Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

pentax vs canon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • pentax vs canon

    hoi mensen, sinds kort doe ik zowat aan fotografie. heb mezelf daar een canon EOS 600D voor gekocht, waarom? vond hem mooi ogen en het verstelbaar schermpje is een leuke optie. ondertussen ben ik al eens wat geen kijken naar andere modelletjes en nog altijd blijf ik naar men 600D grijpen. nu wil mijn vriendin ook een camera omdat ze vaak met mijn toestel gaat lopen. maar ze was opzoek gegaan en via haar neef krijg ze zich wijsgemaakt dat ze voor een pentax moest kieren terwijl ik haar een 550D wou aanraden en wil bijleggen in de aankoop. dus mijn vraag is welk merk zouden jullie kiezen canon of pentax. ze is er nog niet uit welk model juist maar merk kiezen lijkt me de eerste stap. groetjes

  • #2
    Re: pentax vs canon

    Ik zou voor Canon gaan, maar ik ben misschien ook wat bevooroordeeld aangezien ik een 550D heb (hiervoor had ik een Powershot A40). De reden waarom ik terug voor Canon gekozen heb? De 550D kreeg erg goede reviews, hij lag goed in de hand (getest in de Mediamarkt), hij paste in het budget dat ik voorop gesteld had en vooral het aantal beschikbare Canon objectieven was een groot pluspunt. Dat Canon samen met Nikon marktleider is, was niets meer dan mooi meegenomen. Een ander groot voordeel in jouw geval is dat je objectieven kan uitwisselen met je vriendin als ze ook voor Canon kiest. Spaart je een pak geld uit.
    550D | EF-S 18-55mm F/3.5-5.6 IS | EF 50mm F/1.8 II | EF 70-200mm F/4L IS | Speedlite 580EX II | LumoPro LP180 | Gitzo GT3541XLS | Arca-Swiss Monoball Z1 SP

    Comment


    • #3
      Re: pentax vs canon

      Als je gestart bent met Canon, is het eigenlijk handig als de 2e camera ook een Canon is : dan kan je bv. andere lenzen onderling delen.
      Er zijn geen slechte toestellen meer. Tussen de merken zijn de verschillen ook behoorlijk klein. Wie zegt dat Pentax voor dezelfde prijs veel beter is, is niet juist.
      Canon heeft ook een aantal heel goede lenzen (helaas behoorlijk duur), maar ze zijn veelal iets goedkoper dan de Nikons bv. De prijs en kwaliteit van Pentax lenzen ken ik zo goed niet.
      De volgorde is nog altijd : eerst de fotograaf, dan de kwaliteit van de lenzen, en dan pas de kwaliteit van de body voor het maken van een goeie foto...
      Groeten,

      Polleke

      Comment


      • #4
        Re: pentax vs canon

        inderdaad, tegen mij zegt ze dat ze voor pentax gaat omdat het goedkoper is, maar ik zeg altijd spaar tot einde mei en wat je tekort komt leg ik bij. ik wil niet liever dat ze goed matriaal heeft en over pentax vind ik hier weinig (tot nu toe) niets terug. ook zelf heb ik canon, toch niet zo makkelijk voor ivm lenzen enzo...

        Comment


        • #5
          Re: pentax vs canon

          Allé : 2x dezelfde opmerkingen op 3 minuten tijd ...
          Groeten,

          Polleke

          Comment


          • #6
            Re: pentax vs canon

            haha inderdaad. ik hoop dat ze het een beetje zal inzien, al wel bedankt voor jullie reakties. groetjes

            Comment


            • #7
              Re: pentax vs canon

              Oorspronkelijk geplaatst door Chrissikeuh Bekijk bericht
              inderdaad, tegen mij zegt ze dat ze voor pentax gaat omdat het goedkoper is, maar ik zeg altijd spaar tot einde mei en wat je tekort komt leg ik bij. ik wil niet liever dat ze goed matriaal heeft en over pentax vind ik hier weinig (tot nu toe) niets terug. ook zelf heb ik canon, toch niet zo makkelijk voor ivm lenzen enzo...
              Ik heb eigenlijk mijn twijfels of Pentax goedkoper is. Je moet appel met appels vergelijken, en dan zijn de prijzen, meestal, sterk gelijklopend.
              Nu : meer info kan je bv. altijd hier vinden. En richtprijzen bv. hier...
              Last edited by polleke_cgc; 29 maart 2012, 10:21.
              Groeten,

              Polleke

              Comment


              • #8
                Re: pentax vs canon

                ok, bedankt voor de link. zal haar straks eens ernaar laten kijken.

                Comment


                • #9
                  Re: pentax vs canon

                  merken zijn er voor het uitzoeken...
                  vrienden en vriendinnen niet..
                  ___-
                  O..ja...echt slechte toestellen worden niet meer gemaakt hoor.
                  tis maar net wat je er van verwacht en er mee wil gaan doen.
                  succes.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: pentax vs canon

                    Je inkopen in een ander merk is altijd duurder dan lenen van je vriend. Blijkbaar bevalt de Canon haar ook goed want ze gebruikt de 600D blijkbaar graag.

                    Twee geloven op één kussen......
                    Misschien door sparen voor een gelijk toestel zodat u niet straks met de 550D of K-r op weg moet? Of tja dan zelf ook maar over stappen op Pentax?

                    Los van de praktische kanten van het hebben van het zelfde merk (en software) moet ze zelf beslissen waar ze mee op stap wil. Uiteindelijk gaat ze zelf het toestel vasthouden en bedienen. Grip, plaatsing van de bedieningselementen en menu moeten haar wel liggen. Niets is zo verhelderend als een uitje naar de winkel om ze eens vast te houden en te bekijken.

                    Wat haar keus ook gaat zijn het gaat om de foto's en het plezier in het maken en bekijken ervan. Daar doet het merk camera niets aan af.

                    Comment


                    • #11
                      Re: pentax vs canon

                      Van elkaars objectieven gebruik maken kunnen ook problemen van komen...de één is met de lichtsterke tele aan de gang, terwijl de ander die ook graag zou gebruiken.


                      Ik ga met Bouk mee...merken zijn er zat....vrienden en vriendinnen niet
                      Mijn objectieven zijn all round...

                      Comment


                      • #12
                        Re: pentax vs canon

                        Oorspronkelijk geplaatst door Chrissikeuh Bekijk bericht
                        maar ze was opzoek gegaan en via haar neef krijg ze zich wijsgemaakt dat ze voor een pentax moest kieren
                        Ze heeft meer vertrouwen in de neef als jouw................dat zegt veel....
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: pentax vs canon

                          Tegenwoordig maken ze geen slechte toestellen meer. Laat ze de verschillende kanshebbers eens betasten in een winkel, misschien dat ze uiteindelijk met een Nikon of Sony naar huis gaat Vrouwen gaan doorgaans meer af op het gevoel dan op een vergelijkingsstudie van specs.

                          het elkaars-lenzen-gebruiken-argument vind ik enkel geldig indien je zelf al een arsenaal aan lenzen zou hebben.

                          Prijsvergelijk in dat segment/stadium is irrelevant: als je het instapper+kitlens stadium nooit ontgroeit zal die 100,200€ het verschil niet maken. Als je blijft investeren en upgraden is de prijs van je eerste body evengoed te verwaarlozen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: pentax vs canon

                            Oorspronkelijk geplaatst door Chrissikeuh Bekijk bericht
                            dus mijn vraag is welk merk zouden jullie kiezen canon of pentax. ze is er nog niet uit welk model juist maar merk kiezen lijkt me de eerste stap. groetjes
                            Ik kies nooit in de eerste plaats iets op basis van merk, logo of prijs. Ik kies op basis van wat ik verwacht nodig te hebben en kijk dan naar wat het aanbod is (functionaliteit, prijs, garantie, enz...). Daar kan merk A tot Z uit volgen als beste keuze.

                            Enerzijds heb je met eenzelfde merk natuurlijk potentieel een tweede/back-up ter beschikking waarop ook jouw lenzen passen (als je dat ooit nodig zou hebben tenminste). Geen idee hoeveel lenzen je nu hebt. Als dat enkel een kitlens is bv., dan maakt het geen verschil.

                            Anderzijds zou ik zeggen: als de vriendin iets anders kiest, dan heb je kans dat je met dat speeltje ook eens op stap mag. Altijd leuk om te kunnen vergelijken.
                            Bovendien, als ze een Pentax K5 op het oog heeft, dan zou ik haar eerder aanmoedigen dan proberen af te remmen .

                            Hoe dan ook, ik zou haar zeker vrij laten in haar keuze hoor. Anders heb jij de bonen opgevreten als het haar tegen valt .
                            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                            Comment


                            • #15
                              Re: pentax vs canon

                              Hangt er allemaal vanaf met welke Pentax je vergelijkt natuurlijk. De K-5 gaat een pak meer fototoestel zijn, maar inderdaad duurder. De K-r is een ander verhaal.

                              Inderdaad zijn er geen slechte toestellen meer. Of je één merk of een ander goed vindt is veelal persoonlijke voorkeur in combinatie met je voorgeschiedenis. Belangrijkste is een keuze niet te forceren. Zolang er argwaan tov de keuze blijft omwille van het gevoel geforceerd te zijn, staat dat een optimale fotografie-ervaring in de weg. Soms eindigt dat zelfs in frustratie.

                              Overigens... glas delen heeft zo z'n beperkingen. M'n broertje kocht indertijd 't zelfde merk als ik met dezelfde redenering in 't achterhoofd. Voor alle duidelijkheid is hij haast 20 jaar later nog steeds blij met die keuze, maar objectieven delen is er haast nooit van gekomen. Want:
                              - ofwel was ik met m'n objectieven op stap als hij ze wou lenen en trof hij een lege kast aan.
                              - ofwel waren we samen op stap en wilden we in dezelfde omstandigheden hetzelfde objectief gebruiken, en moest één van ons het zonder stellen (meestal m'n broer want het glas was van mij). Vb: de telezoom in de Zoo, de breedhoek tijdens een bergwandeling, etc...
                              --> gevolg: een jaar later hadden we ieder een eigen equivalente set objectieven.

                              Als je dan twee verschillende systemen hebt, dan ben je gerust dat je altijd zelf je gerief ter beschikking hebt...

                              Wim
                              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                              Comment

                              Working...
                              X