Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vlek op mn foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vlek op mn foto's

    Hey

    Ik zit met een vervelend probleem. Ik heb net mn G5 terug uit herstelling (aangezien ik deze niet meer kon aan en uitzetten). Vandaag heb ik deze grondig getest, werkt perfect, behalve heb ik op foto's met egale achtergrond telkens een vlek in de linker bovenhoek. Ik dacht eerst dat het een stofje was op de lens, maar nadat ik deze heb schoongemaakt had ik het nog steeds .

    Iemand enig idee wat dit kan zijn?
    'k moet m'n camera toch niet weer 'n maand missen



    Paar crops uit foto's:



    groetjes
    Tine

  • #2
    Sorry, ik heb geen idee. Ik heb zelf een G5 maar heb er eigenlijk nog nooit een probleem mee gehad. Is dat niet meer aan en uit kunnen zetten een veel voorkomend probleem?
    "Canon Powershot G5 + 1Gig Microdrive"

    Comment


    • #3
      Het lijken wel vetvlekken of vingerafdrukken aan de binnenkant van de lens.
      Als je goed kijkt hebben alle vlekken de zelfde vorm.
      Hier moet je mee terug en neem deze voorbeelden mee.


      Comment


      • #4
        kvrees dat het er naar uit ziet dat ik deze opnieuw mag opsturen naar canon dan...

        ik keek nog even naar m'n foto's van voor ik deze had opgestuurd, en ze hebben er precies ook al last van:

        Comment


        • #5
          Is die vlek even groot als je volledig uit- en ingezoomd bent
          En zit ze altijd op dezelfde plaats

          Comment


          • #6
            Originally posted by Tony smeT
            Is die vlek even groot als je volledig uit- en ingezoomd bent
            En zit ze altijd op dezelfde plaats

            nee precies ni, heb op sommige foto's grotere vlek, en iets meer naar boven...

            @Myth: ik weet niet of er nog zijn/waren met dit probleem, ik had in't begin der gewoon wa last mee dat hij af en toe niet uit of aan wou, en met het verwijderen van de batterij was't weer ok... maar op nen dag deed hij nix meer... helaas, nuja dit probleem is gelukkig opgelost en khoop dat ni meer terug keert

            Comment


            • #7
              Probeer eens een licht object(lucht of zo) te fotograferen terwijl de lens zover mogelijk in macrostand staat en de scherpestelling zo dicht mogelijk bij de camera ligt? Ik vraag me af of de vlek kleiner en denser wordt...

              Heb je ooit de zon gefotografeerd? En zo ja... stond de vlek al op foto's van daarvoor?

              Comment


              • #8
                Nee, kheb nooit de zon gefotografeerd.
                Kben nu eens m'n foto's aan't bekijken da'k al met mn g5 gemaakt heb... t'is der precies ineens opgekomen. Niet dat ik al zoveel foto's heb, want kheb m'n camera nog niet zo lang...

                Kzal da morgen eens proberen om de lucht te fotograferen... t'is nu al donker en tvalt dan minder op.

                edit:
                Toch maar poging gedaan:
                kheb ineens de originele online gezet:
                http://users.pandora.be/tinedl/bd/IMG_4232.JPG(volledig uitgezoomt)
                http://users.pandora.be/tinedl/bd/IMG_4236.JPG(volledig ingezoomt)

                Comment


                • #9
                  Het beweegt, dus moet toch ergens in de lens zitten denk ik

                  @ Koen: is de zon fotograferen slecht dan, heb da al veel gedaan, met UFO-effecten als uiterste resultaat soms

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Tony smeT
                    Het beweegt, dus moet toch ergens in de lens zitten denk ik

                    @ Koen: is de zon fotograferen slecht dan, heb da al veel gedaan, met UFO-effecten als uiterste resultaat soms

                    dan maar terug naar canon...

                    Comment


                    • #11
                      Ik vrees daar toch voor ja

                      Comment


                      • #12
                        De zon (1): Normaal kan het geen kwaad als je een beetje oplet met lange sluitertijden en als je geen time-lapse met ES (electronic shutter) opneemt of zo... Ik heb ooit met m'n Hitachi Videocamera timelapse-opnamen gedaan van de zon, 4 frames, elke 2 minuten. Daar waar de zon oorspronkelijk stond, waren een aantal CCD-pixels totaal van slag: donkerder in lichte beelden, lichter bij donkere opnamen. Als ik de tape terug in de camera afspeel, valt het vlekje precies samen met de eerste twee standen van de zon, toen ze nog fel was en niet 'rood'.

                        De zon (2): In elk geval. In de D70 manual staat uitdrukkelijk dat je beter niet naar de zon kijkt en richt. Ook met de zonsverduistering een paar jaar geleden, verkochten ze speciale filters om op videocamera's en zo te monteren...

                        De camera: Moest je die camera binnendoen, check dan ook eens of dat felle puntje in de lucht (vrij bovenaan, nogal centraal) een ster was en geen hotpixel... Anders kunnen ze die misschien ineens uitschakelen? Geen idee.

                        Misschien dat mensen die veel lenzen wisselen dit soort vlek wel kunnen thuisbrengen. Ik durf niet goed zeggen of het tussen de achterzijde van de lens en de ccd zit, of werkelijk iets in de lens is dat is los gaan hangen... of nog een andere oorzaak heeft...

                        Ik heb al lenzen van 4000 Euro gezien die vanbinnen aangedampt waren en zo, maar dat gaf zo geen vlekje...

                        Comment


                        • #13
                          Maar dit is een camera met een vaste lens...

                          De vorm van de vlek doet me wat denken aan stof op de sensor, maar dat zou betekenen dat ze bij de laatste herstelling niet naar de sensor gekeken hebben (want vlek zat er daarvoor blijkbaar ook al op)....
                          Canon 10D, glass, flashes & extra's
                          Fuji S602Z & extra's
                          www.CooMa.be BD0176BE

                          Comment


                          • #14
                            Die lucht is geen lucht, maar die ster is inderdaad wel hot pixel !!

                            Koen heeft ze nog allemaal op een rij zelle

                            Comment


                            • #15
                              inderdaad koen, kzie het nu ook... is idd hot pixel
                              bedankt om me te verwittigen

                              dat moest der nu ook nog maar 'ns bijkomen

                              Comment

                              Working...
                              X