Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

reflectiescherm & zon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • reflectiescherm & zon

    Ik ben bezig met mij voor te bereiden voor outdoor modellen shoots, en ben de effecten die ik kan bereiken met mijn 2xSB800 flitsers aan het vergelijken met de resultaten van reflectieschermen (diam:1.2m).
    Bij volle zon (in de rug) was ik redelijk tevreden met de belichting afkomstig nan mijn (zilver) reflectiescherm (4 in 1 :zwart-zilver-goud-wit)
    http://www.gdcfotografie.be/Belgium%...DSC_8996_1.JPG
    Tot ik zelf in de plaats van de etalage pop ging staan, ik denk niet dat er 1 model is die akkoord zou gaan met de reflectie van de volle zon in haar gezicht, het is gewoon niet uit te houden.
    Met de witte reflectie kant is het acceptabel te noemen , maar de oplichting van het gezicht is minimaal.
    Hoe lossen jullie dit op?
    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

  • #2
    Re: reflectiescherm & zon

    je kan er weinig aan doen, wat je kan proberen of wat velen doen is aftellen om hun ogen te laten openen
    Website: http://www.svisimaging.be

    Comment


    • #3
      Re: reflectiescherm & zon

      Probeer eens om het hevigste licht van je reflectiescherm te richten net naast je model door. Op die manier gebruik je de zijkant van het licht (betere kwaliteit ook) en is het minder slecht voor de ogen van je model.
      Google eens op de term "feathering the light"

      Grz. Peter
      www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

      Comment


      • #4
        Re: reflectiescherm & zon

        Ik heb een sunbounce en ik heb hetzelfde probleem. In volle zon zitten reflecteren werkt niet zo goed. Model gaat rap met de ogen nijpen, zeker bij kinderen. Misschien heb ik de handigheid er nog niet in opgebouwd. Ik probeer het wel maar als ik te veel zit te sukkelen dan heb ik rap de gewoonte om mijn reflector langs de kant te gooien en mijn sofbox te gebruiken.

        Daarom gebruik ik liever mijn softbox.

        Comment


        • #5
          Re: reflectiescherm & zon

          En hoe gebruiken jullie je reflectieschem, laat me raden, frontaal en van onder naar boven

          Plaats je reflectieschem op de plaats waar je normaal je softbox zou plaatsen (opzij en omhoog)
          Onze oogleden zijn gemaaakt voor licht dat van boven komt

          Zorg er ook voor dat je model niet recht in het scherm moet kijken.
          Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

          Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

          Comment


          • #6
            Re: reflectiescherm & zon

            Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
            En hoe gebruiken jullie je reflectiescherm, laat me raden, frontaal en van onder naar boven

            Plaats je reflectiescherm op de plaats waar je normaal je softbox zou plaatsen (opzij en omhoog)
            Onze oogleden zijn gemaakt voor licht dat van boven komt
            simpel toch..
            we hebben onze wenkbrouwen en wimpers niet voor niets gekregen.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: reflectiescherm & zon

              Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
              En hoe gebruiken jullie je reflectieschem, laat me raden, frontaal en van onder naar boven

              Plaats je reflectieschem op de plaats waar je normaal je softbox zou plaatsen (opzij en omhoog)
              Onze oogleden zijn gemaaakt voor licht dat van boven komt

              Zorg er ook voor dat je model niet recht in het scherm moet kijken.
              Juist ja... maar als je een reflectiescherm gebruikt om (diepe) schaduwen in te vullen, moet je 't niet altijd van boven naar beneden richten hé; maar dan moet het natuurlijk ook geen "flitskracht" hebben. Betere vraag is misschien:

              gebruik je het als invullicht of als tweede lichtbron? Indien als invul (gelijk hoe) en 't is te krachtig? Kwadratenwet: afstand vergroten. Of inderdaad featheren, maar met een muur op de achtergrond wordt dat soms lastig als je daar dan een hotspot op gaat mikken langs je model heen.
              Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
              www.musicinframe.be

              Comment


              • #8
                Re: reflectiescherm & zon

                thanks,
                ik heb hier toch al een paar middelen om het licht van het reflectiescherm te verzachten.
                *Featheren
                * van boven naar onder
                *afstand vergroten, inderdaad, maar ik vreesde dat het licht dan harder ging worden.
                *wit doek ipv zilver gebruiken
                * model ogen laten sluiten en aftellen

                Morgen terug Jessica (de pop) opnieuw laten poseren, gelukkig is ze heel geduldig ,jammer dat ze niet met de ogen knippert als het licht te fel wordt, zou een leuke gadget zijn

                nog een vraagje rond Californian Sunbounce.
                Is dit echt zijn geld waard of is het een "must have" om indruk op de modellen te maken?
                Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                Comment


                • #9
                  Re: reflectiescherm & zon

                  Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
                  thanks,
                  ik heb hier toch al een paar middelen om het licht van het reflectiescherm te verzachten.
                  *Featheren
                  * van boven naar onder
                  *afstand vergroten, inderdaad, maar ik vreesde dat het licht dan harder ging worden.
                  *wit doek ipv zilver gebruiken
                  * model ogen laten sluiten en aftellen

                  Morgen terug Jessica (de pop) opnieuw laten poseren, gelukkig is ze heel geduldig ,jammer dat ze niet met de ogen knippert als het licht te fel wordt, zou een leuke gadget zijn

                  nog een vraagje rond Californian Sunbounce.
                  Is dit echt zijn geld waard of is het een "must have" om indruk op de modellen te maken?
                  om op je laatste vraag te antwoorden
                  die dingen zijn goed maar of ze zijn geld waard zijn moet je zelf uitmaken, voor mij niet in ieder geval ...
                  bedenk ook dat met grote schermen werken niet echt gemakkelijk is, een heel gedoe of je moet zeker met assistentie werken
                  http://www.jvs-photography.be/

                  Comment


                  • #10
                    Re: reflectiescherm & zon

                    al googlen er nog eentje bij gevonden: een voile over het reflectiescherm spannen
                    Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                    Comment


                    • #11
                      Re: reflectiescherm & zon

                      is sunbounce zijn geld waard ?
                      Vind je sunbounce tweedehands ?
                      Denk dat dit boekdelen spreekt.
                      Grz. Peter
                      www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: reflectiescherm & zon

                        Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
                        Hoe lossen jullie dit op?
                        door te flitsen... als je veel licht nodig hebt dan lukt dat niet door met een reflectie scherm in het gezicht van het model te schijnen, dan krijg je kleine oogjes... je kan het wel als het niet recht-op-recht-aan is

                        flits is makkelijker hiervoor... model wordt verrast...
                        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                        Comment


                        • #13
                          Re: reflectiescherm & zon

                          door te flitsen... als je veel licht nodig hebt dan lukt dat niet door met een reflectie scherm in het gezicht van het model te schijnen, dan krijg je kleine oogjes... je kan het wel als het niet recht-op-recht-aan is

                          flits is makkelijker hiervoor... model wordt verrast...
                          Dat is inderdaad ook de afweging die ik continue zit te maken.
                          Enerzijds zie je op Youtube filmpjes , fotografen prachtige foto's zitten maken met reflectieschermen.
                          Ook op mijn studiopop waarmee ik testschoots heb gedaan kan ik de beelden prachtig uitlichten, maar als je zelf in de plaats gaat staan zie je dat het echt niet aangenaam is voor het model.
                          Anderzijds heb ik 2xSB800 en PW :2xTT5 & TT1/AC3, met doorflits en reflectieparaplu's.
                          De foto's zijn niet slecht maar ik bereik niet wat ik met reflectie schermen kan.
                          Met flitsen moet je ook een "echte " opstelling maken, het vergt meer werk dus minder flexibel als je met een model op stap bent om in een mooie omgeving en op verschillende plaatsen foto's te maken, het materiaal moet telkens voor een stuk gemonteerd en gedemonteerd worden want de voetjes van de pocket wizards lijken mij nogal fragiel.
                          Daarom ben ik eerder geneigd om bij helder weer, waar voldoende zonlicht beschikbaar is, met reflectieschermen te werken, (zilver of wit afhankelijk van de lichtintensiteit) .
                          Is er onvoldoende licht op de locatie waar je wilt fotograferen wil ik de SB's gebruiken.

                          Ik ben mij ook continue aan het afvragen als er nog een zwaardere flitser +PW moet bijkomen.
                          Het zou in ieder geval een Nikon/PW instelbare flitser moeten zijn, dus vooraleer die investering te doen wil ik zeker zijn dat het nodig is.
                          De shoots waar ik dit materiaal voor nodig heb zal vooral op buitenlocaties zijn.
                          Moet het ergens "binnen" waar stroomvoorziening is dan kan ik mijn studioverlichting gebruiken.
                          Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                          Comment


                          • #14
                            Re: reflectiescherm & zon

                            Oorspronkelijk geplaatst door Beertje2 Bekijk bericht
                            Met flitsen moet je ook een "echte " opstelling maken, het vergt meer werk dus minder flexibel als je met een model op stap bent om in een mooie omgeving en op verschillende plaatsen foto's te maken, het materiaal moet telkens voor een stuk gemonteerd en gedemonteerd worden want de voetjes van de pocket wizards lijken mij nogal fragiel.
                            ik ga me nu niet uitspreken over de degelijkheid / robuustheid van de PW's. Doch heb je toch naar mijn mening niet lang nodig om een 'opstelling' te maken zoals jij het noemt.
                            In de meerderheid van de gevallen gebruik ik 1 flits om mijn model uit te lichten en te bevriezen. Dus 1 statief & flits. Dit verplaats ik regelmatig en zelfs langere afstanden in een fabriek of dergelijke. Fragiliteit heb ik bij mij nog niet echt gemerkt, enige waarmee moet opgelet worden, is eventuele wind natuurlijk. Meerdere flitsen heb ik praktisch nooit noodzaak aan op locatie en vind het dus wel vrij handig werken a la strobist, ik pas zelfs regelmatig nog licht aan van plaats op 1 punt doordat het model hoofd draait, andere pose aanneemt etc
                            Website: http://www.svisimaging.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: reflectiescherm & zon

                              Studio flitsen heb ik redelijk onder controle, strobist flitsen is nog helemaal nieuw voor mij, daarom zoveel vragen de laatste tijd.
                              Ik had er ook aan gedacht om voor een beugel te zorgen zodat de 2 SB's samen in 1 paraplu kunnen flitsen. Dat scheelt een stop in flitssterkte als ik die nodig mocht hebben. Misschien voorlopig maar op stap met een reflectie scherm en een 2xSB statief met reflectie paraplu, we zien dan verder wel als ik iets te kort kom.
                              Volgende week de eerste grote uitdaging: een shoot in stad met meerdere modellen.
                              Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                              Comment

                              Working...
                              X