Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Newbie en enkele vragen ivm camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Newbie en enkele vragen ivm camera

    Dag beste forumleden hier

    Sinds vorige week eigenlijk dacht ik er plots aan (misschien een beetje impulsief) mij te gaan bezig houden met fotografie. Niet om professioneel ermee te gaan bezig zijn, maar wel om bv sportgebeuren wat te kunnen fotograferen.

    Misschien kijk ik wel om na de vakantie mij bezig te houden met een cursus, maar ik zou eigenlijk graag wat experimenteren. Daarom ben ik op zoek naar enkele tips die mij wat verder op weg kunnen helpen. Namelijk: welke camera etc. En eigenlijk laat het budget niet echt toe om iets duur te kopen. Ik zou dan ook willen opteren om ergens (misschien hier op het forum) iets te kopen in 2de hands.

    Graag jullie meningen hierover

    Groeten

  • #2
    Re: Newbie en enkele vragen ivm camera

    Het sportgebeuren? Dammen, schaken, judo in een donkere zaal enz en het valt allemaal onder de term sport gebeuren en vragen weer andere spullen.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Newbie en enkele vragen ivm camera

      en wat is "iets duurs" voor jou ? €500, €1500, €2500 ?
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

      Comment


      • #4
        Re: Newbie en enkele vragen ivm camera

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Het sportgebeuren? Dammen, schaken, judo in een donkere zaal enz en het valt allemaal onder de term sport gebeuren en vragen weer andere spullen.
        Voetbal, wielrennen.. Kortom: sporten in open lucht, vaak overdag

        Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
        en wat is "iets duurs" voor jou ? €500, €1500, €2500 ?
        500 euro is momenteel (als starter) vrij duur eigenlijk al. Denk wel dat er voor beginners op de 2de handsmarkt iets goedkopers beschikbaar kan zijn?

        Comment


        • #5
          Re: Newbie en enkele vragen ivm camera

          Oorspronkelijk geplaatst door lorrekvk Bekijk bericht
          Sinds vorige week eigenlijk dacht ik er plots aan (misschien een beetje impulsief) mij te gaan bezig houden met fotografie. Niet om professioneel ermee te gaan bezig zijn, maar wel om bv sportgebeuren wat te kunnen fotograferen.
          Misschien niet het antwoord dat je wilt horen, maar in dit geval zou ik er toch nog even over nadenken om het juiste toestel te kopen. Indien je toch zou beslissen om er niet echt mee verder te gaan en er tijd in de steken zijn er waarschijnlijk betere opties dan een digitale SLR.
          Canon 7D - EF 17-40mm f/4L USM - EF 70-200mm f/4L USM - EF 50mm f/1.8 II - Sigma 50mm f/2.8 DG Macro

          Comment


          • #6
            Re: Newbie en enkele vragen ivm camera

            500 euro als budget voor actieve sporten?

            zal niet goedkomen

            goede snelle body bij canon: 7d nieuwprijs ± 1300 euro, 2de hands mss 900 euro
            bijhorende lens om de afstand te overbruggen: canon 70-200 f4 of 2.8, best met beeldstabilisatie (nieuwprijzen rond de 1200 euro en 2300 euro)

            dan nog eens geheugenkaart(en), extra batterij

            zelfs 2de hands zal moeilijk worden met 500 euro zoals je al wel zal doorhebben, toch op de DSLR-markt
            Website: http://www.svisimaging.be

            Comment


            • #7
              Re: Newbie en enkele vragen ivm camera

              Nja, had wel gedacht dat zo'n sportgebeuren iets professioneler moet zijn.

              Maar bijvoorbeeld stadsfoto's vind ik wel iets interessants (overdag, als 'toerist' ). Misschien is er daar wat meer mee te doen als starter?

              En het is al lang dat ik met het gedacht zat om ermee te starten (vandaar dat ik bijvoorbeeld ook al van in 2008 hier op het forum zit ). Maar nooit echt verder voor gekeken, tot het mij terug opstak vorige week en ik eens wou informeren of iemand wat info kon verschaffen ivm startercamera's.

              Comment


              • #8
                Re: Newbie en enkele vragen ivm camera

                Voor jou budget heb je bijvoorbeeld een

                Canon 1100D met 18-55 II IS

                Verwacht hier geen sport mee te doen...maar het geeft een start voor werken met een degelijke SLR en deze kitlens is een goede! Bevalt het...dan kan je bijvoorbeeld eens een 70-200 f4 bijkopen en wat met buitensport bezig gaan.
                Mijn objectieven zijn all round...

                Comment


                • #9
                  Re: Newbie en enkele vragen ivm camera

                  Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
                  500 euro als budget voor actieve sporten?

                  zal niet goedkomen

                  goede snelle body bij canon: 7d nieuwprijs ± 1300 euro, 2de hands mss 900 euro
                  bijhorende lens om de afstand te overbruggen: canon 70-200 f4 of 2.8, best met beeldstabilisatie (nieuwprijzen rond de 1200 euro en 2300 euro)

                  dan nog eens geheugenkaart(en), extra batterij

                  zelfs 2de hands zal moeilijk worden met 500 euro zoals je al wel zal doorhebben, toch op de DSLR-markt
                  Mijn zoon maakt met een 6 jaar oude 20D en een Sigma 18-250 prachtige sportfoto's...
                  Zelf gebruik ik de 7D en dat is inderdaad een goede body voor sportfotografie.
                  maar om te zeggen dat je als beginner voor + 3500€ materiaal moet kopen voor je een sportfoto kan maken vind ik toch wel wat kort door de bocht.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Newbie en enkele vragen ivm camera

                    Het is niet juist dat men duizenden euro's moet uitgeven om een voetbalwedstrijd en of een aantal fietsers te kunnen fotograferen. Wel zal men bereid moeten zijn elke concessies te doen..Voor detailfoto's van snel voort bewegende onderwerpen, het AF gedeelte (lens en/of camera) is vaak niet snel genoeg om alles te kunnen volgen. Hoe dichter u op uw onderwerp zit hoe lastiger het is. Fietsers zijn redelijk voorspelbaar dus als het AF het niet kan volgen kan u altijd nog op een vast punt scherpstellen en hoeft u alleen maar te wachten tot de fietser in beeld komt. Bij voetbal zit u gemiddeld een 40 meter van de actie voor veel toestellen is dat al scherpstelling op oneindig.

                    Met een toestel als de FZ150, tz20 of hx9 is al behoorlijk wat mogelijk zolang u rekening houdt met de beperkingen van het toestel. Op een schemerige winteravond mag u ook geen wonderen verwachten.

                    Een D3100 of 1100D zal al snel te duur uitvallen vooral door de lens. Met de 18-55mm kitlens zal u al snel tele te kort komen bij voetbalwedstrijden. Verder kan u het zo duur maken als uw budget het toelaat en/of zinnig is voor een beginnend fotograaf waarvan niet zeker is of dit wel een een geschikte hobby is voor u.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Newbie en enkele vragen ivm camera

                      Een beetje boven je budget, maar dit is volgens mij de ideale kit voor een beginner.


                      Je hebt een leuk bereik, en 2 kwalitatieve lenzen (natuurlijk niet te vergelijken met de pro reeksen), voor een eerlijke prijs.
                      Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
                      Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

                      Comment


                      • #12
                        Re: Newbie en enkele vragen ivm camera

                        Wat denken jullie van bijvoorbeeld deze: http://www.camera2go.nl/camera-revie...3000-test.html

                        Als ik zo wat lees op internet, lijkt dat ook wel echt een camera voor de absolute beginner (wat ik ook ben)... Kan hem hier kopen voor 399 euro (incl 18-55 VR).

                        Comment


                        • #13
                          Re: Newbie en enkele vragen ivm camera

                          Oorspronkelijk geplaatst door lorrekvk Bekijk bericht
                          Wat denken jullie van bijvoorbeeld deze: http://www.camera2go.nl/camera-revie...3000-test.html

                          Als ik zo wat lees op internet, lijkt dat ook wel echt een camera voor de absolute beginner (wat ik ook ben)... Kan hem hier kopen voor 399 euro (incl 18-55 VR).
                          intss zitten ze al aan de 3100

                          het beste wat je volgens mij kan doen, is naar de winkel gaan, bij voorkeur een winkel zoals konijn waar je de toestellen ter hand kan nemen, bedienen, menu's bekijken / doorlopen, informatie vragen aan de verkopers enz.
                          Op basis van de eventuele extra info en vooral handligging en menustructuur van een body je keuze maken welke je het beste bevalt.
                          Velen zullen me hier bijstaan dat elk toestel tegenwoordig een vrij goed toestel is. Elk toestel heeft zijn specificaties voor bepaalde doeleinden etc.
                          Begin bij het begin, doorloop de leercurve met een instapper, kijk waar je interesses liggen, stem daarop je objectieven af en als je tegen de limieten van je body aanloopt, koop dan een nieuw / beter toestel
                          Website: http://www.svisimaging.be

                          Comment

                          Working...
                          X