je werkt met een crop sensor 1.5X
          - Ja kan gebruik maken van een extender 1.4 X
          - Je werkt in RAW en maakt vanuit je rawprocessor bestanden aan op 150%

          Als je bovenstaande vergrotingen combineert met bijvoorbeeld een 200mm F2.8 krijg je deze cijfers :

          200 X 1.5 door de sensor = 300 mm
          300 X 1.4 door de extender = 420 mm
          420 X 1.5 door de bewerking = 630 mm

          Je hebt dan een reële lichtsterke van F4 door het gebruik van de extender, dus je autofocus blijft werken. Nu geen enkele van deze stappen geeft winst qua beeldkwaliteit, maar geeft wel profijt in de geldbeugel, en laat je dus toe om met een 200 mm dingen te doen die anders een 600 mm zouden vragen.

          Onderschat zeker de kracht van een goede postprocessing niet, en het enige wat van belang is, dat is het resultaat op papier, niet zozeer op het scherm, maar een goede afdruk op papier dat is het resultaat aan de eindmeet !

          Ik hoop dat je der iets aan hebt.
          Fijne groetjes nog...

          Jeff C.
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

          Comment


          • #6
            Re: Telelens voor Canon EOS 40D

            Wat ik over de Sigma 80-400 gelezen en gezien heb is dit een zeer goed objectief. Eigenlijk de enige van de sigma's die goed kan concurreren met de 100-400 van Canon...

            Alleen de AF zal wat trager zijn.

            Andere opties voor jouw budget zijn de 120-400 OS van Sigma en de 150-500 OS van Sigma. Waarbij ik zelf voor de 120-400 zou gaan, omdat het verschil tussen 400 en 500mm niet zo groot is...en de 120-400 uiteindelijk lichtsterker (op 400mm). Beiden hebben een HSM scherpstelmotor en OS...AF werkt daarop redelijk vlot...
            Ben je niets anders gewend...dan zijn het prima objectieven, maar vergelijkbaar met 400mm/500mm primes zijn ze niet.

            De Sigma 80-400 zal je sowieso tweedehands moeten zien te vinden...de andere twee voor jouw budget ook (nieuw net wat duurder).



            En eigenlijk zou je het budget moeten verdubbelen van voor de 100-400 van Canon gaan.

            edit: een echte budget oplossing is de Tokina 80-400...geen OS...wat tragere AF...iets minder scherp op 400mm...maar nieuw voor onder jouw budget te krijgen.
            Mijn objectieven zijn all round...

            Comment


            • #7
              Re: Telelens voor Canon EOS 40D

              Easy, the BIGMA aka the one and only SIGMA 50-500!

              Comment


              • #8
                Re: Telelens voor Canon EOS 40D

                Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                Mmmm, dat is een zeer laag budget, een echte lens geschikt voor vogelfotografie kost 10 X meer dus 6000 euro en meer, en dan kan je (heb ik vernomen van uit een zeer goede bron) een merel fotograferen beeldvullend van op ongeveer 5 meter !
                Das niet echt ver hé ...

                Je kan misschien een houvast vinden in de volgende regel, de openingshoek van een standaard lens (50mm op full frame) is ongeveer 46° als je nu een verrekijker neemt een 10 X om het gemakkelijk te maken dan zie door die verrekijker wat je zou zien door een lens van 500 mm of 10 X de brandpunt van een standaard lens.

                Er zijn wat mogelijkheden om het één en het ander een beetje te omzeilen, zoals bijvoorbeeld :

                - Je werkt met een crop sensor 1.5X
                - Ja kan gebruik maken van een extender 1.4 X
                - Je werkt in RAW en maakt vanuit je rawprocessor bestanden aan op 150%

                Als je bovenstaande vergrotingen combineert met bijvoorbeeld een 200mm F2.8 krijg je deze cijfers :

                200 X 1.5 door de sensor = 300 mm
                300 X 1.4 door de extender = 420 mm
                420 X 1.5 door de bewerking = 630 mm

                Je hebt dan een reële lichtsterke van F4 door het gebruik van de extender, dus je autofocus blijft werken. Nu geen enkele van deze stappen geeft winst qua beeldkwaliteit, maar geeft wel profijt in de geldbeugel, en laat je dus toe om met een 200 mm dingen te doen die anders een 600 mm zouden vragen.

                Onderschat zeker de kracht van een goede postprocessing niet, en het enige wat van belang is, dat is het resultaat op papier, niet zozeer op het scherm, maar een goede afdruk op papier dat is het resultaat aan de eindmeet !

                Ik hoop dat je der iets aan hebt.
                Fijne groetjes nog...

                Jeff C.
                Klein foutje: de cropfactor van een EOS 40D is 1,6 en niet 1,5 (dat is bij Nikon het geval).
                550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

                Comment


                • #9
                  Re: Telelens voor Canon EOS 40D

                  Oorspronkelijk geplaatst door 2010 Bekijk bericht
                  Easy, the BIGMA aka the one and only SIGMA 50-500!
                  Dat zal dan wel de oude versie zonder OS zijn (nog steeds een prima objectief, maar op 500mm zonder statief minder bruikbaar.

                  Gek genoeg optisch beter als de 150-500 op 500mm.
                  Mijn objectieven zijn all round...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Telelens voor Canon EOS 40D

                    Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                    Je kan misschien een houvast vinden in de volgende regel, de openingshoek van een standaard lens (50mm op full frame) is ongeveer 46° als je nu een verrekijker neemt een 10 X om het gemakkelijk te maken dan zie door die verrekijker wat je zou zien door een lens van 500 mm of 10 X de brandpunt van een standaard lens.
                    klopt, maar dat omrekenen naar FF lijkt mij een overbodige tussenstap. TS heeft een APS-C camera dus 10x standaardlens is dan 10x 30mm.
                    The Knight That Says Ni...kon

                    Comment


                    • #11
                      Re: Telelens voor Canon EOS 40D

                      400mm is wel het minimum en dan is het soms nog niet genoeg . Dat probleem zal wel altijd bestaan.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Telelens voor Canon EOS 40D

                        Hartelijk bedankt voor jullie reacties, tips en uitleg. Digipix357, heel erg bedankt voor je uitleg... maar ik vrees dat ik er nu nog minder van snap. Vind dit zó moeilijk......

                        De tamron 200-500mm... zou dit ook een optie zijn? ... daar kan ik nu namelijk goedkoop aan geraken...

                        Groeten
                        Jolien
                        Last edited by Jolleke; 2 april 2012, 18:56.
                        Canon EOS 70D, Canon 100mm f2.8 macro, Canon EF-S 15-85mm, Canon EF 50mm 1.4

                        Comment


                        • #13
                          Re: Telelens voor Canon EOS 40D

                          Tamron 200-500 is een goed objectief voor jouw budget! Het is geen dikke prime...maar je zal er vogelfoto's mee moeten kunnen maken

                          The best online EXIF data viewer for JPG images. Read camera settings, GPS location and Lightroom edits!
                          Mijn objectieven zijn all round...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Telelens voor Canon EOS 40D

                            Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                            Tamron 200-500 is een goed objectief voor jouw budget! Het is geen dikke prime...maar je zal er vogelfoto's mee moeten kunnen maken

                            http://www.pixel-peeper.com/lenses/?...max=none&res=3
                            Het hoeft geen super professioneel objectief te zijn voor mij. Daarvoor ben ik niet goed genoeg... Ik ben tevreden als ik eigenlijk plaatjes kan maken zoals je er veel ziet passeren in het dierenforum... Maar kan dit?

                            Het enige probleem is dat ik dus zoals ik al zei vrij moeilijk die brandpuntsafstanden kan inschatten. Daar heb ik altijd al moeite mee gehad, dat inzicht. Ik wist al dat je door een 50mm objectief, eigenlijk het 'normale totaalbeeld' ziet, of hoe zeg je dat. Maar alles wat meer is dan 50mm, vind ik zeer moeilijk in te schatten. Dus de tamron 200-500, laat je op 500mm dus eigenlijk een 10x 'ingezoomder' beeld zien dan de 50mm. (?) Snap ik dat goed? Zo ja... vanop welke afstand kan je dan fotograferen als je ergens een doelwit hebt uitgekozen daar in die grote boom?

                            Groeten
                            Jolien
                            Canon EOS 70D, Canon 100mm f2.8 macro, Canon EF-S 15-85mm, Canon EF 50mm 1.4

                            Comment


                            • #15
                              Re: Telelens voor Canon EOS 40D

                              Het ligt er allemaal aan In mijn ervaring valt het altijd tegen haha

                              Dit is een tool die wel een goed idee geeft...



                              En in mijn vorige link zie je wat voorbeelden van wat die tamron 200-500 kan
                              Mijn objectieven zijn all round...

                              Comment

                              Working...
                              X